Weet niet of dit het goeie topic is, maar mijn Fjord is als de dood voor de zweep. Of het de chambriere is of een gewone dressuur of springzweep maakt helemaal niet uit, ze wordt hysterisch en vliegt alle kanten op behalve de goede. Nou is ze gelukkig goed voor het been en met rijden heb je de zweep niet echt nodig en voor die enkele keer heb ik korte sporen aan, die ik nog nooit bij haar heb hoeven gebruiken gelukkig. Maar met longeren is het best lastig, vooral omdat ze niet netjes op de volte wil/ kan lopen.
Ik zet nu wel een soort kraal uit met een touw op stokken voor longeren, maar als ze de zweep ziet gaat ze er dwars doorheen, helemaal in paniek. Het kost me dan ook zeker een kwartier om haar weer te kalmeren en weer in de "kraal" te krijgen.
Ik vermoed dat het een overblijfsel is van een vorige eigenaar/ bijrijder die waarschijnlijk erg fanatiek met de zweep werkte, maar ik vind het zeker met longeren knap lastig. En voor haarzelf ook, want ook als ze op stal een zweep ziet liggen raakt ze in paniek. En als iemand er een naast de bak heeft laten liggen is het helemaal feest.
Het is trouwens wel echte paniek, geen aanstelleritis.
Heeft iemand mischien enig idee hoe hier mee om te gaan? Nu gebruik ik bij het rijden sporen en bij het longeren een extra lijn als zweep. Dat gaat vreemd genoeg wel goed. Er zijn trouwens al diverse mensen die perse met zweep wilden rijden vanaf gevallen omdat ze zo in paniek raakte. Met sporen (en eigenlijk ook zonder) is ze prima te rijden.