Goed, even bij het begin beginnen. Voor de mensen die gewend zijn om alleen maar mooie plaatjes van ons te zien: pas op, dan kun je beter weer wegklikken

Vaj doet het super op concours, ik heb werkelijk niks te makken. Als de spanning er eenmaal maar uit is, laat ie fijn los, goed over zijn rug en kan ik leuke proefjes neerzetten. Gevolg is dat ik nu 2x de selectie gewonnen heb in de L2 en we dus naar de regio mogen, 15/16 augustus.
Thuis schort er echter nogal 't een en ander aan en ik wil deze 2 maanden graag benutten om die dingen te verbeteren/ op te lossen, zodat we hopelijk echt goede proeven neer kunnen zetten op het regiokampioenschap.
Probleem: het vasthouden in de linkerkaak, met name in galop net niet voldoende over de rug willen (zeker niet als ik hem bovenin wil hebben, lang en laag doet ie wel, maarja, zo kom je geen proefje door
) en omdat ie links vast houdt, op links te weinig buigen (snel in zijn hals ipv achter zijn oor) en rechts snel teveel door stellen.Hoe train ik: na stapwerk waarin ik rust en nagefelijkheid in het halthouden opzoek, aandraven, wat langer en lager, maar wel rond (dus niet halsstrekken). Daarin (proberen
) los te krijgen. Bovenin in stellen en daar hetzelfde. Hoog en laag instellen afwisselen, tussendoor een keer wat langer. Aandachtspunt voor mezelf op de linkerhand is meer buitenteugel, maar daar is Vaj het nog niet helemaal mee eens
Momenteel galoppeer ik veel, omdat daar het probleem zit. In draf lukt het allemaal wel, dus dat heb ik aan het eind nog even meegepakt. Hoop dat het probleem zo een beetje duidelijk is, de foto's zullen de rest moeten illustreren.

Vragen zijn uiteraard welkom als ik iets vergeten ben te zeggen, hopelijk hebben jullie nog wat tips.
Want als thuis de basis niet goed is, kom je immers qua oefeningen ook niets verder, omdat je daar niet aan toe komt.
En da's nou net wel de bedoeling
Eerst even zijn nieuwe beschermers:

Hij heeft achter nooit beschermers om, dus ik heb eerst aan de hand even gestapt om hem te laten wennen.
Check vooral dat guppie koppie 'wat is dit?'

Dit vind ik een fijn galopje. Fijn achterbeen, zakt mooi, hij was hier los in de kaak
en goed ruggebruik.
Geen heel handig galopmoment, maar duidelijk te zien dat hij rechtsom wel goed op mijn buitenteugel loopt en ik de binnenkant dus ook echt los kan laten. Als ik dit linksom zou proberen, knalt hij of tegen het hek aan, of hij gaat rechtsom, vrees ik

Hier een ietwat magere illustratie van het probleem: hij moet hierin ronder en meer over zijn rug. Iets zakken in zijn hoofd/halshouding. En dat wil dus niet helemaal.

Galopje linksom. Hoofd/halshouding vind ik oke, hij moet wel meer op mijn buitenkant.
Foto is van het eind, ik heb gelukkig goed af kunnen sluiten

Galop heb ik uiteindelijk goed afgesloten, maar het duurt vaak zo lang dat ik aan de rest niet meer toe kom.
Daar moet dus gewoon een oplossing voor komen. Het zijn periodes dat dit zo is, soms heb ik ook een tijd dat ie direct heerlijk loslaat en ik dus gewoon aan de slag kan. Momenteel heeft ie weer een periode dat ie denkt ':n' en daar krijg ik 'm nog even niet doorheen.
Omdat ik vond dat ie maar eens moet beseffen dat ie er niet zo makkelijk afkomt, heb ik hierna ook nog drafwerk meegepakt.
Daar was meneer het eerst niet zo mee eens, dus ik heb hem eerst maar eventjes een beetje scherp gemaakt op mijn been.
Hij had de knollen al behoorlijk op

Hier kreeg ik weer fijn reactie op mijn been. Hij drukt weliswaar wel weg, maar dat was de volgende stap.
De reactie was binnen.

Dan wordt ie ook graag nog wat kort in zijn hals, als ik hem net scherp gemaakt heb

En nog een paar plaatjes waar ik wel aardig tevreden mee ben.
Goed, kan altijd nog beter: meer bergopwaarts, nog meer lengte in zijn hals en de aanleuning nog meer open, maar na het zware geploeter van vandaag vind ik dit oke en mocht ie nog even uitdraven.

Het leven is zwaar
voor ons allebei 
Na een blessureperiode van ongeveer een half jaar, ben ik gisteren ontslagen bij de fysio.
Het afgelopen half jaar trainde ik dus ook maar maximaal 3x in de week. Dit ga ik nu weer opbouwen, heb bijna vakantie, naar 5/6 keer in de week. Ook komt ie binnenkort op ijzers. Zou zonde zijn als ik tijdens de regio onderuit ga
Goed, hoop dat ik nog wat voor jullie over gelaten heb
en dat jullie nog wat nuttige ideeen hebben bij dit obstakel. 

wouwie