Met Willem sinds 3 weken les op AdB methode, erg moeilijk!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KimJenda

Met Willem sinds 3 weken les op AdB methode, erg moeilijk!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 22:34

Willem is en ruin van 7 jaar oud (Rigoletto X Samber)en 1.78 hoog. Ik heb Willem nu alweer ruim 3 jaar, en in die 3 jaar hebben we al veel meegemaakt. Willem is 2 keer aan ocd geopeerd en daardoor heeft hij 1 jaar stilgestaan.

Nu heeft Willem sinds december 2007 last gehad van slijmbeursontsteking in zijn voorhoeven. Dit heeft als gevolg gehad, veel bezoekjes aan dierenarst Knoop in Slootdorp. Sinds mei mogen we weer rustig aan rijden. Omdat ik erg bang bang ben dat hij weer opnieuw deze blessure krijgt, heb ik sinds 3 weken les op de Antoinne de Bodt methode van een officiele trainster van hem (Jolieka hier op bokt).

Ik vind het rijden op deze manier nog echt heel erg moeilijk en soms spookt zelfs het idee door mijn hoofd om weer op de 'oude' manier te gaan rijden. Maar Willem loopt nu wel voor het eerst echt op zijn eigen benen en er zitten soms hele goede ontspannen stukken tussen. Voel me alleen vaak nu wel weer een beginner...... Hopelijk zullen de foto's er na een tijdje beter uitgaan zien.

Misschien zijn er mensen die ook op de AdB methode rijden en me nog wat tips kunnen geven adh van de foto's.
Met Willem ben ik voor zijn blessure net gestart in de B. En we willen 21 september weer onze rentree gaan maken in de B.
(foto's zijn door een kind van 7 jaar oud gemaakt, vandaar dat ik niet in het midden op de foto's sta )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

moe van alle inspannigen

Afbeelding

Nikkel1995

Re: Met Willem sinds 3 weken les op AdB methode, erg moeilijk!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 02:20

Wat is precies de AdB methode???

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 06:45

Inderdaad, vraag ik mij ook af? Ik kan eigenlijk geen commentaar geven op je algemeen rijden omdat ik niet weet wat de adb methoede is...

Over het algemeen ziet het er gewoon netjes uit, rustige aanleuning, vind dat je de achterhand wel iets meer mag activeren en recht op zitten (wanneer je licht voorover hangt blijft dus ook jouw gewicht op die voorhand vallen en is het voor hem nog moeilijker dit van achter op te vangen..)

Ben benieuwd wat het is Haha!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 06:46

Antoine du Boidt, academische rijkunst Ja
Super dat het zo goed gaat sinds je zo lest, ben er zelf ook erg tevreden over.

Probeer zelf rechter (trotser) in het zadel te gaan zitten.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 06:59

Bijna goed. Knipoog
Antoine de Bodt. heeft wel iets weg van de academische rijkunst, maar is het niet helemaal.

Wat ik op je foto's zie, is dat het neusje van je paard er goed voor is, net op of voor de loodlijn. Verder vind ik het moeilijk om via de foto's tips te geven, maar Jolieka zal je zeker verder kunnen helpen, daar heb je immers les voor. In ieder geval vind ik het er helemaal niet verkeerd uit zien!

Heel veel succes, oefening baart kunst!
Bij mij duurde het even voor het kwartje viel. Gewoon doorzetten dus.
Als je het gevoel van een recht paard krijgt, wil je niks anders meer!!!
En doe Jolieka de groeten van me! Haha!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 07:04

AdB methode heeft alles te maken met het rechtgerichte paard , doordat een paard goed rechtgericht gaat voorkom je ongelijke belasting en dus ook blesures er zijn paarden waar ernstige hoefkatrol vastgesteld is en die op de adb methode weer goed gaan lopen Haha!
Wil ook al lang les volgens deze methode maar er zit niemand in mijn buurt Boos!

succes met willem Knipoog

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 07:37

Bedankt voor jullie reacties! Het is inderdaad even wennen op deze manier te rijden. Vooral de houding van mijn handen (iets hoger) en het sturen vind ik wel lastig. Zat vroeger toch te veel aan de teugels te plukken en nu op deze manier moet je de teugels veel ontspannender houden.

