Foute boel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinus91

Foute boel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 15:29

Oke, kom ik alweer met een praktijkprobleem aan hoor. Nou ja ik? Het is eigenlijk voor mijn nichtje.

Hier komt ie. Wij zijn vanmorgen gaan rijden bij een vrouw die net een baby heeft dus nog niet wil gaan rijden.
Ik ging er eerst even op en alles ging prima. Na een kwartiertje vroeg ik of mijn nichtje ook even wou rijden. En natuurlijk wou ze dat. Alleen ze stapte op en het ging meteen mis. Hij ging in snelle rengalop weg. Terwijl hij helemaal nergens van schrok. Daarna begon hij te bokken en te steigeren. Toen dat eenmaal over was begon hij met andere malle fratsen. Hij bleef de hele tijd stil staan, en wou beslist niet verder lopen. Toen is mijn nichtje huilend afgestapt. Dus ging ik er weer op. Bij mij reed hij helemaal braaf.

Nu weet ik niet hoe het komt. Maar ik zou het wel graag willen weten. Want mijn nichtje zou er straks altijd op rijden als ikop vakantie zou gaan.

Weet jij hoe het komt, of hoe ik het kan oplossen?

Gr.

RMistral

Re: Foute boel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:52

Ik denk dat het paard gewoon gevoelig is voor hulpen en je nichtje iets teveel aandrijft of gewoon niet goed rijdt.

Maar in een bak kan een paard niet rengaloperen he, of reed je daar niet?

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:54

hoe oud is je nichtje?? en rijd die er vaker op?
misschien weet het paard dat hij het bij jou niet hoeft te proberen omdat hij jou kent. ik denk dat dit gewoon uitproberen was maar misschien is er een andere reden Knipoog

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:01

RMistral schreef:

Niet? Blond Oh dan had ik zeker een héél bijzonder paard..

Waarschijnlijk geeft je nichtje inderdaad de hulpen ietwat te fel. Het kan ook zijn dat hij jou inderdaad kent of dat zij hem geen veilig gevoel gaf (op mijn vorige paard hoefte ook echt geen ander persoon op te stappen in het begin, ging gelijk aan de kletter).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:04

Dit kan vanalles zijn:
- nichtje is onzeker/bang en zit gespannen
- nichtje doseert de hulpen niet
- nichtje geeft foute hulpen
- paard weet dat nichtje bang wordt
- paard is geschrokken van nichtje (ooit eens een paard gehad dat me 40 minuten lang niet meer liet opstappen omdat bij de eerste poging het licht raar gereflecteerd had in mijn bril)

Heeft nichtje ook les? Want dit komt niet goed om haar alleen te laten rijden...

Tinus91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 16:09

Mijn nichtje rijd er anders vaker op. Dit was juist mijn 4e keer ofzo.

- Ze is niet onzeker/bang.
- Ze doseert de hulpen wel.
- Ze geeft de goede hulpen.
- En het paard is niet geschrokken van mijn nichtje.

Ik denk dat het gewoon uittesten was dan maar. Ik heb al een vriendin bereid gevonden om met haar in mijn vakantie naar het paard te gaan. Zij kan niet meer rijden, maar helpt graag.

Rindje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:16

RMistral schreef:

Hihihi, mijn paardje kan dat héél goed hoor Haha!

Rindje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:18

Het komt op mij ook over alsof het uittesten was. Weet je zeker dat ie niet ergens van schrok? Paarden zien en horen beter dan ons. Merk het op buitenrit wel 's met Rocco... kijkt ie erg alert een bepaalde kant op, ik zag niks... paar minuten later bijvoorbeeld staat er ineens een karretje met fallabella's op het bospad. Niet aan zien- of horen komen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:19

Raakte je nichtje zijn kont aan? Of met haar voet tijdens het opstappen een beetje in zijn buik prikt? Mijn pony is daar ook heel erg gevoelig op en doet dan percies hetzelfde.
Is ze streng met haar handen of 'hard' met haar benen?

RMistral schreef:
Ik denk dat het paard gewoon gevoelig is voor hulpen en je nichtje iets teveel aandrijft of gewoon niet goed rijdt.

Nou dat kan een paard ZEKER WEL!
Geloof je me niet moet je eens op mijn pony komen rijden. Knipoog

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:05

Lijkt mij ook dat het paard gewoon aan het uittesten was. De mijne deed ook wel eens zoiets bij een meisje van een jaar of 12, die toch wel 3 jaar ervaring had. Eerst steeds opzij springen voor niets, daarna aan de kletter, toen steeds heel snel wenden. Kind werd helemaal gek ervan. Toen ik er daarna op ging liep ze prima, niets op aan te merken. Niet een keer opzij gesprongen, laat staan dat ze geprobeerd heeft weg te rennen en perfect aan de teugel. Ze was hooguit wat alert, dus moest ik haar wel bezig houden.

Mischien trouwens mag dat paard je nichtje gewoon niet, dat is ook nog een mogelijkheid.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:35

Paarden merken heel snel of iemand niet ervaren is of zenuwachtig is. Misschien voelde hij toch een soort spanning bij haar en is daarvan geschrokken. Paarden zijn toch hele gevoelige dieren.

love_heidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:01

Ik denk dat het wel te maken heeft met uitproberen. Had ik eerst ook met mijn eerste pony, eerst ging het best goed, maar daarna begon ze met uitprobern, het is met haar gelukkig nooit erger geweest dan bokken, want steigeren, trappen en bijten doet ze niet, of je moet wel iets heel raars gedaan hebben.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:25

Ik denk dat het paard aanvoelde dat hij een loopje met haar kon nemen, misschien ben jij langer of straal jij meer vertrouwen uit.
Zulke dingen kunnen ermee te maken hebben.

Tinus91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 19:46

Mijn nichtje en ik rijden er even vaak op. En zij rijd al langer dan mij. Het paard deed anders niets. Maar ik laat haar nog even een x nakijken (zadel) want ik ben nogal lichter dan mijn nichtje. (ze is namelijk de laatste tijd heel erg gegroeid.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:50

past ze wel goed in het zadel? Past er een horizontale platte hand achter der kont als ze in het zadel zit? Gebroken boom kan ook pijnlijk zijn en door het gewicht misschien verder in z'n rug steken. Zou de rug ook even navoelen op gevoeligheid.