Cupido (Shethengst) 1e x aan de longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Cupido (Shethengst) 1e x aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 13:01

Cupido is onze zelfgefokte hengst uit de combinatie Odine v/d Plak (onze fokmerrie die ik tevens voor de wagen heb staan, zie profiel) en de prachtige hengst Grandioso v. Wegdam.
Afgelopen april is hij alweer 3 jaar geworden, wat gaat dat snel.
Omdat er toch een aantal keuze's gemaakt moeten worden, welke pony's we houden en wat er eventueel weggaat, ben ik nu bezig met rustig aan hem wat meer aan het werk te zetten, zodat ik straks goed kan beoordelen of hij wel geschikt is voor het doel dat ik voor ogen heb (voor de wagen, evt. als spangenoot voor Otje).

Gister dus voor 't eerst aan de longe. Hoofdstel + bitje heeft hij wel eens eerder in gehad, maar hij kent het nog niet echt. Vandaar dus een halster onder het hoofdstel. Eerst longe aan het halster gehad, maar daar was eigenlijk geen beginnen aan; echt hard trekken, met z'n hoofd slaan, overdreven laag met het hoofd over de grond gaan lopen, etc.

Sperriempje zit trouwens erg los, en werkt bijna niet in

Toch dus maar longeerlijn door de bitringen gehaald. In het begin was hij nogal heftig, maar ik werkte vooral met het principe: je blijft hier op de volte, trekken wordt níet getolereerd dus zal ik ook niet toestaan met de longe. Zodra hij dan wel netjes liep en niet trok, stond er nagenoeg geen druk op het bit.
Uiteindelijk liep hij zeer netjes. En ook dit veulen van Otje toont weer mooie gangen Haha! Ze zijn vooral sterk in de draf.

Goed; hier de foto's:

1. Het 'slachtoffer' in kwestie:
Afbeelding

2. Het hele begin, dat liep nog niet zo lekker Clown
Afbeelding

3. Hahaha, deze vond ik echt stoer Bloos
Afbeelding

4. En toen kwam, uiteindelijk, de ontspanning. Longe over gegeven aan Suzanne:
Afbeelding

5. Tsja, stelling, buiging en stemcommando's zijn nog ver te zoeken, maargoed, dat wordt straks allemaal getraind aan de dubbele longe Lachen
Afbeelding

6. En zó zie ik het dus erg graag:
Afbeelding

7. Zijn vader presteert niet voor niets zo goed in het tuig én op de keuringen:
Afbeelding

8. Wat een lekker ding he Lovers
Afbeelding

9. Tralalalala........... Vork
Afbeelding

10. Lekker kontje door de bocht Clown
Afbeelding

11. Héhé.... eindelijk gunt hij zichzelf eens de tijd om te stappen...
Afbeelding

12.
Afbeelding

13. Pfoe, zie die neusgaten....
Afbeelding

14. Hij tilt in iedergeval goed z'n beentjes op, en dat zie ik graag Lachen
Afbeelding

Na hooguit een half uurtje vond ik 't wel weer welletjes, we hebben hem aan de hand nog wat uitgestapt, en toen lekker onder de sproeier gezet Lachen

15. Tenslotte nog even een mooie portret-foto van juni vorig jaar:
Afbeelding

Doei! Berichtje zou leuk zijn, tips en commentaar ook welkom, maar houdt 't beetje aardig Lachen

twinducklin

Re: Cupido (Shethengst) 1e x aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 13:08

Ik vind het een leuke pony!

Mag ik vragen waarom jullie zo vreemd longeren? Zweep in de verkeerde hand? Vooral foto 6 is heel erg vreemd, op die manier vind ik het niet raar dat de pony er niet veel van snapt..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 13:22

Pony snapt al wel dat het de bedoeling is om in rondjes te lopen, ik ben er eerst zelf aan de buitenkant naast gaan lopen, hij trekt enkel af en toe wat.

Qua zweep in de verkeerde hand: dat is mijn fout, al ben ik niet degene op die foto die longeert. Ik heb zowel ohz. eerder als ook met longeren soms problemen met de zweep in de linkerhand, kan er dan niet goed bij of heb niet genoeg 'kracht'.

Op foto 6 probeerde ze hoogstwaarschijnlijk op mijn aanwijzing om hem iets naar buiten te drijven, dat doe ik altijd met zweep richting de schouder, zo gebruik ik mijn zweep ook tijdens het mennen.

Vraag me alleen af waar je het vandaan haalt dat 'de pony er niet veel van snapt', hij snapte 't zelfs prima, enige wat hij niet snapte was, waarom zijn moeder (in zijn ogen een mooie, knappe merrie om te dekken) aan de andere kant v/h hek stond, en waarom hij daar niet naartoe mocht, de hoefsmid was nl. ondertussen bezig met bekappen.

