Eigenwijze Fjord.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Championn

Eigenwijze Fjord.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 15:27

Sinds kort rij ik 2 keer in de week op een fjorden merrie.
Ze is echt een schat van een pony,met een ongelooflijk lief karakter!
Het rijden zelf gaat alleen wat minder.
Ze kent de basis heel goed.
Alleen gaat het nageeflijk lopen/'aan de teugel lopen' minder.
Zelf rij ik nu M2 niveau met winstpunten,ik weet dus wat ik doe.
Maar bij haar lukt het niet zeg maar..
In stap gaat het redelijk;ze 'zakt' al steeds meer met haar neus
,maar zodra ik de overgang naar de draf maak gaat dr neus de lucht in.
Ik blijf herhalen wat ik in stap ook doe,ik krijg daar in stap ook een reactie op.
Maar ik draf of galop totaal niet.

Even voor de duidelijkheid;
Ik verwacht niet van dr dat ze in de krul loopt ofzo.
Alleen een beetje nageeflijk-lopen zou ik al heel knap van dr vinden!
Ik ben ook niet van plan om haar op bijv. op M/Z niveau uit te brengen.
Een B of L wedstrijdje zal ik al leuk vinden.
Vooral voor haar!

Heeft iemand tips?

8nnemiek

Re: Eigenwijze Fjord.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:28

Loopt ze wel mooi ontspannen, of blijft het wat gespannen aanvoelen?
Hoe zit het met de achterhand, zit die goed eronder?

Je zou eventueel eens kunnen proberen om met pessoa te longeren. Dan krijgen ze net dat extra duwtje zeg maar, gaan ze hun achterhand iets beter gebruiken.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 03-07-08 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Championn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 15:30

MysticTinker schreef:
Loopt ze wel mooi ontspannen, of blijft het wat gespannen aanvoelen?
Hoe zit het met de achterhand, zit die goed eronder?

Ja,ze loopt lekker ontspannen!
De achterhand zit er redelijk tot goed onder.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:35

Ik rijd ook zo'n fjord Knipoog In het begin dacht ik, dit wordt hopeloos. Hij is de periode voor hij bij mij kwam door verschillende mensen gereden en bovendien is hij stijf, onzeker en eigenwijs. De bocht kon hij niet zo makkelijk om. En als ik dan wat ontspanning had, schrok hij wel ergens van zodat we opnieuw konden beginnen. Maar nu, zonder dat ik veel anders doe dan veel gymnastieken met hem (voltes en wendingen rijden, soms wat wijken, tempowisselingen) komt hij steeds sneller vanzelf naar beneden. En soms zoekt hij zomaar mijn hand op en is hij plotseling subtiel, terwijl hij eerst hard en lomp was. Eerst in stap, nu ook steeds sneller in draf en al een klein beetje in galop, als ik doorgaloppeer. Ik moet er wel op blijven letten dat ik mijn hulpen zacht blijf geven, ondanks dat hij niet altijd even snel reageert en hard in de mond kan zijn. Als je eens wat harder doorkomt, dan moet die hulp duidelijk en kort zijn, dus niet duwen en trekken. Het is dus toch een kwestie van geduld geweest bij ons. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Championn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 15:39

MaiMai schreef:
Ik rijd ook zo'n fjord Knipoog In het begin dacht ik, dit wordt hopeloos. Hij is de periode voor hij bij mij kwam door verschillende mensen gereden en bovendien is hij stijf, onzeker en eigenwijs. De bocht kon hij niet zo makkelijk om. En als ik dan wat ontspanning had, schrok hij wel ergens van zodat we opnieuw konden beginnen. Maar nu, zonder dat ik veel anders doe dan veel gymnastieken met hem (voltes en wendingen rijden, soms wat wijken, tempowisselingen) komt hij steeds sneller vanzelf naar beneden. En soms zoekt hij zomaar mijn hand op en is hij plotseling subtiel, terwijl hij eerst hard en lomp was. Eerst in stap, nu ook steeds sneller in draf en al een klein beetje in galop, als ik doorgaloppeer. Ik moet er wel op blijven letten dat ik mijn hulpen zacht blijf geven, ondanks dat hij niet altijd even snel reageert en hard in de mond kan zijn. Als je eens wat harder doorkomt, dan moet die hulp duidelijk en kort zijn, dus niet duwen en trekken. Het is dus toch een kwestie van geduld geweest bij ons. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Ja,hier heb ik zeker wat aan!
Het valt iniedergeval te proberen.
Dankje! Haha!

