Paard zwaar in de hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AshleyZoet

Paard zwaar in de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 10:57

Hallo iedereen,

ik heb sinds kort eindelijk weer een zadel.
Nou vragen jullie je natuurlijk af waarom geen zadel dan ?,gegin het jaar begon het paard begon heel erg te protesteren, dat vond ik al raar want normaal deed ze nooit zo.
dat bleef een lange tijd zo,wij daarom de fysio erbij gehaalt en ja hoor flinke blokade in de rug.
Maar die blokade zat er al een tijdje bleek dus,dus de fysio moest 2 keer komen na de tweede keer zat alles weer goed.
Maar hoe kwam die blokade daar ? nou bleek dat het door het zadel kwam,maar we werden pas echt kwaad toen we hoorden dat het zadel nooit goed heeft gelegen het zadel is dus helemaal verkeert aangemeten Boos! dus er moest een nieuw zadel op.
Nou heb ik al iets van 2-3 maanden zonder zadel gezeten,wij vonden het wel lang genoeg wij gebeld naar het bedrijf waar het zadel vandaan moet komen en zij konden onz vertellen dat het allemaal super sloom ging bij de leverancier dus mijn liefe moeder Schijnheilig gevraagt of me dan geen leenzadel konden krijgen,zo gezegt zo gedaan ! dus nu heb ik een leen zadel dus ik gisteren les gehad maar wat me opvalt is dat ze nu heel erg zwaar is en heel erg dramt nou weet ik dat ik dan veel naar voren moet rijden maar over dat drammen ja wat moet ik daar mee ?!

Groetjes Ashley

Ik hoop dat jullie tips hebben ! Haha!

Romyv

Re: Paard zwaar in de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:36

doordrammen! Gas erop en dan op je zit terug te rijden.. Ze mag niet hangen en dat moet ze leren.. Probeer te voorkomen dat ze gaan hangen door der goed actief (dus niet over der tempo maar actief) te rijden vanaf het begin af aan.. Zelf niet vastpakken of trekken dan doet zij at ook niet

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:17

Misschien dat er dan toch nog iets niet goed zit?
Ons paard heeft hetzelfde meegemaakt en toen we een nieuw en dus goed passend zadel hadden duurde het toch een tijd voor hij weer echt fijn te rijden was. Paard moet ook wennen aan de nieuwe situatie, het heeft ook tijd nodig.
Echt hangen is idd alleen op te lossen door voorwaarts te rijden, en als je echt merkt dat ze hangt goed been of een tikje te geven en een ophouding waarna je haar ook meteen weer losser laat. Ze moet leren op haar eigen benen te lopen. Door te hangen zoekt ze steun aan je handen en loopt ze teveel op de voorhand.

fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:20

Is het leenzadel wel goed nagekeken? Dat dat ook goed ligt?
Bij hangen niet terughangen;). Loslaten. Ophouding geven en meteen weer loslaten.
En bedoel je dat ze alleen daarin dramt? Of ook in andere dingen.

AshleyZoet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 12:54

dank je wel allemaal voor de tips !

@fury:ze dramt alleen in het hangen gewoon dwars doen niet willen nageven maar inmiddels met alle tips gaat het al een stuk beter en het zadel licht goed maarja binnen kort het echt zadel dan zal het ook een stuk beter gaan

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:16

ik ben het helemaal met Romyv eens, gaat ze hangen, gas erop, en is het hangen over dan pas weer op je zit terug rijden. en dit zo blijven herhalen.

Joske_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:10

Ik herken het helemaal. Mijn paard hing ook altijd in mijn handen, de blaren op mijn vingers zijn nog steeds niet weg. Ik reed mijn paard altijd op een dikke trens, als een scherper bitje niet nodig is ga ik het er ook niet in hangen. Doordat mijn paard hing aan de teugels, liep ze soms onregelmatig. Fysio erbij gehaald, en mijn zadel bleek niet te passen. Een nieuw zadel werd gekocht en besteld, en ik rij nu bijna tien weken zonder zadel.

Nu heeft ze als het goed is geen last meer van haar rug, maar toch hing ze regelmatig nog in mijn handen. Het was voor haar een gewoonte geworden, en het was lekker makkelijk voor haar als ik haar hoofd mooi mocht dragen. Mijn instructrice raadde mij een scherper bit aan. Als ik érgens moeite mee heb, is het dat wel; oplossingen zoeken in bijvoorbeeld een scherper bit. Maar toch had ze gelijk; ik moest van alles en iedereen (ook van mezelf hoor) met een dikke trens rijden zodat ik mijn paard niet in de weg zit. Maar nu zit mijn paard míj in de weg! Daarbij leer ik de hulpen zo klein mogelijk te geven, maar teugelhulpen komen minder goed (of zelfs niet) door met een heel dik bit. Ik rijd nu sinds een week of twee met een scherper bitje, en we zijn met sprongen vooruit gegaan. Natuurlijk wil ze nog wel eens in mijn handen hangen, maar het zou ook niet goed zijn als dat bitje alles voor mij zou oplossen. Het is een hulpmiddel, en als je paard verder niets lichamelijks mankeert en je begleiding hebt van een ervaren persoon raad ik het je zeker aan!

AshleyZoet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 19:50

Mag slotje op alles is opgelost of als het kan verwijderd worden

fable_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:14

Soms hoef je er niet veel voor te doen om een paard op te laten houden met hangen .
Als je je pinken iets meer omhoog houdt helpt dat bij veel paarden ook al erg goed.