Verzamelde stap (M2)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Verzamelde stap (M2)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 21:44

Ik ben gisteren voor het eerst M2 gestart, ging best lekker (180, 182, 3e en 5e plaats)
Keertwendingen verprutst (die kent ie wel maar blokkeert nog wel regelmatig, vraagt heeeel veel rust en gevoel om ze goed te krijgen en dat lukt op concours nog niet), keer verkeerd aanspringen, maar verder aardig netjes.
Kreeg wel dik commentaar op m'n verzamelde stap... Die was niet voldoende. Paard kan wel goed stappen, uitgestrekte stap was wel goed, maar het moet dus verzamelder. Voor m'n gevoel reed ik al heuuuul verzameld, maar niet dus.
Ik heb op t moment even geen dressuurinstructeur bij de hand die me hiermee kan helpen (alleen een dressuurmatige springinstructrice... maar die heeft geen idee hoe een dressuurproef eruit ziet)
Paard blijft trouwens wel mooi tactmatig stappen (totdat ze denkt dat ik wil aangalopperen), dus ik kan haar wel kleiner laten stappen, maar moet het nou echt zó klein? Hoeveel verschil moet er wezen?

_Cindy

Re: Verzamelde stap (M2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:56

Ik rijd GEEN m2 maar ik kan er misschien wel iets over zegen,

Waarom moet het persee kleiner? Verzamelen is dat het paard meer gaat dragen op de achterhand. En dan worden de stappen ook wel iets kleiner maar daar ligt niet de nadruk op.. Verder is het dus geen oefening op zich maar het resultaat van een goede training. Daarom heb ik nu geen tips hoe je die verzamelde stap zelf moet verbeteren omdat je daar voor veel verder moet kijken dan die proef. Daar heb je toch echt een instructrice voor nodig.

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:12

Ik denk zelf vaak aan halthouden, maar hem toch net niet maken. gewoon zelf heel rustig gaan zitten. Miss. is het handig als je er iemand bij neemt die je kan aangeven wat goed is en wat niet, want zelf kun je het niet zien Vork Succes.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:20

Misschien eens een keer een paar balkjes neerleggen op stapafstand en dan net een paar cm korter op elkaar leggen zodat je paard wat kortere passen gaat nemen. Dat is meer voor jouw gevoel dan he, want verzamelen is idd heel wat anders dan kortere stappen nemen. Je paard moet wat meer in elkaar schuiven zegmaar, dus je moet meer met je halve ophoudingen doen. Dus meer doordrijven tegen de weerstand biedende hand. Dat je je paard echt onder je wat voelt krommen, dus bijna tegen het halthouden aan en dan heel gecontroleerd weer naar voren. Probeer elke pas te beheersen en je paard meer op dat achterbeen te krijgen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:14

In de M2 heb ik mijn keertwendingen ook nooit in verzamelde stap gereden hoor. Je moet wel kleiner kunnen stappen bij de inzet van de keertwending. Keertwendig kun je binnen 6 passen om zijn.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:19

Als je niet verzamelt in een keertwending, dan kun je imo nooit een goede keertwending rijden...Paard laat dan vaak een been staan, gaat slepend door de keertwending, of stapt niet goed over...

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 17:01

_Cindy schreef:
Ik rijd GEEN m2 maar ik kan er misschien wel iets over zegen,

Waarom moet het persee kleiner? Verzamelen is dat het paard meer gaat dragen op de achterhand. En dan worden de stappen ook wel iets kleiner maar daar ligt niet de nadruk op.. Verder is het dus geen oefening op zich maar het resultaat van een goede training. Daarom heb ik nu geen tips hoe je die verzamelde stap zelf moet verbeteren omdat je daar voor veel verder moet kijken dan die proef. Daar heb je toch echt een instructrice voor nodig.

Ik weet wel wat verzameling inhoud hoor.
En de stap van het paard is niet slecht, ze kan zelfs prima stappen, verzamelen is ook geen probleem, mijn punt is: Hoeveel moet ik verzamelen? Stap verzamelen is imo iets anders dan draf verzamelen, aan de stap kun je toch een stuk minder klooien en dat is een heel ander soort beweging.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:54

Letterlijk uit het disciplinereglement Dressuur van de KNHS overgenomen:

"De verzamelde stap
Het in de hand gestelde paard beweegt zich resoluut voorwaarts en blijft daarbij aan
het bit. Het paard toont een duidelijke oprichting. De stand van het hoofd nadert de
loodlijn. Er wordt een soepel contact met de mond onderhouden. De achterbenen worden
goed onder de massa gebracht en het spronggewricht gebogen. De gang van het
paard blijft marcherend en energiek met een regelmatige beenzetting. Iedere pas dekt
minder terrein en is verhevener dan in de arbeidsstap, doordat alle gewrichten meer
gebogen worden en het paard zich duidelijk draagt. De verzamelde stap is korter dan de middenstap of uitgestrekte stap en blijft actief zonder gehaast of onregelmatig te
worden."

Dit zegt het wel denk ik Knipoog

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:21

Het paard moet bij de verzamelde stap achter-, max. instappen..