Een enorme rij- en omgangsdip: miscommunicatie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

creative

Een enorme rij- en omgangsdip: miscommunicatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 09:17

Ik weet het, een lang verhaal maar ik hoop dat jullie even de moeite willen nemen om het te lezen.

Misschien til ik er te zwaar aan maar ik heb toch vaak flink wat miscommunicatie met mijn paard.

Ik zet maar gewoon mijn gedachtes hierover op papier en misschien kan iemand mij wat verder helpen.

Het gaat hier om een achtjarige ruin, een enorme boef met een eigen karakter.

Ik heb bijna altijd twee maal in de week les en die mensen zijn in mijn ogen echt goed bezig, maar soms heb ik het idee dat ze ons (mij en paard, of iig de combinatie) niet begrijpen. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik er iets probeer te verklaren wat er helemaal niet is. Volgens hun is mijn paard mij de baas en doet waar hij zin in heeft, ik moet ‘m harder aanpakken en niet zo’n watje zijn. En in mijn ogen ben ik dat dus absoluut niet, ik ben niet te bang om hem een keer flink op de kop te zitten en een flinke tik met de zweep te geven wanneer ik er genoeg van heb. Mijn idee is dat hij zich hiervoor volledig afsluit, alsof zijn “straf” hem niets kan schelen.

Ik heb/ben mijzelf al lange tijd allerlei verwijten aan het maken, zo van ik ben niet consequent genoeg, ik rij slecht enz… Mijn gedachten (op dit moment althans, dit veranderd nogal eens omdat ik steeds onzekerder wordt) is dat hij nogal dominant is en geen zin heeft om “te luisteren”

Vaak lijkt hij ongeinteresseerd en afgestompt en ik weet dat dat niet zo is, dat voel ik gewoon.
Het is zo tweeslachtig, het ene moment is hij heel sensibel en dan lijkt het of hij niemand anders behalve mij vertrouwt en hangt dan echt aan mij, ik kan hem kalmeren en weer rustig krijgen en aan de andere kant kun je een klein kind met hem om laten gaan.

Het rijden gaat als volgt: buiten: geen probleem lekker met de groep mee en ook als ik alleen rijd, goed aan het been en lekker vlot.
In de bak: vaak (te vaak) niet vooruit te branden, tegen de tijd dat we gaan spring krijg ik ‘m alleen nog maar vooruit door te schoppen en bij te tikken met de zweep. En dit vind ik dus niet kunnen! En hij kan zo goed lopen, achterhand eronder en lekker soepel door de bochten. Ik weet echt niet wat ik verkeerd doe.

Het is geen medische kwestie, hij is volledig gecheckt en het tuig past goed. Zadel wordt jaarlijks gecheckt door de zadelmaker die langskomt op stal om het op het paard te zien liggen.

Hij krijgt genoeg te eten, genoeg afwisseling en genoeg aandacht.

Mensen: zegt het mij eerlijk WAT doe ik verkeerd??

silfie35

Re: Een enorme rij- en omgangsdip: miscommunicatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:27

Denk toch dat ie misschien een beetje te laks aan je word. Je zegt dat je niet bang bent om hem een tik te verkopen als je het zat bent. Misschien moet jij iets strenger voor je paard dus je grens iets verleggen zodat het paard meer duidelijkheid krijgt.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:28

Als ik het zo lees lijkt het alsof je paard totaal geen zin heeft om in de bak te werken en geeft hij op deze manier aan dat hij het niet leuk vindt. Wellicht kan je een tijdje alleen buitenritten maken, waarbij je hem natuurlijk ook flink aan het werk kan zetten, zeker als je alleen bent. Ook buiten zijn er genoeg dressuurmatige oefeningen te rijden. Even bakvakantie geven dus, en het werken in de bak daarna langzaam weer opbouwen door bijvoorbeeld 20 - 30 minuten in de bak te werken en dan naar buiten te gaan. Hou het werk in de bak kort en afwisselend.

