Hahaha, wat ont-zet-tend herkenbaar die foto's.
Lastig he, dat tuigersbloed! Die hoge halsaanzet en zo'n rechte rug, dat maakt het niet makkelijker.
Ik zou je een hele serie tips kunnen geven, maar ik denk dat je er -proefondervindelijk- al een hoop weet. Wat ik je vooral zou willen adviseren is de verleiding te weerstaan je teveel op die hoofd-halshouding te focussen.
Foto's blijven moeilijk te beoordelen, maar ik denk dat hij iets over z'n tempo loopt en hij ' stuwt' ook wat teveel. komt hij goed terug op je zit? Of je stem? Dan zou ik hem wat terugrijden in tempo ZONDER te prutsen aan de voorkant, goed op twee teugels houden en op eigen benen laten lopen.
Zorg dat je hem heel goed aan je been hebt, anders blijft hij of tegen, of achter je hand/been kruipen. Hierbij kan je een zweepje gebruiken, maar het toverwoord is vooral consequent zijn.
Veel (schijn)overgangen en steeds tempowisselingen. Probeer hem zo a.h.w. in je hand te rijden met je benen, maar let op dat je het tempo daarbij niet steeds weer opschroeft.
Op die manier moet hij wat meer gaan dragen, zal hij z'n rug iets meer gaan gebruiken en er van voren niet zo naar boven uit willen drukken.
VWNW is een lange weg, mits je dat op de juiste manier wilt doen. Probeer vooral te voelen hoe hij zijn lijf fijn gebruikt, niet teveel op dat eindplaatje focussen en NIET aan de voorkant gaan proberen te sleutelen. Best kans dat je uiteindelijk de conclusie trekt dat hij bijv. net ietsje achter de loodlijn en net iets hoger dan VWNW het fijnste loopt. Daarom; voelen en (laten) kijken. een eerlijke en correcte aanleunin fijn aan de teugel en aan je been, op eigen benen met goed ruggebruik, da's toch belangrijker dan een vooraf exact bepaalde hoofd/halshouding?
Probeer niet te wringen met je handen, je hebt ze nu vaak ongelijk staan, ws in reactie op zijn vasthouden aan een kant. Handen gelijk houden, controleren of je netjes op twee zitbeenknobbels zit en je zodoende niet zelf scheef zit/laat zetten. Gelijke druk en teugellengte houden, veel figuren rijden om hem wat soepeler te maken. Niet proberen er even de juiste lengte-buiging in te trekken of porren met je benen.
Natuurlijk moet er reactie komen op je binnenbeen en mag hij daar niet doorheen vallen. Maar hij zal ook gewoon nog sterker en soepeler moeten worden, dus maak het hem nog te moeilijk.
Loopt hij wel redelijk goed in balans? Hoe zijn je rechte lijnen? Heb je veel in je handen?
Misschien laat je je wat uit evenwicht trekken en liggen daarom je benen wat ver naar achteren, je zit namelijk ook naar voren en niet genoeg op je kont op sommige foto's.
Kunnen je beugels geen gaatje langer?