Manegepaard Uzette (No Limit x Fedor) @ dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kathmandu

Manegepaard Uzette (No Limit x Fedor) @ dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 20:58

De afgelopen tijd heb ik nauwelijks foto's van mezelf terug gezien. Natuurlijk voel je wel hoe het gaat, maar vanaf de grond ziet het er toch altijd anders uit. Vandaar dat mijn broertje vandaag meeging voor foto's van mijn privéles. Dit is natuurlijk ook aan de kwaliteit te zien, we moesten vanwege de regen in de binnenbak en hij is zijn gang gegaan met de instellingen die ik er al in gezet had Nagelbijten / Gniffelen. Gallopfoto's zijn over het algemeen duikbootfoto's geworden (paard landt net op het voorste been), dus deze heb ik nauwelijks. Sorry voor de mindere kwaliteit dus.

Vandaag heb ik 7-jarige manegepaard Uzette (No Limit x Fedor) gezadelt. Helaas had ze al een uur gelopen en was ze drijfnat, wegens slecht uitstappen. Dit merkte ik ook bij het rijden, ze was erg stijf en wilde minder haar hals loslaten. We zijn vandaag dus eerst los gaan rijden op lekker lang laag, op ontspanning en hebben haar vervolgens iets meer opgericht en proberen meer bij elkaar te rijden. Mijn handhouding is hier en daar wat breed, maar hierdoor komt ze er net iets meer doorheen, volgens mijn instructie. Iets wat ze erg moeilijk vindt, aangezien haar halshouding op stal ook lang en laag is. Hieruit volgde eerst wat protest, ze had dus duidelijk last van haar hals/rugspieren, maar later ging het iets fijner. Verder hebben we veel rechtgericht, maar ook schouder-binnenwaarts en wijken. Helaas zijn hier geen/nauwelijks foto's van. En vanzelfsprekend zijn we ook lang en laag geëindigd.
Over haar manen en staart: ze heeft zomerexceem, vandaar ook het bontje bij haar hoofdstel.

Ik heb afgelopen week toetsweek gehad en blijkbaar iets gespannen gezeten tijdens het leren, ik kon mijn schouders minder makkelijk ontspannen naar achteren brengen dan anders, waardoor ik ook iets naar voren val. Hier ga ik de komende weken weer hard mee aan de slag. Ook mag ik mijn beugels weer 2 gaten langer, aan de foto's te zien, ik maak mijn been niet altijd even lang en druk mijn hakken niet uit. De gallop mag iets minder vlak met meer sprong, maar dat vinden we allebei lastig. Ook heb ik op de linkerhand soms het probleem dat ik strenger in mijn binnenhand ben, ze wil dan minder makkelijk om mijn binnenbeen heen buigen en ik wil toch dat ze ronder wordt in haar halshouding. Als ik die er niet bij houd heb ik het gevoel dat ze uit elkaar valt, dus tips hierover, en natuurlijk over de rest, heel graag!

Losstappen, even in het glas van het juryhokje naar mijn houding kijken.
Afbeelding

Afbeelding

Even wat verruimen, voor de reactie op mijn been, neusje is er iets te veel uit.
Afbeelding

Iets meer erdoorheen vragen.
Afbeelding

Binnenhand naarvoren, om haar weer in haar hals te laten zakken, dus richting halsstrekken.
Afbeelding

Afwenden voor het wijken, niet teveel op mijn rechter zitbeenknobbel hangen.
Afbeelding

Meer naar achteren zitten, meer sprong!
Afbeelding

Alvast kijken voor afwenden op de AC-lijn.
Afbeelding

Hier dus ietwat meer opgericht gevraagd, zelf schouders naar achteren, achterover zitten.
Afbeelding

Afbeelding

Mag ronder.
Afbeelding

Weer wat lager instellen. Zelf niet mee naar beneden Tong uitsteken.
Afbeelding

Ook hier weer netjes achterover blijven zitten.
Afbeelding

En lekker uitstappen.
Afbeelding

Skingraphx

Re: Manegepaard Uzette (No Limit x Fedor) @ dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:12

