Amber (3-jarige KWPN merrie) voor het eerst op bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

surcas_amber

Amber (3-jarige KWPN merrie) voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 17:08

Hoi allemaal, Amber is nu ong. 2.5 maand onder het zadel. Ze is heel erg braaf. Ik heb nu af en toe met haar priveles. Dit nog niet te vaak, omdat ik het rustig met haar aan wil doen, gezien haar leeftijd. Ik rijd haar nu ong.3 keer per week. Verder staat ze 24 uur per dag in het weiland. Ook longeer ik haar en maak af en toe een buitenritje. Ik heb haar zelf zadel mak gemaakt en verder ingereden. Ik heb haar al vanaf veulen zijnde.. Ik heb in het verleden ook foto's van haar op bokt gezet, met de vraag of ik er goed aan deed om haar te kopen. Ik werd helemaal verliefd op haar en ze werd goedgekeurd door de DA dus hebben we haar gekocht.

Met zadelmak maken heeft ze geen pas verkeerd gezet, ook heeft ze nooit gebokt of gesteigerd etc. We hebben haar rustig aan alles laten wennen, en ze vind het nog steeds erg leuk! Ik wil haar deze zomer lekker doorrijden en dan misschien met de winter een paar keer in de B te starten. Waar we nu het meest aan werken is:

-Het goed reagerden op mijn been. Amber is van zichzelf wel wat lui dus wil ik haar beter aan mijn been krijgen door consequent te blijven.
-Het wat minder diep lopen. Amber wil nog wel is wat gaan hangen aan mijn handen. Dit probeer ik op te lossen door een ophouding te maken en haar naar voren te drijven, of een overgang te maken.
-Ook zie ik nu dat ik bij haar wat rechter op moet gaan zitten. Vooral bij het hals strekken ga ik erg veel mee naar voren.
-Middendraf: Dit vind ze nog erg moeilijk, dus probeer ik steeds kleine stukjes te doen. Hier graag nog tips voor!
-Galop: Deze is vaak nog wat onstuimig. Dit probeer ik op te lossen door vaak aan te springen en dan maar kleine stukjes te galopperen.

Andere dingen hoor ik graag van jullie!

Oja, ik rijd nu met een tak erbij, omdat mijn zweep kwijt is.. Tong uitsteken (het is niet zo dat ik haar en continu mee sla hoor, ze heeft alleen af en toe een klein tikje nodig, omdat ze dan dwars door mijn been heen loopt.)
Nu hier de foto's:

1. Stap
Afbeelding

2. Stap
Afbeelding

3. Draf
Afbeelding

4. Draf
Afbeelding

5. Draf
Afbeelding

6. Draf
Afbeelding

7. Galop
Afbeelding

8. Galop
Afbeelding

9. Draf
Afbeelding

10. Poging tot middendraf
Afbeelding

11. Halthouden
Afbeelding

12. Eerste keer wijken
Afbeelding

13. Hals laten strekken
Afbeelding

14. Hals laten strekken
Afbeelding

Dit waren ze weer! Een berichtje zou heel fijn zijn!

Groetjes Sabine

Steffi91

Re: Amber (3-jarige KWPN merrie) voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:23

hey!
ik vind jullie een superleuke combinatie Knipoog
ik vind dat de foto's er erg ontspannen uitzien, oke soms misschien beetje op de voorhand maar als je weet dat het zulk een jong paardje is, komt dat zeker goed!
misschien kun je wat schijnovergangen rijden om haar meer voorwaarts en op het achterbeen te krijgen? Veel paarden die ik ken worden daar behoorlijk wakker van Haha!

nog heel veel succes met haar!!!

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:28

Ziet er ontspannen uit!

