Ik weet niet hoe ze gaat, tis 'een renpaard'???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Ik weet niet hoe ze gaat, tis 'een renpaard'???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 21:55

Een kennis van mij heeft van haar vriend een paard gekregen.
Hij kan niet rijden, en zij heeft een paar keertjes op de manége rondgehobbeld.

Nou, kopen ze maar dadelijk een arabier, want 'dat is nu toch wel hét van hét onder de paarden'
en tellen even 6500 euro neer voor een vosmerrie van 12. 'k Heb haar nog niet gezien, maar een andere
kennis zei dat ze er helemaal niet zo goed uit zag (ingevallen).

Nu wil dat eerste meisje dus dat ik dit paard eens rijd 'want ze schrikt van alles, en jij hebt toch al 25 jaar ervaring en ik durf zelf niet'.
Wil ik best helpen, en vraag of het beest in kwestie op voorhand gelongeerd kan worden, antwoord 'wat is dat voor iets, een longe'. Juist ja Boos!

Oké, effe vragen hoe het paard onder zadel reageert, 'kweet niet, ze komt van de RENBAAN'.

Hola, daar gingen bij mij toch enkele lichtjes branden, want ik heb helemaal GEEN schrik, maar een paard wat gewend is op snelheid te lopen, daar heb ik totaal geen ervaring mee! Betekent immers hier niet, teugels aannemen = rennen?
Ik wil namelijk niet door de omheining uit vliegen (moet in een wei rijden)! Niet zozeer voor mij, ik spring er indien nodig wel af, maar ik wil dit paard geen trauma of zo bezorgen!

En dan nog het ergste, ik vroeg of mevrouw in kwestie een zadel had, 'ja hoor, een heel nieuw western'.
Mij best, maar hier ken ik ook al niks van (hoe moet zo iets liggen, waar zie je aan dat het past), antwoord 'hoe, zijn daar dan maten in?'
Stoom uit je oren

HELP HELP, heeft er iemand met wél ervaring, tips?????????????

Carmen

Re: Ik weet niet hoe ze gaat, tis 'een renpaard'???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:57

Ik heb geen tips, maar wel een warrig verhaal. Maar waarom wil je risico nemen? Waarom laat je je er niet buiten?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 21:59

Carmenn_ schreef:
Ik heb geen tips, maar wel een warrig verhaal. Maar waarom wil je risico nemen? Waarom laat je je er niet buiten?

Tja, dat is een nog langer verhaal. Misschien hou ik me er best buiten, maar wie weet gebeuren er dan sowieso ongelukken, het meisje kent NIKS ervan.

Mocht het beestje toch wat meewerken aan de longe, kan ik haar zo helpen en wat les geven qua hupen en zit.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:03

Als ik je verhaal goed begrepen heb...
Ik kan het paard helpen, ik kan jou niet helpen en die mensen al helemaal niet. Ze moeten dit dier niet kopen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:08

waarom bang als je paard in kwestie niet eens gezien hebt
gewoon een rustig aan proberen, denoods met iemand ernaast

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 22:19

Lynn_Nikita schreef:
waarom bang als je paard in kwestie niet eens gezien hebt
gewoon een rustig aan proberen, denoods met iemand ernaast

Sorry als het zo overkomt, maar ik ben helemaal niet bang. Heb gewoon geen ervaring met renpaarden.
Wil gewoon even stil staan met hoe dit best aan te pakken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:28

weet je zeker dat die gewoon net van de baan afkomt en nooit normaal gereden is?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 22:34

Lynn_Nikita schreef:
weet je zeker dat die gewoon net van de baan afkomt en nooit normaal gereden is?

Neen, ik weet niets zeker. Moet dus op mijn eigen inzicht afgaan, want aan de uitleg van de mevrouw heb ik niets. Vandaar dat ik even wou longeren, dan kan ik het gedrag al veel beter observeren.

Zelf kijk ik altijd als een paard gereden word, daar leidt ik heel veel uit af, maar die kans heb ik nu niet.

