ontploffings gevaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleeniej

ontploffings gevaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 15:32

Ik ben momenteel bezig met het beleren van een jong paard op de stal waar ik rij. Ik doe dit samen met de eigenaar die een NH trainingsstal heeft. De eerste week ging erg goed; hij pakte het goed op, bleef rustig en had zichtbaar vertrouwen in het gebeuren om hem heen.

Nu ben ik er na een week opgestapt om gewoon rustig te gaan rijden ( wij stappen alleen tot de paarden in stap de basis goed beheersen en proberen dan pas stukjes draf ) maar na 2 passen te stappen explodeerde hij, hij heeft meerdere ronden door de bak heen gebokt met het enige doel mij eraf te krijgen. Dit kan een eenmalige paniek reactie zijn waarbij zijn instinct het gewoon overneemt maar hij doet het sindsdien vaker; uit het niets spant hij en explodeert. Hij is door de osteopaat behandeld en wordt bitloos gereden dus rug of tanden kunnen het niet zijn. We blijven zelf gewoon rustig bezig en na zo'n uitbarsting er weer op en rustig verder stappen ( en dan is het ook meestal wel goed ) maar die uitbarstingen zijn gewoon erg lastig om aan te zien komen, en daarna om ze uit te zitten.

voor de volledigheid: het is voor de eigenaar haar full time baan en heeft talloze paarden ingereden en vangt de apartste probleem gevallen op en ook ik rij jaarlijks meerdere paarden in maar ik dacht misschien heeft iemand hier nog een goeie tip ( want 1 keer vallen is tot daar aan toe, maar ik loop nu op krukken door dit paard en dat is dan weer niet de bedoeling! Clown ) het gaat trouwens om een 3 jarige FriesxAndalusier hengst

iemand een idee?

Mando

Re: ontploffings gevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:46

Nee ,.. maar mijn ervaring is dat je paarden heb die je 48 uur op stal kan laten staan, zadel erop en erop wegrijdt en je heb ze die eerst even moeten uitrazen voor je erop stapt.
Zo eentje heb ik er dus. (nu 6 jaar en een haflinger... leuke puber combinatie)
Die moet ik eerst de overtollige energie eruit laten lopen voordat ik op stap anders krijg ik die energie onder de man en dan krijg je idd een leuke rodeoshow met alle bijbehorende toeters en bellen.

Die van mij staat op de dag in het land maar voor ik ga rijden doe ik hem altijd of even los longeren of al met het zadel erop... dan is de gekkigheid er al uit is mijn ervaring.
Tuurlijk kan het dan wel eens gebeuren maar minder snel dan als je er zo koud opstapt.

Laigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:50

Euhm, misschien is het paard ff 'uitgestapt' en wil ie méér. Ik zou er gewoon rustig aan mee gaan draven, hij moet zijn energie wss kwijt. Succes!

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:15

wat doet hij naast het stappen? Komt hij los? Heeft hij weidegang? Heeft hij uberhaubt nog de kans om jong te zijn? Of staat hij naast het stappen alleen op stal? Hoe vaak per week stapt hij?

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 09:21

hij staat gewoon dag en nacht buiten, heeft alle kans om zich uit te leven. Paard is pas net onder het zadel en wordt een paar keer per week gereden, voor de rest wat grondwerk erbij. Het is dus niet zo dat hij af en toe uit een stal gevist wordt om een stukje te stappen.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:24

Heeft hij dan ondanks het werk en de weidegang niet gewoon over energie?
Mijn verzorgpony laten we altijd eerst uitrazen voor het rijden anders is er niks aan te beginnen en ja hij staat 24/7 in de wei met een vriendje en krijgt voldoende beweging.

_Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:09

doe je het paard voor het rijden ook even longeren of niet? vaak doen jonge paarden in stap niets maar in draf kunnen ze opeens ontploffen?

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:57

Ik weet niet of je het al doet, maar longeren kan ook helpen. dan kan het paard misschien zijn energie kwijt aan de longe ipv. als jij erop zit. als hij dan weer normaal doet zou je er misschien even op kunnen gaan en rustig stappen.

het is maar een idee, weet niet of t helpt. iig succes ermee!

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:18

Hoi,

Ik heb hetzelfde probleem eigenlijk. We zijn een Cartier x Feo-merrie aan het leren (toen ze drie was begonnen, heeft nu veulen gekregen, dus staat nu weer tijd stil).
Ze was altijd heel braaf, rustig reageren op het zadel (behalve de eerste keer Clown ), heeft absoluut geen angst van het hoofdstel of het zadel en komt met plezier naar me toe gelopen omdat ze het best wel leuk lijkt te vinden.

Maar dan stijgen we op (hebben dit langzaam opgebouwd, haar steeds gekalmeerd). Ze wordt werkelijk een blok beton Koe ze spant al haar spieren op en maakt zich klaar voor "de ontploffing". Enja zo ben ik er dus al 1x hard afgevallen.

We longeren haar steeds, loopt ook dag en nacht buiten.
Normaal - bij het beleren van andere jonge paarden - longeren we voldoende dat ze moe zijn en dan zachtjes aan ophangen en opstijgen (als ze dan moe zijn, is het toch altijd makkelijker hé)

Maar bij deze merrie heb ik haar eens één uur (!!!) aan de longe gehad en ze was constant aan het draven of galopperen en wou maar niet stoppen en na dat uur was ze dus nog steeds niet moe en is ze nog superhard beginnen bokken...

