Draven op een pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SSDesign

Draven op een pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 08:59

Hoi!

Sinds kort ben ik na 1,5 jaar pauze weer begonnen met het paardrijden, samen met mijn vader. Ik ben zelf vrij lang, tegen de 1.80 aan. Nu rijd ik op een (manege)pony van 1.40. Moet kunnen, zou je zeggen... Echter heb ik eind vorig jaar een enkelblessure opgelopen en hiervan heb ik nog steeds vrij veel last. Bij het draven moet ik mezelf 'inhouden' met lichtrijden, om te voorkomen dat ik helemaal uit het zadel vlieg. Het probleem is dan, dat er een vrij grote druk op mijn enkels staat waardoor ik steeds na een uurtje rijden veel last van mijn enkel heb. Bestaat er iets om mijn enkels te ontlasten?

Daarnaast heb ik erg veel moeite op zo'n kleine pony om goed rechtop te blijven zitten. Ik heb dan altijd de nijging om naar voren te vallen. Als ik rechter op ga zitten, heb ik het idee dat ik de pony hinder doordat ik mijn evenwicht verlies. Dit is echter alleen in draf, in galop lukt het wel.

Hebben jullie tips voor mij dat ik mijn enkels meer kan ontlasten en rechterop kan blijven zitten? Er is voorlopig nog geen mogelijkheid om op een ander groter paard te rijden, omdat er geen manegepaarden meer vrij zijn Lachen

Bedankt!

Rachelle_K

Re: Draven op een pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:25

wat vervelend Ach gut , mijn oplossing zou een groter paard zijn Haha! maar aangezien dat niet kan weet ik het ook niet Bloos

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 09:28

Ja, ongelukje geweest met het voltige Lachen

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:34

Ga eens langs een medisch trainingscentrum. Ik heb ook door een val met snowboarden een knieblessure opgelopen. Door het ontlasten van mijn knie werd mijn knie zo zwak dat 'ie eigenlijk bij het minste geringste al zeer deed. Dus met paardrijden, fietsen, hardlopen, lange afstanden lopen. Nu zit ik bij een fysiotherapeut die niet behandeld aan de bank, maar in een medisch trainingscentrum en zijn we bezig om mijn knie weer die kracht en stabiliteit te geven die mijn knie nodig heeft om goed te kunnen functioneren. En ik heb daar echt allemaal oefeningen moeten doen waar ik normaal gesproken last van zou krijgen, maar ik heb nou al een hele tijd geen last meer gehad, ook niet met paardrijden. Dus misschien even zoeken waar jij terecht kan, het is het proberen waard.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:45

Ik vond het zelf erg fijn om zonder beugels te rijden toen ik met mijn enkel zat. Niks geen pijn buiten met het opstappen Haha!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 09:46

Bedankt! Het rare is echter, dat het echt alleen bij paardrijden is... Alle andere dingen, ook de dingen die werden afgeraden door de dokter, kan ik gewoon. Ik rijd hooguit 1x in de week. Maar ik zal het er eens ove rhebben met mijn ouders Haha!

Wizewo: Ja ik vind zelf zonder beugels rijden ook erg fijn, ik voltigeer ook en dat vind ik echt veel fijner dan paardrijden. Maar toch wil ik het paardrijden weer gaan oppakken Haha! Ik ga denk ik komende week eens een beetje proberen zonder beugels rijden... Haha! Dankje

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:48

Wat leuk dat je het paardrijden weer hebt opgepakt! Ik ben zelf nu ook weer 1,5 jaar bezig nadat ik 8 jaar niet gereden had en dat valt echt vies tegen in het begin, spreek uit ervaring, haha.

Maar is er niet een mogelijkheid dat je op een grotere pony/paard kunt rijden? 1,80 m vind ik vrij lang voor een pony van 1,40 m. Dat lijkt me lastig zitten en balans vinden.
Ik ben maar 1.73 m en rij op een paard van bijna 1,70 m.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 09:51

Pearlie: Ik rijd op een manege Knipoog Mijn vader is nog groter en er waren nog 2 paarden over. In eerste instantie was het doel om mijn vader te leren paardrijden voor de vakantie en dat ik dan gewoon een keertje mee zou gaan. Echter was het wel heel gezellig en rijd ik nu iedere week gewoon mee. Vandaar dat er eigenlijk ook niet echt rekening was gehouden qua planning met mij. Als er mensen niet komen, kan ik wel op een ander paard. Maar normaal gesproken als iedereen komt, is er geen ander paard meer vrij Knipoog

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:54

Juist op een manege zou je zeggen dat er genoeg keuze moet zijn in paarden en pony's.. maar ik begrijp dan dat het een vrij kleine manege is?

Misschien kun je zonder beugels rijden, je hebt dan in ieder geval geen druk op je enkels en je leert ook beter zitten.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 09:58

pearlie schreef:
Juist op een manege zou je zeggen dat er genoeg keuze moet zijn in paarden en pony's.. maar ik begrijp dan dat het een vrij kleine manege is?

Misschien kun je zonder beugels rijden, je hebt dan in ieder geval geen druk op je enkels en je leert ook beter zitten.

Het is idd niet echt een hele grote manege Lachen De eigenaar laat liever de paarden ook niet meer dan 1,5 uur per dag lopen en dan het liefst ook niet te vaak per week.