Dus mensen, als jullie tips en trucs hebben voor haar tempo hoor ik het graag. We hebben geen les al zou ik dit wel graag willen dus ben op zoek.

Ze vreten me op met huid en haar!!!

Graag tips!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

)

N_fotografie schreef:Klopt, fotograve zij ook al dat ze gewoon té graag en te hard wil gaan werken! Dank je wel voor je tips, kan ik weer mee aan de slag

Hak uitdrukken en rechtzitten. En het ziet er net wat netter uit als je der ronder gaat rijden maar als jij (of de pony) daar nog niet aan toe ben moet je het niet doen.
Lukker schreef:Ik heb ook nog enkele keren op een paard gereden met een veel te hoog tempo(vooral in draf dan). Sporen e.d. waren niet de oorzaak, het paard 'werkte' gewoon te graag.
Daarom zou ik veel variatie in je werk steken. Veel paarden lopen ook rustiger als je kleine volten(volte halve baan) rijdt.
Als het paard te snel draaft, moet je gewoon trager gaan lichtrijden, tegen zijn tempo in, het paard zal automatisch vertragen. Verder kun je ook nog proberen hem te 'kalmeren' met stemhulpen.
N_fotografie schreef:Maar heeft dit te maken met niet aan het been, of geen respect voor het been?
Bedankt voor de tips, ga er lekker mee aan het werk.

moniekk schreef:...
dat is juist de fout die je maakt! paarden snappen niet wat je zegt, ze horen alleen de toon en jij bedoelt het als kalmeren maar het is mogelijk dat t paard t beschouwd als een complimentje en denkt dat jij zijn gedrag beloont!
MirK schreef:Ook al helpt het spoortje je de bochten door te komen, toch moet het zonder kunnen. Ik ben niet tegen sporen, maar gebruik ze zelf niet omdat ik mijn beenligging niet altijd correct vind. Bij jou zie ik dat je je hak optrekt, het is juist in de bochten belangrijk dat je je been lang maakt zodat ze er niet doorheen vallen. Waarschijnlijk heeft dit ook te maken met je houding, leun je naar binnen of naar buiten in de bocht? Een spoor is bedoeld ter verfijning maar als je je hak optrekt en je tenen iets naar buiten hebt ( te zien op nagenoeg alle foto's) gebruik je je spoor (onbewust?) steeds.
Een paard wat hard loopt hoeft helemaal niet aan het been te zijn. Een paard wat aan het been is (en dus respect heeft voor je been) heeft geen sporen nodig om correct door een bocht te gaan. Ik rij ook een paard wat vlug is, maar niet altijd aan het been. Rechtop zitten en jezelf lang maken heeft dan al een iets remmende werking. Als je paard schouderbinnenwaarts loopt en alles, lijkt mij een heel goede oefening volte sluiten en wijkend weer openen, zo oefen je dat ze voor je binnenbeen omgaat, wat je in de hoeken ook kan helpen. Wel is dan belangrijk dat je je binnenbeen ook goed lang maakt en je hak uitdrukt. Succes ermee, en hopelijk vind je gauw iemand die je les wil geven!
wat is de afstamming van je paardje?
Ik kan goed zonder hoor, ik heb haar 2 keer met spoortjes gereden maar merk toch dat ze hier beter op reageert! Maar ik rij haar in principe gewoon zonder.
Maandag weer een dag..
Ga hier zeker mee door.