Omdat ik geen specifiek antwoord heb kunnen vinden op mijn probleem, open ik toch even een topic. Het zit namelijk zo:
Sinds een paar weken rijd ik een aantal dagen in de week het paard van een vriendin van me. Zij heeft er vrijwel altijd mee buiten gereden maar in overleg zijn we nu samen bezig met lichte dressuur. Nu is Peter een ontzettend lief paard, dat hard voor je werkt. Meneer is alleen nogal overbouwd. Hij vind het ontzettend moeilijk om zijn onderhand eronder te plaatsen en is ook nog eens enorm sterk op zijn voorhand. Elke keer als ik het gevoel heb dat hij wat soepeler wordt, iets meer nageeft en mijn hand opzoekt, blokkeert hij. Dit klinkt een beetje vreemd, maar wat ik bedoel te zeggen: hij is zó stijf in zijn nek, dat ik hem niet lekker ontspannen aan het werk krijg. Het zit echt in zijn nek, verder is het geen onsoepel paard. De DA heeft ernaar gekeken, maar het is geen lichamelijk gebrek. Ik ben nu dus begonnen om lekker uit te schuiven, veel overgangen en figuren te rijden en dan langzaam de boel iets meer op te pakken. Hebben jullie tips?
Daarbij komt dat ik zelf rugklachten heb (het houdt niet op
), waardoor ik mijn schouders totaal vast zet. Dit werkt natuurlijk weer ontzettend door op Peter, waardoor de boel weer volledig stagneert. Ik probeer echt zo ontspannen mogelijk te rijden, maar elke keer weer zet ik dan die schouders vast. Wie kan me helpen? Heeft iemand hier ervaring mee en tips voor? Ik zit er behoorlijk mee, omdat ik bijna nooit het gevoel heb écht ontspannen te rijden.Alvast heel erg bedankt!
ps: mijn vriendin heeft met Peter precies hetzelfde probleem, dus het ligt (gelukkig!) niet totaal aan mij.
ps 2: ik ben al op zoek naar iemand die mij les kan geven met Peter. We hebben het allebei hard nodig!
Echt lekker laag lopen heeft hij trouwens weinig problemen mee, ik heb ook niet het idee dat hij zijn rug heel erg spant (de DA vond dit ook niet). Het is echt puur als ik aan oprichting ga werken met hem. Zodra ik dus met longeren hulplijntjes daarvoor gebruik, gaat hij ook in verzet.