Tip: probeer wat minder aan de binnenhand te zitten, op de foto's lijkt het alsof je haar meer op de binnenteugel rijdt in plaats van op de buitenteugel. Bijna iedereen doet dit fout, ik moet er ook altijd erg op letten. Knipoog

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 18:07

Mooi paardje!
Zoals je zelf ook al zei val je soms nogal naar voren, en op een aantal foto's zit je ook met je hakken nogal hoog. Ik kan het niet goed uit de foto's halen, maar als je bijvoorbeeld foto 12 (wijken) ziet lijkt het alsof je dit steeds doet als je aandrijft

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 18:10

Leuk dier en je zit netjes.

Ik vind echter wel dat je erg vlug bent met zoveel stelling vragen en wijken; zorg eerst dat je rechtuit kunt rijden, schakelen, verschillende tempi en als die basis er in zit, ga dan eens wijken e.d. Ze is nog erg jong, heb dus geduld. Succes!

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 18:16

mooi paardje!

tips:
- hakken iets meer uitdrukken (zie foto 2)
- benen iets naar achter leggen (zie foto 3)
- benen wat meer tegen je paard aanleggen (zie foto 6)
- handen rechtop houden (zie foto 4)
- niet voorover vallen (zie foto 4 en 5)

verder ziet het er netjes uit hoor!
veel succes verder nog met je paard!

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 18:20

Ziet er goed uit, maar ik ben eht met detour eens, eerst rechtuit, schakelen etc en dan pas wijken. Je hebt namelijk op de foto met het wijken ook helemaal geen contact met de mond op je buitenteugel, dit lijkt mij niet de bedoeling?
Soms heb je je handen mischien iets te hoog en probeer een knik in je ellebogen te houden en niet je handen naar voren te steken.
Succes nog!
(PS. ik vind het wel onzettend knap dat je alles zelf hebt gedaan, inrijden etc!)

Curro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 18:25

inderdaad ben het wel eens metdetour, als je haar zo vroeg aan de stellingen zet en je zou dit fout aan leren(ik zeg niet dat jij dat doet) dan krijg je het bijna niet meer afgeleerd.
en ook als jij b.v. paardrijden leert begin je toch ook rustig gaan ze je toch ook niet meteen wijken leren.
hou het gewoon bij de basis stap,draf,galop n veel overgangen rijden.
verder loopt ze heel netjes, ook rustig.
compimenten(Y)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 18:27

Paard is nog in de groei, heeft tijd nodig op eigen benen te leren lopen, teveel stelling kan teveel belasting geven 9ze zijn relatief nog slungelig) en idd, als ze nu al teveel moeten doen kunnen ze serieus erg snel hun lol verliezen in het werk. 't Zijn nog baby's.

surcas_amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 20:22

Hoi, bedankt voor jullie reacties. Het wijken probeerde ik voor de eerste keer, en ik vond het al heel wat dat ze opzij ging.. verder oefen ik heel veel rechte lijnen rijden en op de binnenhoefslag haar recht houden. Ik ben niet mer kleine voltes etc. bezig. Ik wilde gewoon een keertje kijken hoe ze op iets nieuws reageert. Ik ben niet van plan om nu continu te gaan wijken. Stap, draf en galop zit er al wel goed op. alleen dan nog wat meer bij elkaar. Maar ik wilde kijken of ze reageerde op de druk van 1 kant zeg maar(bij het wijken). Maar ik zal minder stelling met haar gaan rijden.

Dat over het meer op mijn buitenteugel rijden klopt helemaal. Ze is op dit moment nog wat scheef en vooral linksom loopt ze vaak meer op mijn binnen dan mijn buitenteugel. Ik probeer dan op de volte haar met mijn buitenbeen en teugel op te vangen en juist met mijn binnenbeen tegen mijn buitenteugel aan te duwen..

Maar dit gaat natuurlijk niet allemaal in 1 keer!

Tip over de schijnovergangen ga ik zeker proberen! Zijn er nog andere tips/ oefeningen voor jonge paarden?

