Why Not licht @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ireikaJarig

Why Not licht @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 14:28

Why Not is een gevoelige, 9 jarige merrie. Ons niveau is euhmmm zelfs nog niet B...
Doordat ik het een beetje druk had met de examens hebben we bijna 2 maanden niet gereden, gisteren was het weer de eerste keer!
Daarom heb ik vooral gewerkt aan ontspanning, en een beetje aan de lengtebuiging.
*edit:* we hebben ook niet gegallopeerd omdat dit vaak spanning bracht, en omdat mn "piste" een beetje klein en hobbelig is...
Ik heb geprobeerd een zo licht mogelijk contact te nemen, haar zoveel mogelijk op haar eigen benen te laten lopen en zo goed mogelijk te sturen met mn zit en benen (ik heb namelijk de nare gewoonte om ontzettend te trekken in haar mond en haar met het bit proberen rond te sturen, wat totaal niet werkt, zeker bij haar niet)
Why Not's grote troef is haar gevoeligheid, in combinatie met mijn rijkunsten is dat echter eerder een ramp, ik zit heel vaak scheef, verkeerde hulpen te geven, tegenstrijdige hulpen etc...

oja nog één dingetje: de laatste keer dat ik had gereden had er ook nog een ander meisje op haar gereden om haar te testen, toen ik gisteren de stijgbeugels op mijn maat wou steken heb ik mn benen een beetje korter ingeschat dan ze werkelijk zijn... Vandaar dat ze dus te kort staan.
En verder, mn dekje tjaa ik weet niet wat er mis mee is maar dit dekje wil nooit goed liggen, terwijl mn andere gelijkaardige dekjes netjes blijven liggen waar ze horen te liggen...
nog een *edit*: ik rij normaal gezien niet met het halster onder het hoofdstel maar hier op de wei vond ik het gemakkelijker zo.
Het bit is een pessoa ongebroken kunststof trensje, de pessoa-functie gebruik ik nu echter niet.

Commentaar, tips, kritiek, allen welkom!

Opstappen: even denken hoe ik het ging doen met mn opstapje en het zadel (zonder zadel gaat gelijk véél makkelijker)
Afbeelding

Eventjes instappen met een lekker los teugeltje:
Afbeelding

mn pendelend been Clown
Afbeelding

Hier zie je duidelijk dat ik mn handen nog correct moet leren gebruiken
Afbeelding

mn favoriet (op mn rare smoel na)
Afbeelding

geconcentreerd drafje, mag wel wat actiever...
Afbeelding

mijn "hulpen-in-draf"probleem: doordat ze nog wat balans mist, neigt ze naar binnen te vallen, en wat doe ik? haar naar buiten duwen met mn binnenbeen, maar dat gaat dan ook naar achter waardoor ik haar eigenlijk vraag om mn buitenbeen te buigen Clown
Afbeelding

ik denk dat ik hier wat stelling probeerde te vragen
Afbeelding

hier ook weer: ik probeer haar teveel om te trekken met mn handen...
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ireika op 25-06-08 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Re: Why Not licht @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:32

mag ik vragen waarom er een halster onder het hoofdstel zit ?? Bloos

ireikaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 14:40

zie edit Knipoog : Als ze weet dat ze moet werken probeert ze liever toch maar even weg te lopen (ik kan haar niet vastzetten omdat mn andere merrie ook los loopt) dus nam ik liever het zekere voor het onzekere en met het halster dus onder het hoofdstel dan het risico te nemen dat ze met mn zadel weg is en een hoofdstel dat nog niet vast zit waarbij ze het zou kunnen kapotlopen ofzo (heb ik meegemaakt met mn andere merrie...)

aphrodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:08

Je hebt een mooi paard. Vriendelijke uitstraling, vind ik heel aansprekend.

Paar vragen. Waarom heb je op de laatste foto's niet meer de juiste teugelvoering? En vanwaar dat bit, je schrijft zelf dat je hem omtrekt.
Heb het idee dat je zadel wat naar achteren mag.. En een halser onder het hoofdstel lijkt me niet prettig voor het paard. Misschien kun je het halstertouw om zn nek doen bij het wisselen van halster naar hoofdstel. Dus wanneer hij er vandoor gaat valt het hoofdstel gewoon op de grond.

Van mij mag je er veel meer aan gaan rijden. Ziet er zo wel erg braafjes uit..

succes!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:14

Je hebt op 2 foto's de teugels onder je pink, die hoort onder je ringvinger uiteraard.
Verder je hand gesloten houden!

Ik snap niet dat als je een sterke hand hebt je ook nog eens een pessoa gebruikt?

Probeer meer te rijden, heb nu de indruk dat je meelift ahw. Dus veel veel veel meer been, en handen gewoon stil.

