Ruiter én paard vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saar88

Ruiter én paard vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 20:04

Hallo!

Omdat ik geen specifiek antwoord heb kunnen vinden op mijn probleem, open ik toch even een topic. Het zit namelijk zo:

Sinds een paar weken rijd ik een aantal dagen in de week het paard van een vriendin van me. Zij heeft er vrijwel altijd mee buiten gereden maar in overleg zijn we nu samen bezig met lichte dressuur. Nu is Peter een ontzettend lief paard, dat hard voor je werkt. Meneer is alleen nogal overbouwd. Hij vind het ontzettend moeilijk om zijn onderhand eronder te plaatsen en is ook nog eens enorm sterk op zijn voorhand. Elke keer als ik het gevoel heb dat hij wat soepeler wordt, iets meer nageeft en mijn hand opzoekt, blokkeert hij. Dit klinkt een beetje vreemd, maar wat ik bedoel te zeggen: hij is zó stijf in zijn nek, dat ik hem niet lekker ontspannen aan het werk krijg. Het zit echt in zijn nek, verder is het geen onsoepel paard. De DA heeft ernaar gekeken, maar het is geen lichamelijk gebrek. Ik ben nu dus begonnen om lekker uit te schuiven, veel overgangen en figuren te rijden en dan langzaam de boel iets meer op te pakken. Hebben jullie tips?

Daarbij komt dat ik zelf rugklachten heb (het houdt niet op Tong uitsteken ), waardoor ik mijn schouders totaal vast zet. Dit werkt natuurlijk weer ontzettend door op Peter, waardoor de boel weer volledig stagneert. Ik probeer echt zo ontspannen mogelijk te rijden, maar elke keer weer zet ik dan die schouders vast. Wie kan me helpen? Heeft iemand hier ervaring mee en tips voor? Ik zit er behoorlijk mee, omdat ik bijna nooit het gevoel heb écht ontspannen te rijden.

Alvast heel erg bedankt!

ps: mijn vriendin heeft met Peter precies hetzelfde probleem, dus het ligt (gelukkig!) niet totaal aan mij.
ps 2: ik ben al op zoek naar iemand die mij les kan geven met Peter. We hebben het allebei hard nodig!

blieb01

Re: Ruiter én paard vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 23:06

Veel overgangen en figuren blijven rijden. Zorg er wel voor dat je grote figuren zoals voltes rijdt.Probeer op de lange zijdes eens afwisselend wat stelling aan te nemen. Als je zelf last krijg van je rug neem dan even een stap pauze of ga in de verlichte zit even rijden.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 06:54

Wat kan helpen, is om jullie beide eens door een ostheopaat na te laten kijken.
Daarna zal je rijtechnisch goed aan de slag moeten gaan, mbv instructie.
Vaak kan het (naar mijn idee) wel een stuk helpen om een ostheo naar een paard te laten kijken.
Eventuele blokades worden opgeheven en dan gaat het rijden vaak wel beter.
Suc6 ermee!!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 08:29

Wat voor rugklachten (hoog/laag/ spec. diagnose?) heb je en wordt je daarvoor behandeld?
Vaak is het dan dat je daardoor sneller ergens gaat compenseren in je lijf. Probeer naast het ontspannen, van te voren en tussen door oefeningen te doen met je hoofd, armen, schouders, wervelkolom, bekken en benen. Alles even rustig 10 keer naar voren en 10 keer naar achteren draaien, schouders optrekken, laten zakken. Stap 1 is dat je steeds eerder doorkrijgt dat je je vastzet, stap 2 is dat je iets daar aan gaat doen, stap 3 is dat het later automatisch gaat.
Voor het paard denk ik dat je idd hulp moet zoeken in de vorm van instructie en een para-medicus (fysio/osteo).
Hoe gaat het als hij gelongeerd wordt?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 17:07

Dankjulliewel voor de reacties!

