Vajnic @ training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Vajnic @ training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 16:49

En wat voor een Ziek Goed, even bij het begin beginnen. Voor de mensen die gewend zijn om alleen maar mooie plaatjes van ons te zien: pas op, dan kun je beter weer wegklikken Haha! Clown

Vaj doet het super op concours, ik heb werkelijk niks te makken. Als de spanning er eenmaal maar uit is, laat ie fijn los, goed over zijn rug en kan ik leuke proefjes neerzetten. Gevolg is dat ik nu 2x de selectie gewonnen heb in de L2 en we dus naar de regio mogen, 15/16 augustus.

Thuis schort er echter nogal 't een en ander aan en ik wil deze 2 maanden graag benutten om die dingen te verbeteren/ op te lossen, zodat we hopelijk echt goede proeven neer kunnen zetten op het regiokampioenschap.

Probleem: het vasthouden in de linkerkaak, met name in galop net niet voldoende over de rug willen (zeker niet als ik hem bovenin wil hebben, lang en laag doet ie wel, maarja, zo kom je geen proefje door Knipoog ) en omdat ie links vast houdt, op links te weinig buigen (snel in zijn hals ipv achter zijn oor) en rechts snel teveel door stellen.

Hoe train ik: na stapwerk waarin ik rust en nagefelijkheid in het halthouden opzoek, aandraven, wat langer en lager, maar wel rond (dus niet halsstrekken). Daarin (proberen Knipoog ) los te krijgen. Bovenin in stellen en daar hetzelfde. Hoog en laag instellen afwisselen, tussendoor een keer wat langer. Aandachtspunt voor mezelf op de linkerhand is meer buitenteugel, maar daar is Vaj het nog niet helemaal mee eens Knipoog

Momenteel galoppeer ik veel, omdat daar het probleem zit. In draf lukt het allemaal wel, dus dat heb ik aan het eind nog even meegepakt. Hoop dat het probleem zo een beetje duidelijk is, de foto's zullen de rest moeten illustreren. Clown
Vragen zijn uiteraard welkom als ik iets vergeten ben te zeggen, hopelijk hebben jullie nog wat tips.
Want als thuis de basis niet goed is, kom je immers qua oefeningen ook niets verder, omdat je daar niet aan toe komt.
En da's nou net wel de bedoeling Knipoog

Eerst even zijn nieuwe beschermers:
Afbeelding
Hij heeft achter nooit beschermers om, dus ik heb eerst aan de hand even gestapt om hem te laten wennen.
Check vooral dat guppie koppie 'wat is dit?' Haha! Clown

Afbeelding
Dit vind ik een fijn galopje. Fijn achterbeen, zakt mooi, hij was hier los in de kaak Knipoog en goed ruggebruik.

Afbeelding
Geen heel handig galopmoment, maar duidelijk te zien dat hij rechtsom wel goed op mijn buitenteugel loopt en ik de binnenkant dus ook echt los kan laten. Als ik dit linksom zou proberen, knalt hij of tegen het hek aan, of hij gaat rechtsom, vrees ik *LOL*

Afbeelding
Hier een ietwat magere illustratie van het probleem: hij moet hierin ronder en meer over zijn rug. Iets zakken in zijn hoofd/halshouding. En dat wil dus niet helemaal.

Afbeelding
Galopje linksom. Hoofd/halshouding vind ik oke, hij moet wel meer op mijn buitenkant.
Foto is van het eind, ik heb gelukkig goed af kunnen sluiten Lachen

Galop heb ik uiteindelijk goed afgesloten, maar het duurt vaak zo lang dat ik aan de rest niet meer toe kom.
Daar moet dus gewoon een oplossing voor komen. Het zijn periodes dat dit zo is, soms heb ik ook een tijd dat ie direct heerlijk loslaat en ik dus gewoon aan de slag kan. Momenteel heeft ie weer een periode dat ie denkt ':n' en daar krijg ik 'm nog even niet doorheen.