Het ziet er heel ontspannen uit, ik denk dat het paardje blij was dat ze een uurtje met jou mocht rondlopen. Uiteraard moet ik toch commentaar geven, volgens mij mag je haar wat meer oppakken en wat meer naar voren rijden. Ik mis wat spektakel maar ik kan me voorstellen dat dat moeilijk is als er voor jou al iemand op heeft gereden. Ik zou bijna zeggen..... zonde van je talent om alleen op manegepaarden te rijden.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:12

Ziet er ontspannen uit, maar ik vind je teugels veel te lang Nagelbijten / Gniffelen Knipoog

missblonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:22

hey erg leuke fotos ik zat afentoe te kijken naar je les en von erg goed gaan. Op 1 foto zie ik mezelf staan haha

Topsy_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:13

Het is een mooi paard vind ik. Haha!
Maar je hebt de teugels veel te lang.
En je hebt de handen erg ver uit elkaar. Knipoog
Maar dat komt wel goed Haha!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:51

teugels zijn inderdaad te lang maar dat is altijd beter dan te kort zullen we maar zeggen!
het geeft wel een ontspannen beeld.
dus ga zo door! jullie zijn een leuke combinatie!

Skip_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 14:10

Leuk hoor, probeer je teugels iets meer op te pakken zodat ze de hals niet zo lang houd.

Veel succes verder!

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 14:40

linda2008 schreef:
teugels zijn inderdaad te lang maar dat is altijd beter dan te kort zullen we maar zeggen!
het geeft wel een ontspannen beeld.
dus ga zo door! jullie zijn een leuke combinatie!

beide is niet goed.
vind het er ontspannen uitzien, erg netjes, alleen vind ik het paard wel errug veel spekjes hebben.

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 19:24

Bedankt voor de reacties!
Teugellengte is inderdaad iets waar ik op moet letten, maar veel korter dan dit rijden is erg lastig, ze komt dan makkelijk in verzet, aangezien ze hiervoor weinig spier heeft. We proberen dit wel kleine stukjes en ze pakt dit steeds beter op, maar echt lekker actief en over de rug komen is dan nog een tweede Ja. Ze raakt er ook erg gestresst van. Maar er wordt aan gewerkt! Tips hierover lees ik ook erg graag!
Natuurlijk blijft het een manegepaard, dus spieropbouw gaat gewoon iets langzamer. Je ziet haar ribben, dus ik denk niet dat er meer vet af moet. Eerder meer spier. Nu staat ze op het land, dus ziet ze er beter uit, maar in de winter neigt ze naar de dunne kant.

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 07:11

Hey Elise Lachen Leuke foto's, mooi beestje ook.
Vind het er netjes uitzien, maar je kunt, zoals al gezegd is, je teugels iets korter nemen, en wat actiever naar voren rijden. En blijven opletten dat je rechtop zit, verder zit je er netjes op!
Succes Haha!

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 07:49

Teugels wat korter nemen en paard meer oprichten. Verder leuke combinatie!

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 09:55

Bedankt voor de nieuwe reacties!
Ik ben het met jullie commentaar eens, maar ik zou graag willen weten hoe je zoiets op een fijne manier opbouwt, zonder dat deze merrie in paniek raakt of in verzet komt en ontspannen over haar ruggetje blijft lopen. Want zover als 'teugels korter' en 'meer naar voren rijden', wist ik dit al, maar hoe ik dan op een fijne manier, zonder druk en spanning verder rijd, daar zou ik graag nog iets over willen horen Lachen.

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:03

Leuk paardje. Je moet alleen je teugels wat korter nemen en je paard wat meer oprichten. Probeer niet voorover te vallen.

