opbouwen spieren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_liesje_x

opbouwen spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 21:48

hallo,
ik rijd nu sinds 2 maanden een paardje van iemand anders,
ze kreeg toen ik haar net reed last van haar rug, en moest op stal met spierverdunners
nu mag ze weer rijden en pak ik het rustig op, vooral laag lopen en af en toe de teugels er wat bijpakken
over 2 weken ga ik op vakantie, dus daarvoor doe ik het nog rustig aan
nu wil ik de rest van de vakantie bezig met het opbouwen van spieren en ontspannen rijden,
maar hoe kan ik dit het beste doen? les nemeng gaat niet, hier ga ik mee beginnen na de zomervakantie
dus dat hoeft niet aangekaart te worden

AliesMeijer

Re: opbouwen spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:56

ik heb ook ongeveer de zelfde vraag. ik hoop dat er een paar nuttige antwoorden worden gegeven! Lachen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:57

Spierverdunners.......??? Bedoel je niet spierverslappers of bloedverdunners?
Dat je het rustig opbouwt is goed. Rijd veel overgangen en wendingen, maar neem vooral tijdig pauzes, zodat je het paard niet overvraagt tijdens het herstel. Er zijn ook allerlei supplementen voor spieropbouw verkrijgbaar (bij Pavo en de Groene Os bijvoorbeeld), misschien is dat ook een idee?

x_liesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 09:46

ja verslappers zou ook wel kunnen Tong uitsteken ik heb er niet veel van meegekregen want de eigenaar
regelde alles, ik denk niet dat andere middelen geven een oplossing is want die spierverslappers waren
al aardig duur.

polly76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:00

gewoon ook lekker beginnen met longeren desnoods aan de touwtjes zo dat ze lekker lang en laag kan lopen veel overgangen en korte stukjes zo kan ze weer de spieren rustig opbouwen en loswerken maar idd niet gelijk te veel gaan vragen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:50

Lekker werken aan de hand... grondwerk.
Dan bouw je langzaam weer spiermassa op.

ireikaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:00

wat was haar rugprobleem precies, en waardoor is het ontstaan? want dat is wel een belangerijk gegeven denk ik...

Bij mijn merrie die rugproblemen had (wervelblokkades) moet ik nu extra letten op een goed gebruik van de achterhand (en dus ook de rug): veel schakelen, op eigen benen laten lopen en in-uitjes springen enzo...

Verder denk ik dat je inderdaad gewoon rustig moet opbouwen, grondwerk is zeker een goed idee!
Wil je echt zeker zijn dat je goed bezig bent kan je er natuurlijk ook een fysio bij halen, maar ik weet niet of dat tot je mogelijkheden behoort...

succes!

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 08:34

Je kunt heel veel zelf doen om je paardje weer in conditie te krijgen alleen het heeft erg veel tijd nodig! Helaas gaat afbraak van spieren altijd sneller dan het weer opbouwen ervan.
Belangrijk is dat ze eerst weer wat conditie krijgt, dus begin met een kwartiertje 3 a 4 keer per week en gaat dat steeds verder uitbreiden tot zo'n drie kwartier 5 a 6 keer per week. Afwisseling is goed, dus ga ook af en toe een keertje buiten rijden voor de ontspanning. Wat je met je trainig kunt doen om haar weer sterker te maken is veel overgangen en tempowisselingen rijden waarbij je ervoor zorgt dat de ontspanning bewaard blijft, ga dus niet forceren! Pak tussendoor korte stukje buiging mee, dus op de lange zijde even lekker wat stelling en contrastelling vragen, stukje schoudervoor meepakken en als ze er aan toe is een stukje SB.
Als je kunt longeren met een pessoateugel is dit eigenlijk ook een hele goede manier om je paard 'onbelast' te trainen. Begin met laag instellen en steeds verder na boven werken. Ook aan de longeerlijn kun je veel doen met overgangen en schijnovergangen (vertragen en verruimen).
Het meest ideale is om er ook een spierondersteunend supplement bij te gaan geven. Ik heb mijn eigen paard 3 maanden lang Saconil gevoerd van Sectolin en zag echt resultaat! Kost 35 euro per pot en daar doe je ongeveer een maand mee (in het begin moet je iets meer voeren).

Succes!

x_liesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 11:25

fysio, ander voer e.d. staan niet tot mijn beschikking, want het is niet mijn paard!
grondwerk zou iemand me echt mee moeten helpen die er wat van af weet, want dat
weet ik zelf nauwelijks! ik ken niemand die dat weet..
longeren dat kan ik nog wel Tong uitsteken
rijden doe ik nu meestal een half uurtje, om de dag!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:26

Idd wat al gezegd is en Equitop Myoplast bijvoeren Ja !!!