Op de foto's zit ik inderdaad iets naar voren, maar dat moest ik zo doen, om met Willem zijn bewegingen mee te gaan. Zit zelf alleen wat wankel in het zadel, doordat Willem ook nog onzeker loopt. Hij moet nu echt op zijn eigen benen gaan lopen, maar zwalkt daardoor wat. Waardoor ik niet stevig in het zadel zit. Echt 2 beginners Haha!

Ik vind deze manier van rijden wel een stuk vriendelijker voor het paard. En ben heel benieuwd hoe Willem gaat lopen als bij ons het kwartje is gevallen!!

Ik zal Jolieka de groeten doen!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:28

Lastig is dat he? Het gevoel hebben dat je een beginner bent. Hoort erbij, gewoon doorzetten, gaat vanzelf over.

Ik vind het er helemaal niet verkeerd uitzien. Zo te zien ben je met contrastelling en slingerlijntjes bezig? Je schrijft zelf dat je houding wat 'wankel' is voor je gevoel. Dat zie ik ook terug op je foto's. Soms zit je netjes en soms weer in stoelzit. Je bovenlichaam helt iets naar voren. Dat is in deze graad van training nog helemaal niet erg. Als je je paard straks meer kunt oprichten ga je vanzelf rechter op zitten. Wel goed vooruit blijven kijken! Dat maakt het voelen of je paard op de schouder valt vele malen makkelijker.

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:49

Ziet er goed uit. Ze lijkt heel erg veel op een merrie die bij ons op stal is komen staan. Is ook een Samber gekruisd met een hackney en ze heeft zelf veulens gehad Lachen
Ik hoop dat je je zelfvertrouwen snel terugvind en dat je een mooie nieuwe start kan maken in september Lachen

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:52

Uh, ik neem aan dat Willem een Samber x Rigoletto is en niet omgekeerd?

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 12:22

Capraibex: je hebt helemaal gelijk!! Samber x Rigoletto moet het zijn. Maar waaraan kon je dat zien? (of ben ik dan erg dom....)

Ir111: het klopt precies wat je zegt! Ben nu bezig met slingerlijntjes en veel rechte lijnen rijden, waar ik dan op het laatste stuk contrastelling moet nemen en hem mee de bocht om neem. Vind het erg knap dat jij dat zo kan zien van deze foto's af!!
En mijn instructrice hammert er ook steeds op dat ik naar voren moet kijken, moet mezelf dat nog echt aan gaan leren. Willem en ik zijn nu beide nog zoekende naar ons evenwicht. Bedankt voor je reactie.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:26

Ik vind het er nog niet heel gewelidg uitzien. Je paard loopt behoorlijk op de voorhand, en weinig ruim van achteren. Dat veregerd nog eens omdat jij zo voorover zit, waardoor er nog meer gewicht op de voorhand komt. Meer terug gaan zitten, en meer van achter naar voren rijden.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:03

Omdat Rigoletto dan al wel heel erg oud zou moeten zijn Knipoog

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:49

Ben het met Anouska eens. Paard loopt erg op de voorhand, maar dat is een "kwaal" die een hoop paarden hebben die volgens AdB worden gereden. Uit elkaar en op de voorhand.

Verder wel een ontzettend leuk paard. Knipoog

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 17:14

Willem loopt nu ook wel iets uit elkaar, maar dat komt ook doordat we nu net weer zijn begonnen na 5 maanden rust door blessureleed. Ben nu heel erg voorzichtig met hem en rijd hem nog niet bij elkaar. We zijn net pas weer begonnen met berijden sinds 5 weken.

En we zijn nu 3 weken bezig met deze methode, daardoor zitten we in een soort overgangsfase, het muntje is nog niet helemaal gevallen bij ons. Zijn echt weer 2 beginners Knipoog Ik rijd hem ook nu ook 30 minuutjes per keer en dan heel veel stapwerk. Hij moet eerst weer wat sterker worden na maanden rust.

