mijn paard wil geen ander op zijn rug ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

polly76

mijn paard wil geen ander op zijn rug ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 20:14

Omdat ik zwanger ben was ik op zoek naar een bijrijder voor mijn 7 jr ruin van 1.70......maar helaas wil hij niet iemand anders op zijn rug die anders rijd dan mij. Hij begrijpt dan de hulpen niet van de ander en begint eerst in de schouderbinnenwaarts of travers te lopen en dan op een gegeven moment zegt ie bekijk het maar en smijt ze er gewoon af.
unique is heel gemakkelijk te rijden op zijn buitenteugeltje heerlijk nageeflijk en lekker aan het been,met poetsen begint ie al te klieren als anderen aan hem komen en ik kan echt lezen en schrijven met hem ??
herkent iemand dit ??? of heb ik gewoon een erg vreemd dier Haha!
Ik geef hem nu maar vakantie zolang ik niet kan rijden want het werd gewoon te gevaarlijk om er nog iemand anders weer op te zetten ( heb het met 4 meiden geprobeerd )
Hij pikt het dus vooral niet als ze hem bv een wending omrijden met de binnenteugel etc ??? ik rij hem zelf dus erg veel op mijn zit en benen

inkepink

Re: mijn paard wil geen ander op zijn rug ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:20

redelijk herkenbaar......mijn vierjarige die ik zelf heb opgeleid wilde eerder ook niet iemand anders op zn rug, binnen een half rondje lagen ze op de grond te kijken......helaas moet het nu wel aangezien ik met mijn pootje in het gips zit. Ik ben begonnen met iemand erop te zetten die al veel aan de hand met haar gewerkt had (longeren) zodat de stem vertrouwd is. Hierdoor ging het rijden wel eens waar met wat comminicatieprobleempjes maar wel te doen.
Mag ik vragen hoelang je je paard al hebt en heeft er voorheen nooit iemand anders opgereden???? En degene die je geprobeert hebt rijden die ongeveer op het zelfde nivo als jij of grof gezegd een stuk minder?
Misschien een idee om je instructice eens te vragen en van daaruit te kijken naar iemand die bij dezelfde persoon lest (en dus een beetje dezelfde manier van rijden heeft)??

Heel veel succes in iedergeval!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:24

Ik heb zo'n zelfde paard gehad, maar die was ook nog eens levensgevaarlijk voor andere mensen. Het lukt wel, maar dan zal je er eerst steeds bij moeten blijven tot de amazone een beetje gewend is aan het paard en belangrijker, het paard aan de amazone.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:26

Wow dat lijkt me de uitkomst als je op een manegeknol rijd waar je helemaal lijp van bent Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:28

??? die snap ik even niet hoor!! Was dat voor mij bedoeld?? Zo ja..ik heb sowieso geen "knollen" maar paarden en pony's

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:34

Herkenbaar. Mijn paard is zeer eenkennig en iemand anders mag hem zeker niet zomaar rijden. Hij is overigens erg braaf verder, maar iemand anders rijdt er echt niet zomaar mee weg. Hier is het opstijgen het grootste probleem. Als ze eenmaal zitten en ze rijden vriendelijk en met respect mogen ze blijven zitten, anders is het verzet en is hij tevens zo kwaad op mij dat ik er daarna een week niet meer op mag.
Ik heb ook met mezelf en met hem afgesproken dat er niemand anders meer opkomt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:46

Heb hier eentje staan die precies zo is, ook heel eenkennig en ik rijdt ook vanuit mijn zit en weinig met benen/teugel. Het klassieke rijden. Nu heb ik dus een bijrijdster en zij is begonnen met borstelen en grondwerk. Ik heb haar overal in begeleid zodat ze elkaar kunnen leren kennen. Nu rijdt ze er sinds een aantal weken op en soms is er wel een beetje miscommunicatie, maar ben er constant bij om haar toch de dingen uit te leggen hoe ik haar berijdt. Ik heb de mazzel dat ik iemand heb gevonden die met veel gevoel rijdt en gemakkelijk leert. Ik weet niet of je iemand dus eerst volledig kunt begeleiden? Ik heb trouwens de eerste keren dat ze erop zat aan de longeerlijn gedaan, omdat de mijne dus ook heftig kan reageren en zij gelukkig ook goed luisterd naar mij als ik op de grond sta. ik weet niet of die van jouw dat ook doet, maar stapje voor stapje is het met de mijne dus toch gelukt....

