Pony ziet been als aandrijving

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jillie1994

Pony ziet been als aandrijving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 22:24

Mijn verzorgpony en ik hebben een probleempje.
Het gaat om een jonge IJslander.
Hij ziet mijn been namelijk alleen als aandrijving.
Hij zal niet gauw wijken, buigen om het been, SB etc.
Waar ik mijn been ook aanleg, hij ziet het als aandrijving.
Hij kan er wellicht niks aan doen, maar wat kan ik proberen?
Het is misschien handig om bij te zetten, hij reageerd heel erg fel op mijn hulpen (been, stem, en z'n mond is ultra gevoelig.)
Hopelijk weten jullie wat..

Afanaisa91

Re: Pony ziet been als aandrijving

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:36

Hoi,
Ik rijd ook een ijslander die dit probleem had. Ze was verschrikkelijk voorwaarts en zodra ik ook maar iets met mijn been deed vlogen we naarvoren. Mij was geadviseerd haar tegen de bakrand te zetten en zo opzij te 'duwen' met mijn been. Dit had bij ons juist het effect dat ze nog heter werd. We hebben het uiteindelijk voor elkaar gekregen door heel veel te oefenen. Ik gaf dan echt een enorme hulp, verplaatste mijn gewicht, begrensde een beetje en zodra ze in haar tempo bleef belonen. Door veel te oefenen bleef ze rustig en maakte ze uiteindelijk een stapje opzij; flink belonen. Met geduld hebben we dit langzaam ujitgebouwd en we zijn er nog steeds niet helemaal, maar buigen om het been, stelling en schoudervoor hebben we bereikt. Om uiteindelijk bij SB en wijken uit te komen oefenen we nu op de grond het commando 'opzij'. Depla reageert ook heel goed op je stem. Die gaan we later onder het zadel gebruiken.

Hopelijk heb je er wat aan.
Succes! Haha!

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:49

Als je pony voorwaarts gaat op been is dat niet fout en je mag hem hier neit voor straffen. Hij geeft een reactie op je hulp, maar begrijpt alleen niet dat je iets anders van hem vraagt dan voorwaarts. Er zijn verschillende dingen die je kunt proberen (of na elkaar kunt doen):
- naast het paard gaan staan en voor druk laten wijken (bv bij het poetsen al) dit eventueel met stemhulp. Eerst vanuit stilstand en later ook in stap.
- alleen maar voltes rijden en deze in grootte varieren. volte sluiten en weer openen. Ook eerste weer in stap, later in draf en galop
- Iemand je paard laten longeren, jij erop en dan de volte laten sluiten en weer openen.

Er zijn vast nog meer mogelijkheden, maar zo doe ik het meestal.

Belangrijk is dat je op tijd beloont en rustig blijft, zodat hij snapt wat de bedoeling is, want dat is het probleem nu. Wees tevreden met een stapje op zij en werk niet de hele tij op het wijken. Iedere dag een beetje heeft veel meer effect.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 09:46

Bij Glóblesi moet je wel rustig blijven, 1 stemverheffinkje en hij loopt weer gespannen.
En ik straf hem ook niet, eigenlijk nooit.
Maar ik zal deze oefeningen proberen, bedankt Knipoog

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:53

Accepteerd hij je been op zich wel?? Of heb je je been er constant af en leg je hem alleen aan als je been geeft? Je ziet op ijslanders namelijk best vaak dat mensen hun been af gaan steken.
In dat geval is stap 1 constant je been aan het paard houden. Gaat hij rennen? gewoon rustig opvangen mét je been eraan. Hij moet leren dat het feit dat je been tegen zijn buik ligt nog geen hulp is.

