Tinker wil in de bak niet langs de bosjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miekie20

Tinker wil in de bak niet langs de bosjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 18:16

hoi
wie zou mij wat advies kunnen geven
ik leas een tinker maar ze wil als ik haar in de
bak rij apsoluut niet langs de bosjes
ik weet ook waardoor het komt en wil proberen
haar zonder bit te rijden wie heeft hier ervaring mee
en kan mij er wat advies overgeven of iemand mij iets
anders laten proberen
willemiek
Laatst bijgewerkt door Berdien op 24-06-08 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Chubby

Re: leuke tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 08:03

Ik denk dat je vraag beter past op het rijtechnische gedeelte van dit forum. Een Tinker is tenslotte net een paard, dus je vraag is niet rasgebonden Knipoog

Ik zal voor het verplaatsen een TeM sturen..

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 08:04

Tinkers hebben vaak een uitgesproken karakter. Als ze eenmaal iets in hun hoofd heben haal je dat er niet zomaar weer uit.
Ze leren zichzelf ook heel snel dingen aan. Momenteel is die van mij als de dood om in en uit het weiland te gaan. Hij heeft misschien een tik gehad van het schrikdraad. Ik ben dus nu aan het trainen om dat weer normaal te laten zijn. Deels negeren en deels confronteren ( desensetising)

Mijn advies is dus om vooral er niet een te groot punt van te maken, te zorgen dat je paard aan het werk blijft en met zijn/haar gedachten bij je te houden. Dit kan middels grondwerk, en als die basis goed is kan het ook onder zadel. Het kan zijn dat je daar wat stevigere middelen voor nodig hebt dan alleen bitloos.
Mijn ervaring is dat je bij sommige paarden (vooral tinkers, maar er zijn altijd uitzonderingen) beter één keer HEEL duidelijk kunt zijn dan tien keer lief vragen.

Je zegt dat je weer waardoor het komt. Misshcien is ht handig dat hier te melden want nu kan er allen globaal advies worden gegeven en ik ben ook benieuwd hoe je het nu oplost, er zijn legio mogelijkheden om 'iets anders te laten proberen'.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:18

Verplaatst naar RT, en daarbij de titel verduidelijkt.

miekie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 19:58

het probleem is
dat we langs de bak een rij met bosjes hebben
en daar achter waren ze een keer ergens mee bezig en daar is ze ontigelijk
goed van geschroken ze wou er daarna met wat moeite wel langs
maar ze hebben haar zo langs geregen om haar heel hard in haar mond te treken
en daarom denkt ze nu elke keer als ze bij die bomen is of ergens anders dat ze in haar
mond word getroken

raizarobin

Re: Tinker wil in de bak niet langs de bosjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:58

Begin soieso op de volte. aan de kant waar ze het het minste eng vindt. Een paard dat gebogen is is veel beter te mannen dan een paard dat zich recht trekt. Die op de volte veel overgangen van stap halt(als ze daar niet nerveus van wordt). En beloon haar als ze op jou reageert. Iedere keer als jij halthoud dan let ze dus op jou en niet op de bosjes. Doe dit later ook van stap naar draf van draf naar stap en halt. en het is heelbelangrijk dat je haar beloond als je op jou let. Je kan dat aan de oren zien. Recht naar voren let ze dus niet op jou als je iets naar achter zijn gericht dan let ze op jou. En hou haar gebogen. als ze het heel eng vindt dan iets meer stelling.
Als dit goed gaat kan je de volte oets verplaatsen. Maar zorg dat ze gebogen blijft. Als dat alles goed gaat en ze doet braaf de overgengen dan ga je een kein stukje recht uit. En dan weer de volte op. Gaat dit ook goed dan kan je dat uit gaan breiden door de hele baan.

succes

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:01

Heb je het over een mini manege in Leusden?

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:04

zorgen dat je paard afgeleid wordt door jou, goed aan de hulpen staat en zo geconcentreerd is, dat hij nauwelijks nog oog heeft voor de bosjes. Hij moet jou vertrouwen, hij weet immers niet wat er achter die bosjes te voorschijn kan springen, misschien wel een predator! Dus hij moet leren, dat waar jij hem ook langs stuurt, het voor hem wel veilig is. Nooit boos worden en zijn schrik reacties afstraffen!!! Dan bevestig je alleen maar zijn vermoeden dat daar iets is, want jij reageert er toch ook op?

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:08

Ik twijfel eraan of je paard de bosjes associeert met het bit of met die ene keer dat hij zo geschrokken is.

Ik zou voor de laatste optie kiezen, anders zou ze elke keer als je het bit aanneemt schrikken in plaats van bij de bosjes te schrikken.

Bosjes zijn nu eenmaal erg eng voor paarden, ze kunnen niet precies zien wat het gevaar is en kiezen dan voor veilig (=wegwezen)

De tips hierboven zijn uitstekend en sluiten aan bij wat ik eerder zei, hou je paard aan het werk, laat de focus op jou liggen en niet op de bosjes. Dat kan op verschillende manieren, ook grondwerk of een niet te vermurven paard dat niet schrik van de bosjes. Waak er wel voor dat als ze schrikt daar geen 'aandacht' aan te besteden, dan zal het van kwaad tot erger worden.

Onze bak heeft ook een enge hoek. Mijn super dappere goedgetrainde tinkerbeest heeft nog steeds zo nu en dan een moment dat hij gewoon even moet schrikken. Het kan dus blijven dat paarden dat houden, voor altijd. Ze hebben een goed geheugen. Blizz weet nog steeds waar die oma woont die hem altijd een wortel geeft en de boerderij waar de enge honden zo blaffen, ook al zijn die honden er die dag niet.

Succes!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 07:46

daarnaast kun je je afvragen vind je paard het bosje eng of vind jij het eng... als jij al (ook al is het onbewust) gaat denken oliebol daar zijn die bosjes weer, pikt je paard dat ook op!

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 07:52

Mijn paard (halve tinker haha) heeft ook van die bosjes problemen in de bak, bijna alle paarden bij ons (lopen af en toe vosjes en eendjes en weet ik wat voor gedierte in die bosjes) Gewoon door blijven rijden en zo min mogelijk aandacht aan besteden, als ze opzij springen doorrijden en er weer opnieuw langs, jij weet immers dat er niets engs is.

Op sommige dagen sta ik bij alle hoeken omgedraaid en springt ze continue opzij om moe van te worden gewoon haha, ze doet het er dan gewoon om.En soms schrikt ze echt van iemand die in ene langskomt waar ik ook van schrik omdat je toch geconcentreerd bezig bent :p

miekie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 18:29

oke bedankt we zijn nu bezit haar bidloos te rijden en gaan daar veder mee gaat nu wel al iets beter
maar ze blijft echt gefocus op die bosjes we gaan volgende week benginnen met grond oefeningen

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:38

ik denk dat jij gefocused blijft op die bosjes en je tinker dat merkt
de aandacht aan jouw proberen te krijgen en niet aan die bosjes dat is het hele punt
en dat is niet in 2 x rijden gedaan
iedere x als je langs rijd kun je bv een overgangen maken naar stap of halt houden of iets in die richting
eis je eigen aandacht op wat jij van je paard verlangt

miekie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 18:49

ze word dagelijks gereden en probeer me nie op de bosjes te focusen maar lukt nie altijd we gaan wat western oefeningen doen op de grond en beginen niet aan de bosjes kant en brijden dan uit zeg maar en proberen nu haar vertrouwne weer wat terug te krijgen

miekie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 18:38

hoi wie kan mij wat leuke grond oefeningen vertelen ik wil met haar grond oefeningen doen maar weet niet wat