De Duinrand's Zafier [KWPN] @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ArGieVai

De Duinrand's Zafier [KWPN] @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 23:46

Hoi hoi!

Iets meer dan een maand geleden zijn wij (de eigenaresse&ik) genoodzaakt geweest Zafier (4 jarige van Paddox) te castereren. Dit omdat hij steeds linker werd. Aan de hand ging het nog wel maar zodra je de bak in liep stond hij recht omhoog met zijn voorbenen naar je te maaien en achter je aan rennen op 2 benen. Steigeren deed hij ook al een tijdje onder het zadel maar wordt steeds minder.

Dit is ongeveer de 5e keer dat ik er sinds de casteratie weer op zit en zijn dus eerst eens bezig lekker voorwaarts te rijden, zorgen dat hij goed aan het been is en mijn lijnen rijd in plaats van de zijne.

Ik heb eerst even in de binnenbak gereden daarna voor het eerst weer in de buitenbak wat erg spannend is natuurlijk en waar wat meer te zien is!

Hij loopt nu ongeveer op B/L niveau.

Wij lopen nu vooral tegen het probleem aan dat menneer niet altijd zin heeft om te werken en meer op andere dingen wilt letten. Als jij hem dan even bij de les roept stopt hij en steigerd of gaat niet meer naar voren. Ik denk zelf dat dit ook nogsteeds hengstengedrag is omdat hij het ook al als hengst deed. We gaan wel elke dag vooruit en het gaat telkens beter. Hij steigerd en stopt steeds minder en blijft veel beter aan de hulpen. Mijn houding is ook een minpuntje, ik ga te snel naar voren zitten en naar beneden kijken, mijn tenen zijn af en toe net kapstokjes, ik moet mijn schouders meer naar achter en mijn rechterheup niet inknikken. Ook moet ik mijn handen af en toe wat lager houden en op gelijke hoogte. En mijn hakken uitdrukken vergeet ik af en toe nog wel eens...

nou ja hou er alsjeblieft rekening mee dit is pas de 5e keer dat ik er weer op zit!! en hier is Zafier! :

Afbeelding
1. Nog in de binnenbak, braaf saf Lachen ik: RECHTOP, hakken uitdrukken!

Afbeelding
2. stef: rechtop, hand lager, hand gelijk, hakken uitdrukken!

Afbeelding
3. buitenteugel toestaan, wel handen gelijk houden, rechtop en hakken uitdrukken!

Afbeelding
4. Hier was ik ERNSTIG kwaad omdat menneer net stil ging/wou staan om te gaan steigeren dus flink naar voren. maar moet wel hand toestaan om naar voren te kunnen, blijven zitten en hakken uitdrukken.

Afbeelding
5. Hier zie je goed wat ik bedoel met mijn rechterheup, ik moet alleen mijn schouders 'meedraaien' in plaats van mijn hele bovenlijf. Daarnaast zie je hier ook dat ik mijn tenen meer naar binnen moet!!

Afbeelding
6. Braaf saf Lachen alleen ik mijn hand lager en hakken uitdrukken!!

Afbeelding
7. Goed saf Lachen Begin van contrastelling aanvragen, JEZUS MIJN VOETEN.....

Afbeelding
8. Vind ik zelf een fijne foto alleen mijn HAKKEN!!

dat was het voor nu Lachen

patsur

Re: De Duinrand's Zafier [KWPN] @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 07:14

Wat je zelf al zegt bij foto 4, als je vooruit wil moet je wel ruimte geven. Denk je zelf niet een beetje dat dat ook de grootste oorzaak is van het steigeren?

Dat je zelf vasthoud omdat hij het ook al aan de hand had gedaan en dat je hem daarmee niet de ruimte geeft om naar voren te gaan..

Fempjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 07:29

Zafier is een mooi paardje, leuke kleur!
Zoals ik jouw foto's bekijk ziet het er allemaal wel netjes ontspannen uit. De achterhand, zou er wat mij betreft wat meer ondermogen komen, ik kan het niet helemaal goed zien, je hebt vrij veel foto's van voor ipv opzij. Maar je zei al dat je daar aan ging werken, dus dat zal zonder meer goed komen! Knipoog
Het valt me wel op, dat je op iedere foto naar Zafier kijkt, probeer om tussen zijn oren door naar voren te kijken. Druk je schouders ook wat meer naar achter, dan zit je wat rechter, en blijf in het midden van je zadel zitten (laatste foto). Wat je handen betreft, dat komt vanzelf wel goed denk ik, ik denk dat je hem nu nog vooral wil corrigeren, omdat ie jouw hulpen soms nog niet wilt waarderen, als dit dadelijk beter gaat zullen ook jouw handen beter worden! Haha!

Ziet er goed uit! Ik vind Zafier ook echt een leuk paardje:P, en jouw laarzen vind ik echt super mooi! Vingers aflikken
Jullie vormen een mooie combinatie! Knipoog

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 08:06

Vind jullie een leuke combinatie en je paard heeft een erg mooi kleurtje!
Inderdaad, de achterhand zou er iets meer onder mogen maar dat is een kwestie van tijd, hij is nog jong, toch?
Op een aantal foto's had ik liever je handen een pietsje lager willen zien en iets minder inwerkend, inderdaad wel ruimte geven om naar voren te gaan maar dat probleem ken ik ook, het voelt tegenstrijdig op het moment zelf. Wel aan werken, anders geef je 'm nogal verwarrende hulpen Clown
Verder een superpaard, veel plezier nog!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 10:59

dankjullie Lachen

@ Patsur: Ik geef hem altijd de ruimte om naar voren te gaan, dit is ook een momentopname. Normaal is het zodra hij een poging doet tot stilstaan hand naar voren been er aan en blijven drijven tot hij goed voorwaarts is, dan been eraf, terugnemen en weer verder rijden. Lachen

Edit: Over het scheef zitten, ik zei het zelf ook al Lachen moet daar echt aan werken!!