Omdat ik vond dat ie maar eens moet beseffen dat ie er niet zo makkelijk afkomt, heb ik hierna ook nog drafwerk meegepakt.
Daar was meneer het eerst niet zo mee eens, dus ik heb hem eerst maar eventjes een beetje scherp gemaakt op mijn been.
Hij had de knollen al behoorlijk op Haha! Clown

Afbeelding
Hier kreeg ik weer fijn reactie op mijn been. Hij drukt weliswaar wel weg, maar dat was de volgende stap.
De reactie was binnen.

Afbeelding
Dan wordt ie ook graag nog wat kort in zijn hals, als ik hem net scherp gemaakt heb Tong uitsteken

Afbeelding

Afbeelding

En nog een paar plaatjes waar ik wel aardig tevreden mee ben.
Goed, kan altijd nog beter: meer bergopwaarts, nog meer lengte in zijn hals en de aanleuning nog meer open, maar na het zware geploeter van vandaag vind ik dit oke en mocht ie nog even uitdraven.

Afbeelding
Het leven is zwaar Ach gut voor ons allebei ROFL

Na een blessureperiode van ongeveer een half jaar, ben ik gisteren ontslagen bij de fysio.
Het afgelopen half jaar trainde ik dus ook maar maximaal 3x in de week. Dit ga ik nu weer opbouwen, heb bijna vakantie, naar 5/6 keer in de week. Ook komt ie binnenkort op ijzers. Zou zonde zijn als ik tijdens de regio onderuit ga Knipoog

Goed, hoop dat ik nog wat voor jullie over gelaten heb Clown en dat jullie nog wat nuttige ideeen hebben bij dit obstakel.

Katja

Re: Vajnic @ training

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:00

Geen idee of het een momentopname is maar in de galop is je binnenhand erg naar buiten. Kan het zijn dat hij misschien vasthoudt in de kaak omdat hij tegen je binnenbeen aanleunt?

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:04

Mooie combinatie hoor!

Mijn pony houdt ook vast achter de kaak, voornamelijk links. Dit hebben we (paard, instructrice en ik) opgelost door op een volte te rijden en veel stelling te vragen, zodat degene die midden in de volte zou staan, bijna plat op zijn koppie kan kijken. Natuurlijk goed de buitenkant begrenzen zodat hij niet over de buitenschouder wegloopt. Als hij nageeft weer rechtstellen, opletten dat hij dan niet doorslaat de andere kant op. En na een paar passen weer stelling vragen. Hij zal steeds sneller gaan loslaten.
Mijn pony is nu bijna altijd los achter de kaak, soms pak ik hem wat extra door en dan is het weer goed.

Succes!

(En hou maar een plekje vrij op je plank met bekers, die van de regio kampioenschappen moet er tussen!)

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 17:11

De foto linksom bedoel je, Katja? Klopt ja.
Daar moet ik hem gewoon met mijn binnenteugel ondersteunen om hem linksom te kunnen houden. Vandaar ook dat ie meer op de buitenkant moet.
Rechtsom kan ik alles op mijn buitenkant, of t nu rechtuit is, of een volte 10 meter. Dat lukt Ja

@ Emeraldo: dat werkt helaas niet. Clown
Het inbuigen zelf doet ie wel, dus niet dat zijn spieren meer opgerekt moeten worden. Het loslaten is het probleem en wat jij zegt heb ik al geprobeerd, maar helaas pindakaas. Tis een slim peerd Tong uitsteken

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:32

jeetje wat een ongelooflijke stoer paard Haha!
zoals jij beschrijft wat het probleem is en hoe je het wil lossen weet ik zeker dat je er wel komt.
gewoon een kwestie van consequent volhouden.

tips: probeer hem iets meer op lengte te houden tijdens het bijelkaar rijden.
maar dat hij nog wat kort word vind ik niet gek, het is nog een jong paard waar je nog niet zolang mee bezig bent toch?

heel veel succes op de regio maar zo te zien komt dat helemaal goed Knipoog
ik hoop voor je dat je nog even van deze kanjer mag genieten.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 18:46

