Hoe onderhals eraf trainen bij shetlander?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Hoe onderhals eraf trainen bij shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 09:52

Hoihoi,
Ik wist niet goed waar ik het neer moest zetten, maar ik zet het maar hier neer, mocht het verplaatst moeten worden, sorry dan Lachen

Hier mijn probleempje. Bij mijn verzorgpony's, waar ik 1 keer in de week ben, hebben we een appaloosa hengst van zo'n 97 centimeter. Ik heb hem beleerd voor de wagen, en t gaat echt super lekker. Hij loopt lekker in het tuig, en doet goed zijn best. Alleen heeft hij een sinds kort een onderhals, en die begint steeds groter te worden. Nou kan ik natuurlijk niet heel veel met maar 1 keer in de week, maar die ene keer wil ik toch kijken of ik er iets aan kan doen?
Heeft iemand suggesties? Hij wordt dus voor de wagen gezet, hij langelijnt, hij kan gelongeert worden, dus als daar misschien truukjes of handigheidjes voor zijn, dan graag Lachen

Groetjes, mij

Alicia2u

Re: Hoe onderhals eraf trainen bij shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:40

Goed over de rug mennen. Ook voor de kar moet een pony nagefelijk zijn en zn rug op een juiste manier gebruiken.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:47

Veel paarden die voor de kar lopen ontwikkelen een onderhals, vaak komt dit inderdaad omdat hij niet over zijn rug loopt maar dat hij het gewicht trekt met zijn halsspieren.
Je kunt met de lange lijnen oefenen door hem iets te laten trekken en, terwijl je zelf meeloopt, hem nageeflijk te vragen. Hij moet leren om te trekken met zijn hoofd wat lager, vooral tijdens het "optrekken". Doe dit niet met bijzetten ofzo, dan groeit zijn hals alleen maar. maar doe het met rust en ontspanning. Gaat zijn hoofdje ook maar een milimeter omlaag meteen met je stem belonen!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 21:53

Het punt is dat hij altijd al met zijn hoofd omlaag loopt Lachen Hij loopt echt super ontspannen, en zet echt af met zijn voeten zeg maar... Volgens mij trekt hij de wagen ook gewoon goed..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 06:20

Hij zal dan waarschijnlijk teveel op de voorhand lopen en nog altijd trekken met zijn nekspieren. Hij moet gaan trekken vanuit de achterhand, dus goed voorwaarts houden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 07:58

Alicia2u schreef:
Hij zal dan waarschijnlijk teveel op de voorhand lopen en nog altijd trekken met zijn nekspieren. Hij moet gaan trekken vanuit de achterhand, dus goed voorwaarts houden.

Bij voorwaarts zetten, kunnen ze ook juist van het achterbeen af gaan rennen.
Ik zie dan meer een oplossing in de achterhand versterken aan de longe en de lange lijnen, met veel overgangen/tempowisselingen, zijgangen, stap-galop/halt-galop, achterwaarts etc.

Lichtjes bijzetten kan ook, maar niet te strak, want die spieren zitten in de weg en gaan pijn doen, dus dan gaat hij helemaal zijn rug wegdrukken en ben je verder van huis. Rustig opbouwen dus.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:10

Urielle schreef:
Alicia2u schreef:

Bij voorwaarts zetten, kunnen ze ook juist van het achterbeen af gaan rennen.
Ik zie dan meer een oplossing in de achterhand versterken aan de longe en de lange lijnen, met veel overgangen/tempowisselingen, zijgangen, stap-galop/halt-galop, achterwaarts etc.

Lichtjes bijzetten kan ook, maar niet te strak, want die spieren zitten in de weg en gaan pijn doen, dus dan gaat hij helemaal zijn rug wegdrukken en ben je verder van huis. Rustig opbouwen dus.

Hier ga ik helemaal in mee! Ja

Ook tijdens het rijden met de wagen kun je de oefeningen als verruimen, terugkomen en weer wegrijden oefenen. Dressuur voor de kar dus!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 08:34

Oké, bedankt voor de tips alvast! Bijzetten ben ik zelf niet zo'n fan van, dus dan probeer ik het liever zo Lachen

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 06:36

* ligt er ook aan hoe zwaar de wagen is, een appaloosa heeft net wat minder trekvermogen dan een shetlander. Kan zijn dat hij zich over in moet spannen om de wagen te trekken.
Longeren met bijzets werkt soms wel even prettig, zelf geef ik meer de voorkeur aan de dubbele longe.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 09:08

De wagen is imo te zwaar voor deze kerel, daarom loopt hij er eigenlijk ook niet voor. De eigenaars zetten hem er wel voor, maar ik loop liever een uurtje aan de lange lijnen te scharrelen Lachen
Oké, dubbele longe dus. Nog speciale dingen die ik dan kan doen? Als ik hem zo dubbel longeer loopt hij prima nageeflijk, neusje precies op de loodlijn, en hij luistert super..

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 19:34

Dan lijkt een andere kar me een betere oplossing, want zo is het strijden zonder eind. spierkracht opbouwen door hem aan de lange lijnen te laten trekken en langzaam het trekgewicht opbouwen zodat hij de juiste spieren ontwikkeld om te trekken.