Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
skabelpunk schreef:Hallo Iedereen.
Ik rijd een paard(15 jaar) wat een hele tijd heeft stilgestaan. Niemand op stal kan mij precies vertellen wat dit paard wel en niet kan en daarom loop ik tegen wat problemen aan.
Citaat:1 van die problemen is dat ze niet reageerd op zijwaartse druk. Nu zat ik te twijfelen of ze het misschien gewoon niet begreep maar toen ik haar vorige week goed los had gereden deed ze het op haar makkelijke kant ineens wel(kon haar dus op de volte wel naar buiten duwen).
Op de moeilijke kant krijg ik nog steeds geen reactie en gaat ze er af en toe zelf tegenin lopen als ik druk geef. Ze breekt dan gewoon door m'n been en trekt de teugels uit m'n handen.
Is er een goede oefening of truukje waardoor ik dit gedrag voor kan zijn en kan ombuigen naar een wat positiever effect. Dus gewoon een paard wat ik wel de hoek ik kan drukken als ze die af probeerd te snijden.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Angela schreef:Leg het je paard eerst op de grond uit, als je paard dat begrijpt, dan in het zadel. Laat iemand op de grond helpen om de handhulp om te zetten naar een been en zithulp.
Kijk ook goed naar hoe je de hulp geeft. Soms geef je met je been de goede hulp, maar ben je tegenstijdig bezig met je bovenlichaam, waardoor het voor het paard onlogisch is om je hulp te begrijpen. Je zegt dan eigenlijk 2 dingen tegelijk.
skabelpunk schreef:@Superwoman, je hebt gelijk dat je inderdaad veel vanzelf aanvoelt als je erop zit maar het is wel frustrerend als je niet weet of je paard iets gewoon niet snapt of dat ie het gewoon niet doet. Dit paard heeft een grote trukendoos die ongeveer elke 8 minuten even open
T_M schreef:dat probleem ik ook!
mijn merrie doet dit ook aan de beide kanten! Als ik de oefening verder doorzet,niet toe geef zeg maar dan begint ze te stijgere en zo dan kan je er echt niks meer mee. Ik zou gewoon blijve probere beginnen met een lichte hulp en elke keer strenger misschien zweepje bij pakken om eventueel tikje te geven.
het kan ook helpen om dan 5m voor de hoeslag af te wenden dat ie eigelijk zelf ook naar de hoefslag wild als dat goe gaat opbouwen