Klopt abcde ( Clown ) hij moet ook wat meer op lengte. Heb hem vandaag flink aan zijn veter gezeten en dan wordt ie snel wat korter.
Heel jong is ie niet hoor, hij is 6 dus breken zal ie ook niet Lachen maar idd nog niet zo lang bezig, vanaf afgelopen oktober.
Ach het komt ook allemaal wel, maar als ie fijn loopt dan biedt ie zooooooveel... en als het dan even niet wil heb ik gelijk zoiets vsn !@#$%^&* Boos!
Beetje ongeduldig zeg maar Haha! Clown

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:03

ken het hoor heb er ook zo eentje, Clown
en ben zelf ook een beetje ongeduldig soms Bloos
6 is niet heel jong meer maar je bent pas vanaf oktober bezig dan doet hij het toch goed Haha!
dat meer oplengte houden dat komt vanzelf Knipoog

maar dat het een goed kwaliteitspaard is dat straalt van de foto's af, Ja

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:34

Hoe goed zet hij zijn linkerachterbeen onder? Helaas weinig foto's van linksom, maar van een foto vind ik dat sowieso lastig te beoordelen. Ik denk dat het probleem vooral is meer reactie op je binnenbeen te krijgen (Wat Katja ook al noemt; het plakken tegen je binnenbeen). Wanneer je daar meer reactie op krijgt, krijg je vanzelf meer buitenteugel. Wat mij erg helpt (heb het zelfde probleem) is voltes openen en sluiten om wat druk op de buitenteugel te krijgen en appuyementen (of een poging tot Knipoog ) in galop om dat binnenachterbeen sterker te maken.
Nu ze wat sterker wordt, merk ik dat het nagevelijke en de buiging een stuk makkelijker gaat en ze veel makkelijker loslaat.
En vooral niet vergeten om je binnenhand ook los te laten, op veel foto's heb je toch je linkerhand iets achter de rechter (of dat is gezichtsbedrog?).
Maar volgens mij heb jij genoeg ervaring om dit op te lossen en is wat ik zeg alles wat je al weet Bloos

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 19:59

Ook al zou ik alles al weten wat jij zegt, dan nog is het fijn om dat te horen, soort van bevestiging dat ik iig niet verkeerd bezig ben Knipoog

Zijn linkerachterbeen zet ie er in principe goed onder. Wel moet ik - linksom en rechtsom - opletten dat ik de buitenkant ook echt begrens, anders gaat ie snel over zijn buitenschouder weglopen. Maar over het algemeen is dat wel aardig voor elkaar. Echt plakken tegen mijn binnenbeen doet ie dan weer niet. Voltes openen en sluiten doe ik al Ja dus dat klopt
Appuyeren oid ben ik nog niet aan begonnen - ik kreeg straks van een vriendin wel de tip om 2 meter wijken en weer recht, 2 meter wijken en weer recht te doen (in galop). Daarnaast 'slinger' ik een beetje in galop - wel doelbewust, haha, om hem meer op 2 teugels te krijgen. Op een rechte lijn flauwe boogjes rijden, zeg maar. Heb je gelijk een stukkie contra. Clown

Sjee wat een verhalen elke keer, sorry Nagelbijten / Gniffelen

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:01

toch ziet het er op de foto's goed uit!

Ik zou die stelling laten voor wat het is en eerst licht schoudervoor rijden in de linkergalop, zodra dat goed gaat weer wat stelling vragen. Zorg dat je met het schoudervoor niet terugwerkt met je linkerhand en houd hem lekker voorwaarts Knipoog

het is wel echt een gaaf paard Kwijl wouwie

javospost

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:07

ik wilde de dezelfde tip als splinter geven. Mijn paardje houdt/hield vast op rechts, schoudervoor en minder langs de omheining rijden waren voor mij eye-openers om hem meer op mijn buitenkant te krijgen. Steeds de voorhand voor de achterhand proberen te plaatsen en actief rijden met je buitenbeen, goed begrenzen!!
Veel succes ermee

ps. ik lees je topics graag en wat me opvalt is dat je paardje aan de dikke kant is geworden Shannah, tijd om weer meer te trainen!!! haha

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 20:09

Dik? Bloos!
Ik heb echt alle moeite moeten doen om hem zo te krijgen: hij was bizar dun door de stress. Ik vind hem prima zo eigenlijk. Dikker hoeft niet, maar dunner ook niet, want dan ga ik straks weer ribbetjes zien! Hij viel af door de stress op concours. Gelukkig gaat dat nu beter.

