mijn paard flipt op wedstrijd, ik weet het niet meer....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

mijn paard flipt op wedstrijd, ik weet het niet meer....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 10:37

Sorry het wordt waarschijnlijk een lang verhaal.

Mijn paard en ik zijn nu L2 + 3.
Hij is nooit echt een makkelijke geweest, was altijd redelijk gestresst en kon wel eens wegspringen. Maar de laatste tijd slaat echt alles!
Thuis gaan we met sprongen vooruit en als je ons thuis ziet rijden snap je niet waarom we de L2 niet doorvliegen.

Maar op wedstrijd is het de laatste tijd echt een ramp. Het begon een tijdje terug in uden. toen hij begon te steigeren in de ring en ik kreeg hem bijna de ring niet rond gereden. Meneer ging steeds achterwaarts en steigeren.
De tweede proef heb ik toch ook proberen te rijden, heb helemaal niks aan hem gevraagd, alleen rondgestuurd en toen ging het redelijk.

de wedstrijden daarop was hij heel vervelend. Veel wegspringen en veel spanning. Maar gelukkig niet steigeren.

Tussendoor nog 2 fijne wedstrijden gereden. Hoewel hij ook met losrijden vervelend was en in het begin wel een dreigde te steigeren.Maar in de proef ging het dan redelijk, wel nog veel spanning.

Maar afgelopen week sloeg alles. Hij kwam weer eens zeiknat de trailer af. Ik was extra vroeg gegaan zodat we lekker de rust konden bewaren.
Maar vanaf het begin dat we het losrij terrein opreden heeft hij alleen maar gesteigerd. Hij heeft echt wel minimaal 40 keer gesteigerd.
Ik voelde het telkens aankomen en probeer hem voorwaarts te houden, maar dit lukt niet.
hij gaat dan stil staan en begint te hupsen, of achteruit te lopen. en uiteindelijk komt hij omhoog. of hij gaat stil staan, trekt kei hard de teugels uit m'n handen en begint dan te steigeren.
Uiteindelijk heb ik hem aan de hand de ring in geleid omdat hij er niet heen wilde (begon weer te steigeren) Toen ik hem in de losrijstukje voor de ring had is hij nog een keer kei hard achteruit terug gelopen naar het losrijterrein. Uiteindelijk weer de ring in. Heb 1 rondje gereden en ben toen al steigerend de ring van de buren ingesprongen.

Ben toen maar naar huis gegaan. Ik wist het niet meer.
Het ergste is ook dat ik hem op wedstrijd als hij zo is niet meer goed aan durf te pakken. Hij is zo ongelooflijk opgefokt dat hij ik bang ben dat wanneer ik hem een keer goed vooruit schop of sla hij helemaal ontploft. (dit is thuis al een keer gebeurd en toen ben ik er hard afgevallen en had ik een gescheurde rib)

Sinds die wedstrijd steigert hij thuis ook. Hij heeft toen gewoon gewonnnen. Ik heb hem thuis wel al een paar keer helemaal afgeslagen toen hij steigerde. Thuis durf ik het wel, omdat hij dan niet zo opgefokt voelt. en de laatste twee dagen gaat het weer best goed en krijg ik hem overal weer langs thuis (staan wat enge dingen langs de bak zoals trailers en traktorbanden)

Maar ik weet het niet meer.
Heb al bedacht dat ik maar een paar keer met de trailer weg moet naar iets leuk, zoals het bos. zodat hij de trailer niet meer assosieerd met wedstrijd. in de hoop dat hij er dan niet meer zeiknat en gestresst afkomt.
en mijn instructrice stelde voor een keer mee te gaan en na de laatste combinatie van die dag op het wedstrijdterrein te gaan rijden. zodat het rustig is en we dan kunnen kijken wat hij doet.

Ik heb een startkaart aangevraagd met een ander paard, zodat ik zelf weer plezier krijg ik wedstrijden en het vertrouwen niet kwijtraak. Maar ik wil straks gewoon weer met mijn eigen paard kunnen starten.
Ik baal er echt super van, juist omdat hij het thuis zo goed doet.