Ik volg dit topic alleszins!

Groetjes,
Sindie

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:02

Kan misschien ook iets met balans zijn? In draf hebben ze maar 2 voetjes aan de grond, in stap meestal 3. In draf heb je een zweefmoment, dus het paard moet echt zijn balans zien te vinden met zadel en mens op zijn rug. En moeten niet alle paarden een beetje (vriendelijk)"gebroken" worden als ze ingereden worden? Ze geven zich niet altijd zonder slag of stoot zomaar aan je over volgens mij, vooral de heethoofdjes niet. En ze proberen je ook gewoon uit! Wat deed je toen hij er vandoor ging? Misschien maakte je een beweging die hij eng vond en bovendien heeft ie je er succesvol afgebokt. Als ie dat onthouden heeft, zal ie het wellicht weer opnieuw willen proberen...Sommigen zijn echt uitgekookt!

En als ze spannen na het opstappen, dan zijn ze er misschien toch nog niet helemaal klaar voor. Misschien moet je een stapje terug doen?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:58

Ook al staat de mijne de hele dag op het land.
Als hij eraf geplukt wordt mag hij een half uurtje bijkomen en dan even in de longeerbak de gekkigheid eruit.
Daarna stap ik er pas op hoor... dus het maakt helemaal niet uit als ze buiten staan...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 05:45

gewoon het dier aan het werk zetten helpt....... geef het dier dingen om over na te denken, zet het aan het werk....... dan ben je klaar.........

getrut is geen enkel paard beter van geworden

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 10:45

Ben het met KiWiKo wel eens, aan het werk zetten dan heeft ie vast minder gelegenheid om te donderen.
Was wel benieuwd hoe het karakter van het paard voor de rest is?

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:25

Ik snap nooit waarom mensen eerst hun pony/paard gaan losgooien of longeren voor het rijden. Ik zelf ben na 4 jaar weer begonnen met rijden, maar ik denk er niet over eerst te gaan longeren of losgooien, kom nou of ik longeer of ik rij en ze heeft maar gewoon te luisteren.

Met inrijden kan ik er nog wel inkomen als je de extra energie eruit wil hebben.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:18

Bo_tje schreef:
Ik snap nooit waarom mensen eerst hun pony/paard gaan losgooien of longeren voor het rijden. Ik zelf ben na 4 jaar weer begonnen met rijden, maar ik denk er niet over eerst te gaan longeren of losgooien, kom nou of ik longeer of ik rij en ze heeft maar gewoon te luisteren.

Met inrijden kan ik er nog wel inkomen als je de extra energie eruit wil hebben.

Tja.. ik snap wel meer dingen niet die mensen met hun paarden doen, maar ik denk dat dit een vriendelijkere manier is dan hem verrot te slaan omdat hij loopt te klooien want dan krijg je weer de klacht.. hij bokt, hij wil niet, hij is vervelend en door even te longeren stap je op een paard die gewoon hard aan het werk gaat.

Maar je mag de uitdaging aan komen gaan.. koud van stal er erop.. denk dat je vraagt om hem even te longeren voordat je verder gaat.

Denk ook dat dat een beslissing is die ieder voor zichzelf neemt.

Ik hoef er echt niet koud op te stappen of je moet de 1e plaats willen winnen in een Rodeo show. En tuurlijk.. als hij zijn energie kwijt is dan heb je een watje in je handen maar niet iedereen kan het aan om dat soort negatieve energie onder de man op te vangen... en om nou iedere keer 112 te bellen omdat je er weer vanaf bent gedondert is ook niet bevoordelijk niet voor je telefoonkosten en helemaal niet voor je zelfvertrouwen.

Denk dat je daarin iedereen in zijn waarde moet laten.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:50

Mando schreef:
Bo_tje schreef:

Tja.. ik snap wel meer dingen niet die mensen met hun paarden doen, maar ik denk dat dit een vriendelijkere manier is dan hem verrot te slaan omdat hij loopt te klooien want dan krijg je weer de klacht.. hij bokt, hij wil niet, hij is vervelend en door even te longeren stap je op een paard die gewoon hard aan het werk gaat.

Maar je mag de uitdaging aan komen gaan.. koud van stal er erop.. denk dat je vraagt om hem even te longeren voordat je verder gaat.

Denk ook dat dat een beslissing is die ieder voor zichzelf neemt.

Ik hoef er echt niet koud op te stappen of je moet de 1e plaats willen winnen in een Rodeo show. En tuurlijk.. als hij zijn energie kwijt is dan heb je een watje in je handen maar niet iedereen kan het aan om dat soort negatieve energie onder de man op te vangen... en om nou iedere keer 112 te bellen omdat je er weer vanaf bent gedondert is ook niet bevoordelijk niet voor je telefoonkosten en helemaal niet voor je zelfvertrouwen.

Denk dat je daarin iedereen in zijn waarde moet laten.

Mijn paard is ook niet altijd lief en relaxed als ik er net op stap, wil niet zeggen dat je dan je paard maar verrot slaat.
Bij mij op stal was er een die zei je moet eerst longeren voor je erop gaat dan is ze wat rustiger, sorry ik peins er niet over, uitzonderingen daargelaten (als je serieus elke keer zo wat je nek breekt als je op je paard stapt oke dan kan ik er in komen dat je longeert scheeld trauma helicopters enzo) maar ik denk dat je jezelf eerder angst aan gaat zitten praten door continue je paard te gaan longeren als die er alleen maar van door schiet oid.