Wat je verder kan doen is het vanuit stilstand proberen, en dan het liefste nadat je het aan de hand hebt geoefend. Werk bijvoorbeeld met het woordje "opzij" waarbij je hem met je hand opzij duwt. Doet hij dat, belonen belonen belonen. Als het aan de hand super gaat, ga je erop zitten met iemand ernaast. Eerst zelf niks doen, laat degene op de grond het werk doen, zodat je pony de link legt dat onder het zadel hetzelfde gebeurt als aan de hand. Vervolgens kan je dan rustig aan zelf iets gaan doen. En dat kan je uiteindelijk gaan uitbreiden, maar de eerste stap is dan al gezet, want je pony weet dan inmiddels dat been ook iets anders dan voorwaarts kan betekenen.

Zorg in het begin wel dat je heel duidelijk bent met je zijwaartse hulp. Dus niet meteen perfect wijken verwachten, want daarvoor moet je hem weer begrenzen aan de buitenkant en dan snapt ie het natuurlijk weer niet. Dus eerst opzij. hoe hij opzij gaat maakt niet uit. Pas als dat volledig duidelijk is, kan je aan de oefening opzich werken.

succes er mee!

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 09:59

Hij reageerd wel op mijn been, maar iets te fel dus.
Het is niet als ik been geef dat hij gespannen loopt, maar hij reageerd.
En als ik blijf aandrijven word hij wel gespannen, en als ik hem dan iets wil opvangen, flipt hij hem.
Ik heb er ook al een rubber bitje in (en ja hij schuimt wel) want op enkel gebroken en dubbelgebroken water/bus trensjes flipt hij hem helemaal.
En ik verwacht niets perfect, ik heb geduld en wacht wel af, als je bij hem iets gaat opdringen, doet hij het zelf ook.
Bij hem moet alles in pure rust en geduld.
Het ziet er al een stuk beter uit dan een halfjaar geleden.
Maar dat vanaf de grond leren vind ik wel een goed idee, dat zal ik proberen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:48

Probeer minder met je been te doen, maar meer met je zit en gewichtshulpen.
Misschien handig les/hulp te nemen die je uit kan leggen hoe dat moet en die meekijkt om te zien hoe je paard reageert op hoe jij je hulpen geeft?

De oefeningen die je noemt moet je wel met de juiste zit en gewichtshulpen doen anders zit je je paard in de weg en geef je tegenstrijdige hulpen.

De tip om de omheining te gebruiken is een handige, maar ga niet je hulpen groter geven, maar probeer te voelen wat je met je zit en gewicht en eventueel klein beetje been moet doen om een zijwaartse reactie te krijgen. Vang het weglopen rustig iets op (vaak met de buitenteugel in geval van schouderbinnenwaarts en wijken, en met "buitenteugel" bedoel ik dan de " bolle" kant van je buiging)

Buigen om je binnenbeen kan je bereiken door met je schouders mee te draaien in de richting waarin je wilt buigen, dan geef je met je zit en been vaak automatisch al de juiste hulp. Belangrijk is dat je recht op je paard zit, aan de goede kant van de rug, zonder dat je inknikt. Zit je teveel aan de buitenkant, of knik je in je zij/heup, dan kan je paard niet meer om je binnenbeen heen buigen omdat jij met je lijf/gewicht in de weg zit..

Eerst wijken voor druk aanleren aan de hand en de oefeningen aan de hand aanleren is ook een goede tip, maar dan nog zul je met je lijf de goede dingen moeten doen.

Als je zelf het gevoel nog nooit goed geleerd hebt, is hierbij hulp vanaf de kant wel zo fijn.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 16:08

Rijden op mijn zit doe ik zoiezo al, want hij is ultra gevoelig.
Er komt nu 1 keer per week iemand die hem ook traint, voor tölt en hem wat extra beweging te geven.
Morgen ga ik op vakantie, maar na de vakantie zal ik zeker er mee aan de gang gaan.
Gister heb ik er niet mee geoefend, want dat was de laatste keer voor de vakantie dat ik op hem zou rijden voor de vakantie, dus heb ik lekker een buitenritje gemaakt met losse teugeltjes.
Alvast bedankt voor de hulp.