lily10 schreef:Bedankt We gaan weer aktief oefenen met toch weer eens wat meer balkjes, helaas hebben we geen heuveltjes. Ik dacht zelf af en toe om een paard te kopen dat van zichzelf loopt.
Ja dat dacht ik ook, die van mij gaat vanzelf voorwaarts, maar dat houd niet in dat hij zijn achterhand activeerd. Ik moet nog steeds met mijn been rijden en in het begin liep die dan altijd te voorwaarts maar op gegeven moment werd hij wat trager voor mijn been en nu kan ik mijn been er mooi aanhouden.
Dus het eerste wat jij moet doen is zorgen dat je paard actief word voor je been en dan bedoel ik echt actief (en niet bang!). Veel overgangen rijden en tempowisselingen. Maar ook stelling vragen links en rechts om en dus ook buitenstelling. Zorgen dat ie buigt om je been! Probeer soms kleine stukjes te wijken om te controleren of hij voor je been op zij gaat, zo ja dan is ie dus goed aan je been.
En met je been rijden houd dus in met je kuit, reageerd die niet geef m dan een por. Schroom niet om soms even grof te zijn dat kan een paard echt wel hebben, hij moet namelijk gewoon luisteren!
Als je merkt dat ie fijn aan je been is ga je door met stelling en buitenstelling rijden om hem fijn in je hand te krijgen. Hier vanuit kun je doorwerken in galop door hem om een kleine volte te rijden en hem eigenlijk zo te stellen als met een pirouette, hierdoor dwing je hem op zijn achterhand. Let wel op dat je dit ALLEEN doet als ie echt goed aan je been en je hand is, anders word het alleen maar getrek en omdat je paard in deze positie wel verzameld moet gaan galloperen heb je de kans als ie niet aan je been is ie alleen langer en stugger word.