hoe laat je pony hoger springen met zijn voorbenen in de gal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lisinka1995

hoe laat je pony hoger springen met zijn voorbenen in de gal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 17:53

hallo allemaal ik had een vraagje

hoe laat je je pony hoger springen met zijn voorbenen in de galop ??

ik rij namelijk op een shetlander die een beetje raar galopeerd en die moet wat hoger springen in de galop met zijn voorbenen maar ik weet niet echt hoe je dat doet

Julia_Romeo

Re: hoe laat je pony hoger springen met zijn voorbenen in de gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:55

meer been erbij maar niet harder, vooral binnenbeen daarmee moet je sprong houden, maar ik weet niet of het lukt bij je shet Knipoog

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:55

Misschien ben je te zwaar? en anders lijkt t me een kwestie van een beetje harder lopen.. Veel ponys gaan sloffen omdat ze niet voorwaarts genoeg zijn Lachen
Maar ik zou eerst ns mn eigen gewicht, lengte en dan de shet bekijken, misschien heeft hij wel last van je Knipoog

lisinka1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 18:02

nee die pony heeft daar geen last van ander had ik dat al lang gemerkt

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:03

Heb je een foto dan?

lisinka1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 18:05

nee

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:06

Dan is het beetje moeilijk te beoordelen zonder foto. Maar, gewoon voorwaarts houden zoals al eerder wordt gezegd Knipoog

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:07

Jammer.. zou er toch nog eens kritisch naar kijken.. En het aan iemand vragen die veel verstand van paarden heeft Lachen Je bent namelijk sneller dan je denkt te zwaar voor een pony.. das geen aanval op jou ofzo, dat is gewoon zo Knipoog

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:17

Loopt de shet niet gewoon op de voorhand? Dan is het een kwestie van de achterhand eronder rijden en meer sprong te gaan maken, dit kan alleen als die achterhand eronder zit.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:21

probeer te schakelen in de galop, met terug rijden probeer je hem toch aktief te houden, hij moet goed op je been reageren daar moet je eerst mee aan de slag, volte verkleinen dan moet hij terug in tempo maar houdt je been eraan zodat hij meer sprong gaat krijgen

succes

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:26

maykie schreef:
Loopt de shet niet gewoon op de voorhand? Dan is het een kwestie van de achterhand eronder rijden en meer sprong te gaan maken, dit kan alleen als die achterhand eronder zit.

dit was nu presies waar ik aan dacht. de boven staande reactie van elma: kwestie van harder lopen vind ik daarom een etje vreemd.. de pony moet niet harder (waarschijnlijk) maar moet meer impuls.. dat is toch echt wel een verschil hoor...
normale druk van voren en goed van achter naar voren rijde.. naar mate de achterhand er meer onder komt is de pony steeds meer instaat om bergopwaarts te gaan lopen..
snapje?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:34

Als 1995 je geboortejaar is, ben je nu 13 jaar oud.... en vaak ben je op die leeftijd al te zwaar, maar nog vaker te lang voor een shetlander.
Wanneer je een goede foto maakt kunnen mensen die op dit forum veel met Shets bezig zijn je dat wel uitleggen.
Je zegt zelf dat je het allang had gemerkt wanneer je te zwaar of te lang zou zijn, maar de kans is groot dat dit 'galop probleempje' juist daar vandaan komt. Een paard/ pony moet goed zijn evenwicht kunnen bewaren in galop, en je brengt hem makkelijk uit balans wanneer je te groot of te lang bent.
Je kunt er beter zeker van zijn of dat goed zit, voordat je verder gaat sleutelen misschien? Succes!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:43

Martine_m schreef:
maykie schreef:

dit was nu presies waar ik aan dacht. de boven staande reactie van elma: kwestie van harder lopen vind ik daarom een etje vreemd.. de pony moet niet harder (waarschijnlijk) maar moet meer impuls.. dat is toch echt wel een verschil hoor...
normale druk van voren en goed van achter naar voren rijde.. naar mate de achterhand er meer onder komt is de pony steeds meer instaat om bergopwaarts te gaan lopen..
snapje?

