hoe krijg ik een aktieve achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lily10

hoe krijg ik een aktieve achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 22:40

mijn paard is groot en lang en wat lui, hoe krijg ik zijn achterhand eronder.

Wanja

Re: hoe krijg ik een aktieve achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:16

Activeren van de achterhand en het sterker maken hiervan doe je door het rijden van veel overgangen en tempowisselingen. Ontspanning is belangrijk hierbij, maar ook een goede reactie voor je been. Dus als je been geeft, moet hij ook vertrekken en niet wachten of aarzelen. Verder zijn oefeningen als schouderbinnenwaarts ook geschikt om de achterhand sterker te maken.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:42

Interal training. Wat Wanje zegt afwisselen met steeds even rust tussendoor, lange teugel. En dan weer kort maar krachtig stevig aan de bak.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:54

Goed voorwaarts rijden en hierbij niet teveel tegenhouden aan de voorkant, enkel contact houden en steun geven.
Als ie niet op je been reageert af en toe eens tikje met zweepje om de achterhand er wat bij te krijgen.
Hij moet iig goed voorwaarts en niet door konstant te drijven want hij moet op eigen benen lopen.
Balkjes lopen is mij ook wel verteld dat het goed is om te doen..

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:07

Balkjes lopen en overgangen rijden.

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:29

Indien mogelijk wat heuveltjes op draven..

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:51

schijnovergangen zijn ook erg goed. het paard moet eigenlijk een beetje gaan 'zitten', de achterhand eronder. hij moet hiervoor eerst wel terugkomen in tempo, en dan weer voorwaarts. van alleen voorwaarts gaan gaat hij waarschijnlijk nog meer hangen/op de voorhand.
succes ermee!

lily10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 22:57

Bedankt We gaan weer aktief oefenen met toch weer eens wat meer balkjes, helaas hebben we geen heuveltjes. Ik dacht zelf af en toe om een paard te kopen dat van zichzelf loopt.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:17

Zoals gezegd, vooral overgangen maken! Lachen
En geen enkel paard loopt vanzelf, hoe graag je het ook zou willen Knipoog
Trouwens, als je gaat doorzitten kun je makkelijk verzamelen in draf, om vervolgens lekker weg te rijden Lachen
Edit: Typfout gemaakt.

Sally1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:39

Veel tempowisselingen zodat zijn kont er lekker onderkomt. Succes en oefense Lachen

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 21:58

lily10 schreef:
Bedankt We gaan weer aktief oefenen met toch weer eens wat meer balkjes, helaas hebben we geen heuveltjes. Ik dacht zelf af en toe om een paard te kopen dat van zichzelf loopt.

Ja dat dacht ik ook, die van mij gaat vanzelf voorwaarts, maar dat houd niet in dat hij zijn achterhand activeerd. Ik moet nog steeds met mijn been rijden en in het begin liep die dan altijd te voorwaarts maar op gegeven moment werd hij wat trager voor mijn been en nu kan ik mijn been er mooi aanhouden.

Dus het eerste wat jij moet doen is zorgen dat je paard actief word voor je been en dan bedoel ik echt actief (en niet bang!). Veel overgangen rijden en tempowisselingen. Maar ook stelling vragen links en rechts om en dus ook buitenstelling. Zorgen dat ie buigt om je been! Probeer soms kleine stukjes te wijken om te controleren of hij voor je been op zij gaat, zo ja dan is ie dus goed aan je been.
En met je been rijden houd dus in met je kuit, reageerd die niet geef m dan een por. Schroom niet om soms even grof te zijn dat kan een paard echt wel hebben, hij moet namelijk gewoon luisteren!

Als je merkt dat ie fijn aan je been is ga je door met stelling en buitenstelling rijden om hem fijn in je hand te krijgen. Hier vanuit kun je doorwerken in galop door hem om een kleine volte te rijden en hem eigenlijk zo te stellen als met een pirouette, hierdoor dwing je hem op zijn achterhand. Let wel op dat je dit ALLEEN doet als ie echt goed aan je been en je hand is, anders word het alleen maar getrek en omdat je paard in deze positie wel verzameld moet gaan galloperen heb je de kans als ie niet aan je been is ie alleen langer en stugger word.