Edit: ik heb ook beetje 'mijn eigen manier' ontwikkelt met het longeren, ik longeer eigenlijk ook bijna niet meer aan een enkele lijn, meestal met dubbele longe. Zolang het goed werkt voor mij en pony zie ik het punt ook niet echt. Zweepgebruik 'hoort' dan wel offcieel anders, ik vind dat dit in ons geval beter werkt Lachen

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:05

Daar is Cupido weer Haha!

Had je al eens eerder met hem geoefend? Ik vind wel dat je beetje snel van start gaat, ik heb namelijk ook het idee dat hij er weinig van snapt, aan zijn hoofd/hals houding en het trekken te zien..
Kan het ook mis hebben, maar op de foto's toont het wel zo eerlijk gezegd.

Verder ben ik niet zo fan van enkel longeren met bit, een ruk en het hele bit schiet door de mond.. Met een halstertje kan prima, óok met hengsten. Dubbele longe met bit vind ik dan wel weer handig.

Maargoed, hij toont wel weer super gangen Haha!
Ben benieuwd naar de andere topics.

Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:19

Ik vind het niet vriendelijk uitzien.. De pony trekt, oftewel je trekt zelf..
Jullie lijken hem ook erg strak te hebben, daarmee doel ik erop dat de longelijn erg kort is. Voor zo'n jonge pony, de eerste keer en dan al meteen longeren op zo'n klein rondje?

Ik moet zeggen dat ik je ook ontzettend snel vind gaan voor een jonge pony. Je zegt dat hij het hoofdstel en het bit nog niet echt kent, het is de eerste keer aan de longe, en je doet zelfs al meteen galop!!!

Sorry, maar erg veel goeds heb ik niet te zeggen. Behalve dan dat het een erg leuke en stoere pony is.

enne... waarom heb je eigenlijk het halster eronder terwijl je het niet eens gebruikt?

Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:21

en je lijkt de principes van het longeren ook niet zo door te hebben. Je lichaamshouding is vaak niet goed. En als je een eigen manier hebt, gebruik het dan consequent!
Om een zweep goed te gebruiken heb je geen kracht nodig!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:28

Ehm, het meisje op dat op de meeste foto's longeert is haar bijrijdstertje Suzanne.
Joyce zelf staat op de 2e en 3e foto en daar zie je wel degelijk dat ze 'achter' loopt, als drijvende hulp.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 14:33

Volgens mij is lezen soms een kunst Knipoog

Hoofdstel en bit heeft hij aantal keer ingehad en zelfs mee gewandeld. Echter ben ik nooit echt aan het bitje gekomen.
Het halster zit onder het hoofdstel omdat ik het eerste kwartier wél aan het halster heb gelongeerd, maar dit toch niet zo'n goed idee vond bij nader inzien.

Als ik objectief naar mijn eigen foto's kijk (daar ben ik namelijk ook niet te beroerd voor)

Dan zie ik alleen op de eerste 2 foto's een strakke longeerlijn en een pony die inderdaad totaal niet fijn loopt. Dit was de eerste paar rondjes, hij zag merrie's, de hoefsmid was bezig, kortom alles was reuze-interessant. Hij trok inderdaad toen aan de longe, wat verwacht je dan van de eerste keer, een pony die al netjes z'n rondjes loopt?

wat betreft 'je doet zelfs meteen al in galop'.... daar zie ik ook het probleem niet van in. Stemcommando's leer ik júist door het longeren (maar dan met dubbele longe) en zolang ze die stemcommando's niet kennen, zullen ze zich toch eerst zelf uitleven in galop.

Ik ben dan ook wel zo 'eerlijk' om die eerste 2 foto's te plaatsen. Ik had dit soort 'commentaar' dan ook wel verwacht, terecht want hij loopt daar niet lekker.

Maargoed, ik vond het júist super gaan voor de eerste keer, na een paar minuten liep hij al een stuk beter, geen getrek meer, lekker ontspannen met een hangende longeerlijn.

En qua kleine volte: op de meeste foto's valt daar niets van te zien en kan de grote v/d volte niet echt ingeschat worden. Als een pony af en toe naar binnen valt (wat hij in het begin klein beetje deed, maargoed dan doen 'volleerde pony's ook wel eens) is het logisch dat de volte kleiner wordt.
Ik heb hem juist steeds zoveel mogelijk ruimte gegeven en op een grote volte gezet.

@ Eline: wat betreft longeren met halster of longeren met bit: ik longeer ook liever met halster eerste paar keren. Hij was in het begin dus ontzettend sterk, begon te trekken e.d. op een gegeven moment ging 't wel iets beter en toen aan het bit gedaan. Bit door de mond trekken valt best mee, ik gebruik juist daarom ook geen longeerbitstukje.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:39

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [HAW] Welkom op HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.
Het is alleen toegestaan foto's te plaatsen op HAW waarop je zelf met je paard werkt.