Volgende week begin ik op mijn Frieze verzorgpaard te rijden
. Zij heeft een jaar lang niks gedaan (wel de weide in met haar maatje natuurlijk en in de stapmolen) en ik vroeg me af hoe je het beste kunt beginnen. Het vorige meisje reed vaak op haar en was al helemaal klaar voor concours, totdat ze ineens niet meer kon en gestopt was. Sindsdien heeft er niemand meer op gereden. Zelf dacht ik eerst beginnen met opzadelen, paar rondjes mee wandelen en weer afzadelen.
Dan een dag rust, dan die dag weer opzadelen en erop gaan zitten, kijken hoe ze reageert en dan paar rondes stappen, wanneer dat goed gaat wat draven. En zo langzamerhand uitbouwen.
Heeft iemand nog tips?
Longeren heb ik wel een paar keer gedaan, maar dat kan ik niet zo goed.. De vrouw waar de paarden van zijn is heel oud, dus die kan dat ook al niet meer. Er komt wel een lesgeefster waarschijnlijk. Een uur rijden doe ik sowieso niet in het begin, ik bouw de tijd langzaam op. Ik wil niet te snel gaan. Bedankt voor je reactie! 
. Er is altijd iemand bij wanneer ik rij en in het begin komt er ook hulp dus het komt helemaal goed. Ik was inderdaad al van plan om eerst te gaan stappen en wat figuren, als dat goed gaat te draven en aan het einde pas de galop erbij pakken, omdat ze hier ook moeite mee heeft. Verkeersmak is ze al, ze is vaak genoeg met de trailer weggegaan en heeft buitengereden. Wanneer het in de bak goed gaat, dan ga ik pas naar buiten.