hoofdstel om en af doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arvanti_haf

hoofdstel om en af doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 20:30

even een vraagje,

Ik heb een dier wat net 3 is, en als ik zijn hoofdstel om doe duwt hij met zijn hoofd me alle kanten op. Hij slaat me niet weg, maar is druk aan het schudden en duwen. Als ik de riempjes vast doe is hij o zo druk met pielen. Laat ik los stopt hij ook. Het is duidelijk geen reactie op het bit. Deze doe ik zachtjes is, en dit accepteerd hij allemaal probleemloos.
Met afdoen hetzelfde ritueel. Nu is het bij hem nog redelijk in de hand te houden, maar zijn moeder en broers duwen ook zo waardoor ze steeds sterker worden in hun hoofd. Dit wil ik bij hem voorkomen en voorzijn.

Nu doe ik het nu zo:
Als ik het kopstuk achter zijn oren heb doe ik een peesbeschermer om, dan 1 riempje, weinig aandacht aan schenken, en voordat hij kan gaan duwen of schudden, weer een peesbeschermer, of een beugel naar beneden whatever. Zo telkens heel kort even iets aan het hoofdstel vastmaken of losmaken, en weer de aandacht verleggen. En telkens goed gedrag belonen.
Hebben jullie verder nog tips?

Def

Re: hoofdstel om en af doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:38

Mijn paard van nu 4 heeft dit ook lange tijd gedaan.
Eerst dacht ik dat het kwam omdat ze aan het hoofdstel moest wennen, daarna dacht ik door het wisselen.
Mijn paardentandarts komt ieder half jaar dus ik wist op een gegeven moment zeker dat alles in haar mond goed was.
Toch bleef ze altijd drammerig met het indoen van het hoofdstel.
Bit is bij mijn paard ook geen probleem.

Als ik naar mijn eigen paard kijk (ik weet niet hoe die van jou is natuurlijk) is het een dominant paard en als ze iets niet wil, kan ze aardig drammen.
Ik heb haar laten weten dat ik niet gediend ben van dat gedram met het hoofdstel in doen zodra ik wist dat er niets mis was op medisch gebied. Heel consequent en duidelijk. En de hemel inprijzen als ze stil stond en het hoofdstel rustig liet in doen.

Bij mij was het dus echt een geval van even duidelijk maken dat dit niet de bedoeling is.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 20:44

jah, zou kunnen. Hij is totaal niet dominant, wel jaloers. Afstraffen kan altijd nog, kwil dit eerst eens proberen. Sperriempje laat ik daarom nog maar even achterwege, dat is WEER een riempje, hahah.
Tis meer flauw gezeur vanaf zijn kant, gejengel...
maar bedankt voor je mening/kijk/visie

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:33

als het gezeur en gejengel is dan blijft corrigeren over. Anders blijven ze vaak rammelen met het hoofdstel om doen. Het is net als het hoofd hoog houden of veelste laag een manier om er 'onder uit te komen'. Hoofdstel in doen betekend gewoon netjes stilstaan. Juist voor een 3 jarige.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:36

Als het gejengel is ben ik het idd eens met het bovenstaande. Een correctie hoeft niet meteen een mega groot iets te zijn natuurlijk. Een welgemeend NEE gaat meestal ook al best goed Haha!
Ik zou in ieder geval wel erg streng zijn op het duwen.

Kiimmiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:18

Als er niets mis is op het medische gebied moet je haar/hem toch laten weten wie de baas is.

richelleMani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:34

met snoepjes?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:35

belonen voor gejengel lijkt me niet zo'n strak plan Nagelbijten / Gniffelen

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 01:52

Arvanti_haf schreef:
Nu doe ik het nu zo:
Als ik het kopstuk achter zijn oren heb doe ik een peesbeschermer om, dan 1 riempje, weinig aandacht aan schenken, en voordat hij kan gaan duwen of schudden, weer een peesbeschermer, of een beugel naar beneden whatever. Zo telkens heel kort even iets aan het hoofdstel vastmaken of losmaken, en weer de aandacht verleggen. En telkens goed gedrag belonen.
Hebben jullie verder nog tips?

Ik vind eigenlijk dat je het prima doet! Inderdaad, afstraffen kan altijd nog. Misschien vindt hij het gefriemel gewoon vervelend en als je hem dan gaat afstraffen komt er nog een negatieve associatie jegens het hoofdstel bij. Ik denk dat je je methode gewoon nog even vol moet houden, en dat je geduld later wordt beloond.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 07:34

Paarden hebben niet zo heel snel negatieve associaties. Anders zou ik er 4 getraumatiseerd op stal hebben moeten staan. Je hoeft ze niet direct in elkaar te meppen maar ik heb veel liever 1 maal een goede correctie dan een heel paardenlevenlang geteut met een hoofdstel. Een keer een tikkie tegen de borst helpt al een hele hoop.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 08:36

Wat doet hij met het halster? En als je hem over zijn hele hoofd aait en klopt?

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:22

ik vind dat de manier die je nu doet ook wel goed hoor dat ga ik ook proberen groetjes

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:40

Ik heb er een die teut met het zadel. Ze heeft met het hoofdstel ook een hele tijd lopen friemelen. Maar daar heb ik weinig aandacht aan besteed wel een keer een duidelijk nee als ze al te druk werd. Juist omdat ik er niet op reageerde is ze er nu rustig onder. Bij ieder paard is het natuurlijk anders maar als je bij die van mij een tik geeft dan heb je het wel bij haar verbruid.

Armani1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:58

hoi,

ik vindt dat ie duidelijk moet weten dat dat geen gewenst gedrag is gewoon netjes stil staan met het hoofdstel omdoen kom op dat kan ie wel hoor. het ligt niet aan het bit en als het geen medische oorzaak heeft zou ik zeggen gewoon consequent zijn en niet te pielerig met hem doen ook gewoon sperriempje om.

hij moet leren tuurlijk maar aanstellen kunnen ze ook goed. Knipoog

groetjes steffie