Absolutely Fabulous, 3 jarige Don Romantic x El Corona

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Absolutely Fabulous, 3 jarige Don Romantic x El Corona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 10:24

Sinds eind april heb ik een 3 jarige Don Romantic x El Corona gekocht. Het was eigenlijk helemaal niet de bedoeling omdat mijn andere paardje net verkocht was omdat ze een blessure had waardoor de sport niet meer mogelijk was. Tot dat ik bij mijn stage tegen dit paardje aanliep. Veel mensen zullen nu wel denken hoe ik aan dit bloed kom.. Nou mijn paardje is aan een kant blind door een ongeluk. Het is door veel mensen afgeraden maar toch wilde ik het proberen.
Ze is nu ongeveer 1,5 maand onder het zadel en doet dat zeer netjes. We rijden haar nu met een beetje contact en veel been omdat ze vanzelf al kleine stukjes met stappen naar beneden begint te komen.

Zoals ze was toen ik haar kreeg:
Afbeelding

Zo is ze nu:
Afbeelding

Lekker in het bos
Afbeelding
Afbeelding

En in de bak:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Commentaar:

- Ik zit zelf wat voorover maar dit is vooral om haar te ontlasten.
- Mijn armen moet iets meer bij elkaar.

Nathiie

Re: Absolutely Fabulous, 3 jarige Don Romantic x El Corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:33

leuk paard Lachen
ik zou haar toch proberen iets meer voorwaart-neerwaarts te rijden doordat ze haar rug meer zou gaan gebruiken...
let er ook op dat je een knik in je ellebogen houdt Knipoog

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 10:37

@ Nathiie: Een jong paard moet eerst op zijn eigen benen leren lopen. Ze moet zelf naar beneden komen op mijn benen. Dit doet ze nog niet. Verder ga ik ook niets in haar mond doen als alleen contact houden. Ze is nog jong dus ik heb de tijd.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:38

ik vind dat je het goed doet. Laat haar eerst maar lekker op eigen benen lopen, de rest komt wel.

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:54

FAB Lovers & my best
Ziet er goed uit, hij moet eerst op zijn eigen benen leren lopen inderdaad, je kunt hem wel weer in de krul gaan trekken maar daar heb je niks aan, hij begint het zelf al een beetje op te zoeken. Lachen

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:30

Probeer, zeker voor jezelf en voor je paard, je arm in een gelijke lijn vanaf de mond van je paard naar je elleboog te laten lopen (dus het eerder genoemde knikje). Probeer daar op te letten, zeker gekeken naar de laatste foto.

Verder vind ik dat je paard in positieve zin vooruit gegaan is. In de toekomst nog wat meer vlees en spier erop en dan zul je er een leuk beestje aan hebben! Succes! Lachen

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 12:51

Hermesdeux schreef:
Probeer, zeker voor jezelf en voor je paard, je arm in een gelijke lijn vanaf de mond van je paard naar je elleboog te laten lopen (dus het eerder genoemde knikje). Probeer daar op te letten, zeker gekeken naar de laatste foto.

Verder vind ik dat je paard in positieve zin vooruit gegaan is. In de toekomst nog wat meer vlees en spier erop en dan zul je er een leuk beestje aan hebben! Succes! Lachen

Ik sluit me hierbij aan! Lachen

Mooi paardje, komt vast goed met jullie! Veel plezier!

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 13:06

Dustinlover schreef:
@ Nathiie: Een jong paard moet eerst op zijn eigen benen leren lopen. Ze moet zelf naar beneden komen op mijn benen. Dit doet ze nog niet. Verder ga ik ook niets in haar mond doen als alleen contact houden. Ze is nog jong dus ik heb de tijd.

dit heeft niks te maken met op eigen benen laten lopen,
paard drukt rug weg, is gespannen moet ik nog meer op noemen?
en jong paard zal je moeten leren de hand te volgen door aan te geven wat dat is,
dat heeft niks met trekken etc te maken( mits je het goed doet Knipoog )
maar op nu te zeggen dat dit goed voor het beestjes is Clown

Ik zou haar toch leren dmv bijv longeren met een touwtjes, dat wat meer druk op de teugels betekend nageven en van uit daar verder werken naar ontspanning. ik zeg niet dat dit binnen bv een week voor elkaar moet zijn maar zo leer je haar alleen maar de rug weg te drukken

zie ziet er wel veel beter uit in vergelijking met de eerste foto

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 13:47

hee rowan!

ziet er leuk uit hoor! zie haar ook liever iets meer door de hals heen lopen, zodat ze fijner door haar lichaam loopt, maar dat komt vanzelf wel, zodra ze meer vertrouwen in je hand krijgt, ik longeer mijn jonge altijd voor het rijden even met bijzet of iets dergelijks, dat hij zich zelf toch even los laat en daarna ga ik erop, misschien is dat iets voor haar? ze ziet er nog erg jeudig uit, dus ik zou het lekker rustig aan doen, laten groeien en voller laten worden en komt vast helemaal goed met jullie!

fijne vakantie!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:25

Het lijkt de moeite waard te zijn geweest haar een kans te geven. Ze is in ieder geval enorm opgeknapt!

