Staken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rindje

Staken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 08:43

Hoi, heb even een vraagje, mijn instructrice heeft al raad gegeven, maar was benieuwd of er meerdere zijn hier die hetzelfde probleem hebben (of gehad) en wat de beste oplossing was.
Ik weet het, elk paard is weer anders, maar alles valt te proberen.

Mijn paardje staakt, in de rijbanen. Dus niet in het bos of in de roundpenn, dat gaat prima.
De eerste 10 minuutjes gaat het wel, maar daarna gaat ie stilstaan, en is er haast geen beweging in te krijgen. Zo ook tijdens mijn les afgelopen zondag.
Ik rijd zonder zweep en zonder sporen, en dat wil ik voorlopig ook zo houden. Een hulpmiddel kan altijd later nog. Instructrice geeft aan dat Rocco deels niet snapt, en deels er geen flikker aan vindt in de rijbaan.....
Instructrice raadde aan, eerst drijven, werkt niet? Dan stem, werkt dat ook niet? Dan sturen naar links en blijven drijven, dan weer sturen naar rechts en blijven drijven.
Het hielp.... eventjes. Toen kreeg ik het advies om in de roundpen veel overgangen met hem te oefenen, dat deed ik al, en dat doet ie braaf. Alleen nu overgangen erbij van langzaam naar snel stappen, en van langzaam naar snel draven, een keertje laten stilstaan, omdraaien enz. Galop vindt ie best heel moeilijk nog, dus daar wacht ik mee tot dit heel goed gaat en ik merk dat hij het een makkie vindt.

Heeft 1 van jullie die dit probleem ook wel 's gehad? En wat hielp bij jullie?
Groetjes
Cis

Urielle

Re: Staken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:54

Mijn paard staakt ook regelmatig, als hij net naar een nieuwe stal is. De mijne krijg ik op het been absoluut niet naar voren, die steigert alsmaar hoger en gooit zich eventueel om. Omsturen helpt ook niet. Een tijd heeft het geholpen om gewoon door te gaan waar ik mee bezig was. Dus reden we net schouderbinnenwaarts? Dan stond hij omhoog en zat ik nog steeds hulpen voor schouderbinnenwaarts te geven alsof ik niet door had dat hij ondertussen omhoog stond. Helaas zit ik nu met een bak die niet volledig afgezet is en dan staat hij dus in de stalgang te steigeren. Wat ik nu doe is blijven staan/steigeren vervelender maken dan lopen. Als hij loopt mag hij met een vrij lange teugel in de lage lijn lopen, gewoon goed voorwaarts. Zodra hij stopt neem ik de teugels aan en trap ik hem naar voren. Beetje bij beetje neem ik onder het rijden de teugels meer aan, tot werkhouding.
Stappen doe ik zo min mogelijk, daarmee lok ik alleen maar staken uit.
Is je paard nog jong dat hij niet kan galopperen onder het zadel?

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:57

Wie zegt dat hij het niks aan vindt?? Heeft hij niks anders? iets lichamelijks oid?

Rindje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 09:06

Ik heb hem 18 mei opgehaald. Hij was toen net 5 geworden, en hij was 10 maanden onder het zadel. Ik geloof dat ie alleen het buitenrijden kent... de rijbaan is redelijk onbekend terrein.
Hij is klinisch gekeurd voordat ik hem ophaalde, en bij mij op stal nog een keer grondig bekeken door de verzekering.
Aantekening was: Hij moet 50 kilo afvallen en conditie opbouwen, verder alles prima. Daar ben ik rustig mee bezig, en probeer afwisseling in te houden. (buitenritten, roundpen, longeren, 1 keer per week priveles enz)
De galop op buitenrit gaat goed, maar dat zijn rechte stukken. In de baan en de roundpenn merk ik dat ie moeite heeft met balans, maar dat komt wel goed... rustig opbouwen.

Het probleem is het staken...... Scheve mond

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:08

Ligt je zadel goed? Heb je het juiste bit? Het kan in een klein hoekje liggen.

Rindje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 09:13

Het zadel schuift maar is niet te klein, morgen komt Country Mill Nijkerk zadels passen. Wie weet gaat het dan beter...
Ik heb een redelijk dik enkelgebroken bit...