Normaal gezien zou ik me die vraag niet stellen, en gewoon heel rustig proberen met het paard te werken.
Maar nu zei er iemand uit m'n directe omgeving 'blijf van dat beest af, je gaat je nek breken want zo een beest loopt los door de omheining heen als ie wil gaan'
maar hij heeft het paard nog nooit gezien.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:36

wat maak je je dan druk???
ga er gewoon heen, als je geen goed gevoel hebt doe je het toch niet
ik kan je daar niet bioj helpen,
zorg eerst dat je het paard zelf ziet, straks is het een 20 jarige fjord die in manege lessen gelopen heeft ( bij wijze van)

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:36

Ik rijd ook paarden die op de renbaan lopen, maar deze worden ook gewoon dressuurmatig getraind(wel in het bos, maar dat maakt verder geen verschil). Dus ik zou me niet druk maken, totdat je het paard in kwestie gezien en bereden hebt.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 22:40

Lynn_Nikita schreef:
wat maak je je dan druk???
ga er gewoon heen, als je geen goed gevoel hebt doe je het toch niet
ik kan je daar niet bioj helpen,
zorg eerst dat je het paard zelf ziet, straks is het een 20 jarige fjord die in manege lessen gelopen heeft ( bij wijze van)

Haha! * dubbel van het lachen* Haha!
ja dat kan natuurlijk ook zijn!

Tja ik ben zo iemand, moet altijd alles op voorhand keurig 'uitgestippeld' en overwogen hebben.
Maar oké, jullie hebben gelijk, ik zie wel hoe het gaat!

Bedankt!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:42

wij hebben ook een renpaardje op stal gehad, heeft ook alleen maar op de renbaan gelopen, en was een nogal nerveus paard.. maar die was nog maar 5 jaar, en afgekeurd, dus heel veel ervaring neit.. maar datpaardje was vooral in het begin van het : kop in de lucht, rug wegdrukken en rennen..

ik zou beginnen dat ie onder de man goed handelbaar is, gewoon relaxt.. en beginnen met longeren.. dat ie stap draf galop en halt kent.. is voor als je er dadelijk opstapt wel handig.. ik ken het paard niet, en weet de ervaringen niet wat ie heeft gehad op de renbaan, maar ze kunnen wel hard willen rennen .. en ik zou dit zowiezo met nog een ervaren iemand erbij aanpakken..

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 22:44

MaaikeMo schreef:
wij hebben ook een renpaardje op stal gehad, heeft ook alleen maar op de renbaan gelopen, en was een nogal nerveus paard.. maar die was nog maar 5 jaar, en afgekeurd, dus heel veel ervaring neit.. maar datpaardje was vooral in het begin van het : kop in de lucht, rug wegdrukken en rennen..

ik zou beginnen dat ie onder de man goed handelbaar is, gewoon relaxt.. en beginnen met longeren.. dat ie stap draf galop en halt kent.. is voor als je er dadelijk opstapt wel handig.. ik ken het paard niet, en weet de ervaringen niet wat ie heeft gehad op de renbaan, maar ze kunnen wel hard willen rennen .. en ik zou dit zowiezo met nog een ervaren iemand erbij aanpakken..

Ja je hebt volkomen gelijk. Zo ongeveer had ik iets in mijn hoofd!
Tis net dat 'door de draad -omheining -uit lopen' dat me effe deed twijfelen wat ik zou doen

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 23:01

mijn arabier komt ook van de renbaan, werd in de bossen gereden en gelongeerd..
Mocht er met "proefrijden" gelijk mee naar buiten het bos in, bij hem was inderdaad hoe korter de teugels hoe harder hij ging..
Maar hij was echt wel te houden, gewoon rustig blijven en door de omheining vliegen zal je echt niet zomaar lijkt mij..
Het is niet zo dat zodra je opstapt die dieren gelijk wegvliegen..
De mijne is omgeschoold naar dressuur, in het begin ging het galloperen heel hard maar verder zijn ze echt wel normaal te rijden wat ik heb gezien en meegemaakt.
Zou je dus niet te druk maken, gewoon relaxt gaan zitten en vooral niet gaan zitten trekken.. Ze zal wat sneller zijn dan een ander paard maar meer niet denk ik...

Vind het wel zeer onverstandig dat dat meisje niet een wat "makkelijker" paard zoekt die gewoon normaal beleerd is en niet van de renbaan komt. Maar goed, zulke mensen zul je altijd blijven houden.. alles voor het plaatje..