Probeer inderdaad vanaf het begin af aan licht contact te houden. Zo kan ze je hand opzoeken.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:42

Vind het er fijn uitzien! Ben het helemaal met je eens, niets in de krul rijden, eerst lekker op eigen benen leren lopen en lekker voorwaarts rijden. Zo ziet ik het graag Lachen

@abcde; je kan een paard zich niet dwingen te ontspannen door haar aan de teugel te rijden, die ontspanning en nageeflijkheid moet juist vanzelf komen en niet doormiddel van druk zetten.

Als je je handen iets hoger zet, (heb ik ervaren) kan ze als ze wil makkelijker contact en steun zoeken.
Veel succes nog met 'r Haha!

_Ivana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:53

Ik denk dat abcde het helemaal niet over 'aan de teugel', en wat ik hier hoor 'in de krul rijden' (wat nooit de bedoeling is), heeft. Ze wil (en ik ook graag) dat de hals wat neerwaartser gericht gaat worden, waardoor het paard het gewicht (de ruiter) gemakkelijker zal kunnen dragen. (holle versus bolle rug) Ze steekt hem net iets te verticaal de lucht in (is ook een beetje haar bouw, dus wel wat lastig), dus probeer richting het halsstrekken te denken.

Ik vind het er wel netjes uitzien, en ook heb je een leuk paard. Graag zou ik een iets langere teugel zien (wel contact!) zodat je je armen niet zo ver voor je uit hoeft te steken, en er een knik in je elleboog ontstaat. Het naar voren zitten vind ik niet zo storend, zeker een voor een jong paard is dit niet slecht.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:01

Ja sorry een beetje banaal neergezet dat in de krul trekken Knipoog

abcde schreef:
Ik zou haar toch leren dmv bijv longeren met een touwtjes, dat wat meer druk op de teugels betekend nageven en van uit daar verder werken naar ontspanning.

Toch ben ik het er niet mee eens..
Nageeflijkheid moet komen uit een rechtgericht paard waar geen druk op moet worden gezet. Zeker niet op een 3-jarige.

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:41

tja ik wens je veel succes als je hoopt dat een paard ooit zelf er voor kiest om wat nageelijker te lopen, Nagelbijten / Gniffelen
een jong paard moet leren wat het is,
en hoe rij je een paard eigelijk nageeflijk: je zorgt dat hij/zij voorwaarts is ( aan het been) zodra dat er is kun je dmv een contactteugel iets meer verbinding vragen met de mond, terwijl je netjes van achter naar voor blijft rijden. maar als er geen verbinding is met de mond waarop je soms als dat nodig is iets meer druk kunt zetten dan komt een paard nooit naar beneden.

longeren met bijv een touwtje leert z'n jong paard het begrip van inzakken, dit is geen nageeflijkheid maar leert haar wel de weg naar beneden waardoor je waarschijnlijk tijdens het rijden hier profijt van kan hebben.

uiteraard moet een jong paard op eigen benen lopen en balans krijgen ,

maar kijk naar de foto's en dan zie je dat dit paard gespannen haar rug weg drukt,
haar bouw is niet optimaal en je zult haar dit dus ook moeten leren.
nogmaals ik zeg niet dat dit in 1 week gebeurt is maar laat haar zo op deze manier paaar maanden door lopen en beestje krijgt last van haar rug en ontwikkeld een onderhals.

maar goed ieder doet het op zijn/haar manier, maar de meest grote onzin vind ik de mensen die zeggen dat het goed is voor een 3 jarige om lekker met het hoofd omhoog te lopen en de rug lekker weg te drukken. Clown

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 11:32

Ze word gelongeerd met een elastiek. Ik heb hulp bij haar van verschillende mensen.. Ik heb contact met de teugel en ze is goed genoeg aan het been. Dit zijn foto's van weer 2 weken geleden.. Ze begint nu langzaam aan te zakken zoals het hoort.. Gewoon contact op de teugels en niks meer en voorwaarts. maar ze kiest er uit eindelijk wel zelf voor.. ze volgt gewoon mijn hand en dan is het gewoon goed.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:40

Ziet er goed uit, eindleijk een jong paard wat niet gelijk in de krul getrokken wordt! Mijn arabier de eerste 6 maanden ook zo gereden (veel buiten, rechte lijnen) en daarna pas het echte dressuurwerk opgepakt. Ik heb nu een ijzersterk paard wat op eigen benen loopt, botten en pezen mooi uitgehard, maar inmiddels ook een dressuurproef neer kan zetten waar je u tegen zegt!

Succes ermee!