Angst voor de zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Angst voor de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 00:23

Weet niet of dit het goeie topic is, maar mijn Fjord is als de dood voor de zweep. Of het de chambriere is of een gewone dressuur of springzweep maakt helemaal niet uit, ze wordt hysterisch en vliegt alle kanten op behalve de goede. Nou is ze gelukkig goed voor het been en met rijden heb je de zweep niet echt nodig en voor die enkele keer heb ik korte sporen aan, die ik nog nooit bij haar heb hoeven gebruiken gelukkig. Maar met longeren is het best lastig, vooral omdat ze niet netjes op de volte wil/ kan lopen.

Ik zet nu wel een soort kraal uit met een touw op stokken voor longeren, maar als ze de zweep ziet gaat ze er dwars doorheen, helemaal in paniek. Het kost me dan ook zeker een kwartier om haar weer te kalmeren en weer in de "kraal" te krijgen.

Ik vermoed dat het een overblijfsel is van een vorige eigenaar/ bijrijder die waarschijnlijk erg fanatiek met de zweep werkte, maar ik vind het zeker met longeren knap lastig. En voor haarzelf ook, want ook als ze op stal een zweep ziet liggen raakt ze in paniek. En als iemand er een naast de bak heeft laten liggen is het helemaal feest.

Het is trouwens wel echte paniek, geen aanstelleritis.

Heeft iemand mischien enig idee hoe hier mee om te gaan? Nu gebruik ik bij het rijden sporen en bij het longeren een extra lijn als zweep. Dat gaat vreemd genoeg wel goed. Er zijn trouwens al diverse mensen die perse met zweep wilden rijden vanaf gevallen omdat ze zo in paniek raakte. Met sporen (en eigenlijk ook zonder) is ze prima te rijden.

anneliesdj

Re: Angst voor de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 01:22

Gewoon leren reageren op stemhulpen. Ik heb er hier ook een staan die panisch is voor de zweep maar is geen enkel probleem want het eerste wat ik altijd doe is ze leren op stemhulpen, zo'n longeerzweep is veel te lastig en onhandig.

Zet een cirkel af met draad en neem haar aan de longe, zonder zweep. Gebruik een paar duidelijke commando's; stap, draf, galop en halt, hooo voor rustiger, hup voor doorlopen.
In het begin kun je het uiteinde van de longeerlijn gebruiken om haar wat aan te drijven, draait ze om ga dan meer richting haar achterste staan.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 09:39

Ze reageert goed op mijn stem en bij het longeren draait ze niet om, ze loopt op zich heel braaf maar als ik de ruimte niet afzet zie je haar heel langzaam naar het midden van de bak opschuiven. Ze heeft nooit geleerd om goed op de volte te lopen, ook met rijden merk je het als je een paar voltes achter elkaar rijdt dat ze steeds opschuift en ook altijd op het zelfde punt. Maar dat krijg ik er wel uit.

Maar het probleem met zwepen is dat ze er maar een hoeft te zien en de totale paniek uitbreekt. Dus ook wanneer andere ruiters in de bak wel met zweep rijden. Dan is ze amper te houden, hoe vaak ik ook erlangs ga en laat zien dat een zweep NIET eng is als ie niet gebruikt wordt. En dat is toch wel vrij lastig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:32

Rustig aan laten wennen.
Begin met iemand midden in de bak te zetten die een zweep vasthoud zonder er wat mee te doen. Jij loopt met je paardje eromheen en stopt haar vol met brokjes als ze rustig is. Steeds dichterbij gaan lopen tot je uiteindelijk zelf de zweep kunt overnemen en rustig doorlopen. Gaat dat goed dan stilstaan en voorzichtig de zweep wat bewegen, uiteindelijk kun je haar ermee aaien zodat ze merkt dat er niet altijd mee geslagen hoeft te worden. Neem de tijd, dit heb je niet in 3 dagen voor elkaar.

Wbt het niet op een volte kunnen lopen; dat is een opvoedkundig probleem. Met rijden moet je haar beter aan je been hebben en opsluiten.
Met longeren heeft ze geleerd aan de longeerlijn te mogen hangen en dat is een slechte gewoonte die moeilijk af te leren is. Je zou het kunnen proberen met een dubbele longe maar alleen als je zelf meer ervaren bent, longeer anders gewoon in een afgezette cirkel.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:11

ja, idd, rustig aan laten wennen. Ga juist wel altijd met zweepje op pad, ook met rijden (kort sringzweepje), en leer je paard dat het geen strafmiddel is, maar een verlengstuk van je arm. Dus ook ermee gaan belonen, aaien over zijn hals enzo. Kost veel tijd, maar is het meer dan waard!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:08