Succes ermee !

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 23:15

Hihi als ik dit zo lees denk ik aan de reclame van even apeldoorn bellen Nagelbijten / Gniffelen . Dat ze denken een heel goed paard te hebben gekocht voor op de renbaan en het een dressuurpaard blijkt te zijn die bij de start in piaffe gaat.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:23

Als je hiermee aan de slag wilt (1 keer vrijblijvend komen zal dus niet voldoende zijn), zou ik beginnen met longeren, aan het halster in een afgezette ruimte. Daar zie je snel genoeg wat ze waard is. Dan aan de longe erop en beetje bij beetje.

Verder, als het een goede vriendin is gewoon eerlijk gesprek aangaan met haar dat dit helemaal niet evident is en dat het zonder degelijke begeleiding gewoon NIET NOOIT NEVER gaa lukken.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 23:10

ind eigenlijk de mensen vertellen dat ze een grote fout maken (weten ze het nu niet, komen ze er waarschijnlijk later als het Te laat is achter.)
Verder rij ik zelf een draver,, Ze hebben een vlotte pas en daar moet je je aan kunnen overgeven en die moet je kunnen uitzitten,
het is niet dat je het zo even rustig rijd, is zo getraind dus weet niet anders.
Ind is eerst even observeren aan de long wel een idee, als je niks van de achtergrond weet en al helemaal als het paard daar nieuw komt, en jij de eerste zal zijnd ie er iets mee doet(wta ik uit joun verhaal opmaak)
verder is dit (zoals eerder aangegeven) niet een zaakje van 1keer voor rijden en het ongevorderde meisje kan der zo mee weg rijden,
gaat veel trainen en contact bij vooraf.

eigenlijk is het beste door eerlijk op eerlijk tegen de mensen te zeggen dat het een'GROTE FOUT IS'dat ze eerst wat meer over paarden moeten weten en in iedergeval een gek paardje kunnen rijden (een paard kopen zonder enige bok/steiger/vandoor ervaring lijkt me niet handig)
als je een paard koopt, moet je ook zijm streken aan kunnen, het blijft een dier en kan schrikken dus is het wel handig dat je kan blijven zitten op een druk/gek/snel paardje.
Mensen kopen tegen woordig veel te snel een paard/pony (Mensen die er wel alles voor doen en veel weten hoeven zich niet aan gesproken te voelen maar die zullen het wel snappen Knipoog )

Van een westernzadel heb ik geen flauw idee Clown , maar snap ook niet dat ze al een zadel hebben zonder te weten of het past en daar de enige ervaring in te hebben Clown

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 23:24

ik denk dat als dit paardje "al" 12 is het al een poos van de renbaan af is.
Doorgaans lopen ze daar niet zo lang.
Heb zelf een ex renpaard, maar dan een engels volbloed.
Ik begrijp alleen niet zo goed als ze zo weinig kent dat ze niet voor een ander paardje/pony kiest.
Maar goed, sta wel vaker verbaasd van keuze's die vrij onervaren mensen maken met het kopen van een paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 05:50

JoCo schreef:
Een kennis van mij heeft van haar vriend een paard gekregen.
Hij kan niet rijden, en zij heeft een paar keertjes op de manége rondgehobbeld.

Nou, kopen ze maar dadelijk een arabier, want 'dat is nu toch wel hét van hét onder de paarden'
en tellen even 6500 euro neer voor een vosmerrie van 12. 'k Heb haar nog niet gezien, maar een andere
kennis zei dat ze er helemaal niet zo goed uit zag (ingevallen).

Nu wil dat eerste meisje dus dat ik dit paard eens rijd 'want ze schrikt van alles, en jij hebt toch al 25 jaar ervaring en ik durf zelf niet'.
Wil ik best helpen, en vraag of het beest in kwestie op voorhand gelongeerd kan worden, antwoord 'wat is dat voor iets, een longe'. Juist ja Boos!

Oké, effe vragen hoe het paard onder zadel reageert, 'kweet niet, ze komt van de RENBAAN'.

