WiseGuy M (tuiger) @ poging dressuurwork

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

WiseGuy M (tuiger) @ poging dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 12:28

WiseGuy M is een tuiger (v. Roy M) van 5 jaar. Hij is nu ongeveer aan half jaar van deze eigenaar. Daarvoor is hij alleen voor de kar gereden. Hij is zadelmak gemaakt waarna ik hem over genomen heb. Door de combinatie verwisseling van stal, meer werk en ander voer is hij erg mager geworden. Dit begint bij te trekken, maar hij is dus erg dun op de foto's !
Sinds 4 a 5 maanden rijd ik Wise dus, ik rijd hem 2x in de week en werk voornamelijk aan voorwaarts neerwaarts. Neerwaarts is nog erg moeilijk, het blijft een tuiger die graag zijn hoofd in de lucht wil steken.
Hij loopt nu wat buitenstelling door de hoeken, ik vind het moeilijk om hem hier rechts of met juiste stelling doorheen te rijden. Dus als iemand hier adviezen in heeft, graag.
Ook pakt hij aan de rechter kant buiging en het bit wat makkelijker aan als aan de linkerkant, ik probeer dit zo veel mogelijk op te lossen door toch de druk op 2 teugels te houden en bij wendingen veel mijn binnenbeen (vooral links) te gebruiken. Hier loopt hij nog wat door heen, dus ook hierin kan ik adviezen goed gebruiken.
Nou hierbij de fotos:

Stap:

Afbeelding
Afbeelding

Draf:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Galop:
De galop vind hij nog heel erg moeilijk, ik probeer nu steeds een paar passen dat ik hem erbij kan houden en dan weer terug nemen. Hier zijn dus ook niet zo veel foto's van maar om toch een beeld te geven:

Afbeelding

Houding:
(Ik heb net een nieuw zadel dus is het voor mij nog even zoeken)
* hakken uitdrukken
* onderbeen niet te ver naar achter
* teugels korter, hand naar voren
* niet tegen werken met hand
* niet naar voren kruipen met bovenlichaam

Forcalquier

Re: WiseGuy M (tuiger) @ poging dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:36

Leuk joh, ik heb zelf ook een tuiger alleen is die nooit voor de kar gezet. Vind het zelf wel gaaf want haar beengebruik is zo mooi tijdens de dressuur, enige minpuntje is alleen het uitzitten. Ik vind het er bij jou best goed uitzien hoor, wel wat verbeterpuntjes maar daar kan je aan werken. Die van mij loopt trouwens ook nog af en toe wat hoog met haar hoofd en wil ook niet altijd helemaal lekker buigen dus ik hou jouw topic even in de gaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:38

Hey Reneetje!

Volgende keer kom ik wat eerder zodat ik wat meer tijd heb en er dus wat betere foto's uitkomen Knipoog

*bedenkt rijtechnisch commentaar, anders wordt mijn bericht verwijderd Clown

Probeer linksom dus je buitenteugel eraan te houden, net tegen de hals en op contact, en binnenhand van de hals, maar wel soepel blijven daarin!
Probeer anders eens je zweepje over te pakken als je van hand veranderd, en niet te tikken maar er gewoon tegenaan te leggen zachtjes, net achter je kuit!

Voor de rest vind ik dat jullie al echt vooruit gegaan zijn, alleen door mijn fotografie kunsten is dat niet echt te zien Nagelbijten / Gniffelen Doen we dus snel over!

(en ik mis 1 van die kwijlhoofdfoto's Tong uitsteken)

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:43

Leuk beessie! Haha! Hij loopt lekker actief op de foto's dus kan je hem wat tegen gaan houden om rond te maken maar probeer je binnenteugel wel vrij ontspannen te houden en naar je buitenteugel toe te rijden (vanuit je binnenbeen, en buitenbeen waar nodig is begrenzen). Af en toe kan je binnenhand ook naar voren (klopje geven) dan kan hij die ruimte zelf ook opzoeken. Blijf verder goed rechtop zitten en je hakken uitdrukken. Als je goed op je kont gaat zitten en je hakken uitdrukt zit je ook wat zwaarder waar door hij niet zo snel onder je uit kan rennen.

Ik vind jullie een leuke combi! Nog veel plezier samen Haha!

xXIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:34

Mooie foto's en mooie tuiger!!