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:22

Als je in de rijbak gaat longeren doet hij eht dan ook, of is het enkel een probleem van "rijden" in de rijbak. Als het dat laatste is en het zadel past en er zijn geen rugproblemen zou ik er toch een zweepje bij pakken. Ik denk dat je hiermee het probleem sneller oplost. Ik vind dat je een paard beter 2 keer kunt laten merken dat stilstaan niet jou bedoeling is, dan weken lang voorzichtig proberen hem weer aan de gang te krijgen. "been" snappen ze met een zweepje als hulp vrij snel en hoef je lalter niet meer te gebruiken om voorwaarts te gaan als ze het eenmaal doorhebben.

Als hij het werken in de bak saai vind kun je het proberen spannender te maken door balkjes te leggen of pionnen te plaatsen.

Als je nog steeds geen zweempje erbij wil pakken kun je altijd nog de hengel met een wortel ervoor proberen Haha! Knipoog

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:28

Rindje schreef:
Het zadel schuift maar is niet te klein, morgen komt Country Mill Nijkerk zadels passen. Wie weet gaat het dan beter...
Ik heb een redelijk dik enkelgebroken bit...

Het zadel schuift, dat is al niet goed Goed dat je ernaar laat kijken Ja Loopt je paard verder goed op het bit? Lekker los of strak?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:17

Het lijkt er op dat je paard misschien een spelletjes met je aan het spelen is.
Als je zelf geen hulpmiddelen wilt gebruiken, kun je proberen om hem door iemand met een zweepje op te laten jagen, zodra hij stil gaat staan.

Rindje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 04:28

Ik rijd met losse teugel (wel contact)
Gister heeft iemand een half uurtje Parelli met hem gedaan, en die zei dat het een slim paard is hihihi.
Die had ook het idee dat ie me in de maling neemt.
Bedankt voor jullie commentaar, ik ben even met vakantie, over anderhalve week kom ik er op terug Knipoog XXX
Cis

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:51

Is een bekend probleem die van ons heeft er ook een handje van. Mijn best werkende oplossing is goed voorwaarts houden en hem geen kans geven om te staken. Doet hij het toch of merk ik twijfel pak ik de zweep erbij, geef goed been reageert hij niet dan een tik met de zweep. Ik zou als ik jou was toch een paar keer een zweep erbij pakken om hem er als het ware even doorheen te rijden omdat je al aangeeft dat al het andere niet werkt. Hij maakt er volgens mij nu een spelletje van omdat hij op andere plekken waar je rijdt geen problemen heeft. Na je vakantie kun je er weer met frisse moed tegenaan, succes samen!

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:16

Ik ben de vorige eigenaresse van Rocco...hij heeft bij mij ook grondwerk gedaan (o.a. Parelli) en dan is inderdaad te merken dat hij erg slim is. Ik heb duidelijk aangegeven aan evt. kopers dat hij werken in de bak niet leuk vindt en dat was ook de reden dat ik hem wilde verkopen, omdat ik graag wat meer dressuurmatig of western wilde gaan rijden..ik heb een reading bij Marloes_R@bokt laten doen en daar kwam ook uit dat hij dressuur niet leuk vindt omdat hij niet begrijpt wat er van hem gevraagd wordt..en dat is allemaal bekend bij de nieuwe eigenaresse..als je bij hem de zweep erbij pakt wordt ie erg boos en gaat helemaal in verzet..buitenritten en voor de wagen vindt hij geweldig en daar is 'ie ook eigenlijk het beste geschikt voor..zo heb ik het ook in mijn verkoop advertentie gezet. Wat betreft het zadel: ik heb meteen gezegd dat dit niet goed zat bij hem (scheef) en dat was ook echt voor ieder die dit gezien heeft duidelijk. Ik heb altijd zlef met een boomloze Barefoot gereden op hem en dat zat wel goed, nadat ik de brede pommel erin heb gedaan.
Francisca ik hoop echt dat je dit meenemeent in je rijden met hem, want het moet natuurlijk wel leuk blijven! sterkte en succes!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:14

