schouderbinnen wil maar niet lukken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mylady_E

schouderbinnen wil maar niet lukken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 21:41

Hey,
zijn er nog mensen met dit probleem en hoe pak ik dit het beste aan?

Travers, wijken, ... zijn geen probleem, maar schouderbinnen vindt mijn pony echt moeilijk. In stap lukt het redelijk, maar in draf valt hij stil of hij gaat drammen of hij trekt de teugels uit mijn handen ... hij doet er echt alles aan om eronder uit te komen. Soms denk ik dat hij het niet begrijpt, maar dan heb ik weer het gevoel dat hij gewoon niet wil.

Dus als er mensen zijn die hier oplossingen voor hebben ... graag!

areke

Re: schouderbinnen wil maar niet lukken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:42

Ik zit ook met dit probleem, in stap nergens problemen mee maar de draf wordt bij mij echt een drama.
Ik maakte de fout om steeds als ze weg schoot te stoppen met waar ik mee bezig was en zo kreeg ze door dat als ze harder ging ze eronderuit kon komen.
Nu ben ik echt bewust bezig met mn been eraan te houden, ook los ik veel op de volte op.
Laatst bijgewerkt door areke op 19-06-08 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:45

ja mijn vriendin had het zelfde probleem!.. zij heeft het opgelost door veel voltes te rijden omdat haar paard alles deed behalve schouderbinnenwaarts en nu gaat het al stukken beter je kunt ook als je het wil proberen je binnenhand laag en je buitenhand hoger en de teugels goed op maat maken en eerst zorgen dat je een beetje schuin rijd het maakt niet uit als hij een beetje van de hoefslag af komt dat was bij haar ook als het dan beter gaat kun je je binnen hand weer op normale hoogte houden Knipoog !! misschien kun je het proberen ik weet neit of het lukt maar succes Haha!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:59

Kun je hem niet 'meenemen' vanuit een volte 10 meter? Dus kleine volte rijden vanaf hoefslag, zorgen dat je 'm goed om het binnenbeen hebt, dan net doen of je die volte weer inzet maar op het moment dat ie voor van de hoefslag af is met binnenbeen en iets buitenteugel doorrijden naar sbw. Als ie echt gaat 'staan' heb je m gewoon niet aan het been. Als een paard iets niet wil dan doet het pijn, óf jij stelt de vraag niet goed. Hoe handig ben je zelf met rijden? Heb je al wel handigheid met die oefeningen op andere paarden (met andere woorden, is de manier van hulpen geven bij jou bevestigd, anders begrijpt je pony er misschien gewoon geen hout van) In stap kun je ze leren opzij te gaan voor je been, maar in draf moet je ritme zien te houden en moeten ze dus constanter zijn, het gaat veel sneller dus ook sneller mis.
Kan me trouwens slecht voorstellen dat je wél een goede travers kunt rijden (dus niet gewoon de kont naar binnen drukken) en geen sbw. Voor de meeste paarden is schouderbinnenwaarts zelfs nog makkelijker dan goed wijken. Travers juist een rotoefening omdat ze daar écht voor moeten buigen en kantelen in het bekken, dat goed doen is erg moeilijk.
Heb je les?

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 10:38

@areke: ik stop pas als er een paar passen goed zijn, dus hij raakt er zo makkelijk niet onderuit bij mij Knipoog

@_helga_: Schoudervoor lukt wel vrij goed, de problemen beginnen als ik hem dus echt naar de schouderbinnen wil rijden. Wat is het nut van die binnenhand laag? En als je met "teugels goed op maat" vrij kort bedoeld, gaat dit bij mij niet lukken. Hij is heel gevoelig in zijn mond en als ik hard in mijn hand wordt, smijt hij direct zijn hoofd omhoog. Hij wordt dus vooral gereden op zit in benen.

@concorde: Ik heb les maar door de examens en te lang gras (de weide/piste waar ik rij wordt ook gebruikt om hooi van te maken) is dit nu al 2 maanden geleden. Volgende week begin ik wel weer, dus er kijkt iemand mee vanaf de grond.
Mijn instuctrice vindt het ook raar dat hij geen sbw doet maar wel een goede travers ... tja, het is een speciaal paardje hoor Haha! .
Ik heb het al gedaan met andere paarden, dus ik weet wel hoe het moet. Ik zal het eens met jouw oefening proberen. Bedankt.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:17

evih schreef:
@areke: ik stop pas als er een paar passen goed zijn, dus hij raakt er zo makkelijk niet onderuit bij mij Knipoog

@_helga_: Schoudervoor lukt wel vrij goed, de problemen beginnen als ik hem dus echt naar de schouderbinnen wil rijden. Wat is het nut van die binnenhand laag? En als je met "teugels goed op maat" vrij kort bedoeld, gaat dit bij mij niet lukken. Hij is heel gevoelig in zijn mond en als ik hard in mijn hand wordt, smijt hij direct zijn hoofd omhoog. Hij wordt dus vooral gereden op zit in benen.

@concorde: Ik heb les maar door de examens en te lang gras (de weide/piste waar ik rij wordt ook gebruikt om hooi van te maken) is dit nu al 2 maanden geleden. Volgende week begin ik wel weer, dus er kijkt iemand mee vanaf de grond.
Mijn instuctrice vindt het ook raar dat hij geen sbw doet maar wel een goede travers ... tja, het is een speciaal paardje hoor Haha! .
Ik heb het al gedaan met andere paarden, dus ik weet wel hoe het moet. Ik zal het eens met jouw oefening proberen. Bedankt.

de binnen hand laag is makkelijker voor je paard!!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:24

Probeer het eerst een met werken aan de hand. Dan snapt hij wat er bedoelt wordt en gaat het wat makkelijker onder de man