Hola, daar gingen bij mij toch enkele lichtjes branden, want ik heb helemaal GEEN schrik, maar een paard wat gewend is op snelheid te lopen, daar heb ik totaal geen ervaring mee! Betekent immers hier niet, teugels aannemen = rennen?
Ik wil namelijk niet door de omheining uit vliegen (moet in een wei rijden)! Niet zozeer voor mij, ik spring er indien nodig wel af, maar ik wil dit paard geen trauma of zo bezorgen!

En dan nog het ergste, ik vroeg of mevrouw in kwestie een zadel had, 'ja hoor, een heel nieuw western'.
Mij best, maar hier ken ik ook al niks van (hoe moet zo iets liggen, waar zie je aan dat het past), antwoord 'hoe, zijn daar dan maten in?'
Stoom uit je oren

HELP HELP, heeft er iemand met wél ervaring, tips?????????????

wat voor eentips moet je hier nu op geven???????? echt he

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 06:52

Ehm het klinkt mij in de oren dat je zelf ook te weinig ervaring hebt.

Jij wilt die mensen gaan helpen???

Ik snap je beweegredenen om dit topic te maken, die mensen hebben jou gevraagd, maar jij weet je geen raad.
Geef dan gewoon eerlijk toe dat jij niet genoeg ervaring hebt. Je kunt niet zomaar vanuit het niets mensen les gaan geven

Daar is jarenlang ervaring en een gedegen opleiding (zowel praktisch als theoretisch) voor nodig.

Laat ze lekker aanklooien zou ik zeggen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 07:07

crossmonster schreef:
Laat ze lekker aanklooien zou ik zeggen.

Ik zou ze adviseren het paard te verkopen, of het samen te doen met iemand die wel verstand van zaken heeft. Dit gaat straks helemaal mis. Ze weet echt niets van paarden, behalve dat je erop kan rijden, en het is zoveel meer.
Weten ze het als hij ziek is? Ergens last van heeft? De dagelijkse behoeften? Wat voor voer hij moet, wanneer geënt, ontwormd, de smid... Dat hij niet alleen kan staan, maar een soortgenoot nodig heeft.

Je kan altijd eerst kijken hoe het paardje is, als je ze wel wil helpen. Maar met een paar weken heb je nog niet genoeg geleerd om zelf voor een paard te zorgen. Plus dat ik ook niet de indruk heb dat zij echt gek is van paarden, dus waarschijnlijk is de lol er ook zo af als het dan een keertje tegen zit...

Belachelijk dat dieren toch weer de dupe worden van de hebzuct van mensen...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 07:20

Renpaarden hebben ook gewoon een stuur en een rem hoor. Alleen zal hij niet echt zadelmak zijn op een westernzadel denk ik.

Misschien beter om er iemand bij te halen met net even meer verstand van zaken.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 18:32

Ben dus vandaag wezen rijden, en zoals zo vaak heb ik mij weer eens voor niets druk gemaakt!
Bloos

Beetje in kwestie gaf een hele rustige indruk, was erg geïnteresseerd in haar rijder (ikke dus Haha! ) en heel voorbeeldig!

Opgestapt, even getest of de rem goed werkte ... en ja hoor, ze was heeeeeeeeeeeel licht in de mond, liep mooi onderin, deed haar zijgangen, reageerde prima op de benen ... echt een eerlijk paard.

Natuurlijk in het begin wel eventjes dat arabier-gedribbel, maar heb haar wat voorwaarts-neerwaarts gereden, en na een 10-tal minuten liep het beestje heel ontspannen.

Eigenares wat tips gegeven, en met aandrang aangeraden lessen te volgen, zodat dit fijne, keurig opgeleerde paardje ook zo blijft!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:34

Fijn dat het goed ging. Wilde net zeggen renpaarden worden ook gewoon dressuurmatig gereden. Lachen

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:52

Bij ons op stal staan ook een paar arabiertjes die van de renbaan komen. Het zijn hele brave beestjes, waar je gewoon mee naar buiten kan, zonder dat ze gelijk gaan rennen. Ook netjes dressurmatig gereden.
Fijn dat het toch allemaal goed is gekomen qua rijden voor jou. Ben benieuwd hoe het die mensen afgaat.