@ Lise81: Ik weet gelukkig precies wat ik heb: de spier die van je knie naar je middenrif loopt is bij mij te kort, en inderdaad, ik ga dat compenseren met rug en schouders. Ik wordt hiervoor behandeld bij een fysiotherapeut, die me in overleg met mij nu ook heeft doorgestuurd naar een ostheopaat. Aan de longe heeft hij precies hetzelfde probleem, al is het wel minder omdat ik hem niet ook nog eens lastig val met mijn gepiel Vork Echt lekker laag lopen heeft hij trouwens weinig problemen mee, ik heb ook niet het idee dat hij zijn rug heel erg spant (de DA vond dit ook niet). Het is echt puur als ik aan oprichting ga werken met hem. Zodra ik dus met longeren hulplijntjes daarvoor gebruik, gaat hij ook in verzet.

Heeft iemand misschien enig idee of er zoiets bestaat als paardrijden onder begeleiding van een fysiotherapeut/ostheopaat? Zeg maar iemand die niet alleen verstand heeft van mijn lichaam, maar ook van paarden. Of wordt dat lastig? Ik heb op internet het een en ander gevonden, maar dit zijn voornamelijk fysiotherapeuten die zich alleen op het menselijk lichaam richten terwijl je paardrijdt.

Nogmaals: heel erg bedankt voor de reacties!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 17:46

Jarko Dun is een vrij bekende fysiotherapeut die mens en paard behandeld als combinatie. http://www.paardencentrum.nl/
Verder staan er dierfysiotherapeuten op http://www.nvfd.nl/ (onder therapeuten). Iemand uit de buurt is vaak wat goedkoper namelijk. Deze hebben allen ook ervaring met mensen (je moet eerst humane fysiotherapie hebben gedaan om dierfysiotherapeut te worden).

Ik zou toch eens iemand anders dan de DA naar het paard laten kijken, zeker omdat het probleem zich al voordoet aan de longe. Eerst onbelast het in orde krijgen is voor het paard prettiger.

lily10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:27

Saar88 schreef:
Hallo!

Omdat ik geen specifiek antwoord heb kunnen vinden op mijn probleem, open ik toch even een topic. Het zit namelijk zo:

Sinds een paar weken rijd ik een aantal dagen in de week het paard van een vriendin van me. Zij heeft er vrijwel altijd mee buiten gereden maar in overleg zijn we nu samen bezig met lichte dressuur. Nu is Peter een ontzettend lief paard, dat hard voor je werkt. Meneer is alleen nogal overbouwd. Hij vind het ontzettend moeilijk om zijn onderhand eronder te plaatsen en is ook nog eens enorm sterk op zijn voorhand. Elke keer als ik het gevoel heb dat hij wat soepeler wordt, iets meer nageeft en mijn hand opzoekt, blokkeert hij. Dit klinkt een beetje vreemd, maar wat ik bedoel te zeggen: hij is zó stijf in zijn nek, dat ik hem niet lekker ontspannen aan het werk krijg. Het zit echt in zijn nek, verder is het geen onsoepel paard. De DA heeft ernaar gekeken, maar het is geen lichamelijk gebrek. Ik ben nu dus begonnen om lekker uit te schuiven, veel overgangen en figuren te rijden en dan langzaam de boel iets meer op te pakken. Hebben jullie tips?

Daarbij komt dat ik zelf rugklachten heb (het houdt niet op Tong uitsteken ), waardoor ik mijn schouders totaal vast zet. Dit werkt natuurlijk weer ontzettend door op Peter, waardoor de boel weer volledig stagneert. Ik probeer echt zo ontspannen mogelijk te rijden, maar elke keer weer zet ik dan die schouders vast. Wie kan me helpen? Heeft iemand hier ervaring mee en tips voor? Ik zit er behoorlijk mee, omdat ik bijna nooit het gevoel heb écht ontspannen te rijden.

Alvast heel erg bedankt!

ps: mijn vriendin heeft met Peter precies hetzelfde probleem, dus het ligt (gelukkig!) niet totaal aan mij.
ps 2: ik ben al op zoek naar iemand die mij les kan geven met Peter. We hebben het allebei hard nodig!

Rustig oefenen en beginnen als een jong paard rustig aan de longe tot de spieren die hij nooit moest gebruiken ontspannen en steviger worden. Wel altijd blijven opletten op lichamelijke onmogelijkheden of gebreken ivmoverbelasting. Een paard dat vrolijk en ontspannen is tijdens het werk zal ook wel goed zijn. Jullie kennen hemtenslotte het beste.