Omheining rijd ik al niet -> ik rijd steevast in de wei tegenwoordig. Schoudervoor vind ik een goede tip en ga ik zeker proberen Ja

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:43

Soms kan ook schouder buitenwaarts een goede oefening zijn. Zo moet je het paard ook nog eens geheel omstellen voor iedere hoek, wat dus dubbel zoveel soepelheid vraagt. Ook komt je paard op zo'n moment vaak makkelijker mee, omdat schouderbuitenwaarts door de hoek niet echt handig loopt... Bovendien leg je door schouderbuitenwaarts te rijden je aandacht op de buitenkant ipv op de binnenkant. Zelfs in je wendingen ben je nog bezig met de buitenkant, want na de wending wil je immers direct weer terug naar de schouderbuitenwaarts.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:36

Annash schreef:
De foto linksom bedoel je, Katja? Klopt ja.
Daar moet ik hem gewoon met mijn binnenteugel ondersteunen om hem linksom te kunnen houden. Vandaar ook dat ie meer op de buitenkant moet.
Rechtsom kan ik alles op mijn buitenkant, of t nu rechtuit is, of een volte 10 meter. Dat lukt Ja
Maar je probleem zit dan niet aan de voorkant maar in het feit dat hij door je been valt. Denk dat als je zorgt dat je linkerhand ruim van de hals is dat je wel even wat werk hebt maar het probleem wel echt gaat oplossen. Nu is het een beetje pappen en nathouden.

Edit: bedoel idd linksom.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:40

Annash schreef:
Ook al zou ik alles al weten wat jij zegt, dan nog is het fijn om dat te horen, soort van bevestiging dat ik iig niet verkeerd bezig ben Knipoog
Oke dan ben blij dat je dat zegt.

Zijn linkerachterbeen zet ie er in principe goed onder. Wel moet ik - linksom en rechtsom - opletten dat ik de buitenkant ook echt begrens, anders gaat ie snel over zijn buitenschouder weglopen. Hij probeert zich dus toch te onttrekken om het makkelijker te maken (wat natuurlijk heel logisch is), klinkt mij toch als hij is nog niet sterk genoeg of mist misschien nog wat balans
Maar over het algemeen is dat wel aardig voor elkaar. Echt plakken tegen mijn binnenbeen doet ie dan weer niet. Voltes openen en sluiten doe ik al Ja dus dat klopt
Appuyeren oid ben ik nog niet aan begonnen - ik kreeg straks van een vriendin wel de tip om 2 meter wijken en weer recht, 2 meter wijken en weer recht te doen (in galop). Ik zou hem dan zo recht mogelijk houden, zeker omdat je aangeeft dat hij nog wel eens over de buitenschouder wegloopt en toch stiekem proberen of ik hem wat om het binnenbeen kan buigen, anders heb je er eigenlijk niet zo veel aan
Daarnaast 'slinger' ik een beetje in galop - wel doelbewust, haha, om hem meer op 2 teugels te krijgen. Op een rechte lijn flauwe boogjes rijden, zeg maar. Heb je gelijk een stukkie contra. Clown
Oh ja wat ik ook nog als tip kreeg was ook om contra te rijden, maar met wisselende stelling. Dus een stukje naar buiten en een stukje naar binnen (en dan op de volte) en om en om aanspringen in contra en normaal. Dit helpt bij mij erg goed om haar wat leniger en losser te krijgen in de rug. Hoewel ik niet het idee heb dat dit bij jou een probleem is, zou je dat ook eens kunnen proberen, voor wat extra balans en lossigheid. Hangt er ook een beetje van af hoe makkelijk hij dat soort dingen oppakt.
Sjee wat een verhalen elke keer, sorry Nagelbijten / Gniffelen

Nog even een aanvullende vraag: Hoe gaat hij rechtsom qua druk in je handen? Is de druk op je buitenkant dan iets meer als op de binnenkant of juist veel meer als op de binnenkant? Je gaf in je beginpost aan dat hij rechtsom snel te veel doorstelt (Alsof hij links weer wil oprekken en rechts kort wil maken?).