Heb er al over nagedacht hem te verkopen, maar zou niet weten aan wie. Hij is niet geschikt voor de recreatie ruiter omdat hij veel te heet is en ook niet geschikt voor de wedstrijdruiter. En eigenlijk wil ik hem ook helemaal niet verkopen. Ben veel te gek met dit paard.

Wie heeft er iets vergelijkbaars meegemaakt en heeft tips. Of wie praat me moed in Verdrietig

djoeka

Re: mijn paard flipt op wedstrijd, niks meer mee te beginnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:44

Dat is idd een flink probleem en kan mij voorstellen dat je het even niet meer ziet zitten om hem te starten.

Kan je hem niet gewoon meenemen naar een wedstrijd zonder hem te starten. Dan heb jij ook geen druk. Nu denk jij ws ojee moet zo de ring in en wordt de spanning alleen maar groter.
Desnoods HC starten als het wat beter gaat.

levine

Re: mijn paard flipt op wedstrijd, ik weet het niet meer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:47

Nou ik kan jou wel even iets vergelijkbaars vertellen hoor Knipoog Ik heb mijn paardje nu twee jaar. het begin was een regelrechte ramp, daarna lukte allles steeds beter. de buiten wedstrijden gaan over het algemeen vrij goed (zolang er geen mieren met rode helmen in de bosjes zitten Vork ). zo gauw het binnen seizoen weer begint, weet ik dat het op dressuur gebied weer eens einde oefening is. het inrijden gaat dan lekker, maar zo gauw ik de ring in moet, start het drama, ze schrikt dan werkelijk van alles, zelfs nog van haar eigen schaduw. ik voel me dan super kl*te, ben je om half 7 je bed uit gegaan om te vlechten en weet ik het wat, krijg je zoiets! gelukkig gaat het springen wel goed (ook binnen). is springen geen optie voor jou om er bij te doen?? misschien leuk voor de afwisseling? zorg inderdaad dat je instructrice een keer mee gaat, zodat ze ziet waar het fout gaat, en dat jullie daar op kunnen gaan oefenen. het komt goed, kop op Ach gut

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 10:51

djoeka: ja dat ben ik nu ook van plan. hem meenemen naar wedstrijd als de wedstrijd bijna af is gelopen. en dan gewoon op het losrijterrein gaan rijden. eventueel dan een keer de ring in als ze die nog niet af hebben gebroken.

levine: ik was toevallig al van plan om met hem te gaan springen voor de lol. zit nu bij een nieuwe club en wil daar deze week gaan kijken naar de springles of dat iets voor ons is. het is namelijk te lang geleden dat ik springles heb gehad, dus wil wel onder begeleiding beginnen.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:55

Goed idee joh! gewoon lekker eens iets anders, anders ga je je op den duur zo vastkrampen aan het ideale plaatje, maar helaas duurt dit bij sommige iets langer om het te bereiken Bloos

GillsGipsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:33

Jeetje loulou wat een verhaal !
Het is waarschijnlijk wel een beetje zijn aard om zich zo op te fokken en dan weet ik ook niet of het wel slim is om te gaan springen, als hij zich tussen de hindernissen gaat opfokken.......maar ja je kunt het altijd uitproberen.
Er zijn heel veel mensen met een overdreven vorm van spanning voor wedstrijden/gebeurtenissen en misschien heeft jou paard daar ook wel heel erg veel last van en raakt hij dat dus ook niet meer kwijt. Dan heeft hij daar dus ook iedere keer als je hem meeneemt erg veel last van. Dat merk je ook aan hem, daar hij thuis wel goed zijn best voor je doet en je op zo'n manier misschien duidelijk wil maken dat hij wedstrijden helemaal niet leuk vind.
Het rijden op een wedstrijd als die al bijna is afgelopen is natuurlijk ook wel een goed idee. Maar goed iedere wedstrijd is weer anders en niet een wedstrijd dag is dezelfde als de keer ervoor, dus wat schiet je ermee op, dat hij op die dag dan wel wat rustiger is? De keer erop kan hij in een vergelijkbare situatie misschien wel weer kompleet flippen. Straks gaat het iets beter, maar wil je een klasse hoger gaan rijden, waar veel meer verzameling (lees spanning/druk) verreist wordt en dat is dan weer aanleiding voor hem om die spanning iedere keer op te bouwen. Het is een gevoelig dier waarschijnlijk en het geringste beetje spanning zet hij om in heftige reakties en dat hoort bij hem.
Natuurlijk ben je gek met je paard en wil je hem niet verkopen een ander loopt waarschijnlijk ook weer tegen deze problemen aan. Misschien is het wel beter als hij geen wedstrijden meer hoeft te rijden en heb je er dan nog wel een heel leuk paard aan (in ieder geval kun je er thuis fijn op rijden zoals je in je verhaal vertelt) om mee te rijden thuis, maar misschien is dat wel geen optie voor je omdat je persé wedstrijden wilt (blijven) rijden. Kun je dat paard waar je het over hebt dan niet gewoon blijven rijden op wedstrijd en daarmee veel plezier hebben en dan voor jou en je paard de beslissing nemen om hem niet meer mee te nemen naar wedstrijden?
In ieder geval heel veel succes !

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:42

Het lijkt me een heel slim en gevoelig paard die op wedstrijd precies weet dat jij niet goed durft (heb ik ook, is geen schande Knipoog ) maar de oplossing lijkt me dus toch zitten in het doorrijden op wedstrijdterrein. Desnoods pakt iemand hem aan de longe en gaat jou longeren, zodat je er niet alleen voorstaat. Maar ik zou een dag kiezen dat je zelf niet hoeft te starten en je gaat gewoon tussen de rest losrijden en komt er niet meer vanaf voor je paard gewoon normaal doet en zich laat rijden. Al zit je er vier uur op, hij moet maar leren dat hij het niet wint met dat gekl**t.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:48

Blijf volhouden Ach gut Uiteindelijk leer je er alleen maar meer van!
Misschien iets voor de stress geven? Dat doen wij hier ook bij een paard, sinds dien gaat het stukken beter!
Het kan ook zijn dat hij steigert met een reden. Misschien niet, maar je weet het nooit.. Een paard hier had hetzelfde probleem, enkel en alleen maar steigeren, wij dachten dat het onwil was, maar hij had zijn nekervels gekneusd.

Misschien is het gewoon ook even een dipje bij hem zelf..

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:51

je zou kunnen kijken het helpt als je hem op concours even kunt longeren voor je er op gaat, dan kan ie de spanning er een beetje aflopen...

Heb je verder niet iets verandert aan je harnachement? Bv een bontje onder je zadel op de wedstrijden? Soms kunnen ze daar nl ook erg op reageren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:09

daNiielle_ schreef:
Het kan ook zijn dat hij steigert met een reden. Misschien niet, maar je weet het nooit.. Een paard hier had hetzelfde probleem, enkel en alleen maar steigeren, wij dachten dat het onwil was, maar hij had zijn nekervels gekneusd.

En thuis liep dat paard wel normaal? Lijkt me dat hij thuis dan ook moet steigeren?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:12

Urielle schreef:
daNiielle_ schreef:

En thuis liep dat paard wel normaal? Lijkt me dat hij thuis dan ook moet steigeren?

Nee, thuis liep hij meestal wel. Af en toe wat verzet als het hem teveel pijn deed, maar op concours was het veel erger.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:15

Ik zou je paard even wat rust geven en misschien is die springles wel een welkome verandering.
Ga niet teveel dressuurmatig rijden thuis, maak eens een buitenrit of ga wandelen met je paard. Veranderen van oefenen doet vaak wonderen.
Houd on sop de hoogte, ik ben heel erg benieuwd hoe dit af gaat lopen.
Heel veel succes vanaf deze kant.
Weet hoe moeilijk het is om met een gestrest paard op wedstrijd te komen. Knipoog

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 15:19

ik was al begonnen met bach druppels. heb het speciaal voor hem samen laten stellen, in de hoop
dat het zou helpen tegen de stress.
maar helaas werkt het niet.

