23 te oud?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karenenditty

23 te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 14:30

Even klein praktijkprobleem; mijn paard is 23, is ze te oud voor wedstrijden?
en hoeveel beweging zou ze moeten krijgen kwa rijtijd? stilzetten is slecht toch?

_Caitje__

Re: 23 te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:32

Schilt eraan of ze het zelf nog kan. Als ze gewoon dressuur kan rijden in de bak zou het ook wel kunnen op wedstrijd.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:33

Die van mij is ook 23,en gaat nog als een speer:)
Maar je moet geen Zz meer willen rijden:P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:34

Een paard is niet geschikt voor wedstrijden als die dat lichamelijk niet meer aan kan. Dat heeft niks met leeftijd te maken.
Waar je wel rekening mee moet houden is een goede warming up en cooling down doen. Zou iedereen moeten doen trouwens.. Ook zijn oudere paarden vaak wat sneller stijf.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 14:35

ik heb gister B recreatie gedaan 2 proefjes en hoger zal ik ook niet willen gaan nu. maar merk je niet dat er dagen zijn dat je paard moe is dan?

BenI

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:39

Zeker niet stilzetten als ze gewoon nog lekker loopt. Als je nu nog gewoon een uurtje met haar rijdt in de bak kun je dit gewoon blijven doen zolang ze er maar geen last van krijgt. Altijd heel goed in en uitstappen met oudere paarden dat voorkomt blessures (ze zijn wat strammer en hebben langer de tijd nodig om op te warmen). Als je met haar wedstrijd wil rijden kan dit gewoon als je haar normaal gesproken ook dressuurmatig rijdt. Zolang je met je training maar rekening houdt met haar leeftijd (je eis niet te hoog leggen). Als je de B uit rijdt super, puntjes in het L mooi meegenomen...

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:39

Als jouw paard het lichamelijk aan kan en het leuk vindt, moet je gewoon doen hoor! Leeftijd zegt helemaal niks.
Natuurlijk zal een ouder paard wat langer nodig hebben om te herstellen dan een jong paard, ik zou dus niet 6 keer per week hard trainen.
Wat superwoman al zegt: goed warming up en cooling down, en ik zou na een wedstrijddag lekker ontspannen in het bos gaan stappen, niet stil zetten, daar wordt ze alleen stijf van.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 14:43

hihi ik hoor net dat ze ligt te zonnen in de wei. ik ga denk ik zo mevrouw haar manen maar doen en kijken of het niet te zwaar was. maar ze had er wel lol in en liep ontspannen. jammer dat de jury niet geheel eerlijk was toen ze uitgleed op glad stuk gras. ze bleef lopen en deed het goed maar het commentaar was paard valt uit galop.... dat vond ik jammer. ik had 190 en 185 wat vinden jullie daarvan?

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:55

Nette punten hoor. Ik weet natuurlijk niet wat je waarop had, maar hier mag je wel tevreden over zijn hoor!
Het uitglijden blijft een baal situatie, maar het is wel uit galop vallen. Sommige jury's houden rekening met de ondergrond, anderen niet. Ik moest een keer in 20cm modder rijden, NIEMAND had winst gereden omdat het echt onmogelijk was op die grond. Dat is de jury sport.

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:17

denk idd dat t licht aan het paard groetjes

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:51

rust roest en kijk goed naar je paard. die laat het vanzelf wel zien. onze av van 21 lijkt nog af en toe een pony van 3. Wel heeft hij in de winter wat moeite om los te komen, we doen dan idd ook een goede warming-up. Veel plezier met je opa/oma.... hahaha
(die van ons wordt samen met een oude fries de opa en oma van stal genoemt....)

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:58

Een IJslander van 23/24 jaar oud hebben we deze winter lekker op het land laten staan.
Die rust heeft hem goed gedaan, er zit een aardig buikje op (je zag soms wat z'n ribben).
En eerst had hij laterale tölt, maar na het halfjaartje rust tölt hij als de beste.
Vanafond weer voor het eerst lekker op gereden.
Ik denk niet dat dit te oud is.
Het hangt er ook van af hoe de pony het vol kan houden.
De 1 rijd door tot z'n 30e, en sommige tot hun 20e.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:31

Bij mijn werk hebben ze een paard van 30 !!! waar ze nog ongeveer 2 tot 3 keer in de week zon 20 minutjes over de weg mee stappen op zijn rug het paard vind het echt geweldig.
En zoals het er naar uitziet blijfen we dit voorlopig nog lekker met hem doen (zolang hij het leuk blijft vinden en zijn gezondheid het toelaat).
Dus leeftijd speelt niet altijd een rol.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:33

