Doorzitprobleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Doorzitprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 16:18

Hallo,

Ik heb 10 jaar zelf paarden gehad en veel verschillende paarden gereden.
Nu mag ik nadat ik maart mijn eigen paard verkocht heb, de hele leuke pony van mijn vriendin gaan rijden.

Eindelijk mag ik na 10 jaar tegenslagen en 'verkeerde' paarden gehad te hebben, me gaan mengen tussen de wedstrijdruiters. Haha!

Maar ik zit met 1 probleempje...

Die pony is zo smal dat ik niks tussen mijn benen heb om op te zitten zeg maar, ik kan dus echt NIET doorzitten op dat beestje.

Ze loopt wel gewoon netjes over haar rug maar je hebt gewoon geen houvast.

Wie heeft er een goede tip om het te vergemakkelijken?

Aan reacties van neem zitles heb ik vrij weinig aan, aangezien ik zo met ieder paard wegrijdt..

marlies85

Re: Doorzitprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:24

Citaat:
Die pony is zo smal dat ik niks tussen mijn benen heb om op te zitten zeg maar, ik kan dus echt NIET doorzitten op dat beestje.

Ze loopt wel gewoon netjes over haar rug maar je hebt gewoon geen houvast.

Of je nou een lekker mollige haflinger onder je kont hebt, of een lekker slank arabiertje....dat moet niet veel uitmaken.
Bij doorzitten is het namelijk niet de bedoeling dat je je benen om het paard klemt zeg maar.
Of je lekker kunt door zitten of niet hangt ook erg af van de draf van het dier.
Wat misschien wil helpen is het volgende:
Vanuit stap aandraven en door blijven zitten...na een paar drafpassen weer overgaan naar stap, en dit herhaal je regelmatig in 'sessies'.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 16:27

nee dat je je benen niet moet klemmen snap ik. Lachen

Maar je verliest gewoon héél snel je evenwicht, omdat je niet echt kan zitten

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:12

Waarschijnlijk ben je er over een tijdje wel aan gewend. Probeer 'ns om met heel langzaam te draven, de stap steeds sneller maken totdat je 'n drafje hebt.
Heeft het niet met iets rij technisch te maken, zoals nog niet goed over de rug / strakke rug.
Of misschien zijn je beugels wat te lang, of juist te kort.
Ik rij normaal altijd paarden maar heb een tijdje terug een B-pony zadelmak gemaakt en even doorgereden, da's ook wel even wennen zeg maar. Maar na een tijdje reed ik er ook heel makkelijk op, ook doorzitten. Een welshpony van 1.26 is ook smal hoor Haha! !

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 08:26

Ja misschien is dat het wel, het wennen. Mijn eigen paard was al niet breed maar deze is helemaal zo smal. Dat langzaam draven kan die pony heeel erg goed, die dat kan ik wel uitzitten maar wil ik dan naar het arbeidstempo gaat het ff mis. Die pony is erg gevoelig dus als ik nog maar iets verschuif, is alles wat ik opgebouwd had aan ontspanning verdwenen.

En opzich vind ik het niet zo heel erg om haar niet uit te zitten maar wil gaan starten dus MOET ik doorzitten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:23

Probeer goed haar ritme aan te voelen.
Meegaan in de bewegingen, misschien overdreven, tot je het gewend bent en "normaal" kan gaan doorzitten.
Het is vaak een kwestie van wennen.
Probeer tijdens de trainingen veel door te zitten en vraag ook even hulp aan een instructeur/instructrice Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:29

Idd heeft de breedte er niks mee te maken, dat is dus een teken dat je zelf niet genoeg balans hebt.

Zitlessen is voor niemand slecht, hoe goed je ook wel niet kan rijden, voor iedereen is zitles goed.

Kijk eerst ook of het zadel wel goed licht, schuift dat>? dan zou ik daar zeker eens naar laten kijken.

Als het zadel goed ligt, ligt het balansprobleem bij jou.

Ga vaak kleine stukjes doorzitten, en breid die stukjes steeds meer uit tot steeds langere stukken.
Ontspanning is het belangrijkste.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 15:52

Het zadel ligt gewoon goed. Het is ook niet dat ze haar rug wegdrukt, ze loopt juist erg mooi en netjes constant over haar rug.

Lessen doen we zowieso wel dus in de les zal het ook aan bod komen.

Ik was gewoon nieuwschierig of er niet wat kleine trucjes zijn om het net even wat makkelijker door te krijgen.