Jonge pony in staking tegen het been..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimo_

Jonge pony in staking tegen het been..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 11:32

Ik heb op de manege mn verzorgpony ingereden.
(met de hulp van me instructrice natuurlijk)
Het inrijden ging echt helemaal super!
Ze deed alles keurig, en de weken erna ging ook alles goed!
Alleen had ik soms geen stuur, maar dat werd steeds beter!

Nu zit ze sinds een paar maanden in de beginnersles en gehandicapte les..
Niet lang, half uur of uurtje per dag en dat 4x per week.
Ben er zelf niet blij mee, want ze is pas een half jaar onder het zadel, maar ja het is mijn pony niet, dus kan er niets over zeggen.

Maar sinds een paar weken gaat het rijden echt ontzettend slecht!
Ineens kwam ze in het verzet tege me been!
Met losrijden had ik nog nergens last van, maar zodra ze wat meer aan het werkt moet (tempo wisselingen/verruimen) ging ze ineens stilstaan en bokken en trappen naar mn been.

Dit is de laatste paar weken dus steeds erger geworden.
Als ze achter een andere pony loopt is er niets aan de hand, maar zodra ik alleen rij en ik wil aandraven of wat harder draven gaat ze in de staking en bokken en naar me been trappen.
En vorige week was het bokken dus zo erg (ze bleef maar bokken) dat ik er dus keihard naast ben gevallen.

Mn instructrice denkt dat ze gewoon niet wil werken en koppig is, omdat het alleen is als ik erop zit en ik wat meer met haar aan het werk ga. En ze alles braaf doet bij de beginners, of als ik met haar achter een ander rij.
Zelf denk ik ook wel dat het koppigheid is, want dat is ze zeker wel Tong uitsteken
Ze heeft verder geen last van der rug ofzo.

Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen?
Want het gaat van kwaad naar erger...
Ik heb er al aan zitten denken om een paar weken niet te rijden, om haar even rust te geven, en het daarna weer rustig op te pakken (met de hoop dat het dan wel goed gaat)

_Kimo_

Re: Jonge pony in staking tegen het been..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 17:13

Heeft niemand een tip?

Flugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:45

Ik weet niet hoe oud de pony is (in je profiel staat 3.5 jaar), maar om dan al zo intensief bezig te zijn, dat kan de pony een keer opbreken.
(is de pony ouder dan dat en een half jaar onder het zadel zoals je schrijft dan moet deze vorm van arbeid geen probleem zijn.)

Heb je je pony al een keer laten nakijken door een DA? Misschien mankeert ze iets waardoor ze niet meer wil lopen.

Veel succes ermee. Lachen

_Ilse__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:46

Ik zou niet weten wat je eraan kan doen, als ik dat zo lees lijkt het dat ze geen zin heeft om te werken en het allemaal wel best vindt. Moet ze in de beginnersles en in de gehandicapte les wel echt werken? Je zegt ook dat ze wel luistert als ze achter een ander rijdt, miss dat dat komt door de beginnersles? Daar wordt er ook vaak achter elkaar aan gereden (tjoek-tjoek lessen). Of is dat hier niet het geval?
Heb je haar ook wel een keer gestraft voor dit gedrag? Ik weet dat negatieve aandacht ook aandacht is, maar ze moet toch weten dat dit niet zomaar kan.
Ik kan begrijpen dat dit frustrerend is, helemaal omdat het eerst zo goed ging Ach gut

ManimeminaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:40

wat naar voor je! zeker omdat het alleen bij jou gebeurt. het enige advies dat ik je kan geven is misschien de versnellingen op je zit te rijden. kweet eht, dit is heel moeilijk, maar misschien is het ene oplossing. als je wilt versnellen dan gewoon iets sneller licht gaan rijden, of in stap of galop met je zit 'duwen.' succes ermee!

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 06:18

angela... hun denken al snel dat het staken is... ze is nog super jong en zal niet de eerste pony daar zijn die net een andere leeftijd had als hun dachten... dat staken kan dus ook een probleem in haar lichaam zijn...

misschien iets met haar rug...of benen, echt ze zal de zoveelste daar zijn.. splendid van mij toen had het ook mega in zijn rug en was gewoon versleten en daar kwamen ze pas achter toen hij dood was...

dus geloof alsjeblieft niet alles wat ze zeggen en probeer haar gwn te kopen hihi

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 08:57

@ Flugel - Ze is ruim 4 jaar nu Lachen En ik kan niet zomaar de dierenarts erop afsturen omdat ze dus niet van mij is... Ik heb wel zelf al der rug gechecked (loop al 2 jaar stage bij een kliniek) maar daar had ze geen last van gelukkig Lachen