Als hij het saai vind, is er maar 1 oplossing: zorgen dat hij het minder saai vind.
Maak er een spel van, met zoveel mogelijk oefeningetjes. Wees creatief: pionnen, prikpaaltjes, balkjes, maar elke keer een ander soort parcoursje, stap op, draafeen stukje naa een volgende pion stap aan wisselende kanten op, doe grondwerkoefeningen tussendoor, ernaast. Kortom, breng er leven en enthousiasme in.
Hoe zou jij het in een bak vinden als je rondjes moet? En als er allerlei leuke dingen van je verlangd worden waar je gillend gek voor wordt beloond, en wat elke keer verrassingen biedt?

Van daaruit kun je het 'echte' bakrijden een beetje aanmoedigen en uitbouwen.

waanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 16:30

Waarom doe je in het bos geen dressuurmatige oefeningen met hem, om bomen slalommen, achterwaarts, schouderbinnenwaarts ect... Met een beetje creativiteit kom je een heel eind en komt je paard meer in balans , bos vindt hij leuk, dus waarom in de bak.... Ik ken het , ik heb zelf een fjordenpaard met een enorm sterk eigenzinnig karakter, ook is hij heel intelligent en wil niet graag in de bak, wat ik doe met hem is veel spel, vrijheidsdressuur, en zorg dat hij het de moeite waard gaat vinden, door bijv. kort iets te vragen, doet hij dit goed als beloning het bos in. Ik zou zeker met zo een paard met parelli bezig gaan , en creatief zijn, motiveren. En wat Josefien zei van die reading zou ik zeker meenemen, sommige paarden vervelen zich snel en vinden een bak maar saai, waarom dan niet in de wei of het bos , probeer je paard te begrijpen, je hebt hem nog zo maar kort, ik heb mijn fjord al 10 jaar, moet hem nergens toe dwingen, heb hard aan onze relatie en aan mezelf gewerkt, werk veel volgens parelli en mijn gevoel . en probeer altijd blanco met hem bezig te gaan, niet perse iets te willen, en alleen door dit te doen die instelling te hebben, krijg ik toch soms dingen voor elkaar door ze niet te willen, dan komt het wel en vooral veel lol hebben met je paard en tijd doorbrengen om elkaar te leren kennen. Succes ermee en ik hoop dat je er iets aan hebt, ik heb in elk geval door mijn paard ook enorm veel over mezelf geleerd en ik zou hem voor geen goud meer willen missen, ondanks alle obstakels en frustaties.En vooral stevig in je schoenen staan en wilskracht uitstralen zonder te dwingen, gewoon als vanzelfsprekend jou ruimte innemen.

Groetjes Jolanda.

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:34

Mijn pony staakte ook altijd, eerst altijd op de baan en toen ook in de bak, als hij rustig moest lopen had hij er geen zin meer in en ging hij op de rem. Altijd als hij ging staken heb ik er een zweepje bijgepakt, en nu staakt hij niet meer..

Maarja, jij wil geen zweep gebruiken, dus ik weet niet hoe ik kan helpen.. Tong uitsteken

Rindje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 10:37

Ja Josefien, dat weet ik wel... maar het kan geen kwaad om het hem proberen te leren. En jij reed hem ook altijd zonder zweep en sporen, en dat wil ik het liefste ook zo houden. Daarom hier om tips gevraagd. Het zadel schuift en kan daardoor idd scheef komen te liggen, niet bevorderlijk voor mijn en zijn rug. Ben bezig met zadels passen.... maar ik denk dat ik idd op de barefoot uitkom. Ik wilde graag western, maar als dat niet gaat wordt het toch een boomloze. We hebben gister nog ge-smst, maar je zadel was al weg Knipoog net te laat hahahaha.

Jolanda, dat is misschien een idee, maar ik geloof dat Josefien ook buiten dressuurmatige oefeningen deed, en dat vond Rocco ook niet leuk. Toch Josefien? Maar de parellimeneer wil me graag helpen, misschien bereiken we daar iets meer mee.