Ik heb er ook een die het werken in de bak oerstom vindt, maar zolang ik het maar af en toe doe wil hij best meewerken. Nou heb ik een IJslander en is het niet mijn bedoeling om daar een dressuur of springpaard van te maken, dus dat we hoofdzakelijk buitenrijden vind ik geen probleem. Knipoog Maar bakwerk is wel af en toe nodig omdat je buiten nou eenmaal niet alles kan doen waar je in de bak wel ruimte voor hebt.

Rij je hem buiten op een andere manier dan in de bak? Met een lossere teugel, of met minder druk? Heb je weleens les gehad buiten terwijl je instructeur op de fiets mee was?

creative

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 10:05

Bedankt voor jullie reacties!

Silfie35: Dat ik strenger moet zijn hoor ik van meerdere mensen en met name nog consequenter. Torero is blijkbaar echt een paard die dat heel erg nodig heeft. Van mijzelf vind ik dat ik dat wel ben, maar goed dat is natuurlijk discutabel.. Bloos

Wind: hihi mijn instructeur mee op de fiets?? Weet niet eens OF hij kan fietsen.. misschien kan ik hem in ruil voor een buitenlesje leren fietsen.. Haha!
En ik heb al vanalles geprobeerd, rustig aan beginnen, gelijk aan het werk, lange teugel (zelfs al eens twee weken met losse teugel gereden in alle gangen) korte teugel enz..
In de zomer rijden we twee keer in de week in de bak, in de winter wat vaker omdat ik doordeweeks alleen 's avonds kan rijden. En twee keer vind ik niet teveel eigenlijk. Ik houd de sessies bewust al kort, max. 40 min.

Nog meer ideeen en tips?

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:08

Wellicht even vakantie geven? EN dan weer oppakken?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:26

creative schreef:
In de zomer rijden we twee keer in de week in de bak, in de winter wat vaker omdat ik doordeweeks alleen 's avonds kan rijden. En twee keer vind ik niet teveel eigenlijk. Ik houd de sessies bewust al kort, max. 40 min.

Twee keer in de week in de bak en hoe vaak ga je dan naar buiten? 40 minuten incl in- en uitstappen is inderdaad niet zo heel lang, maar ik zou het nog afsluiten met iets leuks, desnoods even uitstappen langs de weg. Wat vindt hij van longeren? Misschien kan je hem aan de longe loswerken voordat je erop gaat ter afwisseling.

Een tijdje vakantie geven is ook helemaal geen slecht idee. Als je dat niet wil kan je het rijden ook even op een lager pitje zetten door twee keer per week een buitenritje te maken en verder niets met hem te doen. Dan kan hij even bijkomen en weer lol in het werk krijgen. Hij wil je iets duidelijk maken, ik weet niet of streng aanpakken de juiste aanpak is. Zeker ook omdat het verschil tussen in de bak werken en buiten zo groot is krijg ik de indruk dat ie even klaar is met de bak.

creative

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 10:35

In de zomer rijd ik zeker drie keer in de week naar buiten en af en toe (eens in de drie weken) wissel ik dat af met longeren.

Voor mijn gevoel heeft hij het nooit echt leuk gevonden in de bak, alhoewel hij echt altijd vrolijk is en ook wel vaak z'n best doet. Hij buigt gemakkelijk in en laat zich makkelijk rondsturen. Het tempo opbouwen en vasthouden is het grootste probleem. Ik moet blijven drijven om hem aan de gang te houden.

Vwb vakantie geven? heb ik uit pure noodzaak in maart al moeten doen vanwege ziekte. En daarna gingen we eigenlijk op gewone voet door.

Ik zal eens twee/die weken, buiten de les om dan, eens alleen maar buiten rijden. Kijken of het dan beter gaat. De dressuur oefeningtjes en zelfs kleine sprongetjes kan ik gewoon bij ons in het bos of op de zandwegen doen.

Bedankt nogmaals voor jullie reacties. Iedereen die haar mening geeft is welkom!