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:49

mijn merrie staat ook geen ander toe op haar rg. De eerste paar keren wel maar dan wordt ze ook moeilijk en vervelend.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:52

aerdenhout1 schreef:
??? die snap ik even niet hoor!! Was dat voor mij bedoeld?? Zo ja..ik heb sowieso geen "knollen" maar paarden en pony's

Haha nee hoor, even in het algemeen wat je op maneges hoort van die manegeruiters. En ja knol zeg ik wel is meer hoor ipv paard, gaat ie heus niet dood van Knipoog

Maar dat is niet zo'n leuk verhaal van je paard, kun je ook niet met die NH technieken gaan werken? Misschien krijgt je paard op een gegeven moment wel respect voor zijn bijrijder en komt dat ten goede met het rijden! Succes ermee!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:54

Hier hetzelfde verhaal, mijn merrie pikt ook niet zomaar een andere ruiter op haar rug.

Een vriendin van mij heeft haar een tijdje gereden, maar in het begin lag ze er vaak af. Mijn merrie wilde gewoon niet dat zij op haar reed met alle gevolgen van dien....

na verloop van tijd ging het gelukkig steeds beter en kon ze wel lekker op haar rijden. Het had bij hun gewoon tijd nodig.

polly76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 06:23

inkepink schreef:
redelijk herkenbaar......mijn vierjarige die ik zelf heb opgeleid wilde eerder ook niet iemand anders op zn rug, binnen een half rondje lagen ze op de grond te kijken......helaas moet het nu wel aangezien ik met mijn pootje in het gips zit. Ik ben begonnen met iemand erop te zetten die al veel aan de hand met haar gewerkt had (longeren) zodat de stem vertrouwd is. Hierdoor ging het rijden wel eens waar met wat comminicatieprobleempjes maar wel te doen.
Mag ik vragen hoelang je je paard al hebt en heeft er voorheen nooit iemand anders opgereden???? En degene die je geprobeert hebt rijden die ongeveer op het zelfde nivo als jij of grof gezegd een stuk minder?
Misschien een idee om je instructice eens te vragen en van daaruit te kijken naar iemand die bij dezelfde persoon lest (en dus een beetje dezelfde manier van rijden heeft)??

Heel veel succes in iedergeval!

Ik heb mijn paard nu net een jaar hij is als 5 jr gecastreerd als 2,5 jarige ingereden en na het castreren weer opgepakt door iemand waar van ik hem gekocht heb....In het gegin van toen ik hem had kon ie werkelijk ook nog niks wist wat stap draf en galop was maar verder ook niet totaal niet aan het been etc en kon in die tijd dan ook iedereen er wel op zetten toen was ie echt net een manege knol....Ik heb erg hard met hem getraint en kon nu een L proef lopen.....er is nog 1 persoon die hem wel kan rijden ( we kregen samen ook altijd les dus ze rijdt net zo als mij ) maar die heeft jammer genoeg gewoon te weinig tijd.....
Ik ben zelf gediplomeerd instrctrice , en die meiden die ik had waren idd niet zulke top ruiters, met helpen kwamen we dan ook niet echt verder het schijnt voor sommigen gewoon erg moeilijk te zijn op ontspanning te rijden?? en het werd gewoon van kwaad tot erger......in het begin met iemand anders op zijn rug konden ze nog wel eens aan gaan draven etc maar met de laatste meid kon niet eens meer gaan stappen en hij schoot er al bokkend vandoor Knipoog ik denk ook wel eens hij heeft straal de gek met die meiden gehad ???

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:22

Herkenbaar, maar ook een hele lastige eigenschap vind ik. Bij verkoop kan dat écht een vet probleem opleveren.

Quieto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:27

Ik herken het, toen ik op vakantie was, en mijn instructrice m'n paard reed, gooide hij haar er flink af en was hij de hele tijd heel vervelend. ALs ik er bij ben en ze gaat erop vindt hij het wel goed.. hij is heel erg eenkennig. Maar komende vakantie ga ik het toch weer proberen, en dan zorg ik dat m'n instructrice er van te voren paar x op heeft gezeten met mij erbij.

_Ivana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:55

Herkenbaar probleem idd. Mijne was vooral in het begin erg eenkennig. Maar vond het toch erg belangrijk dat anderen er ook mee aan de gang konden. Dus heb een aantal zeer ervaren ruiters er toch opgelaten. Want wat bij verkoop, of een blessure oid bij jou?
Kun je niet vragen of je instructrice er eens een rondje opgaat?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:02

LDRD schreef:
Herkenbaar, maar ook een hele lastige eigenschap vind ik. Bij verkoop kan dat écht een vet probleem opleveren.

