Voorbereidende oefeningen op zijgangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Voorbereidende oefeningen op zijgangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 15:57

Voor ik een hoop commentaar ga krijgen. Het is púúr uit interesse want mijn merrie is er nog lang niet klaar voor. Daar moet eerst nog een hoop basis extra bevestigd worden. Lachen

Met Explosion zijn wel wel een tijdje bezig geweest met zijgangen maar eigenlijk zijn we daar "mee gestopt" omdat het weinig zin had hem iets te leren wat hij waarschijnlijk toch nooit zou gebruiken. Ik zou toch lang en breed gestopt zijn met wedstrijden. Wijken was voor hem geen probleem, SB schud hij uit die slanke hoefjes alsof het niets is. Maar als we richting appuyementen enz gingen leverde dat toch problemen om bij Explosion.

Omdat ik met Pret veel langer ga kunnen door gaan dan ik met Ex heb gekunt (helaas) ga ik met haar waarschijnlijk ook aan die appuyementen enz toe komen. Waarschijnlijk nog niet dit jaar. Maar wie weet volgend jaar? We hebben alle tijd.

Toch zou ik willen weten of er toevallig fijne voorbereidings oefeningen zijn die je kan meenemen in de basis, waardoor het later "makkelijker" word voor haar om te begrijpen wat de bedoeling is. Ik denk nl dat, had ik dat nu ook bij Ex gedaan, hij het een stuk makkelijker had opgenomen. Lachen

Mijn vraag dus in het kort: Wat zijn goede voorbereidende oefeningen om richting die zijgangen zoals appuyementen en travers te gaan?

Urielle

Re: Voorbereidende oefeningen op zijgangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:19

Wat ik gewoon wil kunnen (en wat eigenlijk ook alles is wat een zijgang in principe behelst natuurlijk) is het plaatsen van de voor- en de achterhand waar ik hem wil hebben. Dus dat doe ik ook op de hoefslag, ook op de volte, ook op de middellijn: gewoon eens checken of ik de schouder kan verzetten naar beide kanten, of ik de achterhand naar binnen en naar buiten krijg zonder dat er van alles verandert (in de takt, in de aanleuning,...) Als dat lukt is je appuyement eigenlijk alleen nog maar een kwestie van afstemming.
Wij hebben zelf nog wat moeite met de achterhand, dus kan ik ook niet verwachten dat mijn travers en mijn appuyement er zo uit komen rollen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 16:22

Urielle schreef:
Wat ik gewoon wil kunnen (en wat eigenlijk ook alles is wat een zijgang in principe behelst natuurlijk) is het plaatsen van de voor- en de achterhand waar ik hem wil hebben. Dus dat doe ik ook op de hoefslag, ook op de volte, ook op de middellijn: gewoon eens checken of ik de schouder kan verzetten naar beide kanten, of ik de achterhand naar binnen en naar buiten krijg zonder dat er van alles verandert (in de takt, in de aanleuning,...) Als dat lukt is je appuyement eigenlijk alleen nog maar een kwestie van afstemming.
Wij hebben zelf nog wat moeite met de achterhand, dus kan ik ook niet verwachten dat mijn travers en mijn appuyement er zo uit komen rollen.

Klopt, daar ben ik ook regelmatig mee bezig, die voorhand eens te verplaatsen enz. Maar inderdaad, die achterhand wil niet. Knipoog Vandaar ook hier mijn vraag. Misschien dat er mensen zijn die hetzelfde probleem gehad hebben en tips hebben om het paard op die manier voor te bereiden. Om even dat euro'tje te laten vallen dat ze ook die achterhand moeten kunnen verplaatsen. Lachen Jij verwoord het alleen een stuk eenvoudiger dan mij Clown

Die appuyementen enz "hoeven" overigens nog niet voor mij want ik weet dat ze daar nog niet klaar voor is Lachen maar ik zou haar wel graag een beetje voorbereiden er op.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:08

Ik ben gewoon stug door aan het oefenen. Ik oefen ook met de achterhand verplaatsen en de buiging in de andere richting bijv. en ik stap keertwendingen die ik voorbereid vanuit een hele minimale travers. Een tijd geleden heb ik ook op RT-P een topic geopend over mijn probleem met de travers, misschien dat je daar ook iets uit kunt halen?
[RT-P] Probleem met de travers

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:11

idd gewoon spelenderwijs de achterhand eens verplaatsen...paar pasjes

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 20:13

Maar hoe leer je een paard aan dat ie de achterhand moet verplaatsen op aanwijzing van dat achterbeen. Pret heeft dan nl de neiging om volledig te wijken Clown (dus ook die voorhand ) Ik vermoed dat daar iets mis aan geleerd is bij de vorige eigenaren oid (alsin: het been naar achter leggen om haar volledig op zij te drukken ipv op de singel te houden)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:35

Even kijken of ik het goed begrijp hoor: stel je rijdt op de volte linksom, en je drukt met je rechterbeen de achterhand een fractie meer naar binnen, duikt jouw paard dan gelijk het appuyement in, door je binnenbeen heen? Of dramt ze door je buitenbeen heen naar buiten in het wijken?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 01:01

Urielle schreef:
Even kijken of ik het goed begrijp hoor: stel je rijdt op de volte linksom, en je drukt met je rechterbeen de achterhand een fractie meer naar binnen, duikt jouw paard dan gelijk het appuyement in, door je binnenbeen heen? Of dramt ze door je buitenbeen heen naar buiten in het wijken?

