Handen vastzetten en een gespannen houding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Handen vastzetten en een gespannen houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:09

Vandaag heb ik even een stukje gestapt met het paard van mijn instructrice.
Ze merkte op dat ik mijn handen erg vastzet en dat ik er heel erg gespannen opzit. Op mijn eigen bijrijdpaard begin ik hier ook problemen mee te krijgen. Ik weet niet hoe het komt, maar ik zit tegenwoordig erg gespannen op een paard. De ontspanning is bij mijzelf ver te zoeken. Natuurlijk hebben de paarden dit door en lopen zelf ook niet lekker.

Blind rijden heb ik een keer geprobeerd, zonder beugels en teugels, maar mijn houding blijft gespannen. In mijn hoofd ben ik wel ontspannen, maar ik ben soms zo geconcentreerd bezig met de les dat ik onbewust een gespannen houding aanneem.

Iemand tips en/of ervaringen?

Eefke85

Re: Handen vastzetten en een gespannen houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:15

Probeer op je ademhaling te letten.
Een aantal passen diep inademen en een aantal passen nog dieper uitademen.
Door diep te ademen ontspan je vanzelf.
Anders iets zingen of neurieen of vertel een leuk verhaal over iets dat je hebt meegemaakt.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:19

Ontspanningsoefeningen aan de longeerlijn, bij voorkeur zonder zadel. Neem twee stressballetjes mee. Zorg dat je een braaf paard hebt dat niet gek zal doen.
Begin met rustig in- en uitademen met je handen langs je zij. Eventueel je ogen dicht doen. Vier tellen inademen door je neus, 8 tellen uitademen door je mond. Probeer ondertussen je hele lijf bewust te ontspannen, begin bij je tenen en ga zo naar boven. Het kan helpen als iemand je bij dit proces verbaal begeleid, maar het hoeft niet. Herhaal de oefening 3 tot 5 keer. In stilstand en in stap.

Ga daarna helemaal voorover op het paard liggen, met je hoofd in de manen in stap. Doe de ademhalingsoefening en zwaai op het ritme mee met je armen en benen. Als het paard braaf genoeg is kun je dit ook doen als je achterover ligt. Neem de stressballetjes in je handen en knijp er in het ritme ombeurten in. Herhaal daarna de eerste oefening nog eens.

Dit zijn twee basisoefeningen voor ontspanning. Probeer te achterhalen waar de spanning vandaan komt, dat kan ook uit de privésfeer komen, of door school of werk. Probeer dus ook thuis wat te mediteren om tot rust te komen.

joeret

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:00

wat misschien wel belangrijk is om te weten:
let bij het inademen dat je buik naar buiten komt en bij uitademen naar binnen en niet andersom....

Ingeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:31

De tips die worden gegeven zijn wel heel wat anders dan mijn tip.. Maarja, missdhcien heb je er toch nog wat aan Tong uitsteken

Ik heb het zelf ook een beetje gehad, en het enige wat ik deed was denken; ontspannen ontspannen ontspannen. hoe lelijk die pony er bij loopt, maakt niet uit! beter jij ontspannen dan een pony die mooi loopt met een gespannen ruiter op z'n rug!

Succes Knipoog

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:34

wat ook goed helpt om je eigen spanning te voelen, is bijvoorbeeld de spieren in je arm aanspannen zo hard als je kunt, en daarna totaal ontspannen. Zo voel je heel goed wanneer je jezelf (onbewust) aanspant en kun je jezelf weer ontspannen. Dit kan dus ook heel goed naast het paard.

En is er misschien een rede voor de spanning?

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:10

doe eens tijdens het rijden rondjes draaien met je schouders. of trek ze eens op. of wiebel eens met je ellebogen (van je lichaam af en naar je lichaam toe) zet iemand langs de kant van de bak die dit naar je roept

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:33

Dit ga ik even volgen, ik heb namelijk ook last van spanning. Ik kan mijn rug/bekken niet goed los van mijn benen bewegen Bloos