In ieder geval heel erg bedankt voor de tips allemaal, ik wil het op een leuke manier voor elkaar krijgen, en dat zal zonder hulp mij niet lukken Knipoog Ik hou jullie op de hoogte.
Cis

waanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:13

Hoi

Kenje de dvd van Parelli, my horse won''t go? Ik heb hier veel aan gehad om mijn paardje te motiveren. En inderdaad die parelli meneer is een goed idee, veel succes, weet zeker dat je een manier vindt om hem te motiveren en het leuk te houden.

Groetjes Jolanda.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:20

Als het paardje buiten wel graag werkt, dan is je oplossing snel gevonden. Lekker buiten met 'm aan de slag, en dáár herkenbare dingetjes in gaan bouwen met hem. Dus je gaat 'iets' herkenbaars inbouwen voor je pony (dan kan een geluidje, een smaakje, of wat voor prikkel dan ook zijn) die hij gaat associëren met een leuk werkje buiten. Hou dat maar eens een maand vol, zodat die prikkel (wel superconsequent volhouden he!) goed bevestigd wordt.
En vervolgens ga je die prikkel gebruiken voor korte werkjes in de rijbaan. Wedden dat jouw paardje óók in de rijbaan met plezier voor jou gaat werken?

Soms moet je ff van de gebaande paden af om je weg te vinden Knipoog

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:23

als het saaiheid is van hem moet je inderdaad veel overgangen rijden, ook veel figuren, raar en aparte firguren, je kan ze ook zelf bedenken, dan heeft hij zo iets van whoo wat is dit nou??? vind hij vast leuk. op ga met het springen, maak afwisseling, springen dan weer keertje dressur, longeren, bos, etc.

succes Knipoog

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:57

eeeeh sspringen met een schwarzwalder is niet slim, dat is veel te zwaar voor hem. Die 800 kilo die dan op zijn voorbenen terechtkomt is niet echt goed... Haha! Het afwisselende deed ik ook met hem en dat vond ie wel leuk in het bos, dus daar cirkels rijden en overgangen maken maar owee als het een grasveldje was wat maar enigszins léék op een bak, dan ging ie staken. Ik heb de dvd's van Parelli en de parelli games met hem gedaan, dat vond ie de ene keer wel en de andere keer weer niet leuk, tis ook net hoe zijn pet stond. Hij heeft wel iemand nodig die hem consequent aanpakt en ook durft aan te pakken, want hij is natuurlijk erg sterk! en verder heel veel geduld en niet kwaad worden want dat heeft totaal geen zin. |Meestal zei ik iets van: úh!! denk er om!! en dan wist ie wel dat ie niet mocht gaan klieren! maar nogmaals, dit is meer een paard voor lekkere buitenritten en voor de wagen dan in de bak..succes Francisca en je weet het de westernsingel voor de Barefoot Arizona maat 85 heb ik nog (is nieuw)

Rindje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 18:13

Ja dat is ie ook Josefien, buitenritten gaan prima, mettertijd eens kijken of er een menner is die met hem aan de slag wil, wie weet ooit zelf mijn mendiploma halen.... Bij ons op stal staan jammer genoeg geen menners.
Maar goed, als het bv onweert of met bakken uit de hemel komt, of vriest (grond te hard) zal ik toch de binnenbak in moeten. Dan is het handig als ik 'm vooruit krijg hahaha Knipoog Maar goed, we hebben ook samen les nodig, zowel hij als ik.... dat gaat een beetje lastig in het bos.....

Ik heb geduld (soms teveel zeggen ze op stal) en pak 'm wel 's aan, en ben consequent. Misschien is het probleem wel dat ik té veel geduld heb... Ben echt niet bang om hem aan te pakken. Maar doe het liever op een vriendschappelijke manier.
Maar het is gewoon een superbraaf paardje... alleen dit is een klein struikelblok. Het komt ooit heus wel goed.
Tips vragen kan nooit geen kwaad, ik doe niks anders Knipoog
Hoop dat niet dat je dat erg vindt Josefien..... ik ben ook niet echt een doorgewinterde paardenkenner.
Die parelli spreekt me op zich wel aan. Ik zal 's naar die dvd uitkijken Waanders.
Fijn dat jullie een beetje mee willen denken Lachen