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:08

Ik herken mijn paard hier ook wel een beetje in. Buitenis er niks aan de hand en in de bak was ze niet vooruit te branden.
Ik kreeg ook de opmerking dat ik maar wat strenger moest zijn maar voor mijn gevoel was ik redelijk streng.
De laatste tijd is het wat beter, ze heeft nu ander voer en ze lijkt wat actiever en enthousiaster.
Ik merk ook dat ze enthousiast wordt als we 'andere' dingen doen. Dus wat slalommen door pionnen, balkjes draven en galopperen, hindernisje, carousselrijden, spelletjes met de paarden enz. Dan is haar aandacht er helemaal bij en ik merk dat ze het dan ook leuk vind. Ik moet haar dan zelfs inhouden omdat ze anders overenthousiast wordt.
Misschien ook voor jou iets om eens te proberen?

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:20

Wat doet ie als je er een keer iemand anders op laat rijden? Daarmee wil ik niet zeggen dat jij het allemaal verkeerd doet, juist niet!! Als hij bij anderen mensen hetzelfde reageert dan ligt het hoogstwaarschijnlijk niet aan jou, maar gewoon aan je paard!
Misschien vindt ie de bak echt niet leuk! Maar misschien vindt ie dressuur ook helemaal niks. Een paard wat lichamelijk wat mankeerd is buiten ook niet vooruit te branden dus dat zal het niet zijn. Een par weken vakantie is altijd wel goed voor een paard, mits ze dan ook naar buiten kunnen. Maar ik zou zeggen, probeer het eens iemand anders er op te laten rijden, ook eentje die een beetje verstand heeft van zaken, natuurlijk, niet je instructeurs, en kijk eens hoe dat gaat, misschien heeft degene na die tijd wel goeie tips voor je!!

Succes, Pling

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:24

hm, alle gedachten die Wind heeft, heb ik ook.
Is een supplement niet een idee? In de bak rijden en veel wenden is heel inspannend, misschien mist hij het een of ander?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:27

Ik ben het niet eens met 'strenger' zijn. Ik vind dat je je paard op een positieve manier moet belonen.

Hier staat meer over straffen en belonen http://www.freewebs.com/equinoxhorsepro ... elonen.htm

Straffen is niet alleen onnodig, maar werkt ook nog eens contraproductief

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:45

Behalve met de reactie van Silvie ben ik het met niemand eens. Ik heb je een pb gestuurd met wat mijn ervaring is met zo'n soort paard. Ik denk echt dat je veel consequenter en strenger moet zijn. Vakantie geven of veel afwisseling zal niets uit gaan maken in de trainingen in de bak. In het half uurtje dat hij per dag voor jou werken moet kun je dat ook van hem verlangen. Een beetje rondprutsen door te gaan slalommen etc zal naar mijn mening niet gaan helpen.

edit: met strenger zijn bedoel ik niet dat je hem moet afstraffen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:51

Als je het dan toch niet hebt over 'afstraffen' kun je je pb net zo goed hierneer zetten. Ben wel benieuwd hoe jij dit probleem dan opgelost ziet worden.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:00

Het is lastig om van uit mijn stoel er een mening over te geven. Graag zou ik je paard zelf eens rijden. Ik vind dat wanneer je strenger op zou treden, je zeker moet weten dat het paard je voor de gek houdt.
Ik heb zelf eens een paar keer op een pony gezeten die in de bak rijden niks aan vond en ook voltes rijden buiten vond hij saai. Nu was ik best streng voor hem en hij deed alles wel, maar ook duidelijk zonder plezier. Uiteindelijk ben ik ermee gestopt omdat het voor mij niet leuk was en voor het paard niet om op die maneir te rijden. Als je een paard even aanpakt moet je wel resultaat zien vind ik. De eigenaresse had hem eigenlijk ook alleen voor buitenritjes. Dat vond ie geweldig en sprong dan ook in galop aan zonder problemen.
De vraag is ook een beetje wat je met hem wil. Hoog nivo wedstrijden? Dan zul je strenger meoten zijn. Vind je op die manier rijden niet leuk dan zul je meoten accepteren dat hij het in de bak niet leuk vind. Beetje spelenderwijs mee omgaan kun je proberen, zoals anderen gesuggereerd hebben. Wil je toch meer met je paard op dresuurgebied, misschien een ander paard dat er wel plezier in heeft? Maar dat lijkt me in dit geval geen optie.