Nou ja ik hoop dat je wat hebt aan mijn ervaringen met een soortgelijk probleem. Ik heb het nog steeds niet helemaal opgelost, maar ik ben rijtechnisch niet zo vaardig en zit vooral mezelf in de weg Huilen Haha!
En sorry voor het lange verhaal, ik ben niet zo goed in het opschrijven van wat ik bedoel Bloos

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 22:47

Ik volg je hoor Ja

Contragalop met wisselende stelling doe ik ook al. Maar dan vindt ie t wel heel moeilijk nog om in die contra ook nog eens naar de andere kant door te buigen. En contra zelf doe ik ook net een paar weken maar pakt ie wonderbaarlijk goed op. Heb ik ook nog wel een foto van, van vandaag.

Rechtsom: rechterhand vrij los, links teveel. Kan hem daardoor wel goed op mijn buitenkant regelen, hij laat zich dus wel bewerken, maar zou liever iets meer gelijke druk hebben. Lachen
Rechtsom dus exact hetzelfde als linksom. Rechts los, links vast. En linksom vind ik het dan moeilijk om die buitenkant er wel bij te pakken. Want ja, dan geeft ie natuurlijk weinig stelling meer enzo. Maar daar werk ik toch aan. Heeft ie maar leuk te vinden Haha! Clown

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 08:39

Wanted liep soms ook een beetje over de schouder en moest de binnenteugel wat meer aannemen. Als tip kreeg ik, in galop de diagonaal op, dan een stukje recht uit, en dan weer terug. En dan ook echt die hoeken scherp rijden en echt rechtuit. Een soort gebroken lijn, maar dan anders Bloos

Ik zal het ff tekenen:

/---\

obiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 10:11

Citaat:
Rechtsom: rechterhand vrij los, links teveel. Kan hem daardoor wel goed op mijn buitenkant regelen, hij laat zich dus wel bewerken, maar zou liever iets meer gelijke druk hebben.
Rechtsom dus exact hetzelfde als linksom. Rechts los, links vast. En linksom vind ik het dan moeilijk om die buitenkant er wel bij te pakken. Want ja, dan geeft ie natuurlijk weinig stelling meer enzo. Maar daar werk ik toch aan. Heeft ie maar leuk te vinden

ik heb precies hetzelfde met mijn paard... In de lage lijn alles goed, maar zodra je oppakt wordt ze links wat sterker en wilt ze ook liever wat kantelen en vatshouden.
Mijn instructrice en ik zijn nou heel erg bezig met dat ik op de rechterhand het probleem op ga lossen (want daar begint het in principe op het moment dat hij daar te veel buitenteugel pakt) en dan met name in de galop het rechtstellen. Mijn paard vind in de rechtergalop linkerstelling heben namelijk het moeilijkste wat er is, dus trainen we daar op Knipoog
Wat ik ook moet doen:
op de rechterhand weinig stelling, dat geeft ze zelf vaak al teveel aan dus daar niet op in gaan maar recht op twee teugels houden en soms even op de volte wisselen van contra naar normaal, weer naar contra, weer normale stelling etc. Daarbij extra opletten dat ze zowel in de gewone als in de contra stelling [b]wel[b] door die rechterkaak blijft en goed aan je buitenbeen.
Dan op de linkerhand niet overdreven veel stelling willen vragen want je begint vaak al tijdens het handveranderen te denken "oh, gaan we weer, links wordt sterk"... Probeer daar niet op te focussen maar juist zoveel mogelijk dóor te blijven rijden. Slangevoltes, achten, s'en etc en daarbij de stelling over willen pakken zonder dat je al te veel gaat trekken/hangen maar wel duidelijk je hand laat staan en hem zichzelf daar tegen laten komen en goed met je been blijven begeleiden (is dit een beetje duidelijk uitgelegd??).
Ook doen we vaak korte stukjes schoudervoor op links (zowel draf als galop), om die buitenschouder goed mee te nemen en hem aan je buitenbeen te krijgen (voor je buitenbeen moet hij zijn schouder verzetten, zomin mogelijk met hand om willen stellen) Daarbij desnoods een zweepje op de rechterschouder (mits je paard er tegen kan).
Ook veel korte diagonalen met wisseling van stelling helpen goed, maar hij móet daarbij wel nageven. Ik rij meestal nog even een volte 15m door, als ze niet lekker of op tijd wil nageven in de stelling naar de andere hand.