heb nu een reading aangevraagd. kijken of daar wat uitkomt....

dat andere paard starten is een tijdelijk oplossing voor mij. het is niet mijn paard en ook al een wat ouder paard.
ik wil hem puur starten om zelf weer eens fijn wedstrijd te kunnen rijden en om te voorkomen dat ik straks zelf
ook in meteen in de stress schiet als ik denk aan wedstrijd, omdat ik vantevoren weet dat het een gevecht wordt.

ik vind het gewoon leuk om wedstrijden te rijden en wil daarom ook doorzetten.
vandaag weer in de les erover gehad.
ik ga even niet starten.. ga binnenkort bij mijn instructrice op stal rijden. (vreemd terrein voor hem) dan zet ook een
wedstrijdring uit. kijken wat hij dan doet en of ze me kan helpen hem er doorheen te rijden. als dat goed gaat gaan we
samen een keer op het eind van een wedstrijd rijden. zodat zij mij ook kan helpen hem er doorheen te rijden en ik er niet
alleen voor sta.
ik heb natuurlijk altijd wel iemand van stal bij, maar die weten ook niet wat ze er mee moeten en kunnen
mij op zo'n moment niet helpen.

ik geloof trouwens niet dat het in zijn lijf zit, dan zou hij thuis ook moeilijk moeten doen. en thuis loopt hij gewoon elke week een
beetje beter in de les. dat is ook het frustrerende. als het thuis niet zou gaan, had ik hem allang verkocht. maar het is gewoon een
fijn paard om te rijden.

en je hebt gelijk urielle. het is een slim en gevoellig paard. en vooral sinds de laatste keer weet hij precies hoe hij me kan hebben.....

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:33

Misschien is NH goed? Dan leert hij respect voor je te hebben, en ik denk dat dit positieve invloed heeft op het rijden thuis én op wedstrijd.
Wel is het slim als je op wedstrijd toch laat merken dat JIJ de baas bent, en hem niet laat winnen. Ik las dat je de laatste keren hem hebt laten winnen, en sindsdien doet hij het ook thuis? Ookal is je angst groot, de aanhouder wint. Straks wordt het alleen maar erger. Desnoods kan je ook hulp aan iemand vragen, voor te longeren etc. Lachen

Edit: ik zie net de nieuwe post, en vind het wel een goede oplossing. Ik wens je heel veel succes & ik hoop dat het snel beter gaat Lachen

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:41

Kun je uitsluiten dat hij geen rugproblemen o.i.d heeft?
Heb je er een d.a. of osteopaat naar laten kijken? Wie weet heeft hij wel een beklemming in zijn hals/rug... ?
Ik heb ook zo'n "draak" van een paard gestart, en die bleek later gewoon pijn te hebben.
Maar zoals ik opmaak uit jou verhaal is hij een spelletje met je aan het spelen, maar toch zou ik pijn of lichamelijke klachten niet uitsluiten.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 16:02

wake-up: ook met NH ben ik al bezig.
haha ja als je vastloopt ga je vanalles proberen.
het probleem is dat hij dat dus ook echt kei goed doet. hij is heel gefocust op mij.

mexxuna: ik geloof niet dat dit paard rugproblemen heeft. daar loopt hij thuis gewoon te goed voor.
hij maakt mij niet wijs dat ie thuis nergens last van heeft en op wedstrijd opeens pijn.

hij is op wedstrijd gewoon zo gestresst dat het een heel ander paard wordt. mensen van stal
die meegaan kennen hem dan ook echt niet meer terug. hij is thuis niet makkelijk, maar thuis krijg ik
hem eigenlij er altijd wel goed doorheen gereden. dan loopt hij ook lekker ontspannen.
op wedstrijd staat hij gewoon stijf van de spanning.

hij heeft trouwens alleen de laatste keer echt gewonnen. hiervoor heb ik altijd m'n proeven uit kunnen rijden.
op 1x na, maar toen heb ik de 2e proef wel uitgereden, dus had ik uiteindelijk toch nog gewonnen.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:11