Dan gaat ze rennen, als ik dan door druk en probeer haar er doorheen te krijgen gooit ze het hoofd omhoog en heb je haar goed boos... (gooit ze met het hoofd of gaat ze stilstaan en laag steigeren) kortom: pure ongehoorzaamheid die waarschijnlijk voortkomt uit verwarring over wat ze moet doen. Dus vandaar dat ik op zoek ben naar andere mogelijkheden. Zou het een idee zijn om haar het op een of andere manier vanaf de grond wat duidelijk te maken?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 05:22

In de klassieke dressuur is het heel normaal om paarden eerst dingen te leren aan de lange lijnen, maar dat heb ik nog nooit gedaan, dus ik heb ook geen idee hoe je dat werk dan weer omzet naar onder het zadel. Er zitten wel wat mensen op Bokt die daar mee bezig zijn, dus dan zou ik die zeker eens contacteren.

Bij mij ondersteunt mijn instructeur vanaf de grond met een lange zweep als mijn paard de eenzijdige hulp niet snapt (ik heb datzelfde gehad met het wijken/buiging op de volte verbeteren).
Ik heb ook wat last van steigeren met de travers maar ik ben er inmiddels achter dat ik op dat moment zelf met mijn gewicht verkeerd zit en dus de beweging zelf zit te blokkeren.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:44

Ik heb een boek waar een heel aantal (voorbereidende) zijgangen oefeningen in staan. Op alle zijgangen eigenlijk.

Waar ben je nu precies met je pony? Kent ze het wijken al of ben je daar nog niet mee begonnen?

Ik wil wel wat voor je inscannen, ik zal je zo wel even pb'en

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:50

dat staat er al, wijken en schouderbinnenwaarts lukt wel, travers en appuyementen niet. Dus het paard wil niet reageren op het buitenbeen/snapt het buitenbeen niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 20:37

Klopt Urielle, wijken en SB doet het paard prima. Wendingen om de voor en achterhand ook. Maar appuyementen en travers snapt ze helemaal niets van. Lachen Bedankt voor de pb! Ga daar zeker eens mee aan de slag. Lachen

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:16

Je zou een keer een wending om de voorhand en om de achterhand mee kunnen pakken

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 21:24

Sandra_v_B schreef:
Je zou een keer een wending om de voorhand en om de achterhand mee kunnen pakken

Doe ik geregeld, voert ze zonder problemen uit. Lachen

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:34

Als ze beide zonder problemen uitvoert is dat een teken dat ze weet wat je bedoelt en het werk aankan.

Je zou dan kunnen beginnen met in stap een enkel pasje SB, travers of wijken...
Feitelijk bied ze het al aan en dus is er verder geen reden om te wachten.

Niet te veel in een keer natuurlijk!

Edit: wanneer je het al in een vrij vroeg stadium meeneemt heeft dit ook bijkomende voordelen, denk daarbij o.a. aan het rechtrichten wat met behulp van deze oefeningen "makkelijker" wordt.
Natuurlijk blijft het het belangrijkste dat ze ontspannen en nageeflijk loopt.. verlies je hier wat van moet je even een stapje terug doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 21:50

Ja maar dat is het hem net. Dat snapt ze, maar van het moment dat ik dan de hulpen geef om richting die travers te gaan (SB doet ze al) lijkt ze het niet "te snappen" ofzo... Lachen Ik probeer sowieso elke nieuwe oefening eerst in stap. Lachen Zo dat ze de tijd heeft even te denken waar ze met haar benen naar toe moet. (ze is een beetje een klungel Nagelbijten / Gniffelen)

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:54

Heb je het al geprobeerd vanaf het sluiten en openen van de volte? Dus dat je de volte sluit d.m.v. eeen beetje Sb en hem dan weer gaat openen door iets wat uit te bouwen is als travers?

Dit werkt vaak wel omdat het lopen op een kleine volte zwaar voor ze is en dus graag weer op een grotere volte willen gaan lopen...

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:12

pharagirlke schreef:
Sandra_v_B schreef:

Doe ik geregeld, voert ze zonder problemen uit. Lachen

Maareen keertwending om de achterhand is toch niet meer dan travers op een mini-volte? Probeer dan eens je keertwending wat groter te maken.

Wat ik makkelijk vind met paarden die de zijgangen nog niet goed beheersen is werken op de cirkel. Paar pasjes schoudervoor, paar pasjes weer recht, paar pasjes travers, weer recht etc. Begin hiermee in stap, dan kan je stap voor stap controleren wat je doet. In draf zijn er sommige paarden die dan rennerig worden of ergens steun proberen zoeken, stap gaat in het begin net wat makkelijker dan.

Ook een leuke oefening is schouderbinnenwaarts in stap, dan een grote keertwending maken (dus eigenlijk travers op de cirkel: de cirkel die je dan beschrijft met de achterhand zou zo'n 10 meter moeten zijn) en dan appuyeren naar de hoefslag.

Ik vind trouwens niet dat zijgangen pas in een later stadium moeten aangeleerd worden, bij jonge of onervaren paarden kan het net heel erg helpen om veel zijgangen te rijden (zeker op de cirkel), dit bevordert de elasticiteit, het ruggebruik en de draagkracht. Dat geeft Sandra_v_B ook al aan Lachen

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:20

Ja Sandra geeft het al aan. Op de volte en sluiten en openen. Ik begin met jonge paarden altijd op de volte en sluit ze, maak weer groter, tempo wisselingen en van hand veranderen. Als ze dit goed doen kun je ook de zijgangen rijden zonder problemen. Vanuit die volte een paar pasjes recht, maar wijkend, of in travers. Met die jonge beesten lukken enkele pasjes vaak al best aardig door die voltes!