paard wil niet stil blijven staan met opstappen buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bokkertjee

paard wil niet stil blijven staan met opstappen buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 17:11

hallo beste mensen.

als ik in de bak opstap blijft mijn paard netjes stil staan en gaat pas lopen wanneer ik het teken geef.

als ik een buitenrit wil doen en ik loop met mijn paard het hek uit, en ik wil opstappen kan mevrouw in eens niet stil blijven staan.
ik pak de teugels dan wat strakker om op te stappen maar ze denderd er gewoon doorheen. ook als ik er naast sta wilt ze niet meer stil staan.
ik heb ook al eens een tik(je) op de neus gegeven omdat ik er nog maar half op zat en ze was al aan het einde van de straat.

en als ik er naast sta en ik hou haar tegen beukt ze gewoon met haar dikke 'kop' tegen mij aan

hebben jullie tips?. Haha!

xx
Laatst bijgewerkt door bokkertjee op 29-06-08 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

juultju

Re: paard wil niet stil blijven staan met opstappen buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:13

Hee ja dat hem ik ook echt zwaar irri,Eeh tegen een boom zetten ''er tegen over'' Help't bij mij wel ! Clown

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:18

geduld Haha!
En consequent zijn, iedere keer terugzetten als ze naar voren loopt zonder dat jij dat vroeg. Dan naast haar gaan staan, ook weer terugzetten. Ook niet te snel wegrijden als je opgestapt bent.
Waarschijnlijk vind ze het buiten spannend. Ik zou vooral veel oefenen, ook bijvoorbeeld als je terugkomt van de buitenrit en de 'spanning' eraf is oefenen buiten het hek met halthouden, opstappen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:22

Als ik jouw was zou ik je buitenteugel korter maken, zo kan ze alleen een rondje lopen. En veel oefenen, stap je op en loopt ze weg, afstappen en opnieuw doet ze het weer, weer stoppen en afstappen en weer opstappen. Net zolang totdat ze stilstaat en dan uitbundig belonen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:25

Dat deed mijn pony ook altijd, gelijk aanlopen.
Ik deed het volgende:
* Tegen een hek of iets dergleijks aanzetten
* net zo lang rondjes draaien tot ze stil stond
* Pas in het zadel gaan zitten als ze echt stil stond (telkens een ophouding blijven geven, dan pas zitten.)
Als dat niet werkt, een keer een flinke ruk aan de teugels geven.. Mijn pony bleef uiteindelijk voortaan stilstaan tot ik er goed opzat. Lachen

Edit: En geduld hebben Knipoog Uiteindelijk geeft je paardje wel op. (hoop ik)

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:28

mijn pony doet dit ook altijd, hij gaat dan altijd naar voren lopen, dan stap ik snel op en tel ik de stappen die hij gezet heeft, en die mag die net zo hard weer terug doen Haha!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:30

geef d'r eens heel hard een rotschop/klap tegen haar boeg!
dit hoef je neit te pikken hoor! ze kán eht.. want in de bak kan ze het ook.
ik heb mijne 1x zo'n rotklap gegeven en sindsdien staat ze stil, en zo neit is : Ho! al genoeg..!

even streng zijn als teugeldruk niet helpt.

liefaapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:27

Ik lees bij iedereen straffen..

Die van mij doet het ook.. Maar begrijp ook dat je paard ook helemaal enthousiast is dat ze naar buiten mag.. Misschien is het een idee( werkt bij mij) om in de bak op te stappen of een krukje te pakken..

Normaal doet die van mij het ook niet maar zodra ik in het bos afgestapt ben doet ze het ook.. en probeer (weet natuurlijk niet hoe groot jullie terrein is) op zoveel mogelijk verschillende plaatste optestappen zodat ze er aan kan wennen dat je het niet altijd alleen maar in de bak doet.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 01:46

Als je in het bos, midden in je rit afstapt en weer op moet stappen, is ze dan ook zo druk?
Ik rij ook een merrie die gewoon verschrikkelijk blij is dat we gaan. Als de eerste spanning er eenmaal af is (en we dus in het bos zitten) kan ik er zonder problemen opkomen. Toen ben ik overal veel gaan oefenen, bij het opstappen thuis heel geduldig maar consequent geweest en er uiteindelijk een krukje bij gepakt. Nu gaat het vlekkeloos. Haha!

Succes!