Stang & trens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lukker

Stang & trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 16:06

Kan iemand me uitleggen wat nu juist de functie van een S&T-optoming is? Op de wiki lees ik dat de stang is om het paard te verzamelen en de trens om het paard te doen strekken, maar dat is niet duidelijk genoeg voor mij Clown .

PS: Ik ben niet van plan om met zo'n optoming te rijden, het is puur uit interesse.

Lusitana

Re: Stang & trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:53

Het is lastig uit te leggen, maar een stang heeft door de hefboomwerking een andere invloed op het paard dan een trens. Als je toch die trens invloed ook wilt houden, gebruik je de combinatie.

Theresa Sandin heeft een behoorlijk studie gedaan op bitten en hun invloed en op haar
site staat goede uitleg.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:17

De combinatie stang en trens is een stuk scherper dan een enkele normale trensoptoming.
Hierbij is het dus heel erg belangrijk dat je als ruiter je handen heel goed beheerst en er heel zachtjes mee om gaat.
Wanneer je in de hogere dressuur terecht komt is het nog belangrijker dat je hulpen zo onzichtbaar mogelijk zijn, hiervoor gebruikt men dan S&T.
Het is bedoeld voor de verfijning. Een paard hoort met S&T namelijk ook te kunnen strekken.

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:26

Judje schreef:
De combinatie stang en trens is een stuk scherper dan een enkele normale trensoptoming.
Hierbij is het dus heel erg belangrijk dat je als ruiter je handen heel goed beheerst en er heel zachtjes mee om gaat.
Wanneer je in de hogere dressuur terecht komt is het nog belangrijker dat je hulpen zo onzichtbaar mogelijk zijn, hiervoor gebruikt men dan S&T.
Het is bedoeld voor de verfijning. Een paard hoort met S&T namelijk ook te kunnen strekken.

wat zij zegt! Haha!

Weltevreden

Stang & trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:33

Wat hierboven staat is helemaal waar, in de praktijk wordt de stang er meestal bijgehangen met het doel een paard meer op het achterbeen te zetten. Immers je wilt een paard gedragen laten lopen. Door die hefboomwerking krijgt je paard druk achter z'n oren, op z'n tong en z'n kaken.
Je ziet veel ruiters puur en alleen op de stang rijden en hangen daar ook behoorlijk aan...dat is niet hoe het gebruikt moet worden.

Maargoed, wil je het echt goed doen dan dien je dus eerst alles op trens te beheersen en kun je de stang gebruiken voor verfijning.
Iedereen heeft zo z'n eigen inbreng en uitleg, vele wegen leiden naar Rome.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:04

Je kunt best puur op de stang rijden, hier is het gewoon, men gebruikt geen onderleg trens, maar het is dan idd juist de bedoeling dat je "fluistert" met de hulpen omdat dat kan met dat hulpmiddel. Er aan gaan hangen is verkeerd gebruik. Druk is in sommige stromingen al fout.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:30

Ik wil ook wel even aan de orde stellen dat een stang met een loszittende ketting weinig nut heeft (de werking- druk op nek, tong en kingroeve- valt dan helemaal weg) bovendien gaat de tongboog dan in het verhemelte prikken. Met de ook al te strak aangesnoerde neusriem wat mode lijkt, kan het paard niet de mond openen om aan deze druk tegen het verhemelte voorkomen en het paard lijdt dan gewoon pijn. Ik zie op foto´s, zelfs in de allerhoogste top, veel "doorgeslagen" stangen. (te ver door getrokken doordat de kinketting te los zit)

Een paard mag (ook reglementair) zijn mond wat openen, het mag het alleen niet overmatig openen. Dat overmatig openen doet hij als de hulpen te grof zijn of hem iets (niet passend, verkeerd bit bv) in de weg zit, dus aansnoeren van de neusriem neemt het probleem niet weg, het is alleen een manier om te voorkomen dat het paard kan uiten dat je hem pijn doet in de mond.
Maar dat is een ander onderwerp...

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:36

.
Laatst bijgewerkt door BiBaMi op 20-07-23 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 16:28

idd een stang en trens worden vaak verkeerd gebruikt. het is inderdaad zo dat deze meestal gebruikt worden om het paard meer op de achterhand te zetten, maar we mogen niet vergeten dat dit het werk van de ruiter en training is en niet door de stang mag komen. te vaak zie je nu ruiters die de basis niet kunnen overgaan op een stang, omdat dit zogezegd hun probleem oplost of omdat het er chiquer uitziet.
zelf rijd ik M9 proeven, is vlak onder st georges, ik kan eerlijk zeggen dat ik mijn paarden in dezelfde graad van oprichting kan laten rijden op trens als op stang en trens. enkel heb ik met mijn ene paard de keuze moeten maken op altijd op stang en trens te rijden omdat hij moeite kreeg met het steeds wisselen van optoming. maar tijdens de week hangt mijn stang door op wedstrijd juist met verbinding. Een paard moet of zou beter gezegd op zichzelf moeten lopen, maar gezien het tegennatuurlijk van dressuur een hele andere opstelling van het lichaamsgebriuk vergt is het logisch dat dit een proces is waar in steeds aan gewerkt moet worden. helaas zie ik veel ruiters een paard rijden op kracht waarin het beeld wel chique overkomt, (veel jury's geraken hierdoor geïmponeerd) en dus ook gemakkelijker winstpunten krijgen. maar dan heb ik liever mijn redelijke jonge paarden die mss nog niet altijd spectaculair uit de hoek komen, maar die zichzelf dragen, los zijn en hun patroon kennen. Als ik zie hoeveel paarden het trek en sleurwerk moeten ondergaan, omdat de ruiter de basis niet beheerst vind ik een stang en trens optoming eigenlijk een lapmiddel. Maar bon om terug tot de topic te komen, een stang en trens optoming is eigenlijk het zwaarste wat je bij een paard in kan steken, dit vraagt dus in de regel veel ruitergevoel, kennis en gezond verstand.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:57

bulck : amen ! ik ga helemaal met je akkoord Ja

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:51

Hey Palsjassofie ook van belgie zie ik.