Tosca (Orm x Lancet) en ik @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Tosca (Orm x Lancet) en ik @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 16:50

Tosca is een 8 jarige merrie die ik rijd voor haar eigenaresse (boeflover hier op bokt).

Tosca is nu al een poosje bij mij onder het zadel en we vormen steeds meer een combinatie. Nu ze me beter kent reageert ze steeds fijner, ze is enorm werkwillig. Haar gevoeligheid is heerlijk om mee te werken maar soms ook lastig, ik moet goed uitkijken dat ik de ontspanning bewaar, anders blokkeert ze. Laatste paar keer bezig geweest met wat zijgangen, maar ze werd er nogal heet van dus nu weer even terug naar wat basiswerk.
Niveau? officieel geen, lekker basiswerk en als ze goed aanvoelt pakken we er wat oefeningen bij uit allerlei klasses, net waar we zin in hebben en wat ze goed oppakt Knipoog

1. Draf
Afbeelding

2. Wel kijken waar je heen gaat Bloos
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Galop
Afbeelding
5.
Afbeelding
6.
Afbeelding
7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10. Pasje opzij
Afbeelding

11. Ze kantelt heel makkelijk, toch weer wat vaker een stukje rechtuit rijden als ik dat merk.
Afbeelding

12. Hier was ze even te gespannen en blokkeerde op m'n buitenbeen voor een pasje schoudervoor, dan gaat ze stilstaan en moet ik even wachten om de spanning af te laten vloeien, daarna rijden we verder en doen we even iets simpels om het later nog eens te proberen met behoud van ontspanning (Staat niet op de foto).
Afbeelding

13. Dus tussendoor lekker even draven Knipoog
Afbeelding

14. Geconcentreerd
Afbeelding

15. En na hard werk lekker uitdraven, d'r neus mag er meer uit,ze duikt er graag in, maar nu nog meer lengte in de hals.
Afbeelding

Ideeën om me te helpen haar in het halsstrekken meer op lengte te krijgen, of haar goed recht te houden in het wijken zijn welkom.

En voor de geïnteresseerden, Tosca staat te koop, PM voor meer info.

Wannabe2003

Re: Tosca (Orm x Lancet) en ik @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:28

Kel ziet er weer goed uit. Je kan goed zien dat jullie vooruit zijn gegaan.
Het enige commentaar wat ik kan verzinnen is idd het rechtop zitten en dus ook je hoofd omhoog om te kijken waar je naar toe gaat. Af en toe zie ik je hakken wat optrekken, maar dat zal een momentopname zijn geweest.

Tips voor het wijken kan ik je niet geven, zit ik zelf ook mee. Voor het halsstrekken moest ik altijd eerst m'n handen een beetje naar voren doen, voor ik de teugels uit m'n handen liet glijden. Dus dat ze eerst wat naar voren gaat met haar hoofd ipv gelijk zakken. Misschien heb je er wat aan.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:30

Gaaf paard heb je onder je kont! Zou hem alleen wel wat meer over de rug rijden, dus van voren meer nageven en aanvullen met been. Verder ziet het er netjes uit!

_Femke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:30

Probeer ietsje meer rechter te gaan zitten. Let ook op je handen, Soms heb je een beetje piano handjes! Clown

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:45

Wat is ze toch gegroeit en niet in lengte Tong uitsteken
Ze ziet er uit als een fijn paard met een gevoelige mond.
Ehm nu ben ik verplicht rijtechnisch commentaar te geven he, ehh dan vallen we toch gewoon even inde herhaling: probeer meer vooruit te kijken en handen recht op, precies de dingen die mijn instructrice ook tegen mij zegt Tong uitsteken

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 18:31

Ik zou zelf ook eens wat beter naar die juf van jou moeten gaan luisteren Knipoog

liliputter schreef:
Gaaf paard heb je onder je kont! Zou hem alleen wel wat meer over de rug rijden, dus van voren meer nageven en aanvullen met been. Verder ziet het er netjes uit!

Kan je dit nog even wat meer toelichten? Is er misschien een foto tussen waarvan je er meer wilt zien? of is er geen enkele genoeg over de rug?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:38

Foto 1 en 2 geven wel dat beeld van over rug. Je ziet dat jouw paard net zijn hoofd wat hoger houdt en niet in verbinding loopt. Je paard moet als ware een ´´knik´´ geven als je hem laat nageven, dat je ook echt kunt onstspannen.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 07:33

Jeej kel, wat een vooruitgang. Je hebt haar lekker aan het lopen. Commentaar geef je zelf al, gewoon denken dat je Anky bent en verwaand op je knol gaan zitten..... Ik heb het idee dat ze wel degelijk over de rug loopt. Misschien iets mees aansluiting van achter naar voor maar kan me voorstellen dat dat moeilijk is met een gevoelig paardje als deze. Dus ik denk dat het goedkomt door dat basiswerk te blijven doen, afwisselend met zijgangen. Met andere woorden goed bezig.

Eén ding begreep ik niet in de uitleg bij de foto van de staak. Rij jij SB op je buitenbeen??? Leg uit zou ik zeggen. Of geef je buiten been om uit de staak te komen?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 07:48

Ik zet de voorhand naar binnen met buitenteugel-buitenbeen, met alleen binnenbeen zwaait de achtehand enkel maar uit.

Bedankt voor de complimenten Lachen

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:26

Leuk om Tosca weer eens te zien onder het zadel!!
Ze heeft bij ons op stal gestaan Knipoog

Ze doet het wel goed joh!!
Probeer zelf wat meer voor je uit te kijken en jezelf lang te maken.
Verder is ze altijd wel moeilijk geweest met op lengte krijgen van de hals, ze kropt zich snel op en dan krijg je haar niet zo snel meer uit die houding Knipoog
Verder is het wel een fijn beest om mee te werken!
Geef Toos maar een knuffel van mij Knipoog

goofyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 12:39

hey wat leuk! het zusje van mijn paard! dat lang bij ons op stal heeft gestaan.
ik heb met haar eigenaresse ook wel es gemaild.
het ziet er netjes en ontspannen uit.
Gillian (die boven mij al een reactie plaatste) kent haar het beste, dus ik sluit me bij haar reactie aan Knipoog Clown
succes verder met 'r! en geniet ervan!

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:17

Zier er lekker ontspannen uit, mooi voorwaards ook!

Even een tip voor het halsstrekken: ikzelf heb een fries die ook gráág z'n hoofd tussen zijn knieen verstopt Haha! en ik rijd hem dan altijd goed voorwaards met mijn handen overdreven naar voren.
Zogauw hij dan mijn hand opzoekt door zijn neusje naar voren te steken, meteen overgang naar stap als beloning. Hij heeft nu door dat als hij zijn hals strekt, dat er een beloning komt, dus hij doet het graag!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 19:21

Gillian en GoofyM wat leuk dat jullie haar kennen Ja Ik vind haar echt een fijn paardje om mee te werken!

Janientje lastig hé, Tosca heeft zich zelfs al eens een knietje gegeven, pok tegen d'r kaak Nagelbijten / Gniffelen
Ik zal eens kijken of ik ze door op die manier te belonen wat meer kan bevestigen als ze mooier op lengte komt.