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:49

O ja, wat ik ook vaak doe is lang losrijden, met de teugel zo lang dat je paard zijn hals moet strekken. Werkt bij Vlim heel goed, de eerste keren liep hij dan lang met zijn neus omhoog en ik natuurlijk met waslijnen, maar uiteindelijk komt hij wel naar beneden. Nu snapt ie wat de bedoeling is Lachen

Championn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 15:51

MaiMai schreef:
O ja, wat ik ook vaak doe is lang losrijden, met de teugel zo lang dat je paard zijn hals moet strekken. Werkt bij Vlim heel goed, de eerste keren liep hij dan lang met zijn neus omhoog en ik natuurlijk met waslijnen, maar uiteindelijk komt hij wel naar beneden. Nu snapt ie wat de bedoeling is Lachen

Oke,bedankt voor de tip! Haha!

Championn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 16:05

Heeft iemand nog een tip?

Sally1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:37

Heb een fjordje gereden die het ook moeilijk vond en daarom steeds harder ging lopen zodra je de teugels oppakte. Ik reed veel overgangen, volte's, slangevoltes en eerst een tijdje lekker lang en dan steeds iets meer oppakken.
En zachtjes spelen en niks overhaasten. Na een tijd lukte het ons om in draf nageeflijk te lopen en met stelling.
Het heeft wel een hoop tijd gekost.

Championn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 21:55

Sally1987 schreef:
Heb een fjordje gereden die het ook moeilijk vond en daarom steeds harder ging lopen zodra je de teugels oppakte. Ik reed veel overgangen, volte's, slangevoltes en eerst een tijdje lekker lang en dan steeds iets meer oppakken.
En zachtjes spelen en niks overhaasten. Na een tijd lukte het ons om in draf nageeflijk te lopen en met stelling.
Het heeft wel een hoop tijd gekost.

Oke,bedankt voor je reactie! Haha!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:30

Ik heb ook een eigenwijze Fjord, die moeite heeft/ had met nageven (soms heeft ze er gewoon geen zin in). Gewoon blijven proberen. En wat Sally schrijft werkt bij mij ook. Veel slangenvoltes rijden, stelling vragen, tempowisselingen rijden (gangen verruimen/ verkorten) en vooral: Bezig houden! Bij de meeste Fjorden die ik ken moet je ze bezig houden en verrassen. Zodra ze zich gaan vervelen gaan ze ook met je spelen. Je moet de aandacht zien te krijgen en ook vast te houden.

Championn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 10:11

mick75 schreef:
Ik heb ook een eigenwijze Fjord, die moeite heeft/ had met nageven (soms heeft ze er gewoon geen zin in). Gewoon blijven proberen. En wat Sally schrijft werkt bij mij ook. Veel slangenvoltes rijden, stelling vragen, tempowisselingen rijden (gangen verruimen/ verkorten) en vooral: Bezig houden! Bij de meeste Fjorden die ik ken moet je ze bezig houden en verrassen. Zodra ze zich gaan vervelen gaan ze ook met je spelen. Je moet de aandacht zien te krijgen en ook vast te houden.

Oke,heel erg bedankt voor je reactie!
Vandaag rij ik haar weer,en ik ga het proberen! Haha!
Ik had helemaal geen ervaring met fjorden,dus het is handig dat ik dit weet!
Dankje!