Ziet er goed uit hoor, probeer soms nog wel je tenen naar binnen te doen

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:53

Hahaha, wat ont-zet-tend herkenbaar die foto's. Knipoog

Lastig he, dat tuigersbloed! Die hoge halsaanzet en zo'n rechte rug, dat maakt het niet makkelijker.
Ik zou je een hele serie tips kunnen geven, maar ik denk dat je er -proefondervindelijk- al een hoop weet. Wat ik je vooral zou willen adviseren is de verleiding te weerstaan je teveel op die hoofd-halshouding te focussen.
Foto's blijven moeilijk te beoordelen, maar ik denk dat hij iets over z'n tempo loopt en hij ' stuwt' ook wat teveel. komt hij goed terug op je zit? Of je stem? Dan zou ik hem wat terugrijden in tempo ZONDER te prutsen aan de voorkant, goed op twee teugels houden en op eigen benen laten lopen.
Zorg dat je hem heel goed aan je been hebt, anders blijft hij of tegen, of achter je hand/been kruipen. Hierbij kan je een zweepje gebruiken, maar het toverwoord is vooral consequent zijn.
Veel (schijn)overgangen en steeds tempowisselingen. Probeer hem zo a.h.w. in je hand te rijden met je benen, maar let op dat je het tempo daarbij niet steeds weer opschroeft.
Op die manier moet hij wat meer gaan dragen, zal hij z'n rug iets meer gaan gebruiken en er van voren niet zo naar boven uit willen drukken.
VWNW is een lange weg, mits je dat op de juiste manier wilt doen. Probeer vooral te voelen hoe hij zijn lijf fijn gebruikt, niet teveel op dat eindplaatje focussen en NIET aan de voorkant gaan proberen te sleutelen. Best kans dat je uiteindelijk de conclusie trekt dat hij bijv. net ietsje achter de loodlijn en net iets hoger dan VWNW het fijnste loopt. Daarom; voelen en (laten) kijken. een eerlijke en correcte aanleunin fijn aan de teugel en aan je been, op eigen benen met goed ruggebruik, da's toch belangrijker dan een vooraf exact bepaalde hoofd/halshouding?
Probeer niet te wringen met je handen, je hebt ze nu vaak ongelijk staan, ws in reactie op zijn vasthouden aan een kant. Handen gelijk houden, controleren of je netjes op twee zitbeenknobbels zit en je zodoende niet zelf scheef zit/laat zetten. Gelijke druk en teugellengte houden, veel figuren rijden om hem wat soepeler te maken. Niet proberen er even de juiste lengte-buiging in te trekken of porren met je benen.
Natuurlijk moet er reactie komen op je binnenbeen en mag hij daar niet doorheen vallen. Maar hij zal ook gewoon nog sterker en soepeler moeten worden, dus maak het hem nog te moeilijk.
Loopt hij wel redelijk goed in balans? Hoe zijn je rechte lijnen? Heb je veel in je handen?
Misschien laat je je wat uit evenwicht trekken en liggen daarom je benen wat ver naar achteren, je zit namelijk ook naar voren en niet genoeg op je kont op sommige foto's.
Kunnen je beugels geen gaatje langer?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 21:47

Mulan: Bedankt voor je goede adviezen, ik ga er zeker iets mee doen. Wat betreft zijn tempo, hij heeft de neiging als hij wat zakt met zijn hoofd terug te komen in zijn tempo. Ik rijd hem nu met opzet iets boven het arbeidstempo hierom en komt hij wat fijner in mijn hand. Wat je al zegt niet het wringen van voor mar druk van achter opvangen met je hand.
Het is nu dus noog voornamelijk voorwaarts, neerwaarts... Tjah, we zijn er mee bezig maar is nu nog wat ver te zoeken ( in draf en galop). Hij komt op stem heel gemakkelijk terug, maar valt dan snel stil, ook dit probeer ik voorwaarts op te lossen.

Hij loopt (nog) niet goed in balans en rechte lijnen gaan ook (nog) niet goed. Zodra ik een rechte lijn in zet, niet op de hoefslag valt hij naar de zijkant. Dit krijg ik nog niet goed opgevangen met mijn been, omdat hij hier dus wat doorheen loopt. Na een aantal passen krijg ik hem dan wel recht, mar voornamelijk de inzet en het einde van een rechte lijn valt hij opzij.

Ik heb niet veel druk in mijn handen als hij lekker loopt. Wel komt hij nog bij iedere bocht of hoek omhoog waardoor er meer druk komt op mijn teugels.

Mijn beugels kunnen langer ja, ik kan alleen mijn onderbeen zo slecht stilhouden Bloos. Ook ben ik nog een beetje aan het zoeken omdat ik net een nieuw zadel heb, hier komt de zadelmaker volgende week voor kijken of het goed ligt etc.

Erg bedankt voor je advies, het is erg herkenbaar wat je zegt, ik ga er zeker aan werken Lachen