Hoe paard oppakken die een jaar stil heeft gestaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe paard oppakken die een jaar stil heeft gestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:51

Hallo allemaal,

Volgende week begin ik op mijn Frieze verzorgpaard te rijden Lachen. Zij heeft een jaar lang niks gedaan (wel de weide in met haar maatje natuurlijk en in de stapmolen) en ik vroeg me af hoe je het beste kunt beginnen. Het vorige meisje reed vaak op haar en was al helemaal klaar voor concours, totdat ze ineens niet meer kon en gestopt was. Sindsdien heeft er niemand meer op gereden.

Zelf dacht ik eerst beginnen met opzadelen, paar rondjes mee wandelen en weer afzadelen.
Dan een dag rust, dan die dag weer opzadelen en erop gaan zitten, kijken hoe ze reageert en dan paar rondes stappen, wanneer dat goed gaat wat draven. En zo langzamerhand uitbouwen.

Heeft iemand nog tips?

_aussi

Re: Hoe paard oppakken die een jaar stil heeft gestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:56

Ik weet niet of jullie al een band hebben? Anders zou ik eerst lekker wat gaan wandelen of wat 'spelen' in de bak. Als dat allemaal goed gaat, zou ik haar opzadelen en longeren. Als ze dit allemaal accepteerd zou ik er pas op gaan zitten. En dan merk je tijdens het rijden vanzelf wel wat er allemaal wel en niet kan. Daar zou ik van te voren geen planning over maken. Ik denk ook niet dat die dag rust nodig is, ik zou het gewoon rustig opbouwen en als het rijden goed gaat niet in 1 keer een uur gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:07

Bedankt voor je reactie Lachen Ik loop daar nu een maand en ik heb met haar een betere band dan met de andere Fries die daar staat. Ik zet haar vaak in de wei of molen, poets haar, knuffelen, eten geven etc. Ze loopt altijd achter me aan als een hondje Tong uitsteken Longeren heb ik wel een paar keer gedaan, maar dat kan ik niet zo goed.. De vrouw waar de paarden van zijn is heel oud, dus die kan dat ook al niet meer. Er komt wel een lesgeefster waarschijnlijk. Een uur rijden doe ik sowieso niet in het begin, ik bouw de tijd langzaam op. Ik wil niet te snel gaan. Bedankt voor je reactie!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:47

Ik zou eerst met grondwerk aan de gang gaan, en dat afwisselen met aan de hand over de weg stappen. Als je dat regelmatig doet is het heeel goed voor de opbouw van de pezen etc, dat kan je makkelijk een paar uur doen en het is leuk voor je paard. Ik zou ook het longeren er bij pakken.

Als je gaat rijden kun je buitenrijden en in de bak rijden combineren. Door het wandelen is het paard al verkeersmak en luistert het naar jouw stemhulpen (als het goed is) Buiten rijden is leuk voor je paard, en goed voor de conditie. Af en toe in de bak rijden zorgt ervoor dat hij dressuurmatig ook vooruit gaat en netjes aan de hulpen is en dat heb je ook weer nodig voor het buitenrijden. Als je paard dan meer conditie krijgt kun je het dressuurwerk ietsje zwaarder maken en meer gaan gymnastiseren.

Dat is wel een maandenplan.. Succes!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:49

eerst veel stappen, veel figuren in stap, pas na een tijd wat draf af en toe end e draf uitbouwen. pas als dat goed gaat galopperen?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:51

Idd dat ook.

Trouwens ik heb een boek, paardenmassage, daar staan ook handige tips in.

lvdbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:54

Citaat:
Ik zou eerst met grondwerk aan de gang gaan, en dat afwisselen met aan de hand over de weg stappen. Als je dat regelmatig doet is het heeel goed voor de opbouw van de pezen etc, dat kan je makkelijk een paar uur doen en het is leuk voor je paard. Ik zou ook het longeren er bij pakken.