Ik zou haar er ook rustig aan letten wennen, de manier van annelies heeft bij mij heel goed geholpen.
Mijn merrie kon je ook absoluut niet met zweep rijden, nu rijd ik zelfs met een extra lange dressuurzweep, niet omdat het nodig is maar is wel handig als extra hulpmiddel en tijdens buitenritten goed om vliegen weg te jagen Tong uitsteken Het komt wel goed als je er veel tijd en geduld insteekt.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 01:03

Bij buitenrijden trek ik vaak een takje van een boom of struik en gebruik dat als "zweep". Dat gaat wel goed. Vooral als mevrouw niet doorheeft dat je iets pakt.

Verder zijn de adviezen zeker nuttig, ga het absoluut proberen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 05:42

paarden hebben geen angst voor de zweep.......... slechts voor het gebruik hiervan

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:00

Mijn verzorgpony had hier in het begin ook erg veel last van. Knipoog
Zodra ik ook maar een zweep oppakte leek hij te verstijven.
Ik heb dit kunnen oplossen door veel grondwerk te doen.
Eerst overal kunnen aanraken met je handen, zodra hij een plek eng vind en naar achteren stapt, helemaal overnieuw beginnen.
Als je je paard zonder spanning overal kunt aanraken het gaan proberen met andere voorwerpen zoals een touw.

Na een tijd nam ik de zweep in mijn handen en ging er mee over zijn hele lichaam.
Zodra hij bij een plek opspande, begon ik weer overnieuw.
Er is misschien veel geldud voor nodig maar bij mijn verzorgpony is het probleem nu helemaal weg.
Ik kan rijden met zweep, longeren.
Hopelijk werkt het ook voor jou!
Veel succes nog Knipoog

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:03

Tja, in principe heb jij de zweep dus neit nodig. Je hebt oplossingen voor ieder probleem waar je een zweep voor zou gebruiken. Toch lastig dat je paard zo in paniek raakt als hij een zweep ziet. Misschien handig om het af te leren.

Er zijn vele manieren om dit te doen en ik weet niet wat het best bij je paardje past. zoiets moet je aanvoelen. Tijdens het rijden lijkt mij in ieder geval neit geschikt. Eerder in de wei wat zwepen leggen of in de stal. Misschien tijdens het poetsen iemand voorbij laten lopen met een zweep in zijn/haar hand en die steeds je paard laten belonen.

In ieder geval kost het veel geduld en tijd. Succes

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 03:54

Het gaat de laatste dagen goed! Met longeren mag ik de zweep er nu "normaal" bij houden zonder dat ze in paniek raakt en zelfs bij het rijden gaat het goed, met een lange dressuurzweep. Ze heeft denk ik in de gaten dat ik dat ding niet gebruik om haar te slaan (is niet nodig, ze reageert goed op het been en eventueel sporen). Was blijkbaar kwestie van vertrouwen in elkaar opbouwen. Bij buitenritten is het wel handig om een zweep te hebben, al is het maar voor vliegen, etterbakjes die met brommers langs komen scheuren en honden.

Geloof dus dat het probleem min of meer opgelost is.

Het enige dat niet moet gebeuren is dat iemand met een zweep naar mij wijst in haar bijzijn, dan wordt ze giflink naar diegene toe. Erger nog dan als je de zweep voor haarzelf gebruikt. Daardoor heeft ze laatst een halster kapot getrokken, om mij te "beschermen". Ik mag inmiddels werkelijk alles met haar doen. Er is gewoon een enorme "klik" tussen ons en ze doet bijna alles voor me. En dat voor een Fjord!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 03:55

Oja, bij anderen is het nog steeds een probleem. Zodra ze een ander met een zweep ziet rijden wordt ze gek zolang ik er niet bij ben. Zijn er inmiddels toch wel wat mensen door afgevallen.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:34

Kun je haar geen voer brengen een aangename dingen met haar doen, terwijl je de zweep altijd bij je hebt. Doe haar borstelen en ga dan langzaam steeds een stukje verder, door zachtjes met de zweep over haar vacht te gaan. Zorg gewoon dat ze dat ding altijd ziet, vooral bij aangename dingen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:00

Op dezelfde manier verder gaan en ook laten wennen aan anderen die een zweep vast hebben.
Het is erg leuk dat jullie zo'n band hebben en dat ze jou zo vertrouwd maar het kan gevaarlijk zijn als ze zo agressief reageert op anderen met een zweep. Leer haar dat ze niet bang hoeft te zijn en jou niet hoeft te beschermen, als ze je vertrouwd zal dat niet zo moeilijk zijn.