Mijn debuut met 4 jarige Zoe in B dressuur.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Trudy_dJ

Mijn debuut met 4 jarige Zoe in B dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 13:57

Zaterdag was de dag waarop ik mijn wedstrijddebuut heb gemaakt met de door mij zelf gefokte merrie Zoelaine. Zoe is een nakomeling van Whisper (v. Weltmeyer) en is een zeer braaf en nuchter paard. Aangezien een vriendin van mij haar normaliter uitbrengt op wedstrijd, rij ik haar zelf zelden. Ik zeg altijd dat ik er op kan blijven zitten voor de rest moet je niet vragen hoe of wat. Ik heb ook in heel mijn leven (ik ben 25) nog maar 1 uurtje les gehad....
De vriendin die Zoe uitbrengt is nu 5 keer gestart in de B en staat op 8 winstpunten.

Aangezien die vriendin haar altijd uit brengt op wedstrijd, rij ik haar zelf vrij weinig. Dit wil ik zelf, omdat ik bang ben dat ik anders alles voor haar verpruts .
Maar vorige week zaterdag kwam mijn moeder thuis met de mededeling dat er in Westmaas een onderlinge wedstrijd werd georganiseerd bij de Ritselaer. Ik heb toen maandag gebeld met de vraag of ik nog mee kon doen en jawel, er was nog plek voor de zaterdag in de klasse B.
Toen ik dat dus maandag te horen kreeg, moest ik er na maanden natuurlijk wel weer een keertje op. Dus ik heb haar maandag en dinsdag gelijk gereden. Woensdag een vrije dag, want ze is nog maar 4. Donderdag gereden en gelijk de proefjes geoefend. Ook maar vast ingevlochten, want ik had vrijdag een bruiloft en kon ik dat dus allemaal niet meer doen. Zaterdag om 8:15 moest ik mijn eerste proefje rijden.
Ik moet eerlijk zeggen, de voorbereidingen waren dus niet super.....

Zoe is dus 4 en staat nog niet op ijzers. Aangezien de wedstrijd op gras was, gaf dit toch wel enkele keren problemen in de galop. De eerste proef sprong ze heel netjes aan (goed voor een 8) en toen gleed ze op de volte uit. Kwam terug in draf en kreeg haar dus met geen mogelijkheid meer terug. Jammer, want ook de 2e galop wilde ze niet meer in.
Verder ging de eerste proef wel heel netjes. Geen grote fouten meer daarna.

Tweede proef in, ging allemaal wat slordiger. Ze wilde niet in galop, zweepje had ik toen mee genomen, maar in de 2e proef resulteerde dit in een rondje buiten de bak.... Ik was daarin niet de enige die dit probleem had, maar goed, dat ging dus niet goed. Daarna wilde ze ook niet meer in galop. Werd lastiger met het doorzitten, want dan was ze bang dat ze in galop moest en nog wat dingen liepen er minder lekker.
Kortom, eerste proefje ging wel beter naar mijn idee.

Hierbij enkele foto's. Ik plaats ze ook hier zodat ik tips kan krijgen voor een eventuele volgende keer.
Maar ik wil wel opbouwende kritiek en graag kritiek waar ik iets mee kan.
Ow ja, mn punten in de eerste proef waren 190 en 2e proef 172.

1. Middenstap, ze mag iets meer met haar neus er uit, dat blijft een moeilijk onderdeel.
Afbeelding

2. Drafje
Afbeelding

3. Groeten, van eerste proef
Afbeelding

4. Gebroken lijn
Afbeelding

5. Hand veranderen in middendraf
Afbeelding

6. Drafje
Afbeelding

7. Galopje, wat dus lastig ging
Afbeelding

Danique07

Re: Mijn debuut met 4 jarige Zoe in B dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:02

Dat je er haast niet op zit is niet te zien hoor! Vindt het er erg leuk uitziet! je geeft zelf al aan dat ze haar neus eruit moet maar dat is iets om op te gaan oefenen Knipoog
Blijf je nu op je merrie rijden of was het maar eenmalig?

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:47

foto geven een fijn beeld, soms zit je iets naar voren probeer daar op te letten.

Ik persoonlijk zou wel opletten met rijden zonder stiften op gras, je ziet ( en dat geld niet voor alle paarden) dat ze na 1x uitglijden al bang word om te galopperen. pas op dat ze dalijk niet helemaal nooit meer durft te lopen op gras.

succes

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:02

Ik vind het ZO super dat je dit gedaan hebt! Echt top! OK dan!
Vind jullie ook echt een mooi setje samen Ja Vooral doorgaan en lekker zelf regelmatig opstappen dus, dan worden jullie nog een echt team Knipoog

Eigenlijk heb ik geen commentaar maar omdat het moet vanwege de nieuwe regels: het lijkt op de foto's alsof je je rug wat hol trekt. Probeer je rug recht te maken en je bekken iets te kantelen zodat je meer ontspant.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:30

Als je gewoon veel gaat lessen, hoef je toch niet bang te zijn dat je haar verpest? Het ziet er fijn uit hoor! Probeer inderdaad iets meer te ontspannen, maar dat zal i.v.m. de zenuwen erg lastig zijn.