Hoop zelf ook dat ik Willem straks juist meer op de achterhand kan gaan rijden, om zo zijn voorhand te ontlasten. Maar voor nu in de beginfase is het juist de bedoeling dat Willem op zijn eigen benen leert lopen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:19

Ik ken de methode, heb zelf 4 jaar op die manier gereden namelijk. Knipoog Peerd liep nog steeds uit elkaar en op de voorhand.
Bij anderen zie je dat ook heel duidelijk, maar als jij je er goed bij voelt moet je vooral ermee doorgaan. Het is tenslotte jouw paard. Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:19

Het is heel moeilijk om in een nieuw systeem te leren rijden dus laat je niet ontmoedigen. AdB is niet mijn manier, maar als dat het voor jou wel is, gewoon verder oefenen en je niet uit het veld laten slaan door mindere dagen. Het hoort er bij.
Ik zou dit paard in ieder geval wel actiever van achteren willen zien, dat zal hem ook helpen met zijn balans. Veel sterkte en ik hoop dat je blessures verleden tijd gaan zijn. Lachen

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 18:03

Ik rij ook via deze methode en heb enkel nog maar positieve ervaringen gehad. In het begin is het heel moeilijk, en dat je jezelf een beginner voelt had ik ook. Maar na een tijdje gaat het steeds vlotter. Ik zou verder nog meer de achterhand aan het werk zetten en zelf niet zo voorover vallen. Maar je kan natuurlijk niet alles ineens als je zo lang hebt stilgestaan. Heel veel succes ermee! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 18:08

Hoi Kim!

Leuk om Willem weer eens te zien, hij ziet er goed uit!
Gelukkig kun je nu weer lekker op hem rijden, na al dat blessureleed heb je dat wel eens verdient. Vork

Rijden kan ik niet zo heel veel over melden dan wat hierboven al genoemd is en plus ik geen verstand heb van de AdB methode. Wel valt mij op dat je soms je handen wat op ongelijke hoogte hebt, dus de ene hand hoger dan de andere.

Veel succes met rijden en waarschijnlijk tot op de bbq Knipoog

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 18:43

Waarom overstappen op de AdB methode?

Ik heb niet veel verstand van deze methode, maar weet er wel wat van. Mij trekt het absoluut niet. Knipoog

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:31

maaykuhhh schreef:
Waarom overstappen op de AdB methode?

Ik heb niet veel verstand van deze methode, maar weet er wel wat van. Mij trekt het absoluut niet. Knipoog

Want??
mijn paard kan ik gelukkig weer rijden nu ik volgens AdeB rijdt, het moet alleen bij je passen, en je moet het een kans geven, als je het bij voorbaat al niets vind, dan is het gedoemd te mislukken.

Veel succes met je paardje verder!

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 22:00

Bedankt voor de reacties! Ik weet zelf ook nog niet of deze manier bij mij en Willem past. Maar ik weet wel dat ik alles wil proberen om ervoor te zorgen dat Willem niet weer last krijgt van zijn voorhoeven. Ik heb vaak op internet gelezen dat deze rijdmethode goed kan helpen bij de klachten die Willem heeft. Heb daarom zoiets van baat het niet.......

Maar heb echt dagen dat ik denk, ik ga op de oude manier verder. Maar wil het zeker een kans geven en ga het voorlopig zeker doorzetten.

Hey Nienke, leuk weer wat van je te horen! Zie je inderdaad op de BBQ. Dat van mijn handen, dat klopt wel. Het sturen is nu heel anders met deze methode en ik moet mijn handen ook hoger houden (normaal zette ik ze snel vast bij het zadel Bloos ). Nu hamert Brenda erg op de stand van mijn handen, maar dat gaat nog niet zo automatisch......

Jullie hebben allemaal gelijk over zijn achterhand. Die moet ik idd meer erbij rijden en hem meer voorwaarts rijden. Weer een goed leerpunt!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:10

komt vanzelf, je moet eerst echt goed gaan voelen en gaan snappen waarom je de dingen moet doen zoals je ze moet doen, vraag ook veel naar het hoe en waarom bij je instructrice, jij hebt recht op alle antwoorden, zoals jij zegt moet je paardje eerst weer rustig aan wennen, ontspannen, in evenwicht lopen en pas wanneer je zover bent kun je gaan werken aan de plaatsing van alle individuele benen, dus ook de achterhand, het zwakke binnen achterbeen en zijn spieren moeten ook de kans krijgen om onder te kunnen brengen, dat is na zoveel rust en trauma nog niet 1,2,3 gebeurd (spreek helaas uit ervaring) ik zou zeggen geef het zowiezo een half jaar de kans, dan heb jij een beetje een beeld van wat het inhoud, en stel al je vragen, daar heb jij als eigenaar recht op. En je paard rechtrichten is voor iedereen goed, niet alleen als je volgens AdB rijdt!!!