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:57

hallo,

ik meld mij ook even.

ik heb anderhalf jaar op een "echte" manege fjord gereden die alle truckjes kende om maar niet serieus aan het werk te hoeven.
hij werd voornamelijk in de kinderlessen gebruikt want hij is super braaf zolang hij maar achter een ander aan mag!

helaas voor hem reed ik niet in de kinderles maar in een les die zeer seriues bezig waren met rijden.

nou heeft mijn zus eigen paarden en rijd op een klassieke wijze met hele klein hulpen en door veel te kijken wordt je ook wat wijzer.

door op de fjord ook met kleinere hulpen te gaan rijden inplaats van vasthouden trekken en schoppen tot je een ons weegt, ben ik ook zo als mijn zus aan mij had uitgelegd hoe zij rijden, gaan rijden.
door licht in mijn handen, venijniger met de been hulp te zijn en korte maar duidelijke ophoudingen kreeg ik hem (in het ene uurtje per week) soms wel licht en nagevenlijk en snel aan de hulpen.

helaas lukte het niet altijd om hem achter een ander paard weg tekrijgen maar gelukkig reed een vriendin met haar eigen paard in de les mee en die wilde wel met mij (tempo)overgangen en wendingen rijden.
waardoor hij niet zijn eigen ding kon bedenken omdat hij op mij moest letten.

en soms dacht je nu heb ik het en besloot meneer toch de andere kant op te gaan!

maar dat is fjorden humor.

veel plezier met je fjordje!!
ik heb in die anderhalf jaar heel veel pret met m beleefd!

Championn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 22:35

Up

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 00:52

En, heb je er wat aan gehad? Ik ben nu het repertoire aan het uitbreiden met zijwaardse gangen. Gaat super! Weer een extra manier om haar af te leiden en ze vind het nog leuk ook!

En als ze een echte Fjordenbui hebben heeft serieus trainen geen enkele zin. Dan kan je beter een buitenritje of zo gaan maken.

@Goldynf, als je paard echt niet achter een ander vandaan wil, ga dan achter eentje rijden die uithaalt. En telkens wanneer ze proberen te "kleven" een figuur gaan rijden. Kost in het begin heel wat kracht, maar ook manegepaarden weten dondersgoed wie er op hun rug zit en wat ze kunnen proberen en wat niet. En geef je een gemiddelde manegeFjord een vinger, dan neemt ie je hele arm.

Heb op mijn vorige manege heel wat ruiters moeten "redden" omdat hun lesFjordje weer eens lekker met zijn snoet in de voederton stond en deed alsof ie echt niet doorhad dat er iemand op zijn rug zat die probeerde wat te leren. Het enige dat echt werkt is ongelooflijk consequent zijn. Zodra hij wil kleven ga jij een figuur rijden. Jouw wil is wet! Dat mag ie best weten.

Je zal best een aantal keer flink de mist in gaan, is niet erg, zolang je het maar blijft proberen.

En zoals ik al zei, als ie in een echte Fjordenbui is kan je beter maar gewoon achter een braaf paard aanhobbelen, dan bereik je toch zelden iets. Het blijven koppige en eigenwijze beestjes die een verdomd sterke eigen mening hebben. Respecteer dat deel ook!

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 10:34

Ik herken dit ook, maar dan van mn Fries! Knipoog
Ten eerst; alles gaat niet gelijk goed, je moet geduld hebben en blijven oefenen.
Wat ik heb gedaan is AF en TOE met de slofteugel gereden zodat ze een beetje kunnen voelen waar ze moeten lopen en dat het daar ook lekker ontspannen aanvoelt. Niet te vaak met slof o.i.d. rijden, want dat helpt toch niet.

jenkaXrambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 12:47

Ik herken dit óók, heb het met mn vz gehad, Arabiertje Knipoog

Ik heb hem wat lengte in zn hals late krijgen, hals strekken vindt hij heeerlijk.
Dat heb ik half jaar gedaan, nu loopt hij al een maandje als ik het vraag steeds vaker nageefelijk Haha!