Ja, lees ook even de rest van mn commentaar Tong uitsteken

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:45

Het is denk ik niet zozeer een kwestie van voorhand omhoog gooien, maar van achterhand eronder gooien. Dan komt de voorhand vanzelf wel en heeft het paard meer sprong. Impuls rijden dus.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:49

MyHorseGirl schreef:
Dan is het beetje moeilijk te beoordelen zonder foto. Maar, gewoon voorwaarts houden zoals al eerder wordt gezegd Knipoog

De vraag was ook niet of ze te zwaar was of niet. Dus dat hoeft ook helemaal niet beoordeeld te worden. Antwoord op haar eigen vraag zal ze meer aan hebben.

Klinkt alsof je paard zijn achterhand er meer onder moet zetten. Been eraan en flink schakelen dus.

Martine_m

Elma_ schreef:
Ja, lees ook even de rest van mn commentaar Tong uitsteken

heb ik gedaan maar die uitspraak vond ik raar... niet als persoonlijke aanval bedoelt hoor Lachen
Laatst bijgewerkt door Martine_m op 18-06-08 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniMouse

Pony moet eerst in verzameling kunnen gereden worden.
Daardoor gaat de pony meer op de achterhand dragen en kan het voor meer omhoogkomen. Dit gaat dan ook gelden als je het paard naar voren rijd als het maar op de achterhand blijft dragen. Succes!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:50

Hoeft niet beoordeeld te worden? Dat kan wel zeker de oorzaak zijn van de TS haar probleem!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:53

Elma_ schreef:
Hoeft niet beoordeeld te worden? Dat kan wel zeker de oorzaak zijn van de TS haar probleem!

Jep, zal niet de eerste keer zijn.... geeft niks, maar altijd de moeite van het checken waard toch??

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:54

Een foto zou handig zijn.
Want er kunnen nu wel mogelijken oplossingen worden gegeven maar mischien is er wel iets anders.
Straks gaat ze de adviesen opvolgen en werkt dit niet of heeft dit mischien zelfs een negative uitwerking.
Niet aanvallend bedoeld op de mensen hier.
Maar met een foto kan er veel doeltrevender advies worden gegeven.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:54

Ninx schreef:
Elma_ schreef:

Jep, zal niet de eerste keer zijn.... geeft niks, maar altijd de moeite van het checken waard toch??

dat bedoel ik.. Je bent nou eenmaal eerder te groot als je denkt.. En helemaal met een shetlander.. en dat is helemaal niet banketstaaf bedoeld, dat is gewoon zo:)

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:57

Elma_ schreef:

Dat is mogelijk. Maar de TS heeft niet de vraag gesteld of ze te groot is voor haar pony. Vaak levert dit alleen maar rellen op, ruiter wil op pony blijven rijden en half Bokt springt er overheen omdat ze dit niet vinden kunnen. Gevolg -> meerdere moderator-waarschuwingen en vervolgens een slotje. En wat is de TS (óf het paard) er dan mee opgeschoten?

Dan kan ze beter kijken of het probleem inderdaad opgelost kan worden door één van de nuttige tips die in dit topic zijn gegeven. Of de hint hier oppakken en zelf gaan kijken naar de verhouding ruiter -> paard. En een paardenliefhebber met een beetje hart voor het paard (en niet alleen maar voor het rijden), heeft geen twintig pagina's vol met; "je bent te groot voor je paard" nodig om te beseffen dat het niet meer kan. Die gaat na zo'n post in een topic zélf kijken of hij of zij te groot is voor het dier.
Laatst bijgewerkt door Ilzjuh op 18-06-08 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:59

Wat bedoel je eigenlijk precie met ´raar galoperen´?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:00

behalve als ze bij voorbaat zegt dan had ik het allang gemerkt..
Tuurlijk zijn er meisjes met shets die wel weten waar ze mee bezig zijn.. Vast wel.. maar je mag ze me wel aanwijzen Knipoog
En ik heb toch liever 20 keer gehoord je KAN niet meer op je shets, als dat dat beestje nog zo door moet gaan..

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:00

Ja maar mocht ze te groot zijn weet je niet op welke manier.
Dat kan ook het probleem zijn dat ze met haar lengte het paard hinderd.
Ik weet niet of het zo is maar het zou kunnen dat ze het paard hinderd.