Stoere schimmel Wallstreet (v.Sydney) @ dressuurwork

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pajidin

Stoere schimmel Wallstreet (v.Sydney) @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 15:13

Vandaag heeft mijn vriend eens foto gemaakt van Wallstreet tijdens de training.

Wallstreet is een 5 jarige ruin van Sydney x Casanova. We hebben hem zelf gefokt, dus het is extra leuk om hem nog steeds te zien ontwikkelen.
Als veulen was het maar een klein ding die we niet konden verkopen. Gelukkig is het goedgekomen en ondertussen is hij 1.70 en een stoer paard geworden (vind ik).
We rijden L2 dressuur en ook is Wallstreet M-springen.

Punten waar we nog aan moeten werken zijn:
- scherp aan het been, hier werken we al hard aan...maar het lijkt dat hij het elke dag weer vergeet, tips zijn dus welkom!
- mijn handen stilhouden
- mijn handen niet (ongelijk) optillen in de galop
- kantelen van hoofd op kleine volte
- achterwaarts (niet op de foto helaas), hij gaat dan nog in verzet maar wel achteruit

Graag jullie tips en commentaar!!!

Drafje (slangenvolte)
Afbeelding

Afbeelding

Van hand veranderen
Afbeelding

Afbeelding

Volgens mij rijden we hier een slangenvolte maar lijkt meer op een passage Cool
Afbeelding

Galopje
Afbeelding

Afbeelding

Aiai, mijn handen Verdrietig
Afbeelding

Volte
Afbeelding

Afbeelding

__PSM__

Re: Stoere schimmel Wallstreet (v.Sydney) @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 15:33

Dit vind ik nou een heel fijn beeld.. Rustig in de hand, fijn rond door het hele lijf en fijn gesloten.. Ga zo verder...

Soms valt hij heel iets op de voorkant, probeer dat nog fijner te krijgen door bijv. schijnovergangen.. Hierdoor komt hij niet alleen nog fijner op achter maar komt ook nog beter aan het been!! Succes!!

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 16:18

Dank je voor het commentaar!!

Hij mag inderdaad nog wel iets meer gaan dragen met de achterhand.
Wat meer schijnovergangen meenemen tijdens de training is een goede tip! Ik vergeet het nog wel eens omdat veel overgangen naar voren rijdt, maar terugrijden/schijnovergangen ga ik ook proberen mee te nemen.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:20

Hele leuke foto's. Ze gaat iedere keer weer meer en meer vooruit.
Plaatje van een paard Haha!

Kantelen van het hoofd kun je misschien oplossen door een goed evenwicht tussen je beide beenhulpen te hebben en het ontspannen van je buitenhand (ze kantelt naar buiten als ik het goed zie?)

In ieder geval een mooi beeld hoor!

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:23

Ziet er heel netjes uit Knipoog Ook niet trekkerig enz. Mooi ontspannen en nette stelling en buiging Lachen Ga zo door Knipoog
Succes verder nog! Ziet er heel goed uit Lachen

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 17:03

RZDLover schreef:
Hele leuke foto's. Ze gaat iedere keer weer meer en meer vooruit.
Plaatje van een paard Haha!

Kantelen van het hoofd kun je misschien oplossen door een goed evenwicht tussen je beide beenhulpen te hebben en het ontspannen van je buitenhand (ze kantelt naar buiten als ik het goed zie?)

In ieder geval een mooi beeld hoor!

Tnx! Bloos

Euhm hij kantelt met zn oren zeg maar naar binnen en snuit dus iets naar buiten...haha welke kant kantelt hij dan op??? Ik heb zelf het gevoel dat dit komt omdat ik dan iets teveel mijn binnenhand gebruik en niet begrens met mn buitenhand.

Hij gaat voor mijn gevoel ook nog steeds vooruit. Moet nu wel iets meer oefeningen als schouderbinnenwaarts gaan oefenen. Vooral als ik in augustus of september over wil naar de M1. Alleen vind het paard en ikzelf schouderbinnenwaarts erg moeilijk dus dan ben ik niet streng en kritisch genoeg en oefen ik het niet zo vaak Bloos Dus dat moet nog maar eens goed geoefend worden tijdens rijles denk ik...

We blijven doortrainen!!!

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:20

Dan kantelt hij naar buiten Lachen

Schouderbinnenwaarts kun je heel makkelijk oefenen door schoudervoor te rijden of/en in een volte meer stelling vragen.

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:23

ziet er heel goed uit misschien proberen een beetje meer voor je te kijken

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:55

wat een schitterend paard! ik vind het er fijn uitzien...omdat ik toch wat moet zeggen, denk er om dat je je handen niet te hoog houdt, neem desnoods je teugels ietsje korter!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 18:47

Heerlijk om een allrounder van Sydney aan het werk te zien Ja
Super dat je meerdere foto's hebt gemaakt Haha!

