Paard kan geen ritme houden in galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Dressage

Paard kan geen ritme houden in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 22:34

hallo,

sinds een paar weken is er iets raars,
als ik rechtsom galopeer met mijn verzorgpaard valt ze uit haar ritme na een hoek.
ze gaat dan heel vlak galoperen en dan ineens gaat ze gekruist of stopt ze zelf en gaat heel hard draven. als ik voel dat ze dat doet geef ik even been bij maar dan is het 9/10 te laat.
ik weet niet wat ik verkeerd doe, maar misschien komt het jullie bekend voor of weten jullie wat ik fout doe!

ik hoor jullie mening graag Lachen

yvette92Jarig

Re: Paard kan geen ritme houden in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 08:17

Je moet niet op het moment dat je het voelt aan komen doen. Dan ben je vaak al telaat. Als je weet dat ze dat rechtsom na de hoek doet moet je zorgen dat je voor die tijd al op tijd er bij bent met je been, voor die tijd al de juiste hulpen geven.
Neem evt. extra stelling zodat ze niet overspringt en zelf uiteraard de juiste beenhulpen. Zodra dat goed gaat kun je die stelling later weer wat minder maken.

Verder gewoon goede hulpen blijven geven en er al voor de hoek mee beginnen.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 08:19

Heeft ie geen rugproblemen op rechts??? Dat deed een paard bij ons ook en die had een rugprobleem en toen dat verholpen was, deed ie het niet meer.

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:54

probeer voordat je de hoek in gaat alvast wat meer been te geven zodat ze in iedergeval galopperend uit de hoek komt. En als je denk dat ze terugvalt of onregelmatig wordt dan zou ik haar zelf terug nemen naar de draf en opnieuw aanspringen. Ik weet het is een heel gedoe, maar zo blijft het wel van jezelf.

Ik hoop dat je er iets aan heb, veel succes.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 21:33

piewie schreef:
Heeft ie geen rugproblemen op rechts??? Dat deed een paard bij ons ook en die had een rugprobleem en toen dat verholpen was, deed ie het niet meer.

dat zou inderdaad kunnen maar lijkt me erg onwaarschijnlijk, aangezien ze juist veel beter in de rug is geworden sinds ik haar rijd, omdat er veel oefeningen worden gedaan waarvan de rug ontspant, losser word en alles, omdat ze niet een van de jongste meer is.
rechtsom is wel haar moeilijkere kant, maar eerder heeft ze er geen last van gehad. sinds ik wat langer doorgaloppeer merk ik het.

oja , en het is voornamelijk in de hoek, maar komt ook gewoon op andere punten voor.

bedankt in ieder geval!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 01:50

Niet fixeren op je probleem met de galop.

De oorzaak is meestal een gebrek aan activiteit in het algemeen. Waarschijnlijk gebeurt je hetzelfde als je je paard terugneemt na enkele passen middengalop waar dan ook in de bak?

Eerst zorgen dat het paard écht goed aan je been is, dus met een lichte kuitdruk en een stuwende zit reageert met tempoverhoging, of dit nu in stap, draf of galop is. Even bij jezelf nagaan of je voldoende contact met je teugels onderhoudt, en dan bedoel ik niet of genoeg druk geeft op het bit maar of die druk constant is, en of het dier niet geneigd is achter de teugel te gaan lopen. Zo ja, dit eerst oplossen (en dan zijn we al een paar weken verder...).
Ga ook eens in het bos rijden (mocht je die luxe hebben...), heuveltje op, heuveltje af, en dan juist proberen gelijk tempo te behouden. Goed voor je evenwicht, leuk voor het paard en bijzonder leerzaam.

Vaak gaat het 'ineens' vanzelf goed als je de onderliggende basisproblemen hebt opgelost. Succes! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 01:56

Gebrek aan actief gebruiken van de achterhand, ga eerst maar op lange rechte stukken buiten op commando linker en rechter galop vragen, vervolgens in de bak binnenbeen-buitenteugel en verder zo veel mogelijk actief van voren naar achteren rijden op twee teugels. En inderdaad op je zit rijden. Suczeven. En het ritme dat bepaal jij, vooral niet te flauw doen maar tempo blijven rijden.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 12:02

okee ik zal hieraan gaan werken! ik hou jullie op de hoogte!

heb vanavond les dus kijken of me instructrice het hiermee eens is, hardstikke bedankt!

