Alleen op pony's kunnen rijden, meer mensen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Alleen op pony's kunnen rijden, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:36

Vraag me af of er meer mensen zijn zoals ik, die niet op een paard kunnen rijden. Ik kan er wel op rijden, wat wil zeggen een beetje rondsturen, maar verder niks. Ook krijg ik als ik wél een keer op een paard heb gereden in de les, omdat er geen pony over was vreselijke pijn in mijn rug, knieeën, armen, schouders en heupen. Terwijl ik dan echt niks geks heb gedaan. Ook word ik met het rijden op een paard gewoon veel sneller doodmoe, en dan heb ik geen kracht meer om netjes te rijden. Terwijl ik dit bij een pony nooit heb. Met paard doel ik trouwens op iets van rond de 1,50 of groter, met het vaak bredere postuur van een paard. Op een smalle draver heb ik bijvoorbeeld geen last. Ik vind dit heel vervelend, vooral ook omdat mensen het vaak niet snappen of zelfs geloven. 'Ja je wil gewoon op pony's blijven rijden.' Of: 'Dat kan je best, op een paard, je bent groot genoeg!' Echt lang ben ik niet (1,64m, wel lange armen en benen voor m'n lichaam, en m'n gewicht schommeld zo tussen de 48 en 51 kilo).

Ik open nu dit topic omdat ik morgen een vollemaansrit ga doen, en dan dus absoluut niet op iets 'groots' wil, omdat ik dat (zeker in rengalop) niet vol ga houden. Ik weet toevallig dat ze daar zeker 3 dravertjes hebben staan, dus als ik op een paard moet dan vind ik die nog wel goed. Heb al eens daar met 1 van de dravers een strandrit gemaakt, en dat ging prima. Een brede Haf ging dan weer minder lekker door het hoge opgooien van 't beessie. Ook ga ik van de zomer bij de zelfde manege op 18+ instructieweek en aangezien zo'n week al zwaar is van zichzelf, denk ik niet dat ik het ga redden op paarden. Tuurlijk, ik kan het er altijd over hebben met hun, maar heb al vaak genoeg meegemaakt op maneges dat er werd gezegt: 'Jammer, je bent 18 en lang genoeg voor een paard, dus je rijd er maar op.'

Dus, zijn er meer mensen die hier last van hebben? En wat doen jullie/ zouden jullie doen?

hokke

Re: Alleen op pony's kunnen rijden, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:40

Als je het gelijk en bijtijds aan geeft dat je graag op pony's rijd en waarom dan kunnen ze daar wel rekening meehouden

ga je op de poelenburgh in schoorl rijden? ben ik twee jaar geleden ook geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:41

Ja Poelenburgh. Lachen

Vlokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:42

Ik heb het juist andersom. Ik kan veel beter rijden op grotere paarden, en dan vooral bredere. Brede pony's gaan ook goed, maar een smalle E-pony, daar kan ik dus weer totaal niet op zitten. Ik herken dat 'beginnergevoel'! Ik weet ook niet zo goed hoe t kan komen, maar met wat jij gaat doen is er vast wel wat te regelen. Lachen

blupie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:45

Ik had dit in het begin ook heel erg en toen ik op ponykamp ging en op een groot paard moest had ik ook ontzettende last van mijn rug. Maar dit was puur spierpijn en nu ik vaker op een paard rijd gaat dit al een stuk beter.
Maar ik denk als je het vroeg genoeg aangeeft dat je dan vast wel op een pony mag, veel plezier alvast Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:03

Dankjewel!

Ik heb al vaak op een paard gereden, ook lessen achter elkaar, maar het gaat gewoon niet. Ben er gewoon niet op gebouwd denk ik. *LOL*

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:11

Ik wil niet echt zeggen dat ik niet lekker zit op een paard dat ligt helemaal aan het soort paard de bouw dan.
Maar ik rij zelf altijd op pony's die rijden nu eenmaal lekkerder voor mij!

Isabella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:16

Het is wel wennen.
ik ben zelf 1.58 en weeg 45 maar rijd wel paarden voor mn werk enzo.,,
Het is in het begin gewoon wennen denk ik ik rijd zowel pony's als paarden..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:16

Ik denk dat het gewoon even wennen is hoor! Ik kwam van een groot paard af (rond de 1.75) en rij nu een merrie van krap 1.63..dat was voor mij ook heel erg wennen! Als je vaker op een paard rijd wen je daar vanzelf aan! Een paard maakt natuurlijk hele andere passen dan een pony!

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:17

He ja dat heb ik ook wel een beetje!
Ik heb een d pony waar ik echt heerlijk op kan rijden, op mijn paard gaat het een stuk moeilijker!
Ik ben ook 1.64m ongeveer en 24 dus "hoor" ook niet meer op de ponies, maar ik voel me vaak ook veel prettiger op een pony! Ik weet niet maar die passen zijn wat kleiner en dat kan ik wat makkelijker uitzitten op de een of andere manier.
Nu heb ik een paard dus ik rijd er ook wel redelijk goed mee, maar als ik dan weer eens op mijn ponie kruip zit dat toch wel heerlijk!
Een andalusier zit bijvoorbeeld ook heel fijn!