Ondanks dat het totaal-beeld rust uitstraald, heb ik af en toe ook het idee dat Wally af en toe op de voorhand loopt, zoals PSM ook al een beetje laat schemeren....
Dit kan je onder andere verhelpen door veel te schakelen met Wally. Af en toe flink voorwaarts rijden, rekening houdend met het draf-ritme van je paard en daarbij je eigen beengebruik. Veel mensen drijven met beiden benen tegelijk, wat niet bedoeld wordt. Een goede jury let hier al op bij binnenkomst in de ring (op de A-C lijn) Ik wil het je wel verder toelichten als je het interessant vindt Haha!
Maar misschien weet je het al. Haha!

En nog een tipje, omdat het de bedoeling is hier op HAW:
-Probeer je koppie recht te houden,
-kin omhoog
-schouders laten zakken
-en kijk (rustig) waar je naar toe rijdt. Het is al de halve voorbereiding van de oefening of figuur die je gaat rijden.

Je mag gerust weten dat ik trots op jullie ben.
Zeker gezien Wally zijn leeftijd en dat hij een allrounder is. Ja

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 18:55

Wat ziet Wal er goed uit zeg! Haha!
Hij is echt al flink bespierd, vooral die nek zeg! Kwijl

De punten waar je aan moet werken zeg je zelf al, al vind ik het er nu ook al super netjes en ontspannen eruit zien, laat staan als je ook die puntjes nog op de i hebt! Haha!

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:04

mooi slank chique beestje zeg.
rijden ziet er echt fijn uit.

Idd hier en daar nog wat verfijnen, maar verder ziet het er goed uit OK dan!

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 20:19

@ Pallatin: idd moet mijn handen wat lager houden, vooral in galop. Ik had het zelf nooit in de gaten...maar zie het nu op de foto's

@Downhill: Volgens mij moet ik bekennen dat ik onder de categorie mensen valt die met beide benen tegelijk drijft Haha! Ik wil heel graag een verdere toelichting!! Mag eventueel ook per pb.

Nu meerdere van jullie het zeggen, ik ga er op letten mn kin omhoog te houden. Ik kijk op de meeste foto's een beetje naar beneden en dat ziet er net iets minder mooi uit.

@ xsimone: Ik vind zijn nek ook erg gaaf!! Dathad ie gelukkig van zichzelf al...hoewel de hals wel mooier is geworden door te trainen. Komt denk ik omdat hij tot 3 jaar hengst is gebleven.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:40

Wat leuk ook een (bruin)schimpie (ik heb er ook zo'n 1)!! Die zie je niet vaak!
Je ziet wel duidelijk dat jullie springen, je rijdt hem erg rond. Voor de dressuur mag hij iets meer op het achterbeen, mag jij je benen langer maken, en mag hij wel iets opgerichter.
Voor een paard dat niet aan het been, geef je voor de overgang van stap naar draf gewoon been, reageert hij niet genoeg naar je zin op je been, neem je hem terug in stap, gaat hij dan nog niet naar je zin, (dus krijg je nog te weinig reactie) geef je hem eens een veel been. Als hij dus niet reageert op je been, gelijk veel been geven. Dan wordt hij vanzelf ook in je schijnovergangen veel beter aan je been.
Voor het kantelen: minder streng zijn met je hand, dat is namelijk vaak de oorzaak van kantelen.
Voor het achterwaarts gaan: Stel je paard eens heel erg rond in, geef de hulpen voor achterwaarts (let zelf goed op, alleen je schouders naar voren.., dus niet heel je bovenlijf naar voren), geef hem been en blijf kneepjes maken. Waarschijnlijk blijft hij dan ronder. Probeer niet te streng te zijn met je hand bij het achterwaarts gaan, je ziet altijd veel ruiters die hun paard 'vasthouden' tijdens het achtewaarts gaan. Maak alleen kneepjes. Je krijgt anders nooit een actieve achterwaarts.
Nou succes ermee! Ik vind je paard mega leuk, je ben niet grof in je hulpen en je zit er netjes op!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:41

Tuurlijk wil ik het je toelichten Haha!

Een oefeningetje voor jou om het ritme te "begrijpen": Haha!

Ga stappen met je paard met je voeten uit de beugels en laat je benen helemaal ontspannen "bengelen".
Je onderbenen bengelen nu in een dusdanig ritme tegen je paard aan waarbij je moet kijken (en voelen) op welk moment je ene been tegen je paard aan "valt".

Doe de oefening nog eens maar dan met je voeten IN de beugels.....

Als je ziet dat je dat ritme te pakken hebt en kan volgen, en dat kan eventjes duren is helemaal niet raar, dan ga je dat in draf oefenen.

Oefen het anders eerst op een lange zijde of op de diagonalen. Gewoon even kleine stukjes.