Groetjes Sabine

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:41

"pintogirl, nu weet ze het wel hoor. Beetje mosterd na de maaltijd. Ziet er netjes uit hoor, je laarzen vielen me alleen direct op, no offence maar rijd dat lekker? Verder een leuk paardje en voor een drie jarige gaat het toch goed? Houden zo, dus mak an.

PiieterLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:59

Ik vind dat je veel te vroeg bent met alles !
ik rijd nu ook een pony in die is mischien 1.5 maand onder het zadel en het enigste wat ze kan ik met losse teugel en op stem hulpen draven galloperen stappen en halthouden en voltes rijden ,

ik weet niet of het nu zo goed is om met 2.5 maand al te wijken en nagevelijk te laten lopen,
maar je moet het zelf weten het is jou pony maar dit is mijn mening en tip
gr,

edit : ik had geschreven dat ze op stem hulp een volte kon rijden maar zo bedoelde ik het niet hoor haha ! ,
ik bedoelde de overgangen doet ze op stemhulpen en het enigste wat ze op been teugels en zit kan is een volte
Laatst bijgewerkt door PiieterLY op 04-07-08 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:00

Pony? Het is een echt paardje al en licht contact met de mond is toch niet zielig?

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:07

veel tempowisselingen rijden, sluiten en weer weg rijden/ schijnovergangen, dan komt de middendraf vanzelf Knipoog
verder aan je houding denken, achterover, op je billen zitten en je benen aan je paard houden zie foto 6.
vindt het een leukerd Tong uitsteken
PiieterLY: het ene paard is er eerder aan toe als de andere en ik denk dat de TS wel weet waar ze mee bezig is Knipoog

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 07:15

Mooi paard.Lachen Zorg ervoor dat jezelf rechtop blijft zitten en dat je je handen niet zo breed zet in het wijken.
Succes ermee.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 07:42

in een ideale wereld zou je hem nu lekker een paar maanden met rust laten.... weer even bijgroeien ik vind haar wat schraal.
Echt een kleuter dat de potentie heeft een prachtig paard te worden!

Waar je wel heel serieus mee aan de gang moet is je eigen houding en zit. Er zit geen een foto tussen waar je een lekkere mee werkende ruiter bent. integendeel zelfs...onderbenen optrekken, voorover duikelen, bij het halt houden de teugels zodanig strak dat hij zich oprolt..... Daar kan je niet blij van worden.

Vraag aan je instructrice of iemand anders om zitles en jullie hebben een gouden toekomst! De kleur heeft ie al! Prachtig beest!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 08:03

Er zijn toch een paar foto's waar ik vind dat ze het dier niet hindert en dit zijn zulke korte fragmentjes; paard oogt wel ontspannend, als ze het zo in de weg zou zitten, zou het vast neit zo lopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 08:07

Leuk paard. De meeste dingen zijn al gezegd, maar deze opmerking vind ik een beetje vreemd.

Citaat:
Ik heb nu af en toe met haar priveles. Dit nog niet te vaak, omdat ik het rustig met haar aan wil doen, gezien haar leeftijd

Les is voor jezelf. Je maakt wat kleine foutjes, die een instrictrise jouw kan helpen afleren. imo is les voor jou niet onbelangrijk en zal het je helpen om je paard nóg beter op te kunnen leiden.

succes iig!

mell_trix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 08:15

Ziet er lekker uit! Wel vindt ik dat je best een nieuwe zweep kan kopen. Wel vindt ik het er nog een beetje te jong uitzien voor wijken en middendraf. Knipoog

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:21

Leuk beestje!
Het eerste wat mij opviel was je cap. Deze moet je echt goed doen, zo is die niet veilig.
Over het rijden; maak je benen lang, misschien kan je beugel 1 gaatje langer.
Let er ook op dat je niet te ver naar voren gaat zitten.
Met de foto van wijken doe je allebij je benen naar achteren, 1 been hoort op zijn plek te blijven en de ander waarmee je hem naar de zijkant drijft hoort ietjes naar achteren te gaan, let hierop!
En koop even een zweep Knipoog want dit is alleen maar gevaarlijk.
Succes verder Lachen

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 15:56

Sharay schreef:
is eeen zweepje te duur??