Oja, ik moet er nog even bijvoegen.
Hoe ziet het paard eruit?
Ziet hij er oud uit, of juist niet.
Het hangt van het paard af.
Zoals al werd gezegd, leeftijd speelt niet altijd een rol.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 13:56

nu ziet ze er beter uit dan 2 jaar geleden. maar ze word beetje grijs en is wat aan de dikke kant, heeft een hanglipje en verder ziet ze eruit als een glanzende zwarte speigel met een zeer gezonde eetlust. sommige dagen wil ze niets en sommige dagen ( net als gister) wil ze alleen maar werken. en ze is wel wat langzaam met uit de wei halen, liever zou ze er blijven. maar ik denk dat ze dat doet vanwege haar lievelingsvriendin de haflinger.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:25

Als het rijden lekker gaat, en ze is voorwaards, moet dat kunnen denk ik.
Hij is nog werkwillig geef je aan, dus, wie niet waagt, wie niet wint. Knipoog

tippex_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:17

ik ken genoeg paardjes met een behoorlijke leeftijd die ng kunnen meedoen op wedstrijd dus waarom de jouwe ook niet?

tuurlijk rekeing houden met wat hij/zij nogf aankan.

Nomination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:00

Het ligt er maar helemaal aan hoe de conditie, en bespiering is!

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 15:25

de bespiering was zeer goed, de klinische keuring van 2007 was uitmuntend, haar tanden en hoeven zijn perfect enkel loopt ze in lichte franse stand. maar ben wel blij met jullie hulp, wat voor loop schema zou je haar geven?

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:34

Als je conditie wil opbouwen, is een interval training heel goed. Rechte stukken (in het bos bijvoorbeeld) afwisselen met de gangen. Net als bij een menselijke interval training. 20 meter draven, 20 meter stappen, stukje strekken en weer verzamelen. Draf is de belangrijkste gang om conditie op te bouwen.

Dit kan je opbouwen met langere stukken, meer afwisseling in gangen en een langere training. Persoonlijk begin ik met 15 minuten, maar het ligt aan de huidige conditie van je paard.

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:52

Als ik zo in je profiel kijk ziet je paard er toppie uit hoor! Ik zou het gewoon doen. Bonfire liep toch ook nog toen hij 17 was en vraag niet welk niveau....!
Dan moet een B proef zeker kunnen en wie weet wel L of M kan allemaal hoor

Mijn paard is 18 en ik ga de wedstrijden ook weer oppakken en ik begin gewoon in de L(hij heeft Z2 gelopen en ik M2 vandaar) en zie wel waar we belanden!

Gewoon doen hoor meid, zolang jullie het leuk vinden en je paard het aankan is het toch prima?

xChamberlain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:04

Bij elk paard verschilt dit.
Er zijn paarden die op hun 30e nog hele goede wedstrijden rijden.
Wat ik hiermee wil zeggen dat het er maar net aan ligt in welke staat jouw paard is.

maaikee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:55

het verschilt echt heel erg per paard. uitproberen dus. ik ken paarden van 16 die helemaal flippen van de stress omdat ze al zoveel kennen maar ik ken ook paarden van 30 die het nog dolgraag doen. let niet alleen op wat je paard wil want dan kan het zijn dat je heel veel aan denkt te kunnen en dat je paard dan op eens ziek in stal ligt. niet elk paard geeft alles even goed aan. ze kunnen er veel zin aan hebben maar je moet rekening houden met de leeftijd. een uur of twee per dag zou toch wel kunnen voor de conditie? wel verspreid over de dag dan.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 23:01

davincilover schreef:
Als ik zo in je profiel kijk ziet je paard er toppie uit hoor! Ik zou het gewoon doen. Bonfire liep toch ook nog toen hij 17 was en vraag niet welk niveau....!
Dan moet een B proef zeker kunnen en wie weet wel L of M kan allemaal hoor

Mijn paard is 18 en ik ga de wedstrijden ook weer oppakken en ik begin gewoon in de L(hij heeft Z2 gelopen en ik M2 vandaar) en zie wel waar we belanden!

Gewoon doen hoor meid, zolang jullie het leuk vinden en je paard het aankan is het toch prima?

het zijn aleen wel oude fotos Clown

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 11:00

ik ga wat aan die foto`s doen ik heb er gister een paar gemaakt. even neuzen hoe dat ook al weer moest.gister wilde ze me plat kunffelen en onder slijmen hihi en ik maar rennen en zij maar achter me aan hollen, paard is sneller en helaas maakt de mijne hekken open dus achter hek gaan staan is geen optie om schoon te blijven. is bokken en stijgeren als ze in de wei staan toch ook een teken van lol hebben en gezond zijn(wel met oren naar voren)
is biotine goed voor een ouder paard, en ander probleem wat ik heb is dat ze niet wil lopen als ik op bepaalde plekken sta. dan moet ik een bocht naar rechts maken en een kleine naar links en dan is er niets meer aan de hand, soms moet ik alleen even haar hoofd heen en weer laten gaan. dat doe ik gewoon door te wijzen en te aaien aan alle2 de kanten, maar het is wel raar. wat is dat dan?