Sooph

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 02:07

Het lijkt op sommige foto's alsof je benen iets te ver naar achteren liggen maar ziet er verder wel goed uit.

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:15

Tulandro schreef:
Als je gewoon veel gaat lessen, hoef je toch niet bang te zijn dat je haar verpest? Het ziet er fijn uit hoor! Probeer inderdaad iets meer te ontspannen, maar dat zal i.v.m. de zenuwen erg lastig zijn.

daar ben ik het helemaal mee eens.
zal van de zotte zijn dat je je eigen paard niet rijdt omdat je bang bent dat je het voor een ander verpest Vork

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:18

Op de foto lijkt je zadel te ver naar voren te liggen. Je zit bijna op de hals... Zadel hoort een handbreedte achter de schouder te liggen. Wellicht dat je dan ook fijner rijdt.
Succes!

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 14:45

@ Danique: Bedankt. Ik heb haar al tijden niet meer zelf gereden, maar nu ik dit heb gedaan wil ik haar wel vaker gaan rijden. Aangezien ik nog een half zus van haar heb, kan Ineke wellicht die meer gaan rijden en ik deze.

@ Abcde: Ik dacht eerlijk gezegd dat ze op hun blote voeten wel hou vast hadden, maar daar heb ik mij dus echt op verkeken en ga hier ook zeker iets aan doen!!

@ Foxy: Ja die rug.... Dat is mijn "natuurlijke" houding te paard. Maar ik zal er inderdaad op letten, bedankt!

@ Tulandro: Spanning viel wel mee. Kwam denk ik ook doordat het een onderlinge wedstrijd was en dus niet zo veel voorstelt ofzo....

@ Soofietje: Ik dacht dat het wel mee viel. Ik zie het idd op 1 foto op de volte, maar die moest eigenlijk in galop, dus geef de hulp die ze negeerde...

@ Kimmie_Girl: Ach van de zotte. Ik geniet er ook genoeg van als ik Ineke zie rijden op mijn paard hoor. Die doet het toch allemaal makkelijker dan ik, hihi.

@ Pollen: Bedankt, ik zal er eens op letten. Ik snap alleen je opmerking niet: "Wellicht dat je dan ook fijner rijdt"

MARKdeGROOT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:32

Ziet er best netjes uit!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:36

Leuk hoor, het ziet er helemaal niet verkeerd uit.
Heb je de smaak nu ook te pakken? Lachen

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 15:44

KarinvdM schreef:
Leuk hoor, het ziet er helemaal niet verkeerd uit.
Heb je de smaak nu ook te pakken? Lachen

stiekem wel Tong uitsteken

Megacarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:45

Hey Trudy!

Je mag hier echt wel trots op zijn hoor... Het lijkt net alsof je al jaren rijdt Knipoog Haha!
Ga vooral lekker door met Zoe rijden of misschien wel Veraine? Haha!

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 20:56

Veraine laat ik toch nog maar over aan Ineke. Zoe is voor mij een geschikter paard, haha.

Bedankt voor de reacties. Leuk om te lezen.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:43

Hoi,
het ziet er goed uit. best relaxed eigenlijk. Maar wat al eerder is gezegd; Als je vaker wedstrijden gaat rijden zet haar voor dan op ijzers waarin je stiften kan draaien. Als ze eenmaal een galop trauma op gras krijgt door glijpartijen is het zo moeilijk om haar het vertrouwen te geven om weer te galoperen. Ik heb zelf ook een 4 jarige die ik in de B uitbreng en met een gladde ondergrond rij ik gewoon om de bordjes heen om glijpartijen te voorkomen (zelfs met ijzers en stiften onder!!) dan maar -2 maar ik wil haar vertrouwen niet schaden.. MAAR wens jullie superveel succes enne: Gewoon doorgaan!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:48

ik snap dat jullie beiden jullie beste beentje voor hebben gezet........ maar er valt heel veel te verbeteren.......

Het is OF opgekropt OF uit elkaar .......

Duidelijk is dat het paard onzeker is.

Ik zou aanraden nog even thuis de boel goed te bevestigen met je instructeur, en dan nog een keer de ring in......

Ik bedoel het niet rot hoor, dit is de instructeursoog wat even om het hoekkie komt kijken Lachen ik vind jullie wel een hele leuke combi Lachen

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:51

Wat ik bedoel met fijner rijden is dat je, als het zadel correct ligt, je ineens een veel stabielere zit hebt en meer contact. Zit gewoon lekkerder!