advies gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 11:12

hallo, ik zit met een probleem. Ik heb een redelijk moeilijk paard voor te rijden. Pakt bit vast, draait zich om dan vervolgens naar andere paarden in de bak te spurten, of richting ingang te rennen. Ik krijg 2x per week les, 1x prive op mijn eigen paard en 1x op een manege van een Z ruiter. Hij loopt nageefelijk, hij kan ook heel erg goed lopen. Maar alstie het in zijn kop krijgt dan pakt die het bit vast. Dit was zo goed als verholpen, nu hebben we 5-6 weken geleden een ongeluk gehad met prikkeldraad, en dat had gevolg dat hij geopereerd moest worden aan zijn huidtumors omdat die open waren gescheurd. Ik ben sinds 1-2 weken terug begonnen met werken. De eerste week ging het super, hij reageerde goed op alles, was wel wat stijver aan 1 kant, maar hier werken we aan. Hij pakte het bit soms vast, maar niet overdreven. Eergisteren ga ik rijden. Een echte ramp, bit vastpakken, kon niet normaal figuren rijden. echt dwarszitten, hij is al in 4 maanden niet meer zo erg geweest. Vandaag ga ik weer rijden, hoop dat het beter gaat. Er kan niets medisch zijn, hij is nagekeken, hij is nog nooit zo gezond geweest. ik heb een plaatjes bit, zelfs dit pakt die vast. Dusja heeft iemand tips?
Ik heb alles geprobeerd. Als hij wilde draaien proberen stil te krijgen, benen en teugels er goed aan. zweepje derbij alstie draaide, maar mijn lesgeefster zegt ook dat ik een heel slim paard heb die overal iets op heeft. Ik moet steeds nieuwe dingen blijven verzinnen om te voorkomen dat hij draait of rent ofzo. Ik doe veel variatie met hem, springen, longeren, tuttelen, dresuur, bosritjes, en vrijheidsdresuur.Wie heeft er nog dingen die ik kan proberen?
Alvast bedankt

groetjes nieky1993

Romyv

Re: advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:01

Je paardje neemt je lekker in de maling: zodra die aan het werk moet pakt ti het bit vast en schiet ti er lekker voor weg..

Wees conseqent, probeer hem voor te zijn en straf hem ook! Probeer uit te zoeken wanneer die het doet zodat je hem ook voor kan zijn en kan corrigeren voordat ti het bit vast pakt..

Hou hem bezig, geef hem geen kans zelf te gaan nadenken.. dit kan je doet door veel figuren en overgangen te rijden!!

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:49

Probeer je paard lekker bezig te houden met veel voorwaartse overgangen. Zorg dat hij/zij geen tijd heeft om over streken na te denken. Ik heb zelf ook z'n paard, je moet hem echt heel erg bezig houden anders gaat hij er met je vandoor. Ondertussen weet hij ook dat hij dat bij mij niet meer hoeft te proberen.

Succes!

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:56

Je geeft het zelf al een beetje aan dat je paard nu zo stijf is, waarschijnlijk heeft je paard daar last van. Dat uit zich in het bit vastpakken en niet soepel de figuren kunnen rijden. Heb je wel een een osteophaat er bij gehad of een fysiotherapeut? Ik vermoed dat je paard ergens een blokkade heeft in zijn lichaam.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:21

De operatie is ook nog niet zo heel lang geleden. Misschien is die daar idd nog een beetje stijf van.
Als je het nog even zelf wilt proberen en anders idd wat de andere zeggen!

Succes, laat even weten hoe het verder gaat.