Ik heb eerst ook met slof gereden, toen dat goed ging ben ik op de martingaal overgegaan, wat veel succes heeft Haha!
Heb geduld, komt vanzelf wel Knipoog

ZwYzWyLoVeRr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:00

Mijn fjrod was eerst ook zo! ik ben nu al wel een half jaar bezig maar het gaat nu wel goed! Fjorden zijn eigenwijs en hebben het ook in hun karakter natuurlijk, maar buiten dat zijn de meeste erg leergierig en willen ze graag dingen leren! probeer om goed los te stsppen lekker omlaag met dat hoofd en dan aan te draven gewoon blijven door vragen. ik heb in het begin iets gedaan wat ik eigenlijk minder vind maar het werkte wel! dat was om gewoon de teugels kort te pakken en dan blijven vast houden! gat ze dan omlaag meegeven en meteen uitgebreid belonen! hetzelfde ook een keer doen maar als het dan te lang duurt heel even de teugels los laten dan kan ze ook wel eens omlaag gaan! Veel succes!
Groetjes, Lachen

Championn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 22:13

Bedankt voor jullie reacties!
Gisteren had ik weer op haar gereden.
Ik ben,zoals jullie zeiden,veel figuren gereden-stelling vragen-enz.
Ik merk dat ze dan een beetje loskomt.
Maar zodra ik de 'hulpen geef' om aan de teugel te gaan zegmaar gaat ze staken:
-Neus de lucht in
-Luisterd totaal niet meer naar mijn hand
-Stilstaan -> Bokken en Steigeren
Als ze dan weer ontspannen loopt word ze hard in haar mond.
Ze luisterd niet meer,en doet wat ze zelf wilt.
Als ik dan been geef,gaat ze weer 'staken'

Wat moet ik doen??

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 00:50

Begrijpt ze de hulpen wel? Of pas je de hulpen wel goed toe? Vraag je mischien te hard en te snel? Is ze medisch echt in orde zodat ze ook kan nageven? Als ze zo in het verzet gaat bij het in de houding gaan lopen lijkt het mij dat er toch ergens iets niet goed zit.

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 01:02

Zo'n Ford is dat dressuurgedoe niet zo gewend dus je moet 'm wat tijd gunnen.

Championn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 09:57

shagya schreef:
Zo'n Ford is dat dressuurgedoe niet zo gewend dus je moet 'm wat tijd gunnen.

Haar eigenaar is er al 3 jaar mee bezig.
Ik doe precies hetzelfde als haar,zodat D'Arcy me ook begrijpt.
Bij de eigenaresse liep ze 1 op de 5 keer (ong.) goed.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:18

mick75 schreef:
@Goldynf, als je paard echt niet achter een ander vandaan wil, ga dan achter eentje rijden die uithaalt. En telkens wanneer ze proberen te "kleven" een figuur gaan rijden. Kost in het begin heel wat kracht, maar ook manegepaarden weten dondersgoed wie er op hun rug zit en wat ze kunnen proberen en wat niet. En geef je een gemiddelde manegeFjord een vinger, dan neemt ie je hele arm.

elke les begon ik ook met voor mijzelf te rijden met wendingen, voltes en tempo wisselingen.
maar stee vast zag hij het paard van mijn vriendin op een moment dat je lekker bezig benten zoef daar gingen we weer!
nu rij ik op een prive new forest totaal anders kwa tempo en karakter maar ook dit beestje moet je veel afwisseling en gangen bieden anders gaat ze ook voor dr zelf aan het werk. maar ze kan wel alleen lopen en figuren rijden!

zo af en toe ga ik nog naar mijn fjorden liefde en hobbel heerlijk een paar rondjes met m en ook dan is t in ene zoef maar hij blijft leuk en lief!

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:21

Geduld is schone zaak. Bij mijn fjord dacht ik eerst ook dit gaat nooit lukken na veel oefenen word je beloont.