Bij mij werkt het om voor het rijden bij mezelf al bewust ervan te zijn dat ik mijn handen moet ontspannen, ik doe het zelf namelijk ook vooral op rechts omdat ons paard rechtsom meer moeite heeft met stelling en ik dan de neiging heb dit met mijn hand op te willen lossen. Als ik me er echter continu bewust van blijf mijn hand(en) niet vast te zetten ga ik automatisch op mijn zit en benen rijden. Ik moet me er dus als het ware bewust van zijn NIET aan mijn handen te denken tijdens het rijden. Klinkt vreemd maar werkt geweldig. Stomme is dat ik met buitenrijden hier totaal geen last van heb terwijl ik dan dezelfde oefeningen doe als in de bak maar blijkbaar heb ik toch sneller last van spanning als ik in de bak rijd. Daar heb ik ook een oplossing voor, bij onze stal ligt een renbaan en daar stap en draaf ik los zodat we een ontspannen start hebben en met "losse handjes" begin.
En als ik echt weer even de weg kwijt ben plan ik een paar lesjes zodat iemand me er weer even op wijst en ik er weer een tijdje tegenaan kan.