Jeetje het is wel een heel verhaal met heel veel oefeningen geworden maar ik hoop dat je er iets aan hebt!
oh ja nog wat laatste tips Bloos
probeer op de rechterhand je rechterteugel niet te vrij te geven maar hou contact.
hetzelfde geld voor linksom, ook al wil je hem fijner op je linkerteugel, probeer die niet 'los' te willen hebben maar een lichte druk erop (dat is vooral mijn probleem, ik heb hem te veel los-vast waardoor ze er juist sterker op wordt)
rij niet op de hoefslag, je kan hem wel raken met oefeningen, maar blijf op de rechte stukken uit de hoefslag (zag dat je op een veldje reed, dus dat zal wel goed zitten)
Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 10:12

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoet verwijderd.

Tiestoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:35

Ik vind sommige foto's een fijn beeld geven. Probeer hem inderdaad soms wat lager in te stellen maar dat commentaar gaf je zelf ook al. Mijn paard is rechts heel moeilijk van de hoefslag te krijgen en totaal niet aan mn buiten teugel. Van mijn Instructrice moet ik eigenlijk niks met mn binnen teugel doen, ik moet op de volte mn buiten teugel er heel goed aan houden, binnen teugel vrijwel los om jezelf te controleren dat je daar niet teveel vast houd en dan met mn binnen been naar mn buiten teugel toe duwen. Het klinkt vrij simpel maar doordat je dus met je binnen hand niet kunt sturen en met je buiten hand en buiten been een volte moet gaan rijden wordt het al een stuk ingewikkelder. Stelling naar buiten helpt vaak ook wel en dan voor je buiten been opzij duwen, vandaar uit kun je wel weer met je binnen been stelling/buiging proberen te vragen. Veel succes Haha!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:58

Leuke foto's Shanna, geeft weer een goed beeld van waar jullie staan in jullie training. Ik ben van mening dat je altijd iets moet hebben wat je wilt verbeteren, dat is imo de enige manier om doelgericht iets te bereiken. Maar vergeet niet dat jullie als combinatie nog niet zo heel oud zijn en nog maar (of: al, het is maar hoe je het bekijkt Haha!) L2 zijn. Kritisch zijn is goed, maar wees niet te hard op jezelf.
Natuurlijk weet ik niet hoe het beeld IRL er uit ziet en of het gevoel ook echt niet fijn is. Maar vanaf de foto vind ik het echt ontzettend meevallen. Beeld is niet perfect, maar dat hoeft in deze staat van training nog niet natuurlijk.

Wat bij die van mij fijn werkt wanneer hij niet fijn over de rug wilt lopen, is om de galop er direct bij te pakken. Mijn ervaring is dat ze daar het makkelijkst en snelst in los laten. Ik pak veel stukken contragalop erbij, maar weet niet of jij dit al kunt doen met je paard. Wel kun je op rechte stukken af en toe contrastelling gaan vragen. Worden ze meestal ook wel fijner van. Op de volte anders stukken schakelen, probeer kleine stukken op te bouwen naar de hele grote volte voorwaarts zonder dat je je been er aan moet blijven houden. Je kunt hem ook sneller maken door been te geven, maar waar hij niet zozeer meer moet verruimen, maar sneller moet aantreden.

Komt vast wel goed met jullie. Beeld ziet er zeker niet verkeerd uit en jullie zijn een leuke combinatie!