(Mijn paard gooit ook gigantisch hoog op dus dat speelt ook wel beetje mee..)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:17

Ik ben ook echt een ponyruiter..
Mijn pony wordt ook niet groter dan 1.50 (hoop ik toch)
Ben weer begonnen met lessen op de manege, dus de eerste les moest ik op zon groot paard.. ik had het gevoel alsof ik voor het eerst aan het rijden was..
Ik krijg er weinig mee gedaan..
gelukkig mag ik nu op de pony's rijden..

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:54

Denk dat het ook wennen is.
Ik rijd nu welke week een paard van 1.63. En het gaat heerlijk.
Afgelopen zondag buitenrit gedaan op een E-pony, en echt, met de galop stuiterde ik alle kanten op.
Ik snapte er niks van. Dus wilde vandaag maar eens goed mijn zit oefenen met de galop op mijn paardje.
En echt.... niks verkeerd, ik zit lekker, stuiter niet... haha

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 23:04

ik heb het , zoals iemand boven mij, ook precies andersom..
zolang je een flink paard onder mn kont zet gaat t goed ( bij een te breed gebouwd paard krijg ik ook ontzettend last van mn heup maar oke)..
dan rij ik in principe lekker..voel ik me zelfverzekerd enz.

ze je me op een pony of een klein/smal paard.
of bijvoorbeeld een draver/arabier enz..
dan ben ik helemaal nergens meer..
veeeel te klein, veel te smal, kleine passen, ik heb geen houw vast, mn benen zwabberen alle kanten op, ik kan dan soms niet eens meer normaal lichtrijden omdat ik dat tempo niet bij hou.
vorige winter een paar weken achter elkaar een jonge arabier gereden.
temperament was niets mis mee mits hij het formaat en postuur van een paard zou hebben.
maar doordat t een pony was/is (in mijn ogen) kon ik niets anders doen dan stuiteren.
en ja...bij een jonge hete pony is dat niet erg gewenst Tong uitsteken
ik raakte dan ook compleet de controle kwijt omdat zodra hij er vandoor ging, ik niet meer goed kon blijven zitten, en die pony ging daar alleen maar harder van racen.
doodeng vond ik t . en nadat ik er op een gegeve moment vanaf gesmakt was, midden in het hek, heb ik vriendelijk bedankt voor die pony.. niets voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 12:52

Vannacht heb ik die vollemaansrit op de draver gereden waar ik van de zomer ook 2 keer een strandrit mee gedaan had. Ging helemaal goed ook, tot we in rengalop op het strand door een kampvuur en trommelende mensen etc. alle kanten op gingen doordat de paarden bang werden. Was m'n beugels kwijt, been halfverwegen m'n zadel, maar ben blijven zitten! Lachen

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 14:19

op poelenburgh rij ik mn buitenritten altijd op vera (haflinger)..
buitenrijden vind ik op haar dan altijd leuker dan op een groot paard...die zijn meestal zo log ^^
en op vera blijf ik toch goed zitten, desondanks dat t een pony is.. en ze kan lekker hard ^^

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 14:21

Vera was ook mee vannacht. Ja Zat ik eigenlijk op ingedeeld maar toen ik hoorde dat Danny mee ging ben ik geruild. Ik vind Cindy ook wel lekker rijden. Ja

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:23

Ik herken er ook wel iets in. Heb zelf een kwpn-er van 1,74, waarvan ik vind dat ie best "zwaar"rijdt. Ik soms ook last van mijn heupen heb als ik lang gereden heb, maar wat me ook veel meer energie kost dan mijn arabo-fries van 1,54. Mijn "kleine" friesje is veel voorwaardser en rijd in zijn totaliteit ook veel lichter! Haar kan ik ook veel makkelijker naar beneden krijgen en dat is al niet mijn sterkste kant, dus Ja ik herken het wel!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:48

Ik heb het precies omgekeerd, hoe smaller het paard hoe minder ik ermee kan. Ik voel me niet 'safe' erop, ik hobbel gewoon rondjes en kan er weinig aan rijden. Op een wat breder (ik rij nu o.a. een kleine Fries) of gewoon groter paard gaat het vaak véél beter.

Als het niet lukt en je er zelfs lichamelijk last van krijgt moet je gewoon tijdig aangeven dat je op pony's of smalle paarden wilt rijden. Daar moeten ze in mijn ogen gewoon rekening mee houden, als jij het tenminste tijdig aangeeft Lachen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:50

Ja, klinkt heel bekend.
Ik rij al 13 jaar en 13 jaar daarvan op pony´s.
Laatst mocht ik op het paard van een vriendin van ons, maar verder dan stappen kom ik niet.
Ik kan totaal niet overweg met die grote passen die die grote paarden zetten.
Ik raak totaal uit balans en mijn houding wordt verschrikkelijk.
Misschien wordt dit beter als ik hem regelmatig zou rijden, maar nu was het echt bagger..

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:51

Ik kan wel op paarden rijden, daar niet van, maar ik vind pony's veel fijner en leuker!