Ben je zelf ook gespannen, of is alleen het paard gespannen?
Want als je zelf gespannen bent, kan daar ook de oorzaak liggen.
& Volgens mij wordt het erger als jij bang van hem wordt..
Wat dat betreft denk ik wel dat het een goede keuze is om geen wedstrijden even meer te rijden.
Probeer inderdaad als je weer gaat beginnen, eerst eens als laatste te rijden, en dan niet officieel, maar om hem gewoon te laten merken dat er niks engs aan is, en dat hij op jou kan vertrouwen. Zo leert hij, dat hij zelf ook ontspannen kan gaan lopen. Desnoods rij je een heel proefje laag & rond ingesteld, en tussendoor veel stappen net zolang totdat je de rust teruggevonden hebt.
Veel succes, ik weet hoe rot zoiets kan zijn Knipoog

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 16:39

ik ben eigenlijk nooit echt gespannen voor wedstrijd geweest.
maar als je elke keer het gevecht aan moet, wordt je dat stiekem natuurlijk vanzelf.
en idd, wanneer je bang bent van een paard wordt het erger. en ik ben bang dat hij echt ontploft
als ik hem flink aanpak en dat weet hij waarschijnlijk.....

vandaar dat ik dus even dat andere paard wil starten. om zelf weer van die spanning af te komen.

probleem is dat hij juist in stap begint te k*tten. afgelopen wedstrijd heb ik hem juist heel veel gegallopeerd,
want dan ontspant hij het makkelijks en kan ik het makkelijks zijn aandacht bij mij houden. maar ook dat werkte
op een gegeven moment niet meer....
uiteindelijk heb ik er dik 1,5 uur opgezeten. waarvan zeker de helft gegallopeerd. maar het probleem is ook dat hij gewoon
niet moe te krijgen is. hij maakt zoveel adrenaline aan op zo'n moment.

dat doet hij altijd hoor. ik kan hem bijvoorbeeld ook niet verdoven tijdens het scheren, daar komt hij ook dwars doorheen.
waarschijnlijk ook omdat hij dan zoveel adrenaline aanmaakt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:28

Dat laatste stukje van je komt me heel bekend voor. Knipoog
Als je zo'n dier hebt als mij, hoef je het ook niet te proberen door hem onder zijn falie te slaan, kan ik je iig al vertellen Haha! Dat is echt een kwestie van volhouden en doen alsof ik gek ben tot hij weer normaal doet. (Paarden Rolleyes ) Die spanning moet er af en ik probeer die net als jou te releasen door voorwaarts te rijden. Als de spanning eraf is, is hij er weer voor me.
Overigens werkt het bij de mijne ook wel fijn: zodra hij gaat lopen hupsen en steigeren pak ik de teugels er stevig aan en krijgt hij een schop aan de kant waar hij naartoe springt. Zodra hij weer voorwaarts is, mag hij met halflange teugel draven en zit ik zo stil mogelijk. Het rijden trekt op niks, maar het is wel een leermoment voor je paard: voorwaarts is fijn, steigeren is zwaar.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 22:21

oke bedankt voor de tip. zal ik onthouden voor de volgende keer. Ja

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:31

hi hi,

Een vriendin van mij had ook een paard wat op wedstrijden ineens flipte, die heeft ze dan een paar keer door iemand laten rijden thuis en als hij wat deed ging zei er met de longeerlijn achteraan zodat hij voorwaarts bleef, na een paar keer ging zei er zelf weer op, en zodra hij begon, weer die longeerlijn.

nadeel is natuurlijk dat het op deze manier een tijd duurt voordat je je weer alleen kunt redden, want een beetje snugger dier heeft natuurlijk door dat er iemand bij is om hem voorwaarts te houden.

en mijn eigen paard ging op wedstrijden levensgevaarlijk ervandoor. die werd bang van al die paarden.

en omdat het echt puur nervositeit en stress was, was voor ons "Bach rescue spray" de oplossing, gewoon te halen bij de Drogist en puur natuurlijk.

een paar spuitjes, en hij was zo mak als een lammetje, wel helemaal fit hoor, maar niet meer gestressed.