2 hengsten en ruin scheiden of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elsie1

2 hengsten en ruin scheiden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 16:03

ik heb twee hengsten en een ruin die samen in de weide staan. Hengsten zijn nu 4 jaar en de 12 jaar en hij is de baas. Nu wil er één van die hengsten die het dominantste is zich over de ruin zetten maar die laat het niet zomaar toe en vecht vooor zijn plaats te behouden. Af en toe vallen er klappen en vooral het bijten wordt gevolgd met wonden. De ruin heeft al verschillende genezen wonden in de nek die nu met wit haar zijn bedekt. De hengsten zelf zijn vriendjes omdat de ene onderdanig is en het allemaal maar laat begaan. Ik heb ook mij eens laten wijsmaken dat drie paarden niet samen gaan er is altijd één de sigaar, alleen gaat, met twee gaat ook met drie niet en met vier weer wel.

Ik zou de ruin scheiden van de hengsten en de hengsten bij elkaar laten staan. Ik zou dan ook om de dag één van de hengsten bij de ruin zetten zodat ze blijven aan elkaar wennen ook de hengsten bij elkaar blijven zetten. zo zijn ze alleen of met twee en niet meer met drie samen. Ofwel moeten we de dominantste hengst laten castreren. Maar ik hou ze liever allebei hengst, wij zitten in de sport met onze paarden en die extra hormonen hebben we nodig om te presteren. In het rijden hebben we geen last van dominantie of naar de mens toe zijn ze allemaal heel erg braaf. Ook naar andere paarden zit er geen kwaad in. Het is alleen onderling in de weide dat er wat rangordeverstoring is en ik zou graag die wonden vermijden bij mijn ruin.

De hengsten dekken niet. Castreren zou ik alleen maar doen indien het echt niet meer kan met de onderlinge ruzie's en wanneer het menens wordt. Liever niet castreren.

Weten jullie nog iets wat ik kan doen?

Roos_s

Re: 2 hengsten en ruin scheiden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:10

het nadeel van hengsten bij een ruin te zetten is verschil ik karakter. Hengsten zijn hele dag bezig met zichzelf te vermaken en een ruin is hierin veel evenwichtiger en rustiger. Een nadeel kan dus zijn dat je ruin de hele dag opgejaagt wordt door een hengst terwijl die er zelf weinig zin in heeft.

Ik zou zelf toch castreren, als de hengsten niet voor het dekken zijn heb je er naar mijn idee te weinig aan om ze hengst te laten. Alleen die hengst van 12 jaar lijkt mij te laat om te castreren, die kunsten zitten er nu eenmaal in....

iig ik zou er wel voor kiezen te scheiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:13

12 jaar is niet te laat om te castreren vind ik, de mijne is op zijn negende gecarstreerd en is er alleen maar beter op geworden.

Hengsten en ruinen kunnen imo prima samen die van mij lopen ook samen. De hengst is wat drukker maar mijn ruin speelt ontzettend graag met hem.

Persoonlijk zou ik kiezen voor tijdelijk scheiden want zo is het geen pretje voor de ruin, maar om toch te gaan castreren.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:16

Mijn ervaring (mijn ouders hebben 27 jaar een opfokkerij): hengsten & ruinen gaan prima samen. Dat vechten duurt een paar dagen op z`n langst, daarna zijn de verhoudingen bekend en komt er rust (itt de situatie bij de merries Vork ). Gaat het dan nog door en wordt een paard duidelijk de dupe (zo hadden wij ooit een ietwat verzwakt, ouder paard dat het niet trok) dan kun je castreren alsnog overwegen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:18

Het lijkt er op dat die hengst gewoon niet wil dat zijn maatje van hem wordt afgepikt door de ruin. Zo´n situatie heeft niks met hormonen te maken en wordt dus ook niet opgelost door verminderde aanmaak van hormonen... dat soort schermutselingen zie je ook in andere groepen...
Een vierde paard(je) is dan een optie volgens mij. Dan kunnen de hengsten gewoon maatjes zijn en de ruin met een ander paard maatje worden, al of niet in een aparte wei...
De oplossing die je zelf hebt bedacht, van steeds maar twee bij elkaar hebben, lijkt ook haalbaar.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 09:19

nu is het gans de week al kalm tussen de drie, geen nieuwe bijtwonden bij. Toch zal ik de ruin scheiden en om de dag een andere hengst bijzetten. Dus de paarden alleen of met twee en dit steeds wisselen van het ene paard bij de andere zodat ze eigenlijk allemaal samen staan maar niet met drie. Ik zal het zo eerst doen en kijken of het dan vredig verder verloopt zonder bijtwonden. Ik denk wel dat het ergste nu voorbij is maar het zal weer wat wilder aan toe gaan volgend jaar in het voorjaar wanneer ze voor het eerst weer buiten worden gezet. Dan zet ik hier nog wel eens een topic over. Ik hoop natuurlijk dat het wel goed blijft gaan.

Bedankt voor jullie meningen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:23

Als de groep duidelijk hun verhoudingen en plaatsen weet, dan kan het prima. Er zal best eens wat onrust zijn, maar dat zou je even moeten aankijken. Maar ik zie dat het al weer rustig is, mooi zo Lachen