Appuyeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Christine

Appuyeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 18:42

Nou heb ik niet echt een 'probleem' maar gewoon een vraag. Lachen
Ik ben sinds kort bezig met Appuyeren maar ik hoor verschillende meningen over deze oefeningen.
De één vertelt mij dat de voorhand echt duidelijk voor de achterhand moet en de ander zegt dat de voorhand en achterhand bijna op 1 lijn zitten.

Ik dacht altijd dat de voorhand toch wel duidelijk moest leiden en zo rijd ik een appuyement ook, natuurlijk gaat zijn kont ook mee.

duodenum

Re: Appuyeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 19:07

Bij een correct appuyement gaat inderdaad de voorhand vóór de achterhand Lachen.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 19:09

wiseguy15 schreef:
Bij een correct appuyement gaat inderdaad de voorhand vóór de achterhand Lachen.

Dat snap ik, maar willen ze duidelijk zien dat de voorhand voor gaat of mag hij aardig 'recht' blijven?

x_Liies_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 19:18

Ik heb altijd de voorhand voor de achterhand gezet in het appuyern, maar niet overdreven veel dat je het echt duidelijk moet zien.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 19:19

kinuh schreef:
wiseguy15 schreef:

Dat snap ik, maar willen ze duidelijk zien dat de voorhand voor gaat of mag hij aardig 'recht' blijven?

Ik rijd hem zelf altijd wat schuiner, dan schaart mijn paard mooier.
Ik weet niet wát ze het liefste willen zien, ik denk dat dat per jury/persoon verschild Lachen.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 19:19

x_Liies_x schreef:
Ik heb altijd de voorhand voor de achterhand gezet in het appuyern, maar niet overdreven veel dat je het echt duidelijk moet zien.

Oke, dan doe ik het toch goed Lachen

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 23:24

Bij het appuyeren verplaatst het paard zich in een voorwaarts-zijwaartse richting op twee hoefslagen. Daarbij is het paard licht gebogen en gesteld in de richting van de beweging. Het zet de buitenbenen voor de binnenbenen langs. De voorhand wordt voorwaarts geleid door de teugels en de achterhand wijkt voor de eenzijdige kuitdruk. Het houdt zijn lichaam vijwel parallel aan de zijden en tilt zijn benen goed op.
Cool

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 06:20

Wat ik altijd heb geleerd op van Baalen is dat je paralel aan de hoefslag moet blijven, dus voorhand recht voor de achterhand

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 06:47

De voorhand moet iets voor de achterhand blijven.

Maar veel belangrijker is de juiste buiging en het dragen op de achterhand.

Wat ik altijd doe met trainen, is voor het appuyement een sb in te zetten, om binnenachterbeen goed dragend te maken, en dan pas appuyement in te zetten, zodat paard het app. goed op het bab maakt.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 14:23

Ik heb een keer bij een Z jurylid geschreven en die strafte het af als de voorhand echt voor ging in het appuyement. Dus meer recht blijven lijkt mij.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:54

Shanedow schreef:
Bij het appuyeren verplaatst het paard zich in een voorwaarts-zijwaartse richting op twee hoefslagen. Daarbij is het paard licht gebogen en gesteld in de richting van de beweging. Het zet de buitenbenen voor de binnenbenen langs. De voorhand wordt voorwaarts geleid door de teugels en de achterhand wijkt voor de eenzijdige kuitdruk. Het houdt zijn lichaam vijwel parallel aan de zijden en tilt zijn benen goed op.
Cool

Ik rij bij een appuyement altijd de voorhand iets voor, want de achterhand mag zowiezo niet voorkomen en als je de voorhand precies voor de achterhand zet is dat risico wel groot. Wat ik niet helemaal begrijp, is hoe je op 2 hoefslagen kan rijden en toch parallel aan de hoefslag?

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 12:31

crossmonster schreef:
De voorhand moet iets voor de achterhand blijven.

Maar veel belangrijker is de juiste buiging en het dragen op de achterhand.

Wat ik altijd doe met trainen, is voor het appuyement een sb in te zetten, om binnenachterbeen goed dragend te maken, en dan pas appuyement in te zetten, zodat paard het app. goed op het bab maakt.

Ja, zo moet ik dat ook doen van minj instructrise, eerst een SB rijden Lachen

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:42

Ik moet een appuyement ook vanuit een sbw rijden zodat inderdaad het binnenachterbeen goed draagt. En inderdaad voorhand voor de achterhand.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:24

Kev schreef:
Ik rij bij een appuyement altijd de voorhand iets voor, want de achterhand mag zowiezo niet voorkomen en als je de voorhand precies voor de achterhand zet is dat risico wel groot. Wat ik niet helemaal begrijp, is hoe je op 2 hoefslagen kan rijden en toch parallel aan de hoefslag?

Het appyement moet op 2 hoefslagen, staat oevral officieel geschreven (ga maar googlen).
succes er nog mee

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:26

en ik heb altijd geleerd dat je op 3 hoefslagen moet rijden. als je linksom zit dan moet het linkerachterbeen op de zelfde lijn zitten als het rechter voorbeen?

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:42

ind vanuit SB of schoudervoor appuyement rijden.
Verder ook tussen door weer richting SB om ervoor te zorgen dat paard blijft reageren (en blijft buigen) om binnenbeen. succes