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:19

je ellebogen zitten de ver naar achter,naar mijn idee. Maar jammer dat je haar moet verkopen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:23

Je ellebogen heb je net heel goed vind ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:29

een gevoelige merrie met een pessoa bit rijden? Haha! Zo gevoelig zal ze dan ook weer niet zijn...

Valt me op dat je maar op 4 foto's de teugels juist in de hand hebt. Op de eerste twee rijfoto's, en op de laatste twee rijfoto's zitten ze fout. Waarom is dat?

Ik vind je erg vooraan in het zadel zitten en je beugels eventjes een gaatje langer doen als je ze te kort hebt gemaakt is nu toch ook weer niet zó'n grote moeite? Nagelbijten / Gniffelen

ireikaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 19:39

oke, even verduidelijken: het bit is inderdaad een pessoa bit, maar kijk eens goed: mn teugels zitten vast aan de bitring, niet aan de verlengringetjes: de hefboomwerking is er dus uit.

Dat ik af en toe rij met mn "volledige" hand is iets wat ik geleerd heb, hiermee kan ik als het ware fijner inwerken omdat je meer "schakels" hebt op je teugel... Dat gebruik ik meestal als ik iets meer vraag en maar tijdelijk omdat het inderdaad niet 'correct' is.

mn beugels langer maken als ik erop zit is wel een redelijke moeite... ik heb echt snertstijgbeugelriemen die bijna niet goed te steken zijn als je erop zit...
Ik denk niet dat ik teveel vanvoor in mn zadel zit, mn broek trekt wel wat raar vanvoor doordat mn gsm in mn zakje zat denkik, ik heb inderdaad wel veel ruimte achter mn rug, maar dat is denkik eerder omdat ik een klein zitvlak heb...
Het kan wel zijn dat mn zadel iets meer achteruit mag, het lag niet op de schouder (dat voel ik altijd na) maar het ligt er misschien nog wat dichtbij...

op het meeliften ben ik erg aan het letten, vroeger dacht ik namelijk dat netjes zitten betekende dat je gewoon je paard moet volgen Clown nouja dit benk me dus aan het afleren...

over het meer "eraan rijden": we hebben twee maand niet gereden, ik nam het dus liever rustig en ontspannen op, zeker omdat ze ervoor net vaak te snel ging en zich erg spande...
meer been is denkik niet van toepassing, ze is echt goed aan mn been, ik zou haar alleen maar doen flippen als ik nog méér been zou geven (ik geef de hulp, ze doet wat ik vraag, dan stop ik met de hulp)

toch bedankt voor de reacties en tips, en verbeter me als ik toch fouten heb in mn beredenering Lachen

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:48

Ik denk dat Poes met meer been bedoelt dat je d'r wat actiever moet rijden, door wat meer been te geven gaat ze d'r achterhand er meer onder zetten..
Misschien dat ik het fout heb hoor, maar dacht het zo maar Lachen

aphrodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 06:50

Ookal heb je een tijd niet gereden een beetje basisgehoorzaamheid mag je er altijd aqanrijden. Hij loopt op de fotos alsof hij op buitenrit is. Wel ontspannen maar er gebeurd niets.
Met het zadel meer naar achteren bedoel ik dat het voorbeen (oksel zal ik maar zeggen) wat meer vrijheid krijgt.
Veel meer been is natuurlijk niet nodig. Activeren en sluiten. Dus juist weinig been, maar effectief been.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 07:09

aphrodietje : als je het hoofdstel juist vastmaakt zit een halster echt niet in de weg hoor Knipoog op de club waar ik lesgeef gaat het al jaren zo, als je een beetje zorgt dat ook je neusriem onder het halster zit dan zit er helemaal niets in de weg.
Hier zit het halster niet goed (neusriem zit over het halster) dus hier zit die wel in de weg Ja het is dus maar net hoe je het regelt.

Ireika : aangezien je je bakstukken wel op het bovenste gaatje van je bit hebt zitten krijg je wel degelijk een hefboomwerking met druk achter de oren.

Om mezelf af te leren met de teugels te sturen, zoals jij hier aangeeft, ga ik meestal met instappen sturen zonder teugels, dus puur op gewicht en focus verleggen. Eventueel met neckreining bij (dus gewoon de teugels tegen de hals gaan leggen, maar dus geen druk zetten). Werk gewoon met een openingsteugel tijdens de training, maar zorg dat je niet meer gewicht in je binnen als je buitenhand hebt.