@ _Ilse__ - Nee in die lessen hoeft ze niet te werken, het zijn idd tjoek tjoek lessen, lekker in een treintje achter elkaar aan hobbele, en misscchien 2 rondjes draven,,, Dus snap best dat ze dan bij mij zoiets heeft dat ze niet wil werken! Als ze dat normaal ook niet hoeft.. Zou ik dat ook niet doen Tong uitsteken
En ja ik heb haar meerdere malen gestraft.. Zodra ze stopte en naar me been ging slaan en bokken probeerde ik haar eerst op me stem en been weer naar voren te laten gaan, maar daardoor werd het nog erger.. Maakte niet uit of ik hard of zacht aandreef. Daarna natuurlijk een tik gegeven, en nja uiteindelijk een vrij harde waardoor ik dus gelanceerd werd. Is voor mij ook niet echt de oplossing omdat ze dan natuurlijk nog der zin heeft! Ik leg ernaast, dus hoeft ze weer even niet te werken,,
Maar idd, het is behoorlijk frustrerend!
@ ManimeminaM - Ja dat heb ik ookal geprobeerd.. Maar daar reageerd ze niet of nauwelijks meer op (met inrijden deed ik alles met me zit) Maar toch bedankt voor de tip!!
@ Mesastamp - Het is echt staken.. En ze is echt die leeftijd, want ze is op de manege geboren, en ik verzorg haar als sinds ze n maandje of 3 oud is, en daarvoor stond ze met der moeder naast Sil, dus de leeftijd klopt wel echt Lachen
Zoals ik hierboven al heb geschreven, haar rug is in orde. Ik denk echt dat het een kwestie is van niet willen werken..
Ik rij nu nogmaar 1x in de week ivm tijd gebrek (en een misverstandje op de manege) en dat is op maandag.. Op dinsdag woensdag en zaterdag loopt ze in de beginnersles, en op donderdag in de gehandicapte les.. Ik wandel met haar op donderdag, en op vrijdag longeer ik haar. Zolang we rustig longeren is er niets aan de hand, maar ook dan als ze door moet lopen gaan der oren in de nek. Verder is het echt een schat van een pony, en is het heerlijk om met haar te werken! Maar je moet echt niet teveel aan der vragen, want dan gaat het fout.. En daar baal ik echt zo ontzettend veel van, want het inrijden en daarna door rijden ging super! Het is pas begonnen toen ik dus door omstandigheden 1x in de week ging rijden (omstandigheden zijn dat ik 3x in de week op haar reed met inrijden, en ineens zeiden ze: wanneer ga je betalen?? Terwijl hun degene waren die vroegen of ik haar in wou rijden) en ze daarna dus de beginners lessen in ging..
Idd zou ik haar gewoon moeten kopen Tong uitsteken
Maar helaas, me geld boompje wil nog niet echt groeien (A)

_eefiej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 08:57

ik rijd op een manege, en veel pony's daar vertonen deze verschijnselen ook. deze pony's vinden manege werk helemaal niet leuk, dus gaan ze staken! niet alle pony's zijn gemaakt voor het manege werk, en het zal me niks verbazen als jou verzorgpony het ook verschrikkelijk vind. ik weet natuurlijk niet of dit wel het geval is bij jou, maar zo ja: je kan er eigenlijk niks aan doen! okee, je kan hem verrot slaan totdat hij gaat lopen maar dat is gemeen.. ik hoop dat je kan achterhalen wat het is!

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:03

bij paarden die staken tegen het been je benen er altijd van houden als ze lopen tenzij ze meer vooruit moeten dan benen geven tot ze weer lopen en dan meteen weer ervan en belonen --> bij mijn jonge ruin werkt hetzo iniedergeval Ook veel overgangen rijden en telkens belonen

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 09:04

Ja precies, dat vind ik ook..
Ik hoop ook dat dat lukt, maar ik denk dat die kans vrij klein is..
Ik hoopte eigenlijk dat het gewoon even een rot periode is bij der, maar ja,, die duurt nu al best een tijdje :S
En ik ben bang dat ik straks iets verkeerds doe uit frustratie (heel boos op der worden ofzo) waardoor ze straks helemaal niets meer wil!
En dat zou echt zonde zijn, want zoals ze de 1e paar maande liep, was het echt een super sportponytje!