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:28

KIDOWx schreef:
als ik rechtsom galopeer met mijn verzorgpaard valt ze uit haar ritme na een hoek.
ze gaat dan heel vlak galoperen en dan ineens gaat ze gekruist of stopt ze zelf en gaat heel hard draven.

Let erop dat je in de wending niet te veel stelling aanneemt,
Je paard gaat daardoor teveel met zijn buitenschouder naar buiten.
Valt daardoor uit elkaar >> vlak galoperen en in draf vallen
Schouder te veel naar buiten >> overspringen

Je geeft aan dat het in een hoek gebeurd,
let op dat je paard niet expres wat te diep de hoek induikt, jij gaat hem dan onbewust helpen de hoek door te komen, daardoor krijg je vaak extra stelling en het over de buitenschouder wegvallen en krijg je ook de problemen die ik hierboven beschreef.

Probeer eens niet netjes de hoefslag te volgen maar als het ware van de korte zijdes, halve grote (vlakke) voltes te rijden. Dus net iets voor K al gaan wenden misschien A aanraken maar dat hoeft niet en richting F hoefslag weer raken/volgen. Daarbij expres weinig tot geen stelling vragen daardoor houdt je hem beter aan de buitenteugel en buitenschouder. Daardoor houdt je ook beter het binnenachterbeen eronder.

Weet zeker dat dit helpt, natuurlijk ook actief houden, het liefst zweepje in de buiten hand houden, dit vooral om je paard 'ns een keer aan te raken op de schouder, dit voorkomt het naar buitenvallen en houdt hem aan het springen in galop.

Succes. laat 'ns weten of het werkt.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 22:47

okeee! daar kan ik wel raad mee!

kan het er trouwens ook aan liggen dat ze die kant helemaal niet makkelijk meebuigt, ze is nogal slecht aan die kant. want ze kan niet goed de hoeken door.. maar nu zeg ik volgens mij het tegenovergestelde van jou.. :|

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 08:30

Als je paard juist niet graag wil buigen, blijft ze te recht en loopt ze zich ook vast in de hoeken. Daarvoor werkt het ook om de korte zijde af te ronden zoals ik hierboven beschreef.

Ga het maar eens proberen en vertel maar of het lukt en als het niet lukt beschrijf je weer wat de problemen zijn en kijk ik of ik je kan helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:22

Goed met stelling rijden door de hoek heen, binnenstelling, buitenstelling etc.
En zodra je merkt dat ze langzamer gaat om over te springen, goed vooruit houden, goed aandrijven zodat ze niet kán overspringen omdat jij haar weer aan het werk zet in die galop.
Veel tempowisselingen rijden en inderdaad even zijn/haar rug na laten kijken.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 17:56

zoooo, ik heb haar niet te ver de hoeken doorgereden, en dat helpt wel, maar in een proef moet ik ook gewoon de hoeken doorrijden,.. dus weet dan natuurlijk niet wat ik moet doen. heb wel gemerkt dat ik op die kant sneller naar voren ga zitten en dan kan ze haar balans moeilijker houden. heb daar vanmiddag erg op gelet, maar alsnog sprong ze wel over.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:29

Je gaf aan in je openings topic dat je dit probleem sinds een paar weken hebt, het zal waarschijnlijk ook wel een weekje of wat duren voordat je dit gecorrigeerd hebt.

als je begint te galoperen in de training, dan de hoeken afsnijden en proberen ze goed aan de hulpen te houden. Ook inderdaad goed op je houding letten.
Als je merk dat je paard beter door zo'n wending gaat / gehoorzamer is ga je langzaam deze wending weer vergroten, weer richting de hoeken.
Eerst kun je ook proberen een hoek door te rijden en de tweede hoek nog af te snijden.
Vaak heeft een paard ook een favoriete hoek waar het steeds fout gaat, dan eerst de andere hoeken door gaan rijden en de probleem hoek nog wat af ronden.

In een proef kun je vaak nog wat foezelen, beter een hoek wat afronden dan dat je paard in draf valt of overspringt. Je krijgt dan misschien geen hoog punt maar bij omspringen of draven krijg je echt een onvoldoende. Of misschien eventjes thuis houden totdat het weer makkelijker gaat.

In ieder geval moet je eerst het patroon van omspringen / in draf vallen doorbreken, daarna kun je weer verder.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 21:33

Het is inderdaad 1 hoek waar ze 9 van de 10 keer overspringt of uitvalt. ik zal die hoek wat afsnijden inderdaad.
Ik denk dat het wel zal lukken zo, dus ik laat wat weten als het verbeterd.

Thanks!