Klopt soms is het geen eigenschap maak ook een fout met inrijden. Die van mij moest even snel klaar voor HK en ging daarop mis. Sommige paarden zijn gevoeliger als andere. Die van mij ziet er stoer uit en nuchter maar daarnaast is hij ook super sensibel wat ik in het werk super kan gebruiken. Maar ja tussenweg zoeken is gewoon moeilijk en kost tijd.

Heb ik ook met de mijne is nu ook 7 jaar en redelijk groot. Alleen met mij pikt hij alles ik kan alles doen. Een ander moet ALTIJD oppassen. Hij is niet gemeen maar pikt gewoon het gedrag van een ander niet. Helaas is dit probleem ontstaan met inrijden wat zo af en toe heeeeeel hardnekkig terugkomt en soms gaat het ook wekenlang goed. Ik kan er zo op af en toe wat meer spanning. Na 10 min. is alles weg.

Hoe doet hij het als je eerst 20 minuten hebt gereden en dan er iemand anders opgaat?. Kan een ander hem wel de algemene lichaamsbeweging geven zonder echt druk erop zetten. Wat ik nu dus vaak doe is een andere ruiter er na 20 minuten opzetten wel een ruiiter die rustig is en in het begin een beetje afwacht. Gelijk aanpakken is gelijk zandhappen.
Bij mij begon het probleem al met opstijgen dan zet hij zich vast enz...vaak sprong hij dan binnen 10 minuten even uitelkaar.

Of je moet jezelf even cloonen voor de komende 9 maanden Haha!.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:12

Zoek een ruiter die bij je paard past. Laat deze persoon eerst longeren en poetsen zodat er een band opgebouwd kan worden. Als de nieuwe bijrijder zelfverzekerd genoeg is kan hij opstappen en rustig wat rond rijden. Niet teveel vragen, dat komt wel. Het gaat erom dat je paard beweging krijgt, niet er wedstrijden mee gaat rijden. Vooral de juiste ruiter vinden is belangrijk. succes

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:39

Lilke is makkelijk gezegt dan gedaan een klik met een paard weet je pas na een paar maanden dus voor de periode dat zij zit is het gewoon lastig. Die van mij klikt in de omgang met iedereen en laat hij alles toe alleen op zijn rug is een ander verhaal. Denk dat dit bv voor dit paard ook kan gelden en dat is echt niet makkelijk.

polly76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 18:05

ja een geschikt iemand vinden is niet zo gemakkelijk heb 3 verschillende meiden er op gehad maar alle 3 ging het mis dus ik moet nu nog maar 7 weken dus ik geef hem gewoon maar een tijdje vakantie zodat ie zelf ook weer wat tot rust kan komen ....hij is gewoon verandert door alles kreeg hem de eerst paar keren ook het land niet meer uit ( dat is nu wel weer goed als ik roep komt ie gelijk gelukkig) met longeren had ie ook al de gek met de andere meiden ineens omdraaien etc en als ik hem dan overnam was ie weer ooo zo braaf ??? dus tsja de keus was voor mij nu gemakkelijk om hem maar stil te zetten en over een aantal weken gewoon maar weer rustig met longeren beginnen....ik denk echt dat het de beste oplossing is voor hem ( of er moet hier iemand zijn in de buurt die het aan durft om op hem te stappen ghaaha Clown )

Liisaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:28

Hele herkenbaar

Ik had een spring pony die mijn zus en ik hebben gehaalt bij een eigenaar die er niks mee kon. Ik heb bijna elke dag in het zand gelegen maar uit eindelijk lukte het me. Nu rijdt de pony bij mezusje in de L1 voor junioren in het springen. En heel vele mesnen kende het paard (in een drop iedreen weet alles) Dus dan is het extra leuk als het lukt. Ik rij nu een paard dat dit ook weer heeft dus met de hulp van deeigenaar lukt het. Het is meer van vertrouwen vind ik als een paard je vertrouwd gata het al makkelijker.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:32

Die van mij is ook zo, kop in de lucht en rennen maar bij een ander....

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 05:54

Ik ken het probleem, wie maar op mijn paardje gaat rijden (een haflinger) ligt er binnen 5 minuten af. Niet dat hij dan gemeen is, maar een snelle beweging heen en weer is voldoende. Ook als ze goed kunnen rijden. Zelfs mijn zusje kan er niet op blijven zitten en die longeert etc. mijn paardje ook wel eens. Moet wel zeggen dat mijn haflinger heel eenkennig is.