Als je gaat rijden kun je buitenrijden en in de bak rijden combineren. Door het wandelen is het paard al verkeersmak en luistert het naar jouw stemhulpen (als het goed is) Buiten rijden is leuk voor je paard, en goed voor de conditie. Af en toe in de bak rijden zorgt ervoor dat hij dressuurmatig ook vooruit gaat en netjes aan de hulpen is en dat heb je ook weer nodig voor het buitenrijden. Als je paard dan meer conditie krijgt kun je het dressuurwerk ietsje zwaarder maken en meer gaan gymnastiseren.

Helemaal mee eens! Succes

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:41

Hoi Petite,

Ik denk dat het bovenstaande allemaal prima verwoordt wat je het beste kan doen.

Denk dat het wel verstandig is om iemand je te laten helpen met het oppakken van het longeren. Als je dit nog niet zo goed kan is het beter er hulp bij te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:09

Bedankt allemaal voor de tips Lachen Ik snap dat het een maandenplan wordt, dat geeft ook helemaal niks, ik heb alle tijd Knipoog. Er is altijd iemand bij wanneer ik rij en in het begin komt er ook hulp dus het komt helemaal goed. Ik was inderdaad al van plan om eerst te gaan stappen en wat figuren, als dat goed gaat te draven en aan het einde pas de galop erbij pakken, omdat ze hier ook moeite mee heeft. Verkeersmak is ze al, ze is vaak genoeg met de trailer weggegaan en heeft buitengereden. Wanneer het in de bak goed gaat, dan ga ik pas naar buiten. Lachen Ik ben al een paar keer met haar gaan wandelen over het asfalt.

IkbenLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:48

Ik ben dat ooit eens gehad met een paard dat 6 jaar had stil gestaan, alleen maar weiden gang gehad.
Eerst een band mee opbouwen jullie moeten vertrouwen in elkaar krijgen, ook zal haar conditie erg achteruit gegaan zijn dus ga eerst eens longeren, de eerste keer misschien maar 10 minuutjes de andere keer kan het misschien al wat langer.
Geef het de tijd en wacht nog met rijden.
Succes er mee!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:03

Leuk allemaal een band opbouwen maar een band met een paard krijg je pas na ruim een half jaar. Een band opbouwen kan je ook tijdens het werk en dat gaat dus samen.

Zou hem iedere dag longeren met zadel erop in het begin 10 minuten met veel stap en beetje draven. Dit bouw je langzaam op. In het begin misschien niet bijgezet en later met touwtjes zodat hij gelijk zijn rug leert gebruiken. De ene dag klim je erna erop voor 15 minuten en de andere dag laat je hem uitstappen in de molen (goed voor conditie de regelmaat van de molen). In die 15 minuten doe je ook weer veel stap en later bouw je dat op naar veel draf en weinig stap enz...
Na ongeveer 3/4 weken kan je langzaam een dagje vrij inbouwen zou dan wel bv molen doen. Dit is best ff pittig maar dan ben je er in 3 weken wel doorheen denk dat het beter is dan 8 of meer weken relaxed rommelen. Dit ligt ook maar net aan hoe het paard het oppakt en hoe zijn spieren zijn.

Na 1 a 2 weken merk je vanzelf dat je meer kan doen tijdens het rijden en bouw je het longeren af. Zorgen dat je een goed en regelmatig schema hebt zodat je ook echt aan de spieren kan bouwen.

Een paard wat lang niet meer onder het zadel is geweest is niet verstandig om daarmee de weg op te gaan. Je hebt nog altijd te maken met andere weggebruikers die niet weten wat het toestand van het betreffende paard is.

Voordeel van zo'n paard is dat alle slechte spieren weg zijn die kan je dus gaan opbouwen MAAR let wel op dat je gelijk de GOEDE spieren opbouwt. Vraag ook met rijden gelijk les zodat je zeker weet dat je het goed doet.

Zelf heb ik 2 paarden (koliekoperatie en nare schouderblessure) na lange rust weer moeten opbouwen en beide gevallen op deze manier en dat ging super. Spierpijn kan je bijna niet voorkomen en moet ook niet je moet toch iedere keer verder als je maar stopt bij het dode punt kom je nooit verder. Heb liever de eerste 3 weken ff af en toe wat spierpijn dan 8 weken af en aan spierpijn.
Wij hebben ook wel eens spierpijn en gaan ook iedere keer een stapje verder.

Succes.