Verder probeer je best je knieën mooi tegen je zadel aan te leggen, je kuiten lang te houden en je hielen lichtjes uitgedrukt.
Over die teugels verkeerd vastpakken : niet doen, het enige wat je kan doen is harder trekken, minder fijne hulpen geven,...
je neusriem kan overigens ook wel een gaatje hoger Ja

Verder wel een heel leuk paardje! kan het wel goed gaan doen denk ik als je een beetje gaat lessen.

louiisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:05

het ziet er heel vriendelijk uit, en je hebt een goede zit vind ik
alleen het zadle mag wel wat naar achteren.....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:17

Ik bedoelde idd dat je haar actiever moet rijden, niet focussen op je handen.
Verder: je hebt wel een hefboomwerking op je pessoa nu Ja

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:37

ik vind het er ontspannen en vriendelijk uitzien.
maar het lijkt wat braafjes, je mag haar best wat meer aan het werk zetten, vooral in draf... daar doe je heus niets verkeerd mee Knipoog haar voorwaarts-neerwaarts rijden kan daarvoor een goed oefening zijn.
probeer ook je handen meer te sluiten rond je teugels. op verschillende foto's kan je zien dat je je teugels maar met 1 of 2 vingers vast hebt... door ja handen meer te sluiten ga je een beter en vaster contact hebben.

off-topic: In welke club rij je van de LRV? ik rij namelijk ook LRV in de PC van Meise (Brabant)...

ireikaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 19:16

Mn halster stoorde haar echt niet hoor, heb er goed op gelet dat het hoofdstel nergens op drukte enzo... natuurlijk zou ik er niet mee rijden als ik echt goed wou rijden, maar hier heb ik maar een half uurtje ontspannen gestapt en gedraven dus veel problemen zie ik er niet in...

eum ik zou graag hebben dat iemand me uitlegt hoe er in godsnaam nog een hefboomwerking kan zijn zoals ik mn bit nu gebruik: zowel het bit als de teugeld schuiven over de ring dus...
zeg het me alsjeblieft als ik iets over het hoofd zie, maar ik zie het echt niet in...

Met mn gewicht sturen probeer ik zowizo altijd zoveel mogelijk, bij het instappen zonder mn teugels en bij het draven met een lichte ondersteuning van mn teugels.

Het met volledige hand rijden heb ik geleerd van iemand die echt véééél afweet van paarden (jullie mogen me zeker pb-en voor de naam, hij is redelijk bekend!)

mn handen meer sluiten voor een vaster contact is net wat ik niét wil...

Ik rij bij de lrv van Merendree maar ben niet zo heel actief Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:17

Mooi paard Haha! maar van mij mag je er wat meer aan rijden Lachen

aphrodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:06

Hefboomwerking, omdat je 2 ringen gebruikt in plaats van 1. nl. de ring boven de grootste ring en de grootste dus. 2 verschillende punten dus iets hefboom.
Maar je hebt nauwelijks contact, dus er wordt weinig gehefboomt lijkt me.

Als je juist niets met je handen wil doen waarom wil je dan meer schakels hebben(m.b.t. volledige hand). Dan geef je toch gewoon kleinere hulpen? Volgens mij trek je met een hele vuist juist harder, omdat je meer kracht kunt uitoefenen....

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:27

Wat ik altijd goed vind helpen als een pony naar binnen valt of de stelling niet altijd correct doet is mischien een beetje fout maar zeker effectief,

Gewoon actief met je benen en je hand het hoofd van je pony naar binnen vragen. Als je pony naar binnen valt gewoon doorblijven gaan, dan word het rondje wel heel klein, maar uiteindelijk ga je altijd weer naar buiten, en dan is de stelling en het naar binnen vallen wel ff weg. Als je dit vaak oefent dan weet je pony dat de stelling zo moet zijn.

* Ik zou het niet nadoen want af en toe denk ik dat mijn paard een wonderpaard is die nogsteeds loopt op de correcte manier:P haha

ireikaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 21:06

punkielover: dit is inderdaad wat ik probeer maar ik ben er nog niet zo gedreven in... Het binnenval probleem ligt bij mij hoor, ze luistert gewoon naar mijn hulpen maar deze zijn nog verre van perfect vandaar dus dat het vaak op niet veel trekt...

over die volle hand... tja inderdaad kun je dan misschien meer kracht zetten maar dat was echt mn bedoeling niet, het werkt gewoon makkelijker in met die extra schakel, kweet niet zo goed hoe ik het juist moet verwoorden...

indien er hefboomwerking zou zijn op mn bit dan is het toch echt superverwaarloosbaar denk ik, vind het dus een beetje "stom" dat er zo naar geroepen wordt omdat het een pessoa is...

aphrodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 06:58

Je schrijft zelf dat je hulpen niet perfect zijn maar je grijpt wel naar hulpmiddelen en trucjes die daar dus helemaal niet bij passen... Dat vind ik dan weer stom.