In draf is wat moeilijker want het kan zijn dat je hierbij je lichaamsbalans gaat veranderen. Kijk daar later maar weer naar en probeer eerst dat ritme te vinden in de draf met je onderbenen.

Als je het lekker te pakken hebt ga je alles verbeteren door weer op je houding te letten waarbij jij het prettigst rijdt.
Later ga je je beengebruik minder ver van je paard afhouden.
Dan ga je het oefenen tijdens de overgangen en het schakelen. Let hierbij op HOE je vertrekt maar ook hoe je weer terug in tempo komt. Vertrekt hij recht? Komt hij ook keurig recht weer terug in tempo (met je zit)
En nog ietsje later probeer je het met de binnenkant van je kuit uit te voeren en gebruik je je sporen alleen voor hulp en verduidelijking.

Neem gerust 2 weken de tijd om dit te oefenen. Ben wel benieuwd hoe jij het gaat ervaren. Toen ik die oefening als huiswerk kreeg van een Grand Prix jury had ik het in het begin heel moeilijk en vond het ook maar raar Haha!
Persoonlijk heb ik geen GP gereden hoor Clown
Maar ik merkte al heel snel verbetering bij mijn paard die eerst helemaal niet lekker aan het been was als 3 jarige.

Dit beengebruik tijdens de draf (maar ook in stap) zien jury's op niveau graag. Knipoog

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:44

Hey Ingrid,

Het ziet er goed uit hoor! Wallstreet gaat steeds meer vooruit

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:04

Wallstreet zit mooi strak in zijn vel zeg! E#n daar bedoel ik mee dat hij er super uit ziet.

Ik sluit me aan bij commentaar hierboven. Met name op de eerste foto's zie je dat hij nog loopt met een te weinig buigend achterbeen en op de voorhand valt. Schijnovergangen zijn dan zeker de moeite waard, maar ook oefenening als halt -draf- enz.

Dit is tevens ook erg prettig om je paard mee aan het been te krijgen.

Nog een leuke oefening om mee te pakken (met dank aan Kas) is beginnen met wijken in draf, na een paar meter overgang naar stap en blijven wijken en vandaar uit na een paar passen weer doorwijkend wegdraven.

Succes ermee, je hebt een onwijs leuk paard!

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 17:09

Bedankt voor de reacties!

Ook voor alle voorwaarts maken tips. Ik ben al maanden bezig met conseqeunt pasje voorwaarts rijden en overgangen.
Het is ook al een stuk verbeterd hoor...maar kan altijd nog veel beter (mijn vorige paard was namelijk erg gebrand aan het been en dat beviel me wel). Alhoewel ik het filmpje dat ik gemaakt heb wel met turbospeed door de proef heen race Haha!

Ik ga vanavond weer lekker trainen, eens kijken op ik Downhill haar theorie enigzins begrijp in de praktijk Knipoog En ik heb nog een paar goede tips in mn hoofd opgeslagen.

En we gaan hard werken om Wally meer op het achterbeen te krijgen. Het mag dan wel een springer zijn...dressuur moet ie ook gewoon leren Haha!

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 00:37

Mooi dier heb je onder je kont hoor!! Vork
Hij loopt alleen af en toe iets te veel met ze neusje erdoor,
dus mag hij er iets met zn neusje uit.
Ik moet dit altijd van mijn instructrice oefennen door veel overgangen ofzo en veel tempo wisselingen. Mijn pony vind dit heel moeilijk Knipoog hier wil ik zelf ook wel tips over via pm! bvd Haha!

charlot_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:43

Ik vind het echt een heel mooi paard! Haha!
Ik ben geen ervaren dressuurruiter ofzo, maar aangezien ik volgens de nieuwe regels toch tips of commentaar moetgeven Clown : Van mij mag je wel iets meer rechtop gaan zitten, op sommige foto's lijkt het alsof je een beetje in elkaar kruipt. Dus schouders naar achter en kin meer naar boven, dan ziet het er nóg mooier uit Knipoog

_Wieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 07:46

Wat leuk, familie van mijn schimmel!
Ik vind het een erg fijn beeld geven, misschien iets meer achterhand op sommige foto's, maar ga zo door!

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 07:11

@ wieke: Wat heb jij ook een mooi schimmeltje zeg!

Ik had vroeger ook een schimmelpony, die erg op de van jou leek. Dat was een Casanova x Pretendent...het zouden zusjes kunnen zijn!

Zelf ben ik erg gek op casanovabloed, ze zijn soms eenkennig maar het zijn wel echte showbinkies, hoe meer publiek en hoe harder de muziek, hoe beter mijn mijn pony liep/mijn paard loopt! Herkenbaar?

ericalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:11

Supper mooi Ingrid Haha! Ga zo door Bloos