Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Hij was toen manegepony en niemand wilde er niet meer op rijden, werd nog bijna verkocht, ik was verknaagd aan dat beest.. Ik heb hem geprobeerd door te rijden, het viel zeker niet mee.. April mei was verschrikkelijk, juni ook best wel.. zachtjes aan leek het in juli augustus beter te gaan..jolentinus schreef:wat doet ze als je de teugels gewoon lang doet en dan probeert te rijden?
cally schreef:ligt het zadel wel goed?
Coentjuh schreef:Dus ik denk dat hij het headshaking syndroom heeft..
Brainless schreef:Hoe loopt hij aan de longe ??
Loopt hij dan wel over de rug??
Knavia schreef:Ik heb wel wat ervaring met stakende paarden, en ze zijn volgens mij hoofdzakelijk in 2 groepen op te splitsen:
* paarden met lichamelijke problemen waardoor ze pijn ervaren en dus het werk niet willen uitvoeren, door b.v. een slecht passend zadel geeft een pijnlijke rug, of even kreupel aan 2 voorbenen (hoefkatrol b.v.) en daardoor op 't oog niet onregelmatig maar wel bij elke pas pijn. Echter, het gemiddelde paard met een werkwillig karakter zal vaak ondanks de pijn gewoon doorlopen, kijk maar naar sommige manegepaardjes die 'vrolijk' doorhobbelen met slechtzittend tuig en kreupelheden.
* paarden met een te gevoelig (te moeilijk) karakter voor de gemiddelde ruiter. Dit zijn paarden die vaak een hele geschiedenis hebben, en al van hand tot hand zijn gegaan. Het probleem met deze dieren is dat het gedrag al zodanig bevestigd is dat je er niet zomaar even doorheen rijdt. Ergens is het ooit mis gegaan, misschien speelde toen ook wel een lichamelijk probleem mee. Vaak komen ze op handelsstallen terecht waar ze tijdelijk door het probleem heen worden gereden, maar komen ze dan weer bij een particulier, dan gaat het al snel weer mis. Deze dieren 'leren' dat aanhoudend staken effect heeft, ze komen zo immers uit de situatie die ze als onprettig ervaren. Dit zijn dieren die eigenlijk maandenlang door een professional gereden moeten worden, om daarna ook maandenlang intensief begeleid te worden bij eigenaar. Het is maar de vraag of je vriend daar zin/tijd/geld voor heeft.
jolentinus schreef:dus jullie hebben haar zelf laten beleren?
hoe kon ze dan bij de aankoop al braaf zijn? dan hebben jullie daar niet gereden?
ik zou uitzoeken of het iets lichamelijks is. zo niet. zou ik hem of door een profesional laten doorrijden. of verkopen.
)! poes schreef:Vandaar bij de keuring altijd een bloedtest laten doen.... is dit gebeurd?
Pensionnetje schreef:Als zij bij aankoop braaf was en gewoon netjes liep dan kan ik helaas niet anders dan concluderen dat de fout bij jullie zelf ligt.
Die kunnen in andere omgeving ook vreemd uit de hoek komen. Maar goed, hoe dan ook niks voor een onervaren ruiter. Citaat:ik heb haar nu vooral geleerd vooruit te lopen en dit lukte goed dus ging ik haar proberen naar beneden te rijden.. dit ging absoluut niet..
Citaat:vandaag heeft onze lesgeefster en eigenaares van de stalling haar gereden.. ook om dat hoofd naar beneden te krijgen..
Anoeska schreef:1. Beslissen of je het paard wil houden of niet. Jullie zijn waarschijnlijk niet kundig genoeg om dit eruit te rijden. Dus misschien is het maar het beste om 'm terug te brengen.
2. Als je 'm wil houden, dan helemaal medisch laten nakijken. Is er iets mis met het paardje waarom ze zo doet? En dan kijken of dat nog op te lossen is.
3. Zijn er geen medische oorzaken voor het probleem, dan ga je op zoek naar goede (!!!) instructie.Citaat:ik heb haar nu vooral geleerd vooruit te lopen en dit lukte goed dus ging ik haar proberen naar beneden te rijden.. dit ging absoluut niet..Citaat:vandaag heeft onze lesgeefster en eigenaares van de stalling haar gereden.. ook om dat hoofd naar beneden te krijgen..
Uit deze 2 quotes lijkt me duidelijk dat jullie op dit moment geen goede begeleiding krijgen. Een instructrice die op je paard gaat rijden om het hoofd naar beneden te krijgen heeft er geen verstand van. Een paardje dat staakt moet naar voren, dat hoofd maakt helemaal niets uit, en komt over maanden en maanden wel, als je paardje weer lekker uit zichzelf voorwaarts loopt.
Als je echt verder wil met dit paard, is het misschien zelfs beter om 'm een paar maandjes weg te brenge, en professioneel te laten rijden. Want zelf gaan jullie dit waarschijnlijk niet redden.

. Hebben jullie haar laten keuren voor de aankoop?