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 19:07

Volgens mij heb ik al 2x naar onderbouwd commentaar gevraagd, wat jullie schrijven is voor mij simpel een herhaling van wat ik eigenlijk al weet en van wat de rest al gezegd heeft. Ik zou het heel fijn vinden om verdere tips te ontvangen, maar oneliners lijken mij niet echt verhelderend Lachen.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 08:00

Veel oefenen om haar sneller aan het been te maken, door overgangen en schijnovergangen. Probeer haar er ook in het lange en lage er net iets meer doorheen te rijden, zodat ze echt nageeft. Pas als je dat voor elkaar hebt, kan je proberen die achterhand te activeren en haar een keer iets meer op te richten.
Het ziet er wel ontspannen uit, maar ze mag iets meer aan werk komen. Als je denkt dat ze gaat stressen, ontspan je even en meteen daarna probeer je er weer wat meer aan te rijden.

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:05

edelweis1 schreef:
Bedankt voor de nieuwe reacties!
Ik ben het met jullie commentaar eens, maar ik zou graag willen weten hoe je zoiets op een fijne manier opbouwt, zonder dat deze merrie in paniek raakt of in verzet komt en ontspannen over haar ruggetje blijft lopen. Want zover als 'teugels korter' en 'meer naar voren rijden', wist ik dit al, maar hoe ik dan op een fijne manier, zonder druk en spanning verder rijd, daar zou ik graag nog iets over willen horen Lachen.

Veel schakelen. En op zich is er niks verkeerd mee om een keertje door te vragen, ookal doet ze een beetje moeilijk. Waarschijnlijk vind ze zo laag en lekker op de voorhand wel best en gaat ze in verzet als jij wat meer vraagt, omdat ze dan meer aan t werk moet. Knipoog Uiteindelijk moet je daar toch een keertje doorheen rijden om resultaat te krijgen.
Verder vind ik dat je netjes rijdt en top dat je het rustig wil oplossen en niet gelijk plukken.

off topic: nog bedankt voor de foto's die vorig jaar gemaakt heb, ze staan nog steeds in m'n profiel Vork

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:17

Vind het er netjes uit zien !! Ze loopt lekker !! erg leuke combinatie !!

Zou proberen veel overgangen te rijden met haar, meschien kort achter elkaar, zo blijft ze helder en actief

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:31

ik vind het er goed uitzien, zeker als ik lees dat het een manegepaard is.
oefing baard kunst zeggen ze

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 17:09

Dus eigenlijk toch een keer kort er meer doorheen rijden, ook als ze wat gaat stressen. Ik zal het eens proberen, misschien lukt het dan uiteindelijk toch om haar nog wat meer op te richten! Ook de overgangen zal ik meenemen.
@Manon: Graag gedaan!
Overigens bedankt voor de reacties en complimenten!

Me_Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:33

Hey ik heb dat paard ook n keertje gereden! vond t wel een fijn paard!:) ziet er id netjes uit!:) heb eigenlijk niet echt tips... maar ik vond t wel grappig dat ik datzelfde paard hier tegenkwam:P

Ursy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:43

Heej Elise,
Ik vind het rijden er erg fijn uitzien, lekker ontspannen! Het lijkt erop dat je teugels af en toe iets korter mogen, dan zullen je ellebogen niet achter je rug uitkomen. Verder geen commentaar!

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 12:59

Vrijdag en zaterdag heb ik haar gereden met jullie tips. Vrijdag was ze erg gestresst en pakte ze daarom extra vast in haar linkerkaak, maar zaterdag merkte ik het verschil enorm, ze was lekker los doordat ik vrijdag veel met buiging en stelling gereden heb. Ik kon haar echt wat meer oprichten en er zaten erg fijne stukjes tussen. De stress was al veel minder, want als ik haar weer wat liet zakken met stress en daarna weer oppakte, bracht dat weer extra rust.
Het enige probleem waar ik nu tegenaan loop is dat ik haar niet vaak 2x achter elkaar rijdt en een half uur privéles eens in de 2 weken vaak wat kort is om haar dan zo op te richten. Denken jullie dat ze ondanks dat toch steeds meer bespiering gaat krijgen van zo weinig oefening en het makkelijker oppakt?

marjan_tjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:16

de teugels zijn inderdaad iets te lang, en misschien mogen je schouders ietsjes meer naar achter, zodat je rechter op komt te zitten. voor de rest ziet het er netjes uit hoor.