Wat is dat nou weer voor reactie? Als ze wil gaan rijden en haar zweep is even niet te vinden dan rent ze toch niet gelijk naar de winkel om een nieuwe te halen en dan pas te gaan rijden...

Ziet er netjes uit Sabine! Je houding heeft wel wat verbeterpuntjes maar die zijn al genoemd. Lekker dat Amber nu al zo ontspannen nagevelijk loopt.. Ik zie liever dat dan als wat ik met Nero had, had hoofd omhoog en schudden... Maar het is echt super vooruit gegaan als ik de foto's in je profiel nog eens bekijk Tong uitsteken

Ik vind Amber echt een leuk paardje! Even kijken of we binnenkort weer eens kunnen plannen dat ik langs kom Tong uitsteken
En wat een leuk dekje heb je Knipoog

Jammer dat er ook, zoals vaak, weer wat aparte reacties vallen. Maar ik weet dat jij lekker met Amber rustig aan doet Haha! En dat je weet waar je mee bezig bent!

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:08

Heey,leuk paardje en goed dat je ze zelf heb zadelmak hebt gemaakt
Heb wel nog wat tips;
je hakken iets meer uitdrukken, benen wat meer tegen je paard aanleggen, handen rechtop houden, niet voorover vallen( dit zal wel komen omdat je er nog niet lang op rijd)

mdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:40

Ik denk dat het naar voren hangen ook te maken heeft met het feit dat het paard nog niet in balans loopt.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 08:25

leuk paardje, loopt al mooi ontspannen voor zo'n jong diertje!

Met wijken denk erom dat je je beenligging goed houd en je hebt je binnenteugel op contact en je buitenteugel bungeld er losjes bij, probeer op beide teugels contact te houden zodat haar buitenschouder begrenst is.
over het zweepje is genoeg gezegt, vind het zelf niet echt verantwoord maar genoeg daarover.
Naar mijn idee kan je neusriem nog wel een gaatje hoger.
Wat je houding betreft vind hem redelijk netjes, je zit iets naar voren maar ik neem aan dat dit is om haar rug nog wat te ontlasten wel mogen je beugels een gaatje langer of heb je ze zo kort voor als ze een gekke sprong maakt om haar makkelijker uit te zitten?

Erg leuk beestje en denk dat je er aardig ver mee kan komen.

surcas_amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 13:16

Hoi, bedankt voor alle reacties! Aan sommige berichten heb ik ook echt wat aan! bedankt hiervoor. ff over mijn tak.. normaal rijd ik gewoon met een zweep maar ik heb nu gewoon voor 1 keer een takje gepakt.. ik zie namelijk neit zo in waarom dit zo erg is.. zweep kan ook hard aan komen hoor Clown

Verder zal ik het wat rustiger aan gaan doen. Wijken deed k gewoon voor 1 keertje.. verder ben ik veel met overgangen bezig en ik rijd haar nog niet vaak in de week en niet erg lang. Dus ik denk niet dat ik haar overbelast zo. Ook moet ik er denk ik bij vertellen dat ik dit niet het eerste paardje is wat ik ingereden heb en ik heb ook nog een ander paard waarmee ik ook wedstrijden start. Ik wil niet zeggen dat ik er daarom alles van af weet, dit is ook absoluut neit zo, maar ik weet denk ik wel wanneer ik haar overbelast. Ik heb elke week priveles met mijn andere paard en dan vertel ik ook altijd hoe het met amber gaat enzo.. dus mijn instructeur is ervan op de hoogte. En ik wil juist niet te vaak met haar lessen, omdat ik dat juist erg zwaar voor haar vind.

Als ik vergeten ben om op sommige dingen antwoord te geven hoor ik het wel!

Groetjes Sabine