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 09:06

isabelleke schreef:
bij paarden die staken tegen het been je benen er altijd van houden als ze lopen tenzij ze meer vooruit moeten dan benen geven tot ze weer lopen en dan meteen weer ervan en belonen --> bij mijn jonge ruin werkt hetzo iniedergeval Ook veel overgangen rijden en telkens belonen

Ik gebruik me been ook amper.
Ik leg hem er ietsje aan als ze wat meer voorwaarts moet, en ook als ik bijv. van stap naar draf wil. En zodra ze dat zonder protest doet, beloon ik haar heel erg!
En dat gaat dan een paar keer goed, en dan ineens staat ze weer stil :S
Soms zelfs al als ik een volte rij, en ik leg me buitenbeen er iets aan omdat ze van de volte wil, dan gaat ze ook ineens stil staan..

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:38

het is wel zo dat ik mijn dominante, jonge speelvogel ook als hij het deed om te klieren hem wel eens hard aangepakt heb dmv van een flinke tik zodat hij weet dat ik hiermee niet gediend was dit mag je echter niet doen voor je weet of alles in orde is met tanden, rug of...

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 07:39

Me der rug is alles prima in orde Lachen
Ik heb de teugels aan de neusriem, omdat ik eerst bitloos heb gereden en haar op deze manier op een rustige manier weer aan het bit wil laten wenne (zodat ik er dus niet perongelijk aan kan gaan trekken) dus haar tanden kan het ook bijna niet zijn. Daarbuiten eet ze ook gewoon goed, en is ze helemaal gezond Lachen
Ik heb haal ook wel eens een flinke tik gegeven, met gevolg dat ik er dus bijna of gewoon helemaal naast lag.
Dit vind ik zelf niet de oplossing, want dan heeft ze toch der zin en hoeft ze niet te werken!
Ik kan vaak wel blijven zitten, maar ja het is een kleine pony met gemene bokjes, dus dat lukt niet altijd Tong uitsteken

juul1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:50

Ik vind het ook absoluut niet kunnen dat ze zo'n jonge pony gebruiken voor beginnerslessen !
Alles moet nog bevestigd worden..

Ik vind het niet gek dat die pony staakt.

Wat rijtechnisch belangrijk is dat je hem veel ruimte van voor geeft. Als hij dreigt te staken been geven en voor los laten.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:24

kan ook zijn dat het gewoon iets teveel voor 't jonge ding is, net ingereden en dan al in de lessen mee "hobbelen" ook al zijn 't beginner lessen of lessen voor gehandicapten, wat misschien 't beste is, om weer van voor of aan te beginnen gewoon haar de rust weer even geven zodat ze voorzich zelf weer de dingen op de rij kan zetten wat haar "overkomen" zijn (lees het inrijden en de lessen mee lopen en als jij dr nog 'n paar keer in de week rijd) psychisch kan dat zoveel met zo'n jong ding doen, dat uit eindelijk niet bij iedere paardje of pony er uiteindelijk zo'n soort gelijk protest uit komt...
ik zou zelf proberen er voor te zorgen dat ze weer dr rust krijg en over 'n maandje of 3/4(?) het weer langzaam aan oppakken (nouja niet dé beste methode voor 'n lespaardje maar krijg je als ze zo'n jong ding aanschaffen)

_Jeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:07

Ze loopt een paar dagen in lessen mee waar ze eigenlijk niet zo veel hoeft te doen tog, en als jij er mee rijdt, wil je haar meer aan het werk zetten en moet ze alleen lopen. Zou het verschil dan niet te groot zijn, dat ze het dan niet wilt?
En misschien is het zoals meerdere al idd zeggen een beetje teveel voor zon jong paardje.

Het is in ieder geval een lastige situatie omdat jij er verder weinig aan kunt doen

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 08:38

Ja ik vind het ook echt 10x niks dat ze al in de lessen loopt.. Baal er echt ontzettend van!
Maar ja, kan er helaas niets van zeggen.. Het is hun pony, en nou ja, ze mogen er dus mee doen wat ze willen..
Ik ga nu 4 weken niet rijden, en daarna probeer ik het weer tot het einde van de zomervakantie, zit er dan nog geen verbetering in dan stop ik er mee..
Ik vind het echt ontzettend jammer, en ik ga haar onwijs missen, maar dit werkt voor ons allebei niet..
Ik zit haar in de weg, en zij mij..
Echt zonde hoor.. zo'n mooie pony, kon zooo lekker lopen..
Rot manege's altijd.. Gaat ze alleen maar om t geld!

*Edit - oke dat is vast niet bij alle maneges zo.. maar bij deze iig wel!! Zo stom eigenlijk.. Al had ik gewoon nog een half jaartje op haar in me 1tje gereden (oke niet dat ik een super amazone ben, maar dat ze iig niet de lessen in was gegaan) dan hadden ze der voor aardig wat geld kunnen verkopen! Want ze liep uit der eigen al echt heel lekker!

lara75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:08

±