ellentje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:03

straffen is denk ik gewoon geen optie
strenger misschien wel
misschien kan je proberen gewoon alles wat je in de bak doet in de wei of ergens buiten, maar dus even een rechthoekje zoeke waar je op rijdt
geen idee of het echt helpt maar je kan het eens proberen

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:11

ik denk dat lilke een goed punt heeft!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:01

Je schrijft een beetje dat je paard zich afsluit van "straffen".
Probeer het eens met een positieve benadering en beloon uitgebreid de dingen die hij wel goed doet of een poging doet om het goed te doen. Meeste paarden zijn gevoeliger voor complimentjes en belonen dan op dr flikker geven.

creative

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 18:05

Bedankt allemaal voor jullie reacties, ik merk dat ik niet alleen sta.

Ik wil nog wel even zeggen dat ik met straffen niet bedoel hem even flink door de bak meppen hoor. Misschien is het woord niet handig gekozen maar een paar flinke tikken met de zweep om hem voorwaarts te krijgen en te houden draait het regelmatig wel op uit. En als dat nou hielp tja.. Ik probeer altijd positief te beginnen en beloon hem zo vaak mogelijk als hij het goed doet. Maar op een gegeven moment verlies ik wel eens mijn geduld een beetje.

In februari of maart heb ik zijn bloed laten checken en hij had inderdaad een lichte bloedarmoede en daar is hij ook voor behandeld. Tegenwoordig geef ik hem zeewier met extra vitamines en mineralen. Conditie heeft hij wel en energie ook wel. Tenminste buiten wel..

Ik rijd verder geen wedstrijden oid maar vind het wel heel belangrijk dat hij z'n oefeningen kan. We hebben een maal per week een gecombineerde les met dressuur en springen. Dat vindt hij namelijk wel heel leuk, een parcoursje springen. En twee a drie keer in de week (ligt eraan of het winter of zomer is) vind ik eigenlijk helemaal niet teveel gevraagd. Ik moet ook wel eens iets doen waar ik niet zoveel zin in heb. En ik heb ook niet echt helemaal het idee dat hij er echt niets aan vind. Maar de laatste tijd denk ik er misschien wel teveel over na. Knipoog

En vwb een ander erop, mijn instructeur heeft hem ook wel eens gereden tijdens mijn les en ik heb het idee dat dat niet veel uitmaakt. Ik kan altijd nog wel eens een van de jongere meiden vragen om hem een of twee keer per week te rijden, kijken hoe het dan gaat.

Ik ben trouwens nog zeker niet uit geprobeerd hoor, dit paard hoort echt bij mij!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:16

Ik weet niet wat voor paard je hebt, had al in je profiel gespiekt, maar geen foto's gevonden Knipoog.
Met een ander paard wat ik reed had ik ook wat 'problemen', vooral sloomheid e.d. en ongeinteresseerd lijken tijdens 't bakwerk. Ik dacht eerst ook van... tsjah doe ik het wel goed, moet ik 'r nog meer rust geven of nóg meer afwisseling. Maar pas toen ik meer ging dressuren (en ze door training soepeler en beter aan 't been werd) ging het met haar gemoedstoestand ook weer een stuk beter. Ik weet niet of je hier iets aan hebt en hoevaak je eerst reed... in hoeverre merk je verschil tussen je rij-frequentie?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:18

ik denk dat je de koe precies bij de horens vat 'misschien denk ik de laatste tijd teveel over na'.
waarom geef je jezelf niet een poosje vrijaf door lekker naar buiten te gaan en zo het plezier met je paard terug te vinden. Neem na een poosje eens wat dressuurmatige oefeningen mee en bouw dat rustig uit. Als jij het gevoel hebt dat het weer lekker gaat en